Auton moottoreita optimoineille tiedoksi

Jouko Hakulinen 10.05.2024 17:45

https://www.hs.fi/talous/art-2000010416823.html

Markku Hämäläinen 10.05.2024 18:13

Miten tuo manipulointi havaitaan, jos muutos on tehty ohjelmallisesti, ilman mekaanisia muutoksia?
Siis jos päästöt pysyvät säädetyissä rajoissa.
Minun autoa kun korjaaja ajoi hän kysyi onko sitä muokattu, on kuulema pirteämpi kuin hänen omansa.
Eli eroja on jo lähtökohtaisesti.

Jukka Rajamäki 10.05.2024 19:30

Tämä on kyllä mielenkiintoista. Jos ohjelmoinnilla saadaan lisää tehoja, vähennetään polttoaineen kulutusta ja pysytään päästörajoissa niin miksei valmistajat tee niin vrt. päästömanipuloinnit.
Aikoinaan, siis viime vuosituhannella vaihdettiin prätkiin paremmin hengittäviä putkia. Tosiasiassa äänet lisääntyvät ja sen myötä tunne siitä, että nyt on tehoja mutta totuus oli että onnistuneella"virityksellä" saattoi saada jopa 90% alkuperäisistä tehoista.

Ari Kuusisto 11.05.2024 11:45

Menin äskettäin autonvalmistajan kutsumaan ohjauksen osanvaihtoon jossa kysyttiin tehdäänkö samalla ohjelmistopäivitys joka liittyi päästöjen hallintaan.
Asentaja kysyi onko autolle tehty optimointeja ja jos olisi ollut myöntävä vastaus softapäivitystä ei kuulemma olisi valmistajan piikkiin tehty, olisko rahallakaan en tiedä.
Meikäläisen autoon ei tulla tekemään mitään optimointeja, liikkuu ihan tarpeeksi ja kuluttaakin ettei diesel pääse vanhaksi.AD-blue on sitten toinen lukunsa.
Jos on käytetty ajopeli ei tietysti voi olla varma onko edellinen omistaja optimoinnin teettänyt.

Petteri Haverinen 11.05.2024 12:12
Ari Kuusisto

Menin äskettäin autonvalmistajan kutsumaan ohjauksen osanvaihtoon jossa kysyttiin tehdäänkö samalla ohjelmistopäivitys joka liittyi päästöjen hallintaan.
Asentaja kysyi onko autolle tehty optimointeja ja jos olisi ollut myöntävä vastaus softapäivitystä ei kuulemma olisi valmistajan piikkiin tehty, olisko rahallakaan en tiedä.
Meikäläisen autoon ei tulla tekemään mitään optimointeja, liikkuu ihan tarpeeksi ja kuluttaakin ettei diesel pääse vanhaksi.AD-blue on sitten toinen lukunsa.
Jos on käytetty ajopeli ei tietysti voi olla varma onko edellinen omistaja optimoinnin teettänyt.

Varsin hyvin on toiminut Adblue Ducatoissa, omaa kokemusta kahdesta eri autosta ja yhteensä vajaa 60 tkm…

Petteri Haverinen 11.05.2024 12:12
Ari Kuusisto

Menin äskettäin autonvalmistajan kutsumaan ohjauksen osanvaihtoon jossa kysyttiin tehdäänkö samalla ohjelmistopäivitys joka liittyi päästöjen hallintaan.
Asentaja kysyi onko autolle tehty optimointeja ja jos olisi ollut myöntävä vastaus softapäivitystä ei kuulemma olisi valmistajan piikkiin tehty, olisko rahallakaan en tiedä.
Meikäläisen autoon ei tulla tekemään mitään optimointeja, liikkuu ihan tarpeeksi ja kuluttaakin ettei diesel pääse vanhaksi.AD-blue on sitten toinen lukunsa.
Jos on käytetty ajopeli ei tietysti voi olla varma onko edellinen omistaja optimoinnin teettänyt.

Varsin hyvin on toiminut Adblue Ducatoissa, omaa kokemusta kahdesta eri autosta ja yhteensä vajaa 60 tkm…

Jukka Rajamäki 11.05.2024 14:24

Testi mielessä tankkkasin ennen kevätreissuun lähtiessä (h...tin) kallista AdBluea mittarista ja palatessa uudelleen. Kilometrejä kertyi reilu 4000 ja Adbluea kului vähän yli 10 litraa. Eli testi tulos 2,5L/1000km. Autossa 19L AdBlue tankki.

Ari Kuusisto 11.05.2024 17:30

Olen ostanut ad blueta aluksi merkkipajan lavalta että ei tulisi ainakaan ostettua mitä sattuu.Sitten hokasin että se oli reippasti ylivuotista mitä myivät ja litkullahan on rajallinen käyttöaika,tein johtopäätöksen että en tankkaa vanhaa enkä täyteen varsinkaan jos ajoneuvolle tulossa vähän ajoa.
Ei huvita yhtään alkaa kristallisoitunutta ainetta puhdistelemaan järjestelmästä.
(Litkun säilyvyyssuositus 12kk ja oikein varastoituna pitempäänkin)

Ville Säynäjäkangas 12.05.2024 12:01

Tuossa on hyvä tietopaketti aiheeseen liittyen.
https://youtu.be/1ji2ogfUMP0?si=Ocn-YisCrRfUNvKn

Ville Säynäjäkangas 12.05.2024 12:08

Eli tiivistettynä katsatuksessa voidaan obd portin kautta tarkastaa vain ja ainoastaan auton ohjelman versionumero.

Jos numero on eri kuin mikä se valmistajan mukaan pitäisi olla, niin saattaa tulla hylky katsastuksessa.

Mitään yksityiskohtaisempia tietoja ei saada tietoon normaalin vuosikatsastuksen puitteissa.

Markku Hämäläinen 12.05.2024 13:24
Ville Säynäjäkangas

Eli tiivistettynä katsatuksessa voidaan obd portin kautta tarkastaa vain ja ainoastaan auton ohjelman versionumero.

Jos numero on eri kuin mikä se valmistajan mukaan pitäisi olla, niin saattaa tulla hylky katsastuksessa.

Mitään yksityiskohtaisempia tietoja ei saada tietoon normaalin vuosikatsastuksen puitteissa.

Eli jos ohjelma on tehty ”oikein” eli versio ja ohjelman summa on pidetty samana, ei se näy katsastuksessa.

Ville Säynäjäkangas 12.05.2024 14:06

Juuri näin.

Ville Säynäjäkangas 12.05.2024 14:20
Jukka Rajamäki

Tämä on kyllä mielenkiintoista. Jos ohjelmoinnilla saadaan lisää tehoja, vähennetään polttoaineen kulutusta ja pysytään päästörajoissa niin miksei valmistajat tee niin vrt. päästömanipuloinnit.
Aikoinaan, siis viime vuosituhannella vaihdettiin prätkiin paremmin hengittäviä putkia. Tosiasiassa äänet lisääntyvät ja sen myötä tunne siitä, että nyt on tehoja mutta totuus oli että onnistuneella"virityksellä" saattoi saada jopa 90% alkuperäisistä tehoista.

Tehtaalla jätetään tarkoituksella moottorit aliviritteisiksi. Tämä on ja on ollut ihan normaali käytäntö aina koko autoilun historian.

Markku Hämäläinen 12.05.2024 15:37
Ville Säynäjäkangas

Tehtaalla jätetään tarkoituksella moottorit aliviritteisiksi. Tämä on ja on ollut ihan normaali käytäntö aina koko autoilun historian.

Kaveri joka ajoi rata-ajoja, kertoi aikoinaan, ettei ole ongelma saada Fiat 600 kulkemaan yli kahtasataa.
Ongelma on ettei se kestäisi edes yhtä ratakierrosta.

Ville Säynäjäkangas 12.05.2024 21:51

Fiat 600 on huono esimerkki, mutta esimerkiksi 80-luvun mersun tai volvon 2 litran moottoreiden 75 hevosvoiman tehon voi tuplata kestoiän juurikaan muuttumatta.


Fiat 600 korin voi saada kulkemaan 200km/h, mutta moottorissa ei ole yhtään alkuperäistä osaa, ei edes lohko ja alkuperäisellä vaihteistolla ei riitä välitykset millään tuollaiseen nopeuteen.
muokattu: 12.5.2024 22:00
Markku Hämäläinen 12.05.2024 22:54

Tuosta Fiat 600 en tiedä sen enempää mitä kaveri, joka viritti koneita kertoi.
Mylly pitäisi panna kiertämään 8t - 10t rpm niin se kuulema menisi suoran mitan kovaa.
Toinen kaveri johon tutustuin metallikerhossa, kun tämä syvensi V8 öljypohjaa 5 cm, pystyäkseen pitämään kierrokset kauemmin ylhäällä, kun ajoi kiihdytysajoja.
Öljy ei ehtinyt kuulema valua riittävän nopeasti alas kun kierrokset oli tuplat originaaliin verrattuna.
Kertoi olleen (silloin aikoinaan) haaveena odottaa motarilla Porsche rinnalle ja lähteä siitä kisaamaan.
Sanoi kunnon auton ottavan rengasavut vielä 120 km/h vauhdissa.
Niin että onhan noita virittäjiä, mutta ne koneet ei ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön, eikä ne sitä kestäisikään.

Joskus olen miettinyt kun autot tulee markkinoille niin niiden tehot kasvaa vuosimallin myötä, onko kyseessä ensin kestävän auton maineen haku, vai jätetäänkö tehot alkuun alas, jotta voidaan uusiin malleihin kertoa tehdyn uudistuksia.
Tietysti tuotekehitys ja tutkimus tehdyistä koneista antaa lisää tietoa ja mahdollisuuden tehon nostoon.

Ville Säynäjäkangas 13.05.2024 12:56

Kyseessä on kapitalistin kauhun tasapaino.
Seuraavan vuosimallin autossa pitää olla vähän enemmän tehoa, mutta niin vähän että seuraaviin vuosimalleihin riittää parannusvaraa.

Auton moottoriin ei ole tullut yhtään periaatteellista parannusta viimeiseen sataan vuoteen. Parannukset ovat olleet vain hyvin kosmeettisia.

Petteri Haverinen 13.05.2024 17:16
Ville Säynäjäkangas

Kyseessä on kapitalistin kauhun tasapaino.
Seuraavan vuosimallin autossa pitää olla vähän enemmän tehoa, mutta niin vähän että seuraaviin vuosimalleihin riittää parannusvaraa.

Auton moottoriin ei ole tullut yhtään periaatteellista parannusta viimeiseen sataan vuoteen. Parannukset ovat olleet vain hyvin kosmeettisia.

Vai ei sataan vuoteen ole tullut mitään uutta???
Luetko edes itse, mitä kirjoitat???
Kyllä turbo, tdi tms on täysin mullistanut asioita, vai saatiinko 100-vuotta sitten 1.0 litran koneesta nykyisiä tehoja?
Sama todellisuus taitaa olla katsastusasioiden kanssa mitä kirjoitat, tod.näk. nykytekniikalla katsastuksessa jää ns optimoitu auto kiinni….

Ville Säynäjäkangas 13.05.2024 20:20

Joo, kyllä turbo onkin uusi keksintö. Patenttikin on vuodelta 1905.

Kuten jo kirjoitin kyseessä on kapitalistin kauhun tasapaino. Ei voi tehdä liian hyvää liian nopeasti, muuten ei jää parantamisvaraa ens vuoden malliin.

Eero Bruun 13.05.2024 22:32

Tuo Porsche rinnalla kuulostaa tutulta. Sellaisen youtube videon olen nähnyt muistaakseni. Olisiko ollut kuplavolkkari, missä kuitenkin Porschen kone?

Heimo Turunen 14.05.2024 11:57

Ihan turhaa on tutkia versionumeroita tai päivämääriä. Lasketaan ohjausohjelman tarkistussumma hienan kuin tietsikoiden virustorjunnassa. Yksikin bitti poikittain niin hylky. Samalla selviää muutkin huijaukset. Tehokkainta olisikovakoodata ohjelma Ecuun mutta silloin autotehtaat joutuisivat myymään valmiita autoja, eikä testaan
puolivalmiutta ja toimivuutta asiakkailla.

Ville Säynäjäkangas 14.05.2024 13:57

No miten tuo cheksum homma oikein meneekään, kun merkkiliikkeessä merkkikohtaisilla testereillä voidaan tehdä asiakastoivemuutoksia? Jos ohjelman sisällä vaan muutetaan parametrejä, niin muuttuuko cheksum tulos?
Uskoisin, ettei muutu. Onko jollain parempaa tietoa?

Ja lastutustahan ei olla kieltämässä, vaan pakokaasupäästöjen kohoaminen. Mikäli lastutettu auto edelleen läpäisee pakokaasutestin, niin se on ok. Tässä ei nyt tarkoiteta vuosikatsastuksen pikatestiä, vaan hyväksytyn tutkimuslaitoksen isoa testisykliä.

Markku Hämäläinen 14.05.2024 18:36
Ville Säynäjäkangas

No miten tuo cheksum homma oikein meneekään, kun merkkiliikkeessä merkkikohtaisilla testereillä voidaan tehdä asiakastoivemuutoksia? Jos ohjelman sisällä vaan muutetaan parametrejä, niin muuttuuko cheksum tulos?
Uskoisin, ettei muutu. Onko jollain parempaa tietoa?

Ja lastutustahan ei olla kieltämässä, vaan pakokaasupäästöjen kohoaminen. Mikäli lastutettu auto edelleen läpäisee pakokaasutestin, niin se on ok. Tässä ei nyt tarkoiteta vuosikatsastuksen pikatestiä, vaan hyväksytyn tutkimuslaitoksen isoa testisykliä.

Kyllä cheksumma yleensä muuttuu kun ohjelmaa muutetaan.
Sen takia ohjelmissa on usein merkityksettömiä merkkejä joita muutetaan tarpeen mukaan, jolloin saadaan chelsumma pysymään ennallaan.
Eli kaikki on mahdollista, jos tunnetaan ohjelma ja osataan muokata sitä.
En tiedä mitä tapahtuisi jos esim. vanhaan Ducatoon asentaisi uudemman ECU:n koneesta jossa on enemmän tehoa.
Isompi tehoisissa on myös yleensä muita muutoksia

Ville Säynäjäkangas 14.05.2024 20:14

Eli saastelaitteet saadaan pois käytöstä ja tehoa nostettua, kunhan koodaaja pitää huolen cheksumman säilymisestä ennallaan

Markku Hämäläinen 14.05.2024 22:05
Ville Säynäjäkangas

Eli saastelaitteet saadaan pois käytöstä ja tehoa nostettua, kunhan koodaaja pitää huolen cheksumman säilymisestä ennallaan

Se on vain ajan kysymys koska katsastuksessa aletaan mitata muutakin kuin savutusta, silloin ei ECUn versio eikä cheksum merkitse mitään.
Onko kaikkien autojen versio- ja cheksum tiedot katsastajilla käytössä tiedossa, hiukan epäilen.

Seppo Suomi 14.05.2024 22:51

Nyt palataan taas tehopoksien aikaan. Otetaan poksi pois kun mennään katsastukseen.
Enpä usko että urean käytön poisotto näkyy missään mutta kun myy auton niin täytyy palauttaa alkuperäiseksi, muuten voi tulla vaikeuksia. En kyllä usko siihen mutta kaiken varalle.

Markku Hämäläinen 15.05.2024 10:31
Seppo Suomi

Nyt palataan taas tehopoksien aikaan. Otetaan poksi pois kun mennään katsastukseen.
Enpä usko että urean käytön poisotto näkyy missään mutta kun myy auton niin täytyy palauttaa alkuperäiseksi, muuten voi tulla vaikeuksia. En kyllä usko siihen mutta kaiken varalle.

Uudessa Moottori lehdessä oli juttua autosta josta oli poistettu urean käyttö.
Se oli havaittu päivityksen yhteydessä ja koko systeemi piti uusia urean kiteytymisen takia.
Siinä se muutaman satasen valvontamaksu jää pieneksi.

Kari Rautiainen 15.05.2024 12:03

Mitä nää on nää tehomokkulat kun vaan laitetaan obd porttiin? Tekeekö ne oikeesti jotain.

Petteri Haverinen 15.05.2024 13:50
Kari Rautiainen

Mitä nää on nää tehomokkulat kun vaan laitetaan obd porttiin? Tekeekö ne oikeesti jotain.

Oikea kutsumanimi on tuhoboxi...ei todellakaan ole mikään ratkaisu...

Seppo Suomi 15.05.2024 14:12

Kuulin esson baarissa että joku oli ajatellut ottaa urean käytön pois. Houkuttelevat 19 l löpöä tankkiin ja ajelee niinkuin nuo veroalen saaneet ladattavat hybridit.
Itse aattelen että yhdistää tankit niin olisi 100 l käytettävänä tiisseliä eikä olisi kiteytymisen vaaraa.
Eipä kai kaupalliset korjaamot tee mitään päivityksiä jos omistaja kieltää ? Urbaani peloitushuhu.

Kari Rautiainen 15.05.2024 14:19
Petteri Haverinen

Oikea kutsumanimi on tuhoboxi...ei todellakaan ole mikään ratkaisu...

Joo, en mä ole hommaamassa sellasta kun ei tota hirvipilliäkään ole tullu hommattua.

Ari Kuusisto 15.05.2024 16:02


Moottori lehti:
https://moottori.fi/uutinen/diesel-adblue-ja-paastomanipulointi-luvassa-jopa-tuhansien-eurojen-lasku/
Autojen päästömanipulointi tuli laittomaksi jo 1. huhtikuuta 2023, kun eduskunta hyväksyi ajoneuvolain muutoksia.
Moottorin jutussa seuraava ihmeellisyys:
"Hänen mukaansa(asianajaja Mikko Heinonkoski) ongelmaksi muodostuu vastaavanlaisissa tapauksissa yleensä se, kun käytettyä autoa aletaan kunnostaa uusilla osilla. Tällöin auto tulee väitteen mukaan parempaan kuntoon kun mitä se on ennen korjausta ollut, ja näin auton omistaja saa siitä hyötyä. Heinonkosken mukaan myyjällä on kuitenkin myös näyttövelvollisuus siitä, millä tavalla auto tulee parempaan kuntoon."
"– Mutta myyjällä ei ole velvollisuutta sitä parantaa, eikä ostajalla ole velvollisuutta maksaa parantamisesta. Tämä on usein vaikeaa ymmärtää myös myyjäpuolelle, kun usein on totuttu siihen, että käytetyn auton korjaamisessa asiakkaan kanssa jaetaan kustannuksia, vaikka asiakkaalla ei ole velvollisuus osallistua kustannuksiin. Virheen oikaisun edellytykseksi ei saa kuitenkaan asettaa sitä, että kuluttaja maksaa, Heinonkoski sanoo."

Miten niin auto tulisi parempaan kuntoon kun ad-blue järjestelmä korjataan.
Mun käsityksen mukaan auto vain palautetaan lakien edellyttämään kuntoon.
Erikoisia joidenkin autoliikkeiden perusteet.

Petteri Haverinen 15.05.2024 18:33
Seppo Suomi

Kuulin esson baarissa että joku oli ajatellut ottaa urean käytön pois. Houkuttelevat 19 l löpöä tankkiin ja ajelee niinkuin nuo veroalen saaneet ladattavat hybridit.
Itse aattelen että yhdistää tankit niin olisi 100 l käytettävänä tiisseliä eikä olisi kiteytymisen vaaraa.
Eipä kai kaupalliset korjaamot tee mitään päivityksiä jos omistaja kieltää ? Urbaani peloitushuhu.

Adblue suihkutetaan pakoputkistoon… ei ehkä viisain paikka suihkuttaa löpöä…

Petteri Haverinen 15.05.2024 18:36
Ari Kuusisto

Menin äskettäin autonvalmistajan kutsumaan ohjauksen osanvaihtoon jossa kysyttiin tehdäänkö samalla ohjelmistopäivitys joka liittyi päästöjen hallintaan.
Asentaja kysyi onko autolle tehty optimointeja ja jos olisi ollut myöntävä vastaus softapäivitystä ei kuulemma olisi valmistajan piikkiin tehty, olisko rahallakaan en tiedä.
Meikäläisen autoon ei tulla tekemään mitään optimointeja, liikkuu ihan tarpeeksi ja kuluttaakin ettei diesel pääse vanhaksi.AD-blue on sitten toinen lukunsa.
Jos on käytetty ajopeli ei tietysti voi olla varma onko edellinen omistaja optimoinnin teettänyt.

Onneksi ollut tähän asti varaa ostaa tehtaan tekemä päivitys …160 hp, kuljettaa ihan riittävästä 7.4 pitää puoli-integroitua… ei niin suurta eroa 140 hp versioon…

Seppo Suomi 15.05.2024 18:52
Petteri Haverinen

Adblue suihkutetaan pakoputkistoon… ei ehkä viisain paikka suihkuttaa löpöä…

Kuka sinne on halunnut suihkuttaa löpöä ?
Jos urean käyttö deaktivoidaan niin sinne pakoputkistoon ei suihkuteta mitään.

Ville Säynäjäkangas 16.05.2024 08:54
Markku Hämäläinen

Se on vain ajan kysymys koska katsastuksessa aletaan mitata muutakin kuin savutusta, silloin ei ECUn versio eikä cheksum merkitse mitään.
Onko kaikkien autojen versio- ja cheksum tiedot katsastajilla käytössä tiedossa, hiukan epäilen.

Hieman kun asiaan perehtyy, niin selviää että kyseessä olevia päästötestejä on tehty jo vuosia Vtt:llä. Testi kestää vähintään koko päivän ja hinta on 3000€ alv 0%. Näinköhän tämä tulee jokaisen auton vuosikatsastukseen?
Enhän minä mistään mitään tiedä, mutta todennäköisyydet eivät ihan yksiselitteisesti puolla ajatusta.

Seppo Yliniemi 16.05.2024 09:55
Petteri Haverinen

Onneksi ollut tähän asti varaa ostaa tehtaan tekemä päivitys …160 hp, kuljettaa ihan riittävästä 7.4 pitää puoli-integroitua… ei niin suurta eroa 140 hp versioon…

7,4 litrojako kuluttaa sataselle?
Jos kulutusluku niin niin mikä on keskinopeus?

Jukka Rajamäki 16.05.2024 10:21
Seppo Yliniemi

7,4 litrojako kuluttaa sataselle?
Jos kulutusluku niin niin mikä on keskinopeus?

Po. 7,4 m pitkää

Seppo Yliniemi 16.05.2024 10:23

Jeps.

Markku Hämäläinen 16.05.2024 17:58
Ville Säynäjäkangas

Hieman kun asiaan perehtyy, niin selviää että kyseessä olevia päästötestejä on tehty jo vuosia Vtt:llä. Testi kestää vähintään koko päivän ja hinta on 3000€ alv 0%. Näinköhän tämä tulee jokaisen auton vuosikatsastukseen?
Enhän minä mistään mitään tiedä, mutta todennäköisyydet eivät ihan yksiselitteisesti puolla ajatusta.

Kun kehitys kehittyy voidaan esim. CO2 ja NOx päästöt mitata jopa katsastuksessa.
Aikoinaan kun hain omaan autooni CO2 todistusta, ei VTT:n mittaus olisi kelvannut.
Onneksi sain sen TÜV Nordilta jolta poistettiin sittemmin valtuutus


VTT:n todistus olisi maksanut 6000€, eikä se olisi kuitenkaan kelvannut.
muokattu: 16.5.2024 18:00
Kari Rautiainen 16.05.2024 18:12

Moottori lehti tossa kertoi että diesel autoissa on ollut vuodesta 2015 alkaen pakollinen ad-blue järjestelmä. No mulla 2019 rekisteröity ducato 2,3 multijet 2 /150, enkä ole yhtään reikää löytäny mihin sitä ad-blueta kaatais. Luulis että kun on 100 tuhatta ajanut niin alkais kohta loppumaan.

Lauri Niittynen 16.05.2024 19:03
Kari Rautiainen

Moottori lehti tossa kertoi että diesel autoissa on ollut vuodesta 2015 alkaen pakollinen ad-blue järjestelmä. No mulla 2019 rekisteröity ducato 2,3 multijet 2 /150, enkä ole yhtään reikää löytäny mihin sitä ad-blueta kaatais. Luulis että kun on 100 tuhatta ajanut niin alkais kohta loppumaan.

Ei adblue eikä mikään muukaan tekniikka ole pakollinen, vain lopputuloksen pitää täyttää vaatimukset. Käytännössä adblueta halvempaa keinoa ei taida olla. Mersulla taisi olla myös jokin muu pudotustapa päästöille.

Lisäksi pitäisi katsoa säännöistä mitä siellä lukee vuodesta, valmistusvuosi, käyttöönottovuosi, hyväksyntävuosi vai mikä on määräävä.

Ville Säynäjäkangas 16.05.2024 19:32
Kari Rautiainen

Moottori lehti tossa kertoi että diesel autoissa on ollut vuodesta 2015 alkaen pakollinen ad-blue järjestelmä. No mulla 2019 rekisteröity ducato 2,3 multijet 2 /150, enkä ole yhtään reikää löytäny mihin sitä ad-blueta kaatais. Luulis että kun on 100 tuhatta ajanut niin alkais kohta loppumaan.

Euro 6d temp luokitus on tullut (isompiin autoihin?) 1.9.2019. Tällöin ei ilmeisesti selvitä ilman adblueta.


https://www.fiatcamper.com/fi/uutiset/latest-2019
muokattu: 16.5.2024 19:34
Petteri Haverinen 16.05.2024 20:13
Kari Rautiainen

Moottori lehti tossa kertoi että diesel autoissa on ollut vuodesta 2015 alkaen pakollinen ad-blue järjestelmä. No mulla 2019 rekisteröity ducato 2,3 multijet 2 /150, enkä ole yhtään reikää löytäny mihin sitä ad-blueta kaatais. Luulis että kun on 100 tuhatta ajanut niin alkais kohta loppumaan.

Moottorilehti? Autoliiton julkaisu…niinpä niin,…samaa tasoa kuin maaseudun tulevaisuus…

Seppo Suomi 16.05.2024 21:58

Eiköhän se ole niin että ei sillä väliä millä keinoilla tehdas on saavuttanut sen määrätyn pakokaasutason. Oli urealla tai jollain muulla tavalla. Pidetään se sellaisena niin on OK.

Ari Kuusisto 17.05.2024 17:46

Sellainen tilanne on että matkailuautoalustoiksi syksyllä 2019 Ducatot oli tehoiltaan 140, 160, ja 180 hevosella varustettuja.Meinasin sellaisen Adrian alla ostaa.
150 heppaiset alustat on väittäisin ollut ylivuotista tuotantoa niitä ei saanut kun robottivaihteistolla ja noihin parilliskymppiversioihin tuli mahdolliseksi se momentinmuunninlaatikko.
Niin oli se 120 heppainenkin johon ei saanut kun manuaalin.
Ylivuotisia on ehkä tuotu jollain erillishyväksynnällä.Tai sitten niitä on muutoin kauppamiehet kikkaillu.
Myyjä on voinut "vahingossa" hukata ajoneuvon laivalipun.
Rautsihan tietää kauppamiehet ja niiden metkut.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.