Huolto ja nokkahihna

Kari Rautiainen 03.12.2023 14:34

Tarttis löytää hyvä ja edullinen paikka ducaton 96000 huoltoon ja samalla remmin vaihto.
Hyvinkää ja kohtuullisella säteellä…

Petteri Haverinen 03.12.2023 15:33

Sprintcar , Villähde, Lahti.

Kari Rautiainen 03.12.2023 15:41

Kyselen sieltä… kiitos.

Petteri Haverinen 03.12.2023 16:27

Toinen hyvä vaihtoehto; Hollolassa;
Autohuolto Express Service Oy


Tämä erikoistunut Fiatteihin…
muokattu: 3.12.2023 16:27
Kari Rautiainen 03.12.2023 17:04

Kysyn sieltäki. Kiitos.

Jotenkin huomannu että kun vähä kyselee niin säästää satasia…

Timo Haapanen 03.12.2023 21:15

Kysy myös se, onko heidän kayttämässä hihnasarjassa mukana jokainen pyörä. Halvimmista puuttuu kuvan keskimmäinen.
https://cdn.autodoc.de/thumb?id=13478016&m=1&n=3&lng=fi&ccf=94077849

Jos sen laakerointi pettää seuraukset ovat ilkeät.

Eero Bruun 03.12.2023 21:15

Vaihdatin hihnan 2020. Atoy täällä Kuopiossa sen vaihtoi. Siinä Kolmisopen Cittarin takana. Sain vaihdon ajaksi lainaan VW UP:in. Pieni auto, mutta yllättävän hyvät tilat kuskille. En muista mitä vaihto tarkalleen maksoi. Jotain 600-800 euroa? Löytyyhän se kuitti, jos jaksaa kaivaa kuittikasaa. Nyt ei jaksa. Ajattelin että seuraavaan vaihtoon on vielä pitkä aika. 2025 ja onhan siihen. Uteliaana tiedustelen mitä maksaa nykyään?

Esa Andsten 03.12.2023 22:37

Vähämaan Autopalvelu Hyvinkää
https://www.vahamaanautopalvelu.fi/

Esa Andsten 03.12.2023 22:37

Vähämaan Autopalvelu Hyvinkää
https://www.vahamaanautopalvelu.fi/

Kari Rautiainen 04.12.2023 10:46

Vähämaalla oon joskus huollattanutkin auton. En kovin hyvää kuvaa saanut siitä sillon.

Lauri Hallikainen 25.01.2024 13:30

Rinta-Jouppi Kempele soitteli ja tarjosivat talvitarjouksena Ducato 2,3 Multijet alusta vm.2017 (otettu käyttöön 2019) ml.68800km hintaan 890€, hinta voimassa ennen "sesonkia"!
Onko Oulunseudulta suosituksia korjaamoista tai minne ei ainakaan kannate viedä?

Kari Rautiainen 26.01.2024 17:26
Lauri Hallikainen

Rinta-Jouppi Kempele soitteli ja tarjosivat talvitarjouksena Ducato 2,3 Multijet alusta vm.2017 (otettu käyttöön 2019) ml.68800km hintaan 890€, hinta voimassa ennen "sesonkia"!
Onko Oulunseudulta suosituksia korjaamoista tai minne ei ainakaan kannate viedä?

Nokkahihnasarja, vesipumppu, hihna, ja täys huolto kaikkine raitisilma yms suodattimineen, jarrunesteiden vaihto, jne.
1050€ PitStop hyvinkää.

Lauri Hallikainen 30.01.2024 12:15

Kiitän Karia huollon hinnasta, nyt on jonkinlaista tietoa tulevista kustannuksista.
Laitoin kyselyn em.huoltoon Autojerryyn mutta vielä on hiljasta?

Timo Haapanen 30.01.2024 16:19

Etukäteisellä hintatiedolla käy niin että korjaamo laskee työn ajan kaikkien mahdollisten eteen tulevien ongelmien toteutumisen mukaan.
Pitäisi luottaa korjaamoon niin että laskuttavat toteutuneen ajan mukaan. Jos menee kuin strömsössä verrattuna vaikkapa yhteen katkenneeseen pulttiin yms. voi olla tuntien ero.

Kari Rautiainen 30.01.2024 19:24
Lauri Hallikainen

Kiitän Karia huollon hinnasta, nyt on jonkinlaista tietoa tulevista kustannuksista.
Laitoin kyselyn em.huoltoon Autojerryyn mutta vielä on hiljasta?

Jerryn kautta kysyin. Tuli parissa tunnissa kolme tarjousta. Yks pirun kallis, toinen epäilyttävän halpa kun siinä ei ollu tuo pyytämäni kokonaisuus. Tää oli siedettävä hinta, ja tarkka erittely etukäteen mitä tekevät. Ja työn jälkeenkin jättivät vajaan öljypurkin, ja jarrunestepurkin, ja jäähdytinnestepurkin että tiedän mitä sinne on laitettu niin osaa lisätä tarvittaessa samaa roinaa.
Kysyin erikseen Tallinasta merkkihuollosta ja olis ollu jonkun kympin halvempi. Ei viitti sillä hinnanerolla.

Kari Rautiainen 30.01.2024 19:28
Timo Haapanen

Etukäteisellä hintatiedolla käy niin että korjaamo laskee työn ajan kaikkien mahdollisten eteen tulevien ongelmien toteutumisen mukaan.
Pitäisi luottaa korjaamoon niin että laskuttavat toteutuneen ajan mukaan. Jos menee kuin strömsössä verrattuna vaikkapa yhteen katkenneeseen pulttiin yms. voi olla tuntien ero.

Ei välttämättä. Nää sano että jossain määritelty että tän huollon kesto on 8 tuntia, mutta ei he pystyneet siihen ja meni 11. Valitteli vaan että oli tarjouksensa laskeneet sen 8 mukaan.

Että tää meni näin tai sitte se vaan halus että tunnen itseni voittajaksi.

Niin se myyntimies sano ja vaikutti rehelliseltä.

Markku Hämäläinen 30.01.2024 22:29
Kari Rautiainen

Ei välttämättä. Nää sano että jossain määritelty että tän huollon kesto on 8 tuntia, mutta ei he pystyneet siihen ja meni 11. Valitteli vaan että oli tarjouksensa laskeneet sen 8 mukaan.

Että tää meni näin tai sitte se vaan halus että tunnen itseni voittajaksi.

Niin se myyntimies sano ja vaikutti rehelliseltä.

Tuossa toimii myös tulospalkkio
Jokaiselle huollolle on määritelty optimi kestoaika.
Se auttaa myös työn hinnottelussa
Jos mekaanikko tekee päivässä 3 kpl 8 h huoltoa hän saanee lisää liksaa, jos työtä pitää paikata jälkikäteen, se vähentää tulospalkkiota.
Tosin aina löytyy kiinni juuttuneita pultteja tms. jotka vähentävät työsuorituksia.

Kai Lehto 31.01.2024 10:54
Lauri Hallikainen

Rinta-Jouppi Kempele soitteli ja tarjosivat talvitarjouksena Ducato 2,3 Multijet alusta vm.2017 (otettu käyttöön 2019) ml.68800km hintaan 890€, hinta voimassa ennen "sesonkia"!
Onko Oulunseudulta suosituksia korjaamoista tai minne ei ainakaan kannate viedä?

Viikonloppuna oli kempeleen best caravanilla näyttely. Huoltotiskillä oli mainos jakopäänhihnan vaihdosta osineen ja nesteineen. Hinta ilman vesipumppua oli 590€ ja vesipumpun kanssa 790€. Tarjous voimassa helmikuun loppuun.

KaiL

Kari Rautiainen 31.01.2024 16:03
Kai Lehto

Viikonloppuna oli kempeleen best caravanilla näyttely. Huoltotiskillä oli mainos jakopäänhihnan vaihdosta osineen ja nesteineen. Hinta ilman vesipumppua oli 590€ ja vesipumpun kanssa 790€. Tarjous voimassa helmikuun loppuun.

KaiL

Tota luokkaahan ne. Mulla oli tossa samassa ”iso” huolto. Eli kaikki suodattimet jne ja jarrunesteet yms. Vähä päälle dona, ei paha. Nyt on hyvä lähtee vetäseen etelänmaille taas.

Timo Haapanen 31.01.2024 18:24

Kannattaa varmistaa jokaisen hihnapyörän mukana olo. Halvimmista sarjoista puuttuu kuvan keskimmäin hihnapyörä.
https://cdn.autodoc.de/thumb?id=13478016&m=1&n=3&lng=fi&ccf=94077849

Jaakko Haikonen 01.02.2024 10:54

Osta Auto jossa jakopää ketjulla, ei tarvii huolehtia iänikuisista hihnan vaihdoista. Jotta silleen.

Kari Rautiainen 01.02.2024 12:11
Jaakko Haikonen

Osta Auto jossa jakopää ketjulla, ei tarvii huolehtia iänikuisista hihnan vaihdoista. Jotta silleen.

Mistä noin loistavan neuvon heurekekkasit? Ihanko itse oivalsit noin suuren idean.
Ootko vastauksestasi kuinkakin ylpeä? Osta soutuvene niin pärjäät narunpätkällä.

Mitä tarkoittaa iänikuinen hihnanvaihto?
Ei nää kuule fiiatit ikuisia ole. Mikäs huoltovapaa, ikuinen auto sulla on?

Arto Oksanen 01.02.2024 13:07

Hei ottaapa koville tämä hihnan vaihto.

Kari Rautiainen 01.02.2024 13:22
Arto Oksanen

Hei ottaapa koville tämä hihnan vaihto.

Juu, ja pitäs kuulemma vaihtaa koko auto sentakia.
-)
Ville Säynäjäkangas 01.02.2024 13:36

Ja nykymoottoreissa nokkaketjutkaan ei ole ikuisia. Niitä on kevennetty kovasti, että saadaan puoli desiä vuodessa säästettyä polttoainetta.
Ihan yleisesti käytetyssä yksirivisessä nokkaketjutyypissä on ohuempi tappi kuin polkupyörän ketjussa. Kokeilin polkupyörän ketjulukkoa nokkaketjuun muutama vuosi sitten eräässä jakopääremontissa. Ei mahtunut tappi reikään.

Timo Haapanen 01.02.2024 13:59

Ei se vallan kamalaa ole jos 100 000 km:n välein hihnan vaihtaa. Matkailuauton valintaperusteeksi se, että siinä on ketju on aika huono. Jää pari muuta juttua toissijaisiksi.

Arto Oksanen 01.02.2024 14:14

Ei kai autoa kannata vaihtaa jos vain hihnasta ja huollosta kysymys. Minulla ollut monta autoa joissa nokkaketju, mutta huoltoa nekin vaatii. Tosin vähän harvemmin kuin hihnalla varustetut . Yhtä kallis tai vielä kalliimpi remontti ketjukäyttöisissä jos ketju katkeaa tai hyppää yli hammaspyörästä.

Ari Kuusisto 01.02.2024 15:19

Retkeilyautossani on ketjukone joku 220 tkm ajettu. En tiedä mitä muuta huoltoa sille olisi pitänyt tehdä kun säännöllinen öljynvaihto joka tehty huolto-ohjelmaa tiheämmin(22500km ja vaihdettu noin12-15t välein).
Remmikoneen kanssa vaihtoja olisi tullut 5 vuoden sykleissä 5 kertaa.
Ei se nyt ihan merkityksetön ole kun kustannuksen jakaa kilsoille.
Jos vaihtosykli 4 vuotta, kuten Kemin huolto väittää, vielä enemmän vaihtoja.
"Huomaathan, että Fiat Ducato -matkailualustojen jakohihnan vaihtoväli on 4 vuotta."
Pitääkö tosiaan paikkansa vai onko jo liioittelua.
Kun kilometrejä kertyy vähän/useampaan autoon on asialla suurempi merkitys.Jos itse osaa silloinkaan ei ole niin väliä.

Kari Rautiainen 01.02.2024 16:22

No nythän veijarit keksi että matkailuautoilu on muuten ilmasta mutta se helevetin remmi.

Ja hinnan merkitys on kyllä iso. 700€ / 100000km = 0,007€ per kilometri. Mistähän senkin taas ottaa.

Remmikonetta ostaessa on tiedettävä että niitä remmejä on aika-ajoin vaihdettava. Ei se ainakaan mulle yllätyksenä tullu.

Alkaa nää jutut kohta olla tyypillistä some jutustelua. Paa se paska paaliin ja osta solifer. Aldella.

Arto Oksanen 01.02.2024 17:06

Just näin mieluummuí öljyn vaihto vähän aikaisemmin kun myöhemmin . En tiedä mitä huollossa tutkiivat mutta lupaavat että ajele vuosi eteenpäin ketju kunnossa.

Ari Kuusisto 01.02.2024 17:30

Myönnän, oli virhe laittaa oman kantani asiaan kun ihmettelin mitä huoltoa ketjulle pitäisi tehdä.
Remmivaihdon hinnalla olen vaihtanut 5x öljyt merkkipajalla mun kilsoilla,ei tuu sataatuhatta viiteen vuoteen,silloin se menis niikun 1/1.
Kun on muutakin muutakin ylläpidettävää matkiksessa tämä on ollut oma tahto ja valinta,onhan siinä nyt muitakin kriteereitä,huomioita nämä lähinnä.
Uudemmassa saa Ad-bluen kanssa toivoa hyvää tuuria ihan tarpeeksi,no ne riesat tulee myös pakosta kaikkiin ajan kanssa.
Ei se nyt onnistunut kaikkien kanssa hyvässä hengessä.
Olkoon tässä somet tällä erää.

Kari Rautiainen 01.02.2024 18:28

Ari, tässä on jutusteltu remmivehkeistä, niitten huollosta ja vaihdosta. Jos pitää sekottaa siihen ketjukoneet niin silvuplee, ooppa hyvä vaan. Huomaa kuitenkin että nykyvehkeissä remmi on yleisempi. Kehu siis ketjua, mutta älä moiti remmejä. Jos haluat väittelyn siitä kumpi on parempi niin varota ensin, tiedän pysyä pois.

Ari Kuusisto 01.02.2024 19:08

Sometan nyt vielä sen verran että en kyllä tainnut varsinaisesti kehua nokkaketjua,mutta liityin kertomaan mun kokemusta kustannusvaikutuksista pienemmillä kilometreillä kun ketju täällä jo rallatti,ennen kolme kaveria tais jo "ketjua jatkaa",varmaan niitäkin hajonnut kuten remeleitä sitä en ole kieltänyt.Yksi -96 vuosimallin uutena ostettu auto on vieläkin olemassa ja tuntuu että remmiä joutuu vaihtamaan usein.Ei ole kiva museoida semmonen.Parempi olis ollu taannoinen DOCH,varmaan ymmärrät mistä kirjoitan kun cossunkin tunnet.
Näistä voi joku kuitenkin saada ahaa elämyksen jos on valinnan edessä.

Timo Haapanen 01.02.2024 19:57

Mutta mitä tehdä jos itselle prikulleen sopivassa autossa on hihna? Mun mielestäni tulee ketju tai hihna jos on tullakseen. Mitä väliä.

