Matkailuautot

Näytä keskustelu listana Näytä keskustelu puuna

Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

30.8.2011 klo 18:44:01
RUOTSALAINEN JUKKA
Hei,

vaihdon autoa ja nyt on alla Hymerin integroitu Fiatin alkon alustalla. Kilometrejä takana noin 17.000. Havaitsin autossa ilmiön, jossa suoralla asfalttitiellä ajaessa auto pyrkii itsestään ohjautumaan oikealle. Kun ratista päästää "irti", niin auto lähtee ohjautumaan oikealla itsestään. Kyse ei ole urista tai tien pinnan muodoista, vaan tämä ilmiö toistuu eri olosuhteissa.

Tekniikasta kun mitään ymmärrä, niin en haluaisi aivan sokkona viedä huoltoon, vaan kysyisin tekniikkaa ymmärtäviltä mikä mahtaa olla tämän ilmiön takana? Onko kyse aurauskulmista tai jostain muista säädöistä, jotka huollossa saisi kuntoon pienellä työllä - vai mistä on kyse?

Auton iän ja kilometrin huomioiden pitäisi epätodennäköisenä jonkin isomman ongelman esiintymistä.

Antakaa vinkkejä mikä voisi olla syy ja mitä kannattaisi asialle tehdä?

Kiitoksin taas!

Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

30.8.2011 klo 19:17:07
NYLANDER VOITTO
Vaikuttaa hyvin pitkälti, että etuiskareiden kevennyslaakerit ovat sököt! Itselläni oli joku vuosi sitten sama ongelma, ja laakerien vaihto poisti ongelman.

Etujousien yläpään "laakeri",

30.8.2011 klo 19:18:37
TERVO JARI
Etujousien yläpään "laakeri" on tullut "tiensä päähän", vaihda/vaihdata uudet.

Tuo puoltaminen pitäisi poistua hetkeksi jos terävästi käännät rattia vasemmalle, jos tuolla ei vaikutusta, vika todennäköisesti muualla . . .

Voi olla että on saanut "siipeensä" jossakin ja vika onkin ohjausjärjestelmässä . . .

Tosin et kertonut auton ikää, kilometrit kylläkin. Mutta jos ajettu suolatuilla teillä tuo jousitusten yläpään laakerivika on mahdollinen.

"Tekniikan pojat" kertoo lisää . . .

Re: Etujousien yläpään "laakeri",

30.8.2011 klo 19:33:41
HAAPANEN TIMO
Entä renkaiden paineet?

@timppa

Re: Etujousien yläpään "laakeri",

30.8.2011 klo 19:35:29
VALLIUS MARTTI
Kyllä vaikutaa iskareiten yläpään lakerilta joka on tosiaan tiensä pääsä.Ei ole suuri vika mutta vähän hankala koti konstein vaihtaa mutta ei mahdoton jos on järeät jousen puristimet että eikun lakereiten vaihtoon niin vika häviää.TV Kulkuri

Re: Re: Etujousien yläpään "laakeri",

30.8.2011 klo 21:08:39
RUOTSALAINEN JUKKA
Hei, joku kyseli auton ikää. Auto on vuodelta 2008 - ei ihan uusi, mutta ei ihan huru-ukko sarjaakaan.

Tarkastan nuo rengaspaineet ja ilmoittelen lisää. Jos kyseessä on täällä esitetty iskareiden yläpään laakeriongelma, niin onko hajua missä hinnoissa tälläinen korjaus olisi?

Nii . . .

30.8.2011 klo 21:23:08
TERVO JARI
Työt n. 2 tuntia ja laakerit päälle, muutaman kympin kpl.

( Integroitu malli on joiltain osin kalliimpi huolloiltaan, erikoisratkaisuja esim. konehuoneen tiloissa, työläämpi . . . )

Integroidussa voi olla työläämpi saada yläpään mutteri auki, sillä se on todennäköisesti etuosan "toppauksissa", ellen ole palijo väärässä, itellä 1998 integroitu ja nuot yläpään mutterit ei ole nähtävillä konehuoneessa, oletan että ne löytyy tuulilasin edessä olevan "peitteen" alta, tosin erivuosimallit tuo erilaisia "vivahteita" vermeisiin.

En rupeaisi itse tekemään työtä vaikka olisi kaikki "jousenpitimet" omasta takaa, on senverran "ammattimiesten" työtä, nimimerkillä "suutari pysuköön lestissään".

Re: Nii . . .

30.8.2011 klo 21:29:04
VALTONEN MARTTI
Voishan oikean pyörän jarru jumittaa. On helppo todeta ajon jälkeen vannetta tai jarrulevyä koittamalla. Jos siinä polttaa näppinsä mutta toisen puolen pyörässä ei niin vika löytyi.

Re: Re: Nii . . .

30.8.2011 klo 23:03:21
JANHONEN MATTI
Yläpään laakerivian ei pitäisi aiheutta puoltamista, jäykkyyttä kylläkin.
Mistä laakeri sen voimansa saa, joka aiheuttaisi sen puollon?
Tosin jos laakeri on lähes jumissa voi laakeripintojen väliin jäädä jännite joka voi auheuttaa puoltoa (Sen pitäisi poistua tuolla Jarin neuvomalla konstilla)
Muita syitä voi olla tiestä alkaen
-itse rengas (vyövaurio)
-eturenkaiden paine-ero
-alapallonivel viallinen (vaikuttaa kulmiin)
-etupyörän viallinen laakeri (vastus kasvaa)
-jarru jää päälle (likaiset, levyt ruosteessa tai jarrusylinteri hirttää ja jarru jää laahaamaan)
-jarrulevy kiero (laahaa)
-jarrunestesäiliö täytetty piripintaan ja korkilla kierretty paine pälle, jolloin jarrut ei pääse kunnolla palautumaan (ilmareikä tukossa)
-ohjausvaihteen nivelet (raidetangon pää väljä) huom. myös toinen puoli vaikuttaa
-ohjausvaihteessa tai raidetangon sisemmässä nivelessä oleva vika
-iskusta aiheutunut mekaaninen vaurio pyöräntuennassa (kulmat muuttuneet)

Joskus jarrupalojen vaihdon yhteydessä voi syntyä jonkun aikaa kestävää puoltoa kun vanhalle kulunelle levylle pannaan uudet palat eikä palojen kulmia muotoilla.
Palojen kuluessa se yleensä poistuu.

Re: Re: Re: Nii . . .

31.8.2011 klo 09:59:56
ASIKAINEN MATTI
Muinoisessa Iveco Matkaajassani oli samankaltainen puoltovika. Autolle tehtiin nelipyöräsuuntaus: taka-akseli oli vinossa. Akselia siirrettiin hieman jousipakkaan nähden ja etupään auraus tarkistettiin. Vaiva poistui.

Re: Re: Re: Re: Nii . . .

31.8.2011 klo 17:13:58
HAAPANEN TIMO
Jari, ne iskarin yläpäät ovat ohjaamon puolella kojelaudan alla.

@timppa

Timo,

31.8.2011 klo 20:26:59
TERVO JARI
Timo, en ole asiaan kovin perehtynyt, jääkö ne kojelaudan alle vai "toppauksen" alle ?

Vermeeni on viimevuosituhannelta ( 1998 ) joten vanhempaa mallii, uudemmissa sijainti saattaa olla eri, tutkin vermetäni kuhan ehdin . . .

Re: Timo,

31.8.2011 klo 21:15:44
HALTTUNEN TEUVO
Tiedän tiessä olleen kuopan aiheuttaneen puoltamisen. Vika korjautui pyöräkulmien säädöllä.

Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

7.9.2011 klo 14:29:40
TURUNEN HEIMO
Kovin vähillä kilometreillä on laakerit menneet ja epäilen että se olisi syyllinen. Sellainen tuntuu jo ohjauksessa joka silloin ei ole tasavastuksinen.
Aika moni auto, myös henkilöautot haluaa mennä oikealle. Osa ominaisuuden, osa säätöjen vuoks,i osa liian leveiden renkaiden takia. Kokeile hiljaisella tiellä ajaa hetki vasemalla jos nyt haluaa vasemmalle niin kyseessä on ominaisuus tai väärät renkaat tai pieni säätö.
Kyseessä on ALKOn alusta joten lähtisin itse etsimään syytä takapyöristä ja taka-akselin suuntauksesta. Alustassa voi olla monenlaista jousiratkaisua vääntösauvat, ilma-, kierre- tai lehtijouset. Lehtijousi voi helpommin aiheuttaa takakselin virhesuuntauksen. Huonolla tuurilla jopa esteeseen ajo tai peruutaminen jos kiinnityspannat ei ole väännetty punahehkuun kiinni.
Luulen ettei ALKOn akselissa ole säätöjä joilla itsenäitä pyörää voi säätää jolloin itse alkseli on hieman vinossa.
Tuon voi todeta itsekin suoralla laudalla tai vastaavalla. Mitä pidempi se selvemmin virhe näkyy. Ei ole mahdotonta tehdä itsekin mutta samalla kannattaa tarkastuttaa jokaisen pyörän suuntaus sekä teettää se. Suuntauksen tarkastus ei ole kallis mutta itse suuntaus voi olla jos eksyy väärälle korjaamolle.

Re: Re: Re: Nii . . .

7.9.2011 klo 15:42:55
KOSKINEN JANI
Kyllä se yläpään laakerivika aiheuttaa puoltamista! Laakeri kun jumittaa oikein kunnolla niin se kääntyy kuitenkin jyrkemmässä mutkassa ja kun on jyrkästi kääntänyt vaikka vasemmalle niin se yläpää ei jousen voimalla palautakaan suoraan käännettäessä ihan kokonaan vaan jousi jää hieman pännäämään vasemmalle. Tästä se puolto sitten tuleekin.

Yläpään laakereille pahin mahdollinen tuhoaja on painepesurilla huitominen pyöränkoteloon. Painepesurilla kun yleensä saa lian kulkeutumaan tuollasiin koloihin.

Jotkut on laittaneet (ainakin 230 malliin) sinne laakerin ympärille sellasia paksusta öljytystä huovasta tehtyjä rinkuloita ja sen jälkeen ei ole päässyt lika ja vesi enää perille.

Re: Re: Re: Re: Nii . . .

7.9.2011 klo 15:56:24
LAINE RAIMO
Jos ohjaus jää jyrkän oikean jälkeen puoltamaan oikealle ja jyrkän vasemman jälkeen vasemmalle, on kyse melkoisen varmasti joustintuen yläpään laakereista. Ne kannattaa aina vaihtaa molemmat kerralla. Mistä ne integroidussa Fiat autossa löytyvät selviää kuvasarjastani: https://picasaweb.google.com/110055903594005000305/Tekniikka#5485486572723406242

Re: Re: Re: Re: Re: Nii . . .

7.9.2011 klo 16:17:36
JANHONEN MATTI
Kyllähän perimmäinen syy Fiatin yläpään laakerivaurioon on joko mitoitukseltaan alamittainen laakeri tai jo alunalkaen huonolaatuinen laakeri.
Aika yleisesti luullaan kaikkien laakereiden olevan jotain perinteistä SKF-laatua. Tämä ei pidä lainkaan paikkaansa vaan osa laakereista on tehty "tarjousmakkaraksi".
Yksi syy voi olla se, että laakerissa on vääränlainen rasva (kestovoideltu)
VAG:n mukaan n. 40 % laakerivaurioista johtuu siitä, että laakeriin on alun alkaen pantu väärä rasva tai rasvaa on pantu laakeriin liikaa tai liian vähän.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nii . . .

7.9.2011 klo 17:51:54
KOSKINEN JANI
Ei se laakeri ole mitenkään alimoitoitettu, kyllä se lika siellä kuulien seassa sen aiheuttaa. Siellä kun ei ole käytännössä yhtään mitään mikä sen lian kulkemisen sinne estäisi. Kun sinne menee kerran hiakkamujua niin sitten se rikkoo metallipinnat ja ruostuminen tehostuu ja lopulta rakenne on täynnä ruostemujua mikä jumittelee ja kuulat ei des pääse liikkumaan. Ja kilometrit ei suoranaisesti tähän vaikuta, voi jopa pahentaa kun kosteus saa rauhassa muhia paikallaan.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nii . . .

7.9.2011 klo 18:19:33
JANHONEN MATTI
Laakerivaurioden määrä kertoo aivan selvästi, että laakeri on alimitoitettu/heikkolaatuinen.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nii . . .

7.9.2011 klo 18:30:11
KOSKINEN JANI
Paraneeko tuon laakerin laatu ja mitoitus sen jälkeen kun rakenteellisesti huolehtii että lika ja vesi ei sinne pääse?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nii . . .

7.9.2011 klo 18:58:07
JANHONEN MATTI
En ymmärrä mitä Jani tuolla lauseellaan tarkoittaa.

Kyseessä on nimenomaan suunnitteluvirhe ja heikko ja alimittainen laakeri ja/tai molemmat. Muistaakseni pienimmät ajokilometrimäärät jonka nuo Fiiun yläpään laakerit on kestäneet on ollut < 20 tkm.
Kai se jotain kertoo laakerista joka ei edes pyöri.



oi, oi

7.9.2011 klo 18:59:24
TURUNEN HEIMO
Tuo oli uutta että auton ohjaus palautuu jousen voimalla?
Omien tietojeni mukaan ohjauksen palautus on ohjausgeometriasta johtuva asia.
Kaikenkaikkiaa tässä on sekoittuu puoltaminen ja ohjauksen jumittaminen.
Puoltaminen syntyy auton ohjausgeometrian, rakenteen ja tien yhteistyönä jopa ohjauslaitteiltaa kunnossa olevaan autoon. Auto kääntyy yleensä oikealle ja suunta on pidettävä vastustamalla sitä ohjauspyörällä. Vikaa voi olla joko taka-tai etupäässä autoa.
Ohjauksen viat ovat eria asia, Jos auto pitää kääntää suuntansa ohjausliikkeen jälkeen sillä ajo on minusta jo vastuutonta. Entä jos se ei enää käännykkään...

Re: oi, oi

7.9.2011 klo 19:11:09
JANHONEN MATTI
Niin oli Heimo minullekin, mutta en viitsinyt edes reagoida.

Tilannetietoa

7.9.2011 klo 19:59:59
RUOTSALAINEN JUKKA
Hei, keskustelussa alkaa olla kisatunnelmaa :)

Mutta väliaikatietoa sen verran, että rengaspaineet on tarkastettu ja ne olivat tismalleen samanlaiset ja oikealla tasolla. Seuraava vaihe on se, että vien auton penkkiin, jossa voidaan renkaiden suuntaus tai jotakin sinnepäin tarkastaa. Informoin tästä lisää, kun tämä työ on tehty. Nyt täytyisi pääkaupunkiseudulta löytää jokin sellainen paja, jossa ei ryöstetä heti ulko-ovelta kaikkia euroja - mielellään asiantunteva ja kohtuuhintainen. Jos tähän löytyy suosituksia, niin otan mielihyvin vastaan.


Re: Re: oi, oi

7.9.2011 klo 20:01:23
KOSKINEN JANI
No oletteko ihmettelijät koskaan edes nähnyt ko. laakeria ja miten se on paikassaan ja mikä sen tarkoitus on? Jos ette niin vilkaskaapa tuota linkkiä missä on hyvä kuva rakenteesta.

Silloin kun laakerit on kunnossa ohjaus kyllä palauttaa ihan kuten pitääkin camperit ja casterit vaikuttaa siihen että kuinka herkästi ja tehostinkin tuo vielä tuohon omansa mukaan.

Ja missään en ainakaan minä ole kirjoittanut että ohjaus palauttaisi jousen avulla? Vaan jousi palauttaa sen laakerin takaisin oikeaan asentoon ja kun laakeri on paskana niin laakeri jättää jousen pänniin ja sitten auto puoltaa.

Miksi tai mitä Janhonen et ymmärrä tuosta lauseestani? Kerro nyt mulle että miten väärin mitoitettu laakeri kestää lähes ikuisesti sen jälkeen kun lian pääsy sinne estetään? Suunnitteluvirhe siellä todellakin on kun sinne pääsee lika mutta ei todellakaan alimitoitettu laakeri.

Mutta kuinka vaan. Taas alkoi vuoden tauko tälle palstalle.

Re: Re: Re: oi, oi

7.9.2011 klo 20:56:45
LAUKKANEN MAURI
Kyllä toveri Koskinen puhuu asiaa;
-Laakereissa ei varmaan ole sitä vikaa vaan niiten suojauksessa.
Vaihdoin itse 2001 ducatoon ja ne oli ruosteessa ja epäpuhtauksia täynnä.

Jos joku on an avanut tämänpäivän ns,kestovoideltun laakerin ,niin niistä saa vaseliinia hakea!.

Sama vaseliinmäärä on varmaan noissa alkuperäis laakereissa,kun vaihtaa
uudet ja täytää ne sillä vaseliinilla,ne kestävät todenäköisesti auton iän.

Nyt joku ajatelee että liika rasva on pahasta,mutta ei tässä tapauksessa kun laakeri ei lämpene kuormituksesta eikä kuormasta;liika rasva suojaa ainoastaan
ruostumiselta.

Ja kyllä se auto vetää vaikka sinne oikealle jos ne laakerit jumii;ohjaus ei palaudu,vaan jumiutuu siihen x-asentoon.

tuumasi laakereistakin leipää saanut m laukkanen

Re: Re: Re: Re: oi, oi

7.9.2011 klo 21:55:32
JOKINIEMI PETRI
Koskisen kanssa täysin samaa mieltä. laakeri ei ole mitenkää alimitotettu eikä huonolaatunenkaan. Laadukas vaihto laakerikaan ei kestänyt aikasemmassa kulkimessani. Suunnittelu virhe ja lika ja paska sen laakerin tuhoo.

Re: Re: Re: Re: Re: oi, oi

8.9.2011 klo 08:12:34
SUOMINEN TAUNO
Kyselin tätä kerran katsastusmieheltä, kun taas tuli määräys vaihtaa laakeri. Hän totesi vain, että se on suunniteltu vähän kuivempiin oloihin. Siinä taitaa olla vinha perä.

Ohjaus tärisi ja puolsi oikealle

8.9.2011 klo 11:37:36
ASIKAINEN AKU
Meidän auton ohjaus alkoi vapista jo aivan hiljaisella nopeudella lievästi sekä lievästi puoltaa oikealle. Paineet olivat oikein. Vaihdoin uudet renkaan jolloin oireet katosivat. Mahdollisesti epämuotoiseksi kuluminen tai runkovika aiheutti oireet. Muutenkin ajomukavuus parani kun renkaan profiili on nyt 75 entisten 65 profiilisten tilalla, rengas joustaa enemmän ja pehmentää kulkua. Uudet ovat kotimaiset entisten Korealaisten jälkeen. Tulipahan samalla työllistettyä joku Suomalainen muutamaksi minuutiksi.
Ei välttämättä liity aiheeseen, mutta mikäli jokainen Suomalainen ostaa yhdellä eurolla enemmän kuukaudessa suomalaisen työn tuotteita, se työllistää n.1600 Suomalaista!!!

Re: Ohjaus tärisi ja puolsi oikealle

8.9.2011 klo 19:06:05
RUOTSALAINEN JUKKA
Hei,

tänään olen soitellut muutamille pajoille kysyäkseni nelipistemittauksesta ja sen hinnoista. Monessa tuli vastaan vastaus, että ei mahdu auto pukille.

Konalan Delta-autoista sain vastauksen, että homma hoituu siellä.

Samalla kyselin, että mikä voisi olla syypää tähän asiaan. Aika moni epäili laakeriasiaa auton tuoreuden ja kilometrien pohjalta. Mutta tämä ei tietenkään poista sitä, että ongelma olisi laakereissa. Kyllä 17.000 km:iin mahtuu ajoa jos jonkinlaisissa olosuhteissa.

Mutta yksi uusi asia nousi esiin käydessäni keskusteluja autopajojen kanssa. Muutama esitti, että voisiko renkaassa olla ongelma, vaikka sitä ei silmämääräisesti näkisikään. Sanoivat, että esim. kudoksissa voi olla haasteita tai renkaassa muuten ongelmia ja tämä voisi vaikuttaa puoltamiseen.

Edellä olevan tiedon pohjalta taidan kokeilla vaihtaa takaa renkaan eteen ja kokeilla mitä sitten tapahtuu - ompahan yksi halpa keino poistaa yksi mahdollinen vika. Jos tämäkään ei auta, niin sitten kai täytyy viedä nelipistemittaukseen.

Re: Re: Ohjaus tärisi ja puolsi oikealle

8.9.2011 klo 23:14:51
NIVA OLAVI
Yhdessä Ducatossani poistui ongelma, kun vaihdoin eturenkaat keskenään. Tämä oli nyrkkipajan vinkki. Yläpään laakerit menivät kyllä myöhemmin vaihtoon.

Re: Re: Re: Ohjaus tärisi ja puolsi oikealle

9.9.2011 klo 16:51:19
RUOTSALAINEN JUKKA
Heips kaikki asiaa seuraavat

Keskiviikkona olisi tarkoitus mennä tarkastuttamaan auraskulmat. Oli vaikea löytää pajaa, johon auto mahtuisi. Sellainen kuitenkin löytyi Vianorilta.

Katsotaan mitä mittaus näyttää. Pidän kuitenkin mielessäni nämä renkaan vaihtokuviot.

Hyvää viikonloppua!

Re: Re: Re: Re: Ohjaus tärisi ja puolsi oikealle

10.9.2011 klo 15:56:36
HJELM ARTO-VEIKKO
Aikoinaan henkilöautoni rupesi puoltamaan. Vika oli renkaassa.
Asuntoauto viime kesänä liikkeelle lähtiessä heilutti rattia,vauhdin kasvaessa vika
hävisi. Toinen etu renkas kuumeni ajossa toista enemmän. Renkaan vaihdolla
vetely hävisi.

t jelmi

Aurauskulmat mitattu ja säädetty - ei auttanut

18.9.2011 klo 11:30:42
RUOTSALAINEN JUKKA
Tarina jaktuu:

auto oli nelipistemittauksessa keskiviikkona. Takapaa oli täysin kunnossa. Eturenkaiden auraus oli raja-arvojen reunamilla, mutta varmuuden maksimoimiseksi säädettiin ne selkeästi arvojen sisään.

Vaikutus oli lompakon ohuentuminen, mutta vaiva jäi. Ohjaus kääntää itseään hivenen oikealle edelleen.

Täällä palstalla on esitetty, että ongelma voisi olla jousituksen laakereissa. Lisäksi on aprikoitu mahdollisesti renkaissa olevaa ongelmaa.

Seuraava toimenpide taitaa osaltani olla renkaiden tutkinta esim. vaihtamalla eturenkaa päittäin. Katsotaan mitä sitten tapahtuu.

Onko jollakin muita vinkkejä asian tiimoilta?

Re: Aurauskulmat mitattu ja säädetty - ei auttanut

18.9.2011 klo 16:17:54
HJELM ARTO-VEIKKO
Halpa ja hyvä testi,se renkaiden vaihto puolelta toiselle.

t jelmi

Re: Re: Aurauskulmat mitattu ja säädetty - ei auttanut

21.9.2011 klo 16:37:45
ASIKAINEN MATTI
Voisikohan olla, että tien kaltevuus vaatisi vääntämään ojasta poispäin?

Renkaat vaihdettu päittäin - ei auttanut

21.9.2011 klo 20:28:25
RUOTSALAINEN JUKKA
Hei,

vaihdoin eturenkaat päittäin vanteineen, mutta tilanne ei juurikaan parantunut. Tasapainoitin renkaat samalla ja myös paineet katsottiin vielä kerran. Ehkä aivan pientä parantumista oli, mutta asia ei kokonaisuutena korjautunut.

Kun autolla ajaa, niin ohjaus haluaa kääntyä hivenen oikealle. Ratti ei luonnollisestakaan ala pyöriä silmien alla ympyrää, vaan kääntyy ehkäpä sellaiset 20 astetta. Sen jälkeen tilanne "asettuu" paikoilleen. Kun ajaa tietä, joka on vasemmalle kallellaan, niin silloin normaali auto lähtisi hivenen kampeamaan vasemmalle - tämä auto menee tällöin suoraan. Ja kun ajaa tasaisella pinnalle, niin auto haluaa hivenen mennä oikealle.

Renkaiden vaihdon yhteydessä tarkastettiin, että jarrut eivät laahaa. Kun keula oli ylhäällä käännettiin kummaltakin puolelta erikseen renkaista ohjausta äärilaidasta toiseen. Tässäkään ei ollut mitään erikoista havaittavissa.

Sellaisen havainnon tein, kun renkaita tasapainoitettiin, niin kumpikin vanne vipatti hieman. Onko tavallista, että vanne ei ole aivan symmetrinen ja pieni vipatus kuuluu asiaan. Toisaalta vipatus oli kummassakin vanteessa, joten se ei liene syy. Jos se olisi syy, niin silloinhan kampeaminen olisi siirtynyt toiseen suuntaan - näin ei kuitenkaan tapahtunut.

Nyt alkaa eväät loppua - onko ajatuksia jousten laakereiden lisäksi muista syistä tai keinoista?

Re: Renkaat vaihdettu päittäin - ei auttanut

21.9.2011 klo 21:15:04
KOSKINEN OLLI

Katsastusmies joka epäili että on suunniteltu kuivempiin oloihin, lienee tarkoittanut pilke silmäkulmassa ...sisätiloja, siis ei Fiattia ollenkaan ulkokäyttöön. ;)

Re: Aurauskulmat mitattu ja säädetty - ei auttanut

21.9.2011 klo 21:46:12
SUOMI SEPPO
Mainitsit vain aurauksen. Mitenkä oli caster- ja camber kulma.
Auto pyrkii puoltamaan negatiivisemman casterin puolelle.ja samoin suuremman (positiivisen) camberin puolelle.
Asia erikseen mitenkä näitä kulmia pystyy säätämään.
Ducatossa taitaa olla niin ettei näitä ilman vippaskonsteja pysty korjaamaan. Jostain jos löydät korjaamon joka on erikoistunut kolariautojen kulmien säätöön niin sieltä voisi tulla apua.
@seppo

Re: Renkaat vaihdettu päittäin - ei auttanut

22.9.2011 klo 21:24:55
KAAKKOLAHTI TOIVO
Paljon on tehty ja näköjään vika ei ole korjaantunut.Epäilykset
kyllä kääntyy jousien ylä laakereihin. Kerran ollut sama vaiva
ja korjaantui laakerin vaidolla.

Re: Re: Renkaat vaihdettu päittäin - ei auttanut

23.9.2011 klo 11:01:47
LEVOLA LAURI
Se iskareiden yläpään laakerivaiva esiintyy useimmin siten että kun käännät rattia johonkin suuntaan niin ratti jää vetämään siihen suuntaan johon viimeksi käänsit. Yhden tapauksen tiedän jossa autoon piti vaihtaa tasauspyörästö
(perässä) ennenkuin vetäminen loppui.

Lisätietoja

27.9.2011 klo 20:00:15
RUOTSALAINEN JUKKA
Joku edellä kyselin cambereista ja castereista. Minulle nämä eivät kerro yhtään mitään. Mutta sain kirjallisen raportin mittauksen tuloksista ja ne ovat seuraavat:

Camber: vasen 0,04; oikea -0,28, ohjearvo: -0,30...0,30
Caster: vasen1,48; oikea 1,26, ohjearvo: 1,15... 2,15

Mitähän nämä kertoo ja oisko näistä selitystä asialle. Ilmeisesti näistä luvuista ennen pilkkua oleva luku on astetta ja pilkun jälkeen tuleva luku asteen osia (eli minuutteja??).

Nyt tekniikan tuntevat kertokaa/auttakaa asiassa. Jos syy on näissä, niin voiko näille tehdä jotakin??

Kiitos etukäteen tiedoista.

ps. kun eilen ajoin autolla, niin ilmiö on sellainen, että ratti ja tietysi auto alkaa kampeamaan oikealle, mutta asettuu, kun on vähän päässyt kääntymään oikealle menevään asentoon. Jos käännän rattia selvästi yli sen mihin se itse tahtoo asettua, niin silloin voisi sanoa, että auto tahtoo jopa pyrkiä takaisin päin, mutta ei ihan suoraan, vaan "vähän oikealle-asentoon".

Re: Lisätietoja

27.9.2011 klo 20:11:56
HAAPANEN TIMO
Casterin tarkoitus on parantaa itsekeskittyvyyttä ja vähentää vetelyä. Tuo toisen pyörän suurempi kulma voisi aiheuttaa ongelmasi.
Ikävä kyllä kulma ei ole säädettävissä.

@timppa

-----
Käyttäjän lisäys viestiin 27.9.2011 klo 20:18:05
Niin ja Cambereissa on eri etumerkkikin, vai? Jos näin on, se pyörä on edestäpäin katsoen toiseen suuntaan vinossa kuin oikea (yläreuna ulompana)

Re: Re: Lisätietoja

27.9.2011 klo 20:44:00
KOSKINEN OLLI
Oletko mitannut auton kallisituksen vaakasuoralla alustalla? Ts. kulkeeko auto hieman kallistuneena. Kallistuskulma voi johtua auton toispuoleisesta kuormasta tai jousen katkemisesta tai erilaisesta jäykkyydestä.
Olisi mielenkiintoista tietää kummallekkin etupyörälle kohdistuva massa, se selviää esim katsastuksessa ennen iskunvaimennintestiä olevalla pyöränpunituksella. Jos pyörille kohdistuu huomattavan erilainen massa, se vaikuttaa puoltamiseen.

Re: Re: Lisätietoja

27.9.2011 klo 22:36:04
HÄMÄLÄINEN MARKKU
Tuo Camber (sivukallistus) on säädettävissä todenäköisesti säätölevyllä.
Ainakin -89 mallin Ducatossa oli säätölevyjä iskarin alapäässä.välissä kun vaihdoimme iskarit.

Re: Re: Re: Lisätietoja

28.9.2011 klo 08:37:03
LAURONEN TAPANI
Kokeilepa etupyöriin erisuuruisia paineita, puoltavan puolelle enempi.
Sitten pitäisi olla sellainen laakeroitu alusta jonka voisi laittaa etupyörien alle, jolloin saisi renkaat kääntymään herkästi vaikka renkaiden päällä on koko massa, silloin voisi ehkä tuntea jos painelaakeri on viallinen.

Re: Re: Re: Re: Lisätietoja

4.10.2011 klo 18:05:31
ÖGÅRD PÄRRE
Ajelin tuossa kotia päin ja huomasin että auto vänkää oikealle, hetken päästä vasemmalle välillä taas ihan suoraan meni. Taitaa olla renkaissa vikaa ovat aika lopuillaan, en aijemmin ole huomannut samaa asiaa. Mielestäni myös tuuli ja tien kaltevuus ja urat vaukuttaa asiaan. Lisää vauhtia vaan.

Re: Re: Re: Re: Re: Lisätietoja

5.10.2011 klo 08:07:40
HJELM ARTO-VEIKKO
Ruotsalainen. Joko vika on löytynyt?

t jelmi

Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

5.10.2011 klo 20:00:13
PASANEN MIKKO
Terve.
Jukka on runsaasti saanut hyviä "diaknooseja" autonsa ongelmaan. Ja varmaan korjaamoillakin on saatettu tehdä havainto seikasta, mistä meinasin kertoa.
Nimittäin itselläni on joskus ollut auto, joka tuntui ja "vetävän" oikealle, mutta tiesin ihan varmasti, että se ei omin päin mihkään vetele! No, autossa oli jonkin ohjauslaitteisiin (pyöräripustukseen) liittyvän operaation jälkeen jäänyt ratti aivan vähän vinoon vasemmalle, eli auto kulki suoraan, kun ratti oli vähän vasemmalle.
Kun nyt sitten aina olen ollut pilkun tarkka esim. tuon kaltaiseen esteettiseen ilmiöön, pyrin luonnostaan pitämään rattia suorassa, no autohan lähti tietenkin "vetämään" oikealle......pian tietenkin ratin asento korjaamolla oikaistiin.
Tietenkään en tällä tarinalla tarkoita, että Jukan autossa olisi kenties tämä ilmiö, mutta kun melkein kaikki voitava jo on siihen "vetoilmiöön" tehty.

Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

6.10.2011 klo 22:15:40
RUOTSALAINEN JUKKA
Heips, henki kulkee vielä ja kehissä ollaan.

Nyt en ehtinyt asialla vielä mitään tehdä. Seuraavaksi kokeilen edellä mainittua paineen laskua toisesta renkaasta.

Edellinen kirjoittaja esitti josko ratti olisi "väärässä" asennossa auton kulkusuuntaan nähden. Siitä ei ymmärtääkseni ole kyse, koska auto haluaa suoralla tiellä mennä oikealle (ja samalla ratti kääntyy hivenen oikealle). Jos kyse olisi ratin väärästä asennosta, niin silloin kyllä ratti varmaan kääntyisi "väärään" asentoon, mutta auto menisi suoraan. Näin ei ole.

Pidän teidät ajantassa miten tutkimukseni etenevät. Tässä on vielä yksi eksperimentti myös tehtävissä. Vaihdan talvirenkaat ja katsotaan mihin sitten lähtee kulkemaan.

Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

7.10.2011 klo 18:19:16
VIITALA RISTO
Ei nyt mitenkään liity tuohon vetelyyn, mutta tuota Mikon juttua lukiessa tuli mieleen yksi juttu:

Työkaverin vaimo meni hakemaan autoa huollosta ja autoon istuessaan totesi ratin olevan vähän vinossa. Rouva siitä sitten korjaamon puolelle tivaamaan, että mitä sille autolle oikein on tehty! Jonkin verran oli nolottanut, kun selvis että pyörät ei vaan ollut jääneet parkkiin ajaessa aivan auton suuntaisiksi...

Re: Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

7.10.2011 klo 18:57:44
TILJA MARKO
Itselläni oli aikanaan samanlainen ongelma henkilöautossa (V70:ssä vm. 2005). Puoltaminen johtui ohjaustehostimen venttiilistä. Toinen venttiili jäi aina hivenen auki ja päästi painetta sinne ohjaussysteemiin. Tästä aiheutui että auto puolsi jatkuvasti oikealle.

Tuo oli kyseisen vuosimallin tyyppivika. Se oli helppo todeta menemällä esim. tyhjälle parkkipaikalle ja siellä tekemällä hitaassa vaudissa kaarroksia molempiin suuntiin. Ohjausliikkeet olivat kevyempiä siihen suuntaan johon puoltaminen tapahtui. Autolla oli ajettu alle 50 tkm.

Re: Re: Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

7.10.2011 klo 20:12:43
KETTULA MATTI
Kyllä vika on yläpään laakereissa.
Vaihdoin itse kotona laakerit vika loppu siihen.Fiat Dugato v.1996
Tarvikeosana laakeri oli parempi kuin alkuperänen oli tiiviste mukana mitä alkuperäsessä ei ollut.
Ruuvinväännin hyvä apu jousia kiristettäessä.

Re: Re: Re: Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

28.10.2011 klo 12:09:12
TÖRÖLÄ SIMO
Paljon on samoja "vinkkejä".
Väitän ,että oikean etupuörän jarru laahaa.
Nim. Kokemusta on.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

30.10.2011 klo 11:31:08
RUOTSALAINEN JUKKA
Hei kaikki,

tutkimukset eivät ole oikein edenneet aikapulan takia.

Edellinen kirjoittaja esitti, että jarru laahaa ja sitä kautta hakee oikealle. Tämä syy on kaiketi poissuljettu, sillä kun renkaan vaihdettiin päittäin, niin siinä yhteydessä pyöritettiin renkaita käsin. Kummallakaan puolella ei tuntunut mitää poikkeavaa vastusta. Tämän hetken arvaus on täällä palstalla asiantuntijoiden esittämä iskarin painelaakeri. (Olikohan oikein ilmaistu?).

En tiedä minkälainen operaatio painelaakarin vaihto on, mutta tällaisena peukalo keskellä kämmentä miehelle näyttää siltä, että kohtuullisen isosta hommasta olisi kyse. Kyseessä on integroitu auto ja näyttää siltä, että iskarin yläpää on jossakin integroidun ohjaaman rakenteiden sisällä. Ilmeisesti tarkoittaisi kohtuullista määrää purkutöitä auton sisäpuolelta keulasta, jotta jotakin saadaan näkyviin - kertokaa paremmin tietävät?

Onko jollakin hajua missä tällaisen työn voisi teettää pääkaupunkiseudulla + minkälaisesta hintalapusta olisi kyse?

Jukka

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

30.10.2011 klo 12:30:45
HÄMÄLÄINEN MARKKU
Kysäisepä tuolta
Suomen Vaunuosa Oy
Asentajantie 8
01800 Klaukkala

http://www.suomenvaunuosa.fi/

Siellä ainakin touhutaan paljon iskareiden kanssa.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

30.10.2011 klo 13:08:45
SUOMINEN TAUNO
Todennäköisesti kannattaa vaihtaa samalla kertaa laakerit molempiin iskareihin. Ainakin vanhassa (vm 99) Ducatossa iskari irroitettiin laakerin vaihtoa varten, joten ihan pikkuhommasta ei tosiaan ole kyse. Laakerin hinta ei ole suuri, mutta työtunteja tuppaa menemään. Arvioisin, että neljän tunnin homma voisi olla.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

30.10.2011 klo 20:45:58
HALMEENMÄKI JUHANI
Virallinen termi on kääntölaakeri, mutta iskarin ylälaakerina tai tukilaakerina tuo usein tunnetaan.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

31.10.2011 klo 19:49:13
KAAKKOLAHTI TOIVO
Ei se kääntölaakeri niin vaikea ole miltä näyttää.?Itsellä oli intekroitu as-auto
ja siihen vaihdettiin toi kääntölaakeri. Auton sisätilassa mattojen alla aivan
reunassa ja edessä löyty 3 mutteria jotka irroitetaan (iskari tippuu ) ja kun pyörä on irti niin kaksi pulttia irti alaalta niin koko paketti on käsissä.
Koko paketti ruuvipenkkiin kiinni ja jousen kiristimet kiristämään jousta.
Kun iskarinkin pultti on irti niin kääntö laakerin voi vaihtaa. Jotenki näin se menee
??????????

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

31.10.2011 klo 22:58:56
ASIKAINEN MATTI
Epäilen, että nyt haukutaan väärää puuta. Jos laakeri jumittaa, niin ohjaus ei pyri kääntymään, vaan sen sijaan se ei palauta kunnolla ja pyrkii jäämään viimeksi käännetylle suunnalle.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

1.11.2011 klo 09:42:40
LEPPÄLÄ JUHANI
Eräs vaihtoehto!
Autossani alkoi vääntämään vasemmalle ja menin kumikorjaamoon tarkistuttamaan eturenkaan tasapainot. Huoltomies kertoi, että rangas on viallinen eli oli sidosrenkaita renkaasta poikki. Rengas uusittiin ja matka jatkui eikä enää vääntänyt mihinkään suuntaan!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

1.11.2011 klo 22:55:03
PALVIAINEN MERVI
Tässä olis yks ehdotus jos ei löydy sellasta korjaamoa jonne sun auto mahtuu.Tilaa katsastuskonttorilta täys syyni autolle,eli nyt en tarkota katsastusta,vaan autotohtori kuntotarkastusta.Lompakko kevenee varmaan satasen ehkä reilunki mutta löytyypä sitten ne muutkin mahdolliset viat

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

8.12.2011 klo 20:00:32
LEPPÄNEN KEIJO
Liekö aloittaja saanut jo vian korjattua? Mikä oli kampeamisen aiheuttaja? Itsellä oli Fiatissa, vm -04, kanssa puoltoa ohjauksessa. Vaihatin kääntölaakerit ja vika hävisi. Ohjaus on nyt herkempi ja palautuu suoraan. Työtä 2h, laakerit 46€. Halpa homma ja tuli nopeasti kuntoon. Vanhat laakerit oli ihan jumissa, ei pyörinyt käsin.

Re: Tilannetietoa

8.12.2011 klo 21:34:29
VÄLIAHDE JUSSI
Eiköhän nuo alkusanat jo sano kokototuuden" vaihdoin autoa ajettu 17000km?"
Ei siinä alkuasetelmassakaan ole muuta kuin kisatunnelmaa.
Paitsi jos Hymeri on ollut ulkona koko ajan sitä hän se ei kestä sisäauto

Re: Re: Tilannetietoa

11.12.2011 klo 18:18:31
RUOTSALAINEN JUKKA
Hei,

tilanne ei ole vielä korjaantunut, sillä tuli syksy ja laitoin auton naftaliiniin. Keväällä tarkastelu jatkuu. Vahvasti viittaa tuonne laakerin suuntaan, kun melkein kaikki muut temput ovat jo tehty (suuntaus, itse renkaat, rengaspaineet, tasapainoitus).

Täytyy keväällä kaivaa paja, joka kohtuu hintaan katsoo /vaihtaa nuo laakerit. Joku kirjoitti edellä, että ei olisi kovin iso homma vaihtaa / vaihdattaa nuo laakerit. Luulen, että laakerinvaihto itsessään sujuu kohtuuajassa, mutta muu purku / kokoamistyö ilmeisesti ottaa enemmän aikaa?

Integroitu malli on uusi tuttavuus ja olen ollut vähän hakusessa koko auton kanssa. Mm. auton moottorin akun löysin pienellä avustuksella kuljettajan jalkojen alta olevasta luukusta.

Mutta uskon, että tarina jatkuu keväällä.



Re: Re: Re: Tilannetietoa

11.12.2011 klo 19:26:12
KATEISTO EERO
Autoni Citroen Jumper/Pössl veti myös lähes uutena oikealle. Ongelmaan auttoi pyörien suuntauksen korjaus. Eli uudessakin autossa saattaa pyöränkulmat olla vähän pielessä etenkin etuvetoisissa,

Re: Re: Re: Tilannetietoa

12.12.2011 klo 15:37:44
HYTÖNEN RAIMO
Ellei ole aikaisempaa kokemusta, ei kannata kylmiltään alkaa itse niitä joustintuen yläpään laakereita vaihtamaan, varsinkaan jo ei ole kunnon työkaluja (nekin maksaa). Yleensä edullisin on joku pieni (maaseutu)korjaamo, jossa homma hoitunee osineen 100 - 200 euron haarukassa.

Re: Re: Re: Re: Tilannetietoa

12.12.2011 klo 17:47:50
KOSKINEN OLLI
Minun mielestä pyörin gamper kulmat pitäisi kyllä säätää tarkemmksi. Vaikka ne on mittauksen mukaan tehtaan sallimien toleranssien rajojen sisällä, niin pyörät ovat oikeasti lintallaan, tarkemmin sanottuna kallellaan kulkusuunnassa samaan suuntaan. Tulee kyllä mielen että jos tuo ei aiheuta jatkuvaa samaansuuntaan puoltamista, niin mikä sitten voisi aiheuttaa. ( kääntölaakerivikahan aiheuttaa puoltamista viimeisen kääntösuunnan suuntaan)
Tehtaiden pyöränkulmien toleranssit ovat järkyttävän suuria muissakin autoissa, paljaalla silmälläkin voi nähdä vinon pyörän ja se on toleransseissa.

Re: Re: Re: Re: Re: Tilannetietoa

12.12.2011 klo 18:15:12
HAAPANEN TIMO
Juuri näin jos siellä viestissä on - ja + oikein kirjoitettu. ( 27.9 klo 20 )

@timppa

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tilannetietoa

12.12.2011 klo 18:42:54
VÄLIAHDE JUSSI
Sitä on tässä aivan turha arvailla korjaamolle vaan kyllä se siellä selviää.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tilannetietoa

2.5.2012 klo 19:57:19
LUKKARINEN RAIMO
Kun näitä avoimia asioita jää tänne palstalle roikkumaan ja uskoisin että monilla on mielenkiintoa niitä kohtaan, niin kysäisisin joko tämä homma selvinnyt

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tilannetietoa

2.5.2012 klo 21:08:50
RUOTSALAINEN JUKKA
Hei, asia ei ole vielä edennyt, sillä auto tuli valoon tallista vasta eilen. Palaan asiaan, kun lisäinfoa.

Jukka

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tilannetietoa

5.5.2012 klo 21:18:29
NIEMINEN ALTTI
Vaihdae edestä iskuvaimentien yläpään laakerit niin vaiva poistuu.

Vika murroksissa ei kallista vikaa

6.5.2012 klo 08:31:03
VARTIAINEN URPO
VAIHDA ,MURROKSET ETEEN KORJAANTUU HETI

Re: Vika murroksissa ei kallista vikaa

7.5.2012 klo 06:20:37
VARTIAINEN URPO
joko kerkesit katsomaan murroksia syy siellä .....ei kovin kallis remppa

Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

7.5.2012 klo 08:46:02
HYTÖNEN RAIMO
Hyvä aloittaa joustintukien kääntölaakereiden vaihdolla, ei maksa maltaita. Ellei vaiva tällä tokene, vasta sen jälkeen voi ryhtyä muihin toimenpiteisiin.

Eikä tämä ole hiivatin vika, vaan ominaisuus.

Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

7.5.2012 klo 12:05:59
PASINEN SAKARI
Jukka, soita Sakarille, 044 353 4717.
Yksi yksinkertainen = edullinen mahdollisuus.

Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

9.5.2012 klo 10:19:32
VARTIAINEN URPO
JOKO AUTO kunnoss

-----
Käyttäjän lisäys viestiin 9.5.2012 klo 13:02:21
Mikä oli vikana

Re: Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

9.5.2012 klo 18:41:35
RUOTSALAINEN JUKKA
Hei, auto on lähtökohtaisesti koko ajan ollut kunnossa, mutta tuo pieni häiritsevä tekijä siinä- puoltaa oikealle.

Olin tänään yhteydessä Raskoneeseen ja kerroin murheeni ja mitä olen tehnyt asian hyväksi. Heidän näkemys tai arvio oli se, että jousen laakerista ei olisi kyse, koska puoltaa jatkuvasti samalle puolelle. Jos vika olisi jousen yläpään laakerissa, niin silloin puoltoa oli kummallekin puolelle. Nopea arvio oli se, että saattaa taka-akseli olla "vinossa". Perusteli sitä sillä, että pieni takapään akselin vinous tekee juuri tuota vaivaa mikä autossa on. Kertoivat, että asia selviää, kun tekee jnelipyörä suuntauksen/ mittauksen.

Tuossa tarinassa tuntui maallikon elin minun päässä olevan loogisen tuntuinen perustelu, varsinkin kun autossa on Alkon alusta, joka on liitetty varsinaiseen autoon ilmeisesti puuterilla. Jos tämä "liitos" on vinossa, niin varmaankin puoltaa tasaisesti. Mitäs tähän sanotte?

Re: Re: Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

9.5.2012 klo 20:55:34
HALMEENMÄKI JUHANI
Ei puuterilla vaan pulteilla.

Re: Re: Re: Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

9.5.2012 klo 21:50:36
SALONEN MARKKU
Jukka, luin keskustelun juuri ensimmäista kertaa, en ota kommentteja aikaisempiin.
Kastele tie, ja aja sen yli.
Jos renkaasi kulkevat eri linlaa, on todennäköistä että 2 runko on vinossa kolarin johdosta.
Toki sen huomaa jo ajaessaan kun katsoo peileihin_ toisen kyljen erottaa selvemmin, sekä joutuu tekemään korjausliikkeitä.
Koska autollasi on ajettu niin vähän, en usko mihinkään kulumiseen

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

9.5.2012 klo 21:59:31
HAAPANEN TIMO
Tuolla ylempnä on mainittu etupyörien mitatut kulmat.
"Camber: vasen 0,04; oikea -0,28, ohjearvo: -0,30...0,30
Caster: vasen1,48; oikea 1,26, ohjearvo: 1,15... 2,15"

Jos tuohon Camberiin saisi samalla mittauksella/säädöllä edes samat etumerkit olisi pyörät samaan suuntaan kallellaan eikä se enää puoltaisi.

@timppa



-----
Käyttäjän lisäys viestiin 9.5.2012 klo 22:06:59
Tarkennus: nythän ne pyörät ovat samaan suuntaan kallellaan. Parempi olisi ollut sanoa samoin päin kallellaan.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

9.5.2012 klo 22:07:37
SALONEN MARKKU
Jotenkin vaan tuntuu, että tässä nimenomaisessa tapauksessa, myös takapää pitää katsoa yhdessä.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

10.5.2012 klo 05:36:02
VARTIAINEN URPO
uskokaa pois Murros rikki

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

31.5.2012 klo 21:53:34
HJELM ARTO-VEIKKO
Joko vika on löytynyt?

t Jelmi

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

11.6.2012 klo 15:00:18
RUOTSALAINEN JUKKA
Hei,

Homma etenee pienin askelin.

Käytin tänään auton katsastuskonttorilla punnituksessa. Auto ajettiin tasaiselle lattialle. Ensin punnittiin etuakseli siten, että kumpikin rengas ajettiin erilliselle, lattia päälle laitettavalle "poliisivaa'alle". Painoero oli 30 kg siten, että etuoikea oli painavampi. Sitten taka-akseli samalla idealle. Ero oli 80 kg siten, että takavasen oli painavampi. Jäin pohtimaan, että voiko lievä puolto oikealle johtua seuraavista syistä:

1. Taka-akselin painoero etuakseliin verrattuna on lähes 300 kg >> auto on siis takapainoinen.
2. Peränylitys on lähes 2 metriä.

Voisiko "takavasemmalla" oleva paino tehdä tuon puollon? Maantiellä, noin 100 km nopeudessa puoltoa ei juurikaan huomaa. Hiljaisessa vauhdissa se on selkeämmin havaittavissa.

Jukka

Ps tuli samalla selvitettyä, että kokonaismassa kanssa ei "isompia" ongelmia.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

17.6.2012 klo 10:39:21
PASSOJA AIMO
Tyyppivika Ducatossa yli 3 vuotta vanhoissa autoissa, eli joustintukien yläpään laakerit ruostuu,likaantuu ja jumittuu, jos on sisälokarit kestää pidempään. Auto puoltaa ohjaus ei palaudu. Omakohtaista kokemusta on kahdesta autosta. Vika ei yleensä uusiudu vaihdon jälkeen, koska huoltomis laitta yleensä runsaasti vaseliinia kyseiseen kohtaan, joten vesi ja lika ei pääse laakeriin. Muistaakseni vaihto maksoi 250e kaksivuotta sitten puoli-integroituun autoon Ducato 2.3 vm 06.
Minunmielestä kannattaa vikaa etsiä sieltä.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

18.6.2012 klo 15:09:49
SUOMI SEPPO
Jukkahan kasvattaa vaan korjauksen saldoa. Kuten jo pitkään on arvailtu niin perssonien yläpään laakerit lopussa. Korjauta ne niin auto taas kulkee suoraan.
@seppo

Re: Re: Etujousien yläpään "laakeri",

19.6.2012 klo 12:36:18
SADINMÄKI MARKKU
Etuiskarien yläpään laakerit ovat likaa täynnä ja kuluneet. (n. 18€/kpl perus ducatoon)
On vaihdettu joka ducatossa , tyyppivika.
Myös muissa pakuissa, transporter ym.

Re: Re: Re: Etujousien yläpään "laakeri",

19.6.2012 klo 21:02:30
HJELM ARTO-VEIKKO
Laakeri jumittaa harvoin vain oikealle.

t Jelmi

Re: Re: Re: Re: Etujousien yläpään "laakeri",

19.6.2012 klo 23:32:15
PASSOJA AIMO

Oisko tuolla vaikutusta, kun tie on kallellaan oikealle yleensä?
Olen edelleen sitä mieltä, että joustintukien laakerit "kanittaa"
Itsellä oli sama oire ja ilmeni talvella ensimmäisellä kerralla jatuntui. että ohjaus olis jumissa kokonaan.
Itse olen ollut autonasentajana joskus muutaman vuoden joten nämä ei ole mitään "mutu"juttuja.

Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

3.7.2012 klo 07:57:25
HJELM ARTO-VEIKKO
Ducatto alkoi varsinkin 4 kiihdyttäessä tai ylämäessä kun yritti pitää
nopeutta. Etupää rupesi täristämään sivuttain sillai kevyesti,ratista ei huomannut
mitään. Vika löytyi alatukivarsien takkimmaisista kumeista.

t Jelmi

Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

3.7.2012 klo 22:55:12
HALMEENMÄKI JUHANI
Se alustan tärkein kumihela. Se joka aiheuttaa yleensä ne väristykset ratissa tai korissa, ja etenkin kun vedätetään, kiihdytetään tai jarrutetaan. Eikä jarrulevyt!

Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

19.11.2012 klo 13:12:34
OKSANEN AARNE
Sama vika mun ducatossa. Sehän johtuu siistä että hammastanko/ohjausvaihde on kulunut. Jonkillainen kiristysruuvikin siellä on mutta liekö jo pohjassa kun ei liiku. Pieni lonksahdus kuuluu kun joskus kääntää reippaammin. Omani on mallia jossa ei ole tehostinta siihen ei tunnu löytyvän uutta, tehdasakorjattua eikä käytettyä missään. Täytynee varmaan rakentaa tehostin? tehostettuja saa Esim motonetistä kahta mallia kiinnityspultit joko M12 tai M14. Omassani m12. Jos vain joku tietää mistä saa tehostamattoman ja kunnostetun hammastanko/ohjausvaihteen niin olisin kiitollinen.

Aarne Oksanen
oksanen.aarne@saunalahti.fi

Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

19.11.2012 klo 16:53:15
SUONKANTA REIJO

Re: Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

19.11.2012 klo 17:06:12
HÄMÄLÄINEN MARKKU
vm. -89 Ducatossa oli muka tyyppivika tuo oikealle veto.
Kun aurauskulmat saatiin kohdalleen loppui se oikeistoon halu.

Re: Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

19.11.2012 klo 17:16:44
HAAPANEN TIMO
Mikä lienee malli ja tyyppi? Ducato on vähän liian laaja käsite.

Näitä eurooppalaisia puljuja meidän kaikkien pitäisi käyttää, niin alkaisi varaosahinnat täälläkin laskea.
Tänään kävin VW-autossa kysymässä Transporterin liukuoven alatuen muovipyöriä.
Myyjä näytti kuvan ja kertoi voitonriemuisena ettei tätä saa kuin alkuperäisenä hintaan 172€ Katsoin autostani sen alaraudan osanumeron ja kuukkelin tulos on tässä:
http://www.veedubmachine.co.uk/index.php?main_page=product_info&products_id=906

20,42puntaa, eli n. 25 € + postikulut. Ryöstöyritys ei tällä kertaa mun kohdallani onnistunut.


@timppa

Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

19.11.2012 klo 17:37:52
SUOMI SEPPO
Ei siellä taida olla mitään kulumisen kompensointiruuvia olla. Jos säätää keskialueen välyksen pois niin alkaa ahdistaan muulla alueella.
Tarkistapa ensin joustimen yläpään laakeroinnin toiminta ennenkuin alat muuta isompaa touhuamaan.
@seppo

Re: Re: Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

20.11.2012 klo 12:13:48
SAARILAHTI ERKKI
Kyllä -95 Ducatossa sai kolisevan ohjausvaihteen (tehostamaton) hiljaiseksi kiristämällä säätöruuvista. Kannattaa kokeilla kiristämällä vähän kerrallaan ja jos menee jäykäksi ääriasennoissa, niin vähän takaisinpäin. Helppo homma muuten, mutta isoa mutteria varten joutui hankkimaan ison hylsyn, ainakin 40 mm.

Re: Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

7.1.2013 klo 00:31:34
TIILIKAINEN RISTO
Hei

Kun vinkkiä kysyt, niin okeilisin suihkuttaa sinne phersonin laakeriin joko öljyistä ponnepullo CRC:tä tai öljyä.
Huomaisi ainakin, että herkistyykö laakeri ja paraneeko tilanne (tilapäisesti)

Ei laakeri ainakaan pahemmaksi mene, mikäli kirjoitusten mukaan laakeri on yleinen ongelma ja vaihto saattaa olla edessä.


PS
Viikonloppuna marketin autohyllystä ostettua CRC.tä käytin jumittuneen käsijarruvaijerin vapauttamiseen .
Onneksi oli vasara mukana.
Sillä naputellen sai vaijerin ensin pakotetuksi liikkumaan. Taas matka jatkui ja CRC on nyt työkalupakissa aina mukana.