Matkailuautot

Näytä keskustelu listana Näytä keskustelu puuna

Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

20.4.2012 klo 07:25:02
LAAMANEN OLLI
No niin nyt ovat co2 todistukset alkaneet kelvata myös traville.Ainakin tuv nord finland kirjoittamat ovat meneet läpi.Kuten myös omani

Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

20.4.2012 klo 08:20:18
SALONEN MARKKU

Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

20.4.2012 klo 15:08:50
HÄMÄLÄINEN MARKKU
Ongelma on siinä saako katsastukonttorin uskomaan Trafin hyväksynnän TÜV:n todistuksille.
Kun alkaa noita hyväksyntöjä olemaan niin laki, joka tehtiin päästöjen vähentämiseksi (ainakin perusteltiin niin) alkaa toimia.
Se, että Trafi kiukutteli hyväksynnöissä, aiheutti vain peffa edellä puuhun menon.
Jos taas vedotaan verotulojen vähenemiseen voidaan todeta, ettei lailla silloin ole ollutkaan tarkoitus vähentää co2 päästöjä, vaan lisätä verotuloja.

Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

20.4.2012 klo 16:18:03
KOSKINEN MARKKU
Mistä näitä Tuv nord finland todistuksia saa,mikä instanssi se on

Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

20.4.2012 klo 16:53:14
HÄMÄLÄINEN MARKKU
http://www.tuv.fi/

http://www.tuv.fi/34722.asp

Ota yhteyttä em.sivulla mainittuun Heka Peltoseen, niin hän kertoo mitä tietoja tarvitaan ja hän ehkä osaa kertoa etukäteen onko sinun autolle olemassa päästötietoa,

Autowikistä kopsattua:
"Technischer Überwachungsverein (lyh. TÜV, suom. teknillinen seurantayhdistys) on saksalainen organisaatio, jonka tehtävä on suojella ihmisiä ja ympäristöä vaaroilta, jotka tulevat tehtailta, sähköasennuksista ja kaikenlaisista mekaanisista laitteista. Se tarkistaa seurantaa tarvitsevia tehtaita, moottoriajoneuvoja ja laitteita.

Saksassa rekisteröityä tiekäyttöön tarkoitettua ajoneuvoa ei saa käyttää ellei se ole saanut sertifikaattia TÜVilta tai Dekralta, joka on yksi kilpailijoista."


Minulle CO2 todistus maksoi 184,50€, mutta säästöä tulee silti.

Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

21.4.2012 klo 08:42:52
LAAMANEN OLLI
Jos joku katsastus asema kiukuttelee tuon tuv nordin todistuksen kanssa niin pyytäkää soittamaan trafiin ja kysymään sieltä.Jos siitä huolimatta ei muka kelpaa sitten yhteys Tuv nord (heka peltonen) niin asia kyllä varmaan hoituu

-----
Käyttäjän lisäys viestiin 21.4.2012 klo 08:46:27
Ps.V 2001 eteenpäin rekisteröityyn m1 matkailuautoon saa co2 merkinnän jos sellainen on tehty

Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

21.4.2012 klo 08:52:13
LAUKKANEN MAURI
Minulle CO2 todistus maksoi 184,50€, mutta säästöä tulee silti;lainaus

Minä olen kiinostunut siitä paljonko on paljon,eli se todellinen säästö?.
Siis montako euroa tuolla konstilla säästyy normaali as.autoilijalle,vai onko asiasta tehty vain periaate ja tasa-arvo kysymys?.

Minä olen maksanut kaikki verot ajallaan ja aion maksaa tulevaisuudesakin!.

Siinähän säästyy satoja euroja...

21.4.2012 klo 10:40:08
YLISUUTARI JOUNI
Jokainenhan saa toki maksaa vaikka tuplamäärän veroja halutessaan, mutta tuskin sillä sen kummempaa hautakumpua tai muistomerkkiä itselleen saa varmistettua. Saattaa jopa käydä niin, että verottaja palauttaa liikaa maksetut rahat takaisin veroja rakastavan kansalaisen tilille. ;)

Jos ja kun Trafi kerran antaa mahdollisuuden oikaista selkeän epäkohdan asuntoautojen verotuskohtelussa CO2-päästöjen kirjaamisen ansiosta, niin uskoisin useimpien myös mielellään käyttävän mahdollisuutta hyväkseen.

Omassa tapauksessani vuotuinen vero tippuu 485,45 eurosta päästojen kirjaamisen avulla 195,28 euroon eli vuotuinen säästö on ensimmäisenä vuonna korkeintaan n. 290 euroa eli aivan mukava summa. Säästö, mutta myös maksettavan veron suuruus, on samassa suhteessa luonnollisesti pienempi, jos auto poistetaan välillä liikennekäytöstä vuoden aikana.

Jos vuodelle 2013 ehdotetut verotaulukot vahvistetaan, nousisi painon mukainen vero omassa autossani 535,46 euroon, mutta päästöarvon kirjaamisen ansiosta vero jää 262,44 euroon, mikä sekin on huomattavasti kohtuullisempi summa.

Säästö tietysti on tapauskohtainen ja riippuvainen täysin TÜVin autolle kirjaamista päästötiedoista, mutta useimpien kohdalla hankitun päästötodