Fiat Dukato 5 vaihteen välitys

VENEMIES JORMA 14.03.2009 17:13

Itselläni on Gigant-600 2006 vuotinen 2,8 fiat matkailuauto, ja olen harkinnut 5 vaihten välityksen vaihtoa. Kysyin asiaa Fiat huollosta ja tekniset tiedot kertoo autossani olevan vakio vitosvälitys. Auto on kuitenkin uutene ollut tiuhemmalla vitosella. Ihmettelin missä vaiheessa se on vaihdettu kun ei sitä ole huoltohistoriaan merkitty, onko koritehdas vai maahantuoja. Jos kyseisee laatikkoon tulee vika miten käy takuun, jos ei ole merkintää missä välitys on vaihdettu. Ajattelin kuitenkin omaan autoon vaihtaa vakiovälityksen, kun on satasen lätkällä vasustettu auto jossa se toimii. Joten tietääkö joku myydäänkö/vaihdetaanko jossain näitä vakiorattaita joita on tullut vaihdossa kun on vaihdettu tiuhempi välitys.

TERVO JARI 14.03.2009 17:47

http://www.tamgears.com/

Katteles tuolta sopevat . . .

Jos ei löyvy, soita tai mailaa sinne . . .

Jari

UUSITALO MARKO 14.03.2009 18:23

Jäi vähän epäselväksi haluatko muuttaa välitystä harvempaan vai tiuhempaan suuntaan.

Mutta jos sinulla on nyt harva vitonen, sitä ei missään nimessä kannata muuttaa tiuhemmaksi. Ongelma poistuu tehoboksilla tai ecun ohjelmoinnilla. Molemmat toimenpiteet tuovat lisää vääntöä ja harvalla vitosella ajamisesta tulee miellyttävää. Kone ei huuda ja meno on taloudellista ja hiljaista.

Itselläni on nyt 10000 kilometrin kokemus harvasta vitosesta ja tehoboksista. Ruokahalu kasvoi syödessä ja ohjelmoin ecun uudelleen, jolloin tehoa on nyt 160 hp ja vääntöä 380 Nm. Ja mikä tärkeinä, tuo vääntö on oikeilla kierrosluvuilla.

VENEMIES JORMA 14.03.2009 18:43

Auyossani on ilmeisesti se uudesta lähtien ollut 25% tiuhempi välitys. kone kiertää satasessa noi 3000. nyt kun laitoin vielä teholastun niin sais olla harvempi välitys.

UUSITALO MARKO 14.03.2009 18:59

Kuullostaa tosiaankin melko tiuhalta tuo välitys. Itselläni kierrokset ovat nopeusmittarin näyttäessä satasta noin 2200 ja yhdeksääkymppiä ajettaessa tasan 2000.

VENEMIES JORMA 14.03.2009 19:17

Satasessa 2200 kierrosta on ilmeisesti vakio, siitä 10% saatais olla vielä hyvä. Sitä minä ajattelin että missä on se vakiovälitysten kaatopaikka jos löytyy niin käyn tonkimassa.

TANSKA ESKO 14.03.2009 21:43

Minulla olisi joutilaana 2004 mallin vakio 5-vaihteen rattaat. Ovatko sopivat? p. 044-7118351.

UUSIKYLÄ PENTTI 15.03.2009 10:55

Mitä tollainen tehopoksi maksaa, Fiat 2,8 Malli 2006

UUSITALO MARKO 15.03.2009 13:02

Tuo 160 hp ja 380 Nm ei ole oikeastaan tehoboksista, vaan seurausta moottorin toimintaa ohjaavan yksikön uudelleenohjelmointi.

Tilasin tuon uudelleenohjelmoinnin osoitteesta: www.voimaa.com

Hintaa tehokkaimmalle Force-ohjelmalle tuli 599€ (Ducato -03 2,8JTD). Bokseja saa halvemmallakin, mutta boksi ohjaa vain syöttöä eikä sillä päästä noin korkeisiin vääntölukemiin. Tuo ecu-yksikön ohjelmointi ohjaa syötön lisäksi myös ahtopainetta.

Hinnasto löytyy täältä: http://www.voimaa.com/tuotteet.php?sivu=tuoteryhmat&merkki=Fiat&vehje=paketti&kieli=1

POHJANTÄHTI JORMA 15.03.2009 17:39

selvää mitä kaikkea voi tapahtua kun tehoja lisätään. Omakohtaiset kokemukset ovat jotain muuta kuin positiiviset... Vääntöä ja tehoa kyllä saa muutamalla satasella, mutta seuraukset voivat olla hyvinkin kalliit.Miettikääpä sitä ennenkuin rukkaatte Fiiujanne

UUSITALO MARKO 15.03.2009 18:29

Kertoisitko meille, minkälaisia ne omakohtaiset, jotain muuta kuin positiiviset kokemukset sitten olivat?

POHJANTÄHTI JORMA 15.03.2009 18:48

Se vaan on niin ,että jo ennestään heikohko vaihdelaattikko on lujilla väännön lisäyksestä, jos vedätät kaikella teholla kytkin ei kestä ja lisäksi katsastuksessa tulee ongelmia päästöjen suhteen.Tämä tehonlisäys ei ole mikään maaginen temppu vaan se otetaan polttoaineen ruiskutuksella,autonvalmistaja on ohjelmoinut ruiskutuksen niin ,että välillä pumppu syöttää ylimääräistätä polttoainetta joka puhdistaa hiukkassuodatinta ym palamiseen vaikuttavia tapahtumia.Näistä lastutuksista ja uudeleeen ohjemoinneista löytyy kyllä faktoja. 130 heppaa on kylä aivan riittävä määrä enkä lähtisi pilaamaaan autoani moisilla virityksillä.

VENEMIES JORMA 15.03.2009 19:02

Kyllähän vaihteiston saa rikki pienemmälläkin teholla, ja liika voima on pahasta jos sitä käyttää väärin. pitää jaksaa veivata vaihteita niin kyllä se laatikko kestää. itse olen ajellut peliä jossa oli 32 pykäkää niin opin ton vaihteiston merkityksen.

POHJANTÄHTI JORMA 15.03.2009 19:18

täälläkin haisee

POHJANTÄHTI JORMA 15.03.2009 19:22

oli ennenaikaan bittimäärä tietsikassa ennen commodoren tuloa josa oli jo 64 kilotavua asia kohdaltani loppuun käsitelty uskoo ken tahtoo.

UUSITALO MARKO 15.03.2009 19:23

Ducaton vuonna 2002 uudistunut laatikko ei mielestäni ole mitenkään "heikohko". Minun korviini ei ainakaan ole tullut juttuja laatikkovaurioista. Olen kysellyt asiaa Delta-autosta ja parista Fiateihin erikoistuneesta korjaamosta. Olen niitä peräänkuuluttanut pariin otteeseen tälläkin palstalla, mutta yksikään ei ole raportoinut kyseisen mallin laatikkovauriosta. Tuon vaihdelaatikon ainoa ongelma on vakiovääntöön nähden liian harva viitosvaihde. Vanhemmat Ducaton laatikot ovat asia erikseen, mutta niistähän ei tässä ollut puhe.

En kiellä, etteikö lisääntynyt vääntö saataisi lisätä laatikkovaurion riskiä, mutta siihen asti kunne ensimmäinen rikkoontuu, koko juttu on pelkkää todistamatonta teoriaa. Jonkunhan sekin pitää kokeilla, mutta uskon, että laatikkovaurion riski on enemmän riippuvainen ajotavasta kuin väännöstä.

Lisääntynyt teho taasen ei laatikoita riko. Maksimitehoa tarvitaan kiidytyksissä, jolloin käytössä ovat suuret kierrokset ja pienet vaihteet. Matkailuautossa näitä maksimitehoja tarvitaan äärimmäisen harvoin, jos yleensä koskaan. Ralliautot ovat asia erikseen.

2,8 litran moottori kestää varmasti lisääntyneen tehon ja väännön. Vastaavista litramääristä otetaan voimaa ulos paljon enemmänkin. Syy, miksi Ducaton moottori tehdään jo tehtaalla noin alitehoiseksi, löytynee joidenkin maiden päästömääryksistä, ilmeisesti lähinnä typen oksidipäästöistä. Ja typen oksideja ei mitata Suomen katsastusasemilla. Koska lisääntyneen väännön myötä ajaminen viitosvaihteella lisääntyy, seuraa että polttoaineenkulutus vähenee ja silloin myös päästöt vähenevät. Olen katsastanut oman autoni sekä boksin kanssa että ecun ohjelmoinnin jälkeen, eikä katsastuviranomainen ole mitenkään puuttunut asiaan.

VENEMIES JORMA 15.03.2009 19:44

Olen Markon kanssa samaa mieltä. Käsittääkseni missään autossa ei vitosvaihde ole tarkoitettu kiihdytyksiin eikä ylämäkiajoon.

Edellinen autoni oli 92 mallia 2,5 TD ja vakiovälityksillä eikä siinäkään ollut ongelmia

REINI SEPPO 17.03.2009 14:49

Olisko mahdollista ,että alusta olis kuormurin ta joku maxi jolloin vanteiden(16") koko myös vaikuttaa , ja voihan olla tasauspyörästö välityskin olla erinlainen. Matkailuautoja kun kasataan kaikista mahdollisista ! t.se

VENEMIES JORMA 22.03.2009 20:17

Kyllä se on 15 alusta ja lähtenyt tehtaalta vakiovälityksillä. Varmaankin koritehtaalla vaihdettu tiuhemmaksi toi vitonen, vaikkei sitä ole missään auton huoltohistoriassa mainittu.

Siispä vaihdoin lauantai-illan ratoksi vakiovälityksen ja nyt olen tyytyväinen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.