Invertteri autoon

Mika Lindroos 15.08.2023 07:12

Ajattelin laittaa invertterin autoon, mutta ei ollutkaan niin yksinkertainen asia.
Auto on Carado T 344 2022 siinä oli lämmitin 1:n automaatti sulakkeen takana ja 2:n sulakkeen takana pistorasiat, jääkaappi, lattialämmitys ja EBL, näin sen koitin hahmottaa sähkökaavio kun ei ole.
Uusien Johtojen vetäminen todella hankalaa niin ajattelin et helpoimmin saisin jos muuttaisin pistorasiat samaan piuhaan truma lämmittimen kanssa, niin nyt kysynkin onko sille jotain estettä/haittaa?

Timo Haapanen 15.08.2023 17:29

Tämä laite muuttaa verkkovirran tasavirraksi joko 20 V, 22V tai 24 V Käytetään 24 V:n lattialämmitykseen.

Eri volteilla säädetään lattialämmityksen tehoa.

Tarkoitettu tälläisen maton lämmitykseen.
https://www.infraheat.com/hinnasto/matkailuvaunulammitys?

@timppa


Kannattaisi mun lukea kahteen kertaan. Luulin että asennat muuntajaa invertterinä. Niin pitää asentaa ettei ulkopistorasian tappeihin tule jännitettä.
muokattu: 15.8.2023 18:04
Markku Hämäläinen 15.08.2023 18:13

Mikä Truma käyttää 230 V?
Kyllä sen muuntajan ulostulo on vaihtojännitettä ja valttavissa 20, 22 ja 24V, lämmitystarpeen mukaan.

Antero Virkkala 15.08.2023 21:05

Mielestäni aloittajan kysymyksen teksti on johdonmukainen, mutta kuva on hämäävä. Lattialämmityslaite on kuvassa vain sen vuoksi, että se sattuu sijaitsemaan maasähkön pääsuojakytkinten vieressä. Truma-laite, joka lämmittää ilmaa ja/tai vettä maasähköllä ja/tai kaasulla, ei näy tässä kuvassa.

Mutta sitten aloittajalle: älä missään tapauksessa lähde syöttämään invertterillä samoja pistorasioita, joihin tulee virtaa muualtakin (maasähköstä). Aivan hiljattain oli lehdissä juttua aurinkopaneelihemmoista, joiden asennus syöttää aurinkosähköstä invertterillä tehtyä vaihtosähköä pistorasian kautta talon sähköverkkoon, ohittaen täysin kaikki turvalaitteet (esim. vikavirtasuojan). Oikea autosähköasentaja voisi ehkä asentaa järjestelmän, jossa invertteri ja maasähkö syöttävät samoja pistorasioita, mutta vain toinen syöttää kerrallaan. Olen nähnyt videoita tällaisista installatioista koteihin. Niissä on yleensä mekaaninen luisti tms., joka tukkii toisen sähkönsyötön jos toinen toinen on kytkettynä.

Mika Lindroos 15.08.2023 22:06

Sorry kuva oli vähän väärin, toi lattialämmitys boxi ei liity mitenkään tähän.Tulin siihen tulokseen et koitan vetään erillisen johdon pistorasioille ja isonnan tota sähkökeskusta et saan sopiin 1:n sulakkeen lisää, kun kerran rupesin purkaan niin laitan vielä toisen hupiakun tohon istuinkoteloon.
Laitan joko invertterin ups toiminnolla tai erillisen prioriteettikytkimen , https://www.valtekno.fi/kauppa/tuote/invertterin-prioriteettikytkin/
katotaan nyt kuinka ne mahtuu molemmat invertteri ja akku tohon istuimen alle. Invertteri upsilla olisi 2000w https://www.valtekno.fi/kauppa/tuote/invertteri-svt-2000-w-12-v-230-v-siniaalto-ups/
mut en välttämäti tarvii niin isoo, 1500w riittäisi, laittaa kumman hyvänsä tarkoitus olisi et vaihtaa automaattisesti 230v ja akun välillä.
Ja Kyllä trumassa on sähkövastukset, oliko se 900 tai1800w .

Petteri Haverinen 16.08.2023 10:07

Meilla Ducaton alustalla oleva puoli-integroitu ja laitoin invertterin apparin penkin taakse, sen muovisuojan tilalle. Reikäpelti ensin penkin runkoon ja siihen invertteri. Pistorasiat invertterin vas.puolella ja siitä sitten tarvittaessa jatkojohdolla esim vessaan, kun rva laittaa hiuksiaan. Toki lähellä olisi päävirtakeskus, mut en ole nähnyt tarvetta kytkeä auton pistorasioita toimimaan invertterillä…

Liitetiedostot

img_4037.jpeg
Timo Haapanen 16.08.2023 11:46

Mukava katsoa uuden auton purkua. Itsellä nykyiseen autoon hyvin samankaltainen näkymä heti sen hankkittuani. Vaimo kauhisteli touhua. Vertin sain istumalaatikkoon heti akkujen taakse. Hyvin toimii mikro ja kahvinkeitin 1500 W:n invertterillä. Kolme erillistä pistorasiaa asensin. @timppa

Antero Virkkala 16.08.2023 18:43

Mika, älä ryhmittele kuormitusta uusiksi. Sinulla on vikavirtasuoja ja 2 eri(!)laista johdonsuojakytkintä (eri virta-arvo, eri nopeusprofiili). Voit ehkä laittaa 16A johdonsuojan perään johdon joka kestääkin vain 10A ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaa tulipalon. Tai jos toisin päin, niin 10A suojakytkin joutuu syöttämään entisen kuormansa lisäksi uutta kuormaa ja pätkii.

Markku Hämäläinen 16.08.2023 19:31

Yleensä vältän neuvomista 230 V kytkemisessä, mutta tuossa voisi vaihtaa nuo johdonsuojat henkilösuojiksi (johdonsuojan ja vikavirtasuojan yhdistelmä) ja jättää pois vikavirtakykin, jolloin tulee tilaa yhdelle henkilösuojalle.
230 V kytkentöjä tehdessä pitää tietää mitä tekee ja miksi.

Esa Ojala 16.08.2023 19:49

Omassa autossani on verkkosähkön kytkentä sisäpuolella, ei siis ulkoseinässä. Siihen on helppo kytkeä joko verkkosähkö tai invertteri. Invertterin ollessa kytkettynä irroitan EBL:n verkkokaapelin, jottei akkulaturi toimi ja jääkaapin"pakotan" kaasulle. Tällöin kaikki alkuperäiset suojaukset ja pistorasiat toimivat normaalisti. Mitään muutoksia kykentöihin ei tarvitse tehdä. Invertterillä toiminta lähes aina, harvoin valtakunnan verkossa.

Timo Haapanen 17.08.2023 08:03

Jo asentaa erilliset pistorasiat ei sähköasennusta juurikaan ole. Vertiltä lähdetään pistokkeilla, tavallaan vain auton sisällä kulkeva jatkojohto jonka päässä on pistorasia. Itsellä onkin kyseessä 25 A:n kumikaapeli joka varmasti siellä kestää. Laillisuudesta en tiedä. Samoin kun Esalla emme verkkovirrassa ole juuri ollenkaan. @timppa


Mikä 25 ampeerin? Kuinka voin noin kirjoittaa. Piti olla 2,5 mm2 kaapeli.
muokattu: 17.8.2023 14:28
Markus Hyry 17.08.2023 13:46
Mika Lindroos

Sorry kuva oli vähän väärin, toi lattialämmitys boxi ei liity mitenkään tähän.Tulin siihen tulokseen et koitan vetään erillisen johdon pistorasioille ja isonnan tota sähkökeskusta et saan sopiin 1:n sulakkeen lisää, kun kerran rupesin purkaan niin laitan vielä toisen hupiakun tohon istuinkoteloon.
Laitan joko invertterin ups toiminnolla tai erillisen prioriteettikytkimen , https://www.valtekno.fi/kauppa/tuote/invertterin-prioriteettikytkin/
katotaan nyt kuinka ne mahtuu molemmat invertteri ja akku tohon istuimen alle. Invertteri upsilla olisi 2000w https://www.valtekno.fi/kauppa/tuote/invertteri-svt-2000-w-12-v-230-v-siniaalto-ups/
mut en välttämäti tarvii niin isoo, 1500w riittäisi, laittaa kumman hyvänsä tarkoitus olisi et vaihtaa automaattisesti 230v ja akun välillä.
Ja Kyllä trumassa on sähkövastukset, oliko se 900 tai1800w .

Moi, tuo prioriteettikytkimen ja kaikkien 220v johdotuksien asennukset kuuluvat sähköalan ammattilaisen asennettavaksi, ja missään tapauksessa elä mene vaihtamaan itse mitään noista 220v vikavirtasuojista/johdonsuojista. Vikavirtasuoja suojaa vuotovirtoja ( viallinen laite/kaapeli), eli henkilöä ja johdonsuojat oikosululta ja kuormituksilta. Jos joskus luovut autosta, olet jonkinmoisessa "vastuussa"
220v:n asennuksista. Lisäksi 12v asennuksissakin pitää ymmärtää mitä tekee, inventterin ja akuston välillä kulkee isot virrat. Meillä tuo vastaava akkukotelo aika ahdas paikka ja ylöspäinkin tilaa niukasti, laitoin istuinmekanismin ja akustojen väliin vielä kumimattoa, kun näytti niin ahtaalta. Oikeanpuoleinen akku tuli hitusen korkeammalle, joten kaapelikengät nousi lähelle istuimen metalliosia.

Timo Haapanen 17.08.2023 14:34

Väli istuimeen on todella pieni. Itse leikkasin muovikanisterista suojan siihen. Päävirtakatkaisin menisi samalla aika helposti, jälkeen sitä ei tule laitettua. Omat asennukset ovat toimineet täydellisesti nyt 7 vuotta. @timppa

Mika Lindroos 22.08.2023 18:39

Valmis

Mika Lindroos 22.08.2023 18:42

Sopi aika hyvin tonne laatikkoon kaikki.

Liitetiedostot

image0.jpeg

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.