Toivo Koistinen 01.02.2024 20:28

Se on tuo autoilun kustannus, ja semmoset vähä miten aattellee. Olen kertoillutki tuosta mejän sitikkavanhuksesta, ja sen remonteista, ja huolloista.
Siinä on hihnan vaihtoväli 11000, mutta olen neuvosta vaihattanu 80 000 välein. Öljynvaihtoväli 20 000, ja en muista mikä vahdelaatikon öljyjen.
Minä olen vaihtanut 10 000 välein. Onko se öljyjen vaistoja tullut 240 000 matkalla sillon 24 kertaa liikaa. ja jakohihnan kai yhesti liikaa..
En sitä tiijä paljonko sitten liikaa olen maksanu, ja paljonko kilometrille. Juuri tuhosin taka-akselin vaihtoremontissa vajan 2000 ööriä, muta kyllä minusta kannatti.
Nyt on käsijarruvaijeri uusi, akseli "uusi" takalaakerit uudet, iskasrit uudet, pakoputki uusi. kelepaa siitä nyt ainaki takapää katastajalle luulis, ja kyllä on se jämäkkä ajeltava nyt.
Kuiten kun kuten korjaamomies sanoi, tuo vanhatta sinut, ja siinähän se. Se on hyvä ajaa, ei mikää sportti 90 heposen kanssa, mutta lähtee kun juna, ja ne vähät ohitukset, niin kyllä se kiiruhtaa ihan hyvin.
Voi sanoa, että jos olisin vaihtanu sen, niin silä kolomenkympin välirahalla, jos olisin sen nyt vaihtannu uuteen samanmoisen tiisseliin, niin voinko sanoa, että olen ilimasin ajellu, ja korjaillu pitkästi.
Muistein kun se oli tietokone takuu remontissa alle vuuen vanhana, niin autokauppias houkuteli vaihtaan uuteen 15000 välirahalla.
Ketjukoneista sen verta, että ladat oli niitä, ja ne pelasi, en muista mikä oli vaihtoväli. Opeli oli ketjulla, ja pelasi, mutta kuten edellä on kerrottu, niin ketjukoneet on häipymässä, en tiijä.
Loppukaneetiksi, että autoilu maksaa. Mutta niimpä se elämäkin, ja kuten olen aiemin, niin mielenrauhakin noihen liian tiheiden toimien avulla.
Mutta jokainen kohallaan tekee oman parhaansa, ja niin on hyvä.
Tp

Kari Rautiainen 01.02.2024 21:05
Ari Kuusisto

Sometan nyt vielä sen verran että en kyllä tainnut varsinaisesti kehua nokkaketjua,mutta liityin kertomaan mun kokemusta kustannusvaikutuksista pienemmillä kilometreillä kun ketju täällä jo rallatti,ennen kolme kaveria tais jo "ketjua jatkaa",varmaan niitäkin hajonnut kuten remeleitä sitä en ole kieltänyt.Yksi -96 vuosimallin uutena ostettu auto on vieläkin olemassa ja tuntuu että remmiä joutuu vaihtamaan usein.Ei ole kiva museoida semmonen.Parempi olis ollu taannoinen DOCH,varmaan ymmärrät mistä kirjoitan kun cossunkin tunnet.
Näistä voi joku kuitenkin saada ahaa elämyksen jos on valinnan edessä.

Kyllä mäkin tykkään ketjukoneesta, mutta ei se ole valintaperuste.

Eero Bruun 01.02.2024 22:21

Ajoin tänään illalla Kuopion Bestcaravanin pihan ympäri. Oli aika pieni matkailuauto sellainen puoli-integroitu. Lattia korkealla ja siksi sähkörappu parilla askelmalla. Ei mitään käsijohteita. On siinä taiteilua jäisillä rapuilla, kun ei enää ole nuori ja notkea. En kysyisi moottorin tiedoista.

Seppo Forssell 02.02.2024 15:58

BestCaravan hyvinkäällä tarjous jakopää hommasta 590,- jos tehdään ennen huhtikuuta. Vesipumpun kanssa homma 790€.

Jaakko Haikonen 02.02.2024 18:56

En omasta mielestäni kirjoittanut huoltovapaasta autosta, vaan ketju koneellisesta autosta. Toki omakin autoni tarvitsee huoltoa, öljyn vaihtoa ja muuta sellaista.Esim, egr venttiili uusittu viisi kertaa. En tiedä onko hihna vai ketju jollakin muulla tavalla parempi toinen toistaan, mutta vaihtojen suhteen ketju on parempi ja huolettomampi. Ostin autoni käytettynä, se nyt vain sattui olemaan ketju koneella. Huomasin sitten että säästyypähän ainakin siltä hihnan vaihto ruljanssilta. Ajoa tulee n: 5-8 tuhatta kesässä, en aja matkailuautolla talvella. Eli kilometrit eivät vaihdon suhteen tulisi vastaan, vaan aika 4-5 vuotta. T: J H

Kari Rautiainen 03.02.2024 00:24
Jaakko Haikonen

En omasta mielestäni kirjoittanut huoltovapaasta autosta, vaan ketju koneellisesta autosta. Toki omakin autoni tarvitsee huoltoa, öljyn vaihtoa ja muuta sellaista.Esim, egr venttiili uusittu viisi kertaa. En tiedä onko hihna vai ketju jollakin muulla tavalla parempi toinen toistaan, mutta vaihtojen suhteen ketju on parempi ja huolettomampi. Ostin autoni käytettynä, se nyt vain sattui olemaan ketju koneella. Huomasin sitten että säästyypähän ainakin siltä hihnan vaihto ruljanssilta. Ajoa tulee n: 5-8 tuhatta kesässä, en aja matkailuautolla talvella. Eli kilometrit eivät vaihdon suhteen tulisi vastaan, vaan aika 4-5 vuotta. T: J H

Okkay. Siis et valinnut ketjua tai remmiä. Se vaan sattui olemaan…
Niin mullakin.

Kuinka moni ostaa millasen vaan sisustusratkaisun, kun vaan koneessa on kettinki? Eipä taida.
Joku remelin vaihto 4-5 v välein ei vaikuta ainakaan mun valintoihin mitenkään. Moni muu kyllä.

Eero Bruun 03.02.2024 18:45

Tämä nyt ei suoraan kuulu tähän keskusteluun. Auton valintaan vaikuttaa monet asiat. Tässä Sunlight T58 mallissa
on ihan hyvä pohjaratkaisu yhdelle leveälle tai kahdelle kapealle ihmiselle. Mutta tuon rapun takia en ostaisi.

https://bestcaravan.fi/tuote/55253-matkailuauto-sunlight-t-58-puoli-integroitu-kuopio/

Toivo Koistinen 04.02.2024 07:29

Kattelin uteliaisuuttani tuon sinun linkitämän auton. Siinä oli oven sisäpuolella pitkä ripa mistä voi kiivetessä ottaa kiinni. Lisäksi jos niin laittaisin oven ulkopuolelle teräs rivan ulkoseinään.
Kotona on sellaiset porraskaitessa, ja on hyvät ne . https://www.apukauppa.fi/product/454/ruostumaton-tukikahva?variation_id=717&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIuoOPhfmQhAMVjhaiAx36hQDGEAQYASABEgJlZvD_BwE
Mutta tuo peti. meillä oli edellisesä tetlevissä tuollainen, ja se oli huono. Ensinäi korkea, etä puolisolla oli huono pedata, ja sitten päästä niille yläkaapeille.
Tein siihenkäytävälle muotoillun koroke jakkaran ison, mikä auttoi, mutta sitten se oli tielä kun piti vessaan mennä. Se oli yksi suyy sen onnettoman alden lisänä, että vaihoimma, kun ilimasia kahveja persoten mentiin karavaaniliikkeeseen, ja siellä oli mallina se casacar.
Se oli hyvä, kun pedit kahtapuolta käytävää pitkitäin. senkunköllähti pitkälleen, ja yläkaapit oli hyvällä hollilla.
No tämäkin karkasi aiheesta, mutta se liene jo käsitelty. Kummasakin puolensa, sekä ketju, etä hihnakoneessa, ja huoltoa, ja korjailua kaipaa kaikki koneet.
Tp

Eero Bruun 04.02.2024 19:33

Tässä minun autossa petin korkeus on vielä ok. Koira ei sinne jaksa hypätä, eikä tarvitsekaan. Se vahtii autoa ja tarkkailee ympäristöä keulassa. Takaosan yläkaapeille ei minulla ole käyttöä, hankalassa paikassa ovat ja en siellä säilytä mitään. Lattia autossa on matalalla eikä sähkörappu ole aivan välttämätön. Talvella rappu on usein jäässä eikä avaudu. Kesäaikaan tietenkin käytän. Ensi vuonna 2025 on moottorin hihnan vaihto. Tulee viisi vuotta täyteen. 6000km ajoa minulla vuodessa on tähän asti ollut eli vuodet ehtii ensin. Sen muuten olen huomannut, että kaikissa autoissa on nykyään irtokansi tiskialtaan päällä. Minun 2013 Rapidossa on lasitaso saranoilla ja hana, joka kääntyy sen alle, ennen kuin laittaa kannen kiinni. Nämä kuvat ovat Muoniosta kesältä 2018. Oli helle, +30 tai jotain. Camping Harriniva. Vaatimaton sorakenttä. Oli tarkoitettu myöhäisille tulijoille. Alue oli täynnä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.