Matkailuautot

Näytä keskustelu listana Näytä keskustelu puuna

jakohihna/vesipumppu

24.4.2012 klo 19:44:37
PEIPPO JARI
eli olen viemässä autoa jakohihnan vaihtoon kohta puolin ja asentaja oli sitä mieltä ettei vesi pumppua tarvitse vaihtaa samalla voiko olla että tässä koneessa 2.8jtd ei ole välttämämätöntä sitä samalla vaihtaa..vaiko olisiko se parempi nyt vaihtaa samalla kun hihna vaihdetaan..ja mitä vesipumppu mahtaa siihen lisää maksaa..

Re: jakohihna/vesipumppu

24.4.2012 klo 20:09:42
SANTALAHTI HANNU
Sehän on siittäkin paljonko vanhalla pumpulla on ajettu. Sinähän sen päätät mitä autolles tehdään. Kuluja ehkä 50e molemmin puolin.Minä kannatan vaihtoa samalla kun jakopää on auki .

Hanski

Re: Re: jakohihna/vesipumppu

24.4.2012 klo 20:25:18
VÄLIAHDE JUSSI
Samat sanat vaihtoon samalla kertaa.

Re: Re: Re: jakohihna/vesipumppu

24.4.2012 klo 20:50:10
KOISTINEN TOIVO
Jop vaitoon vain. Se kuitenki pieni osa koko hommaa. Jo se kuiten maksaa,
jos sen joutuu erikseen vaihtaan välillä ennen seuraavaa hihnan vaihtoa, senhän
pitäs kestää nimittäin sinne asti. Jos et vaiha nyt, pane ylös tupakki askin kanteen
että muistat sitte seuraavalla kerralla. Höpöttä Toivopoika

Re: jakohihna/vesipumppu

24.4.2012 klo 20:51:46
KARELL HANNU
Vaihdatin juuri samanlaiseen 2vk sitten hihnapaketin (360€ töineen). Ei vaihdettu vesipumppua koska ei tartte jakopäätä sen vaihdon takia purkaa, josko sen vaihto joskus tulee...

Re: Re: jakohihna/vesipumppu

25.4.2012 klo 05:59:52
KALAJAINEN PASI
itse vaihdatin puoli vuotta sitten samaan koneeseen jakopään ja pumpun.
vesipumpulle kilometrejä kertyi 130 tuhatta. ensimmäinen vaihto pumpulle.

se vesipumpun vaihto kyseiseen malliin on kuulemma helvetillisen vaikee operaatio.
tuo hintaarvioon useita satasia lisää.

jos en oikein muista niin mulla tais olla joku 700 euron hintaluokkaan kallein tarjous pelkistä töistä. muutenkin kaikki tarjoukset joita kyselin liikkui 550-700 välillä. pelkän remmin vaihdon olis saanut n.200e omilla osilla.

löysin yhen huoltokaverin joka omina homminaan laittoi ton huollon tosi edullisesti.

-----
Käyttäjän lisäys viestiin 25.4.2012 klo 06:01:14
ei se pumppu muuten vieläkään rikki ollut mutta ajattelin että tällä kertaa vois vaihtaa.

Re: jakohihna/vesipumppu

25.4.2012 klo 09:22:11
ENQVIST RAIMO
225000km eikä viellä kertaakan vaihdettu Maxsi Fiatti 2001mallia-

Re: Re: jakohihna/vesipumppu

25.4.2012 klo 09:29:26
ENQVIST RAIMO
Niin vesipumppua ei ole vaihdettu-

Re: Re: Re: jakohihna/vesipumppu

25.4.2012 klo 21:45:31
HALMEENMÄKI JUHANI
Kun jakohihna käyttää vesipumppua, niin ei ole mitään järkisyytä jättää vaihtamatta. Tietty jos osaa ennustaa ne oikeat lottonumerotkin niin silloin on toinen tilanne...
Ja muistutetaan sitten niistä moniurahihnoistakin. Ei ole kallis kulu, ja työnä vaihtuu samalla kuin jakoremmikin. Eikä varmasti kestä kahta jakohihnaa normaalivaihtoväleillä.

Re: Re: Re: Re: jakohihna/vesipumppu

26.4.2012 klo 08:07:24
VÄLIAHDE JUSSI
Sekun menee jossakin matkalla se on yhtä hakala tai hankalampi vaihtaa
kuin pyöränlaakeri ei montaa metriä kannata ajaa kummakaan vian kanssa,
vältääkseen suurempia vahinkoja,5€ säätö tekee 2000€tappion herkästi

Re: Re: Re: Re: Re: jakohihna/vesipumppu

28.4.2012 klo 11:49:16
VASKIMO EERO
Asentaja ei ole ennustaja. Itse olen jossain elämäni vaiheessa elättänyt itsen ja perheeni useampia vuosia autoasentajana. Omassa autossani (Ducato vm1990) tein jakopäähomman viime kesänä. Ajatusvirheeni oli siinä, että en vaihtanut vesipumppua, koska jakohihna ei sitä pyöritä ja koska se on jakopään kotelon ulkopuolella. Jos moottori olisi irti, jakopäätä ei tarvitsisi purkaa vesipumpun vaihdon takia. Omassa autossani moottori on kuitenkin kiinni muussa autossa. Kun vesipumppu kuukauden kuluttua levisi, jouduin toteamaan, että se on niin ahtaassa paikassa, että helpoin tapa sen vaihtamiselle oli jakopään purkaminen. En koskaan asenna käytettyä jakohihnaa uudelleen, joten jakopäähommani tuli todella hyvin tehtyä: kaikki kahteen kertaan ja aikaa ja materiaalia säästämättä. Siperia opettaa, kuten Väliahteen Jussi näillä palstoilla usein toteaa. En tunne uudemman auton rakennetta, joten en osaa tässä asiassa neuvoa.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: jakohihna/vesipumppu

12.5.2012 klo 15:00:22
KURPPA ERKKI
Sinulla tuntuu olevan samaa ikäluokkaa oleva Ducato kuin itselläni (vm 1994, vanha korimalli) . Ehkä pystyt antamaan neuvon jakopäänhihnan asennuksesta. Boschin pumppu kävi huollossa ja takaisin asennellessa on ongelma. Olen törppöillyt asennuksessa sopivasti ja nyt pitäisi saada 280A1.000, 1.9 TD moottorin hihnan ajoituksesta varmuus: Onko kampiakseli yläkuolokohdassa (merkki klo 12:00), jakopään merkki klo 2:00 ja pumpun merkki klo 12:00. Mielestäni hammaspyörissä ei ole lukitusreikiä.

En ole onnistunut löytämään varmuutta asiaan. Kokeilu saattaa poikia vaurioita.

Tuolta Fiatforumin kakkosvastauksesta (http://www.fiatforum.com/ducato/261236-fiat-ducato-campervan-cam-belt-settings.html) löytyy ainoa info.

Seuraavalla kerralla olen vähän viisaampi remminvaihdossa. Vesipumppukin kannattanee vaihtaa samalla hiellä ja tuskalla.

Kiitos vinkeistä. Olisi mukava saada kärry lopulta katsastajalle ja liikenteeseen.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: jakohihna/vesipumppu

12.5.2012 klo 15:18:19
HYTÖNEN RAIMO
Kampiakselin yläkuolokohdan merkki hihnapyörän yläpinnalla, nokka-akselin hihnapyörän etusivulla ja ruiskutuspumpun hihnapyörän etusivun korokeosassa. Kohdistinmerkki kaikissa rungossa. Voivat olla vanhemmassa kalustossa hieman hankalasti havaittavissa.

Nämä ja työohjeet löytyvät esimerkiksi Alfamerin korjausoppaasta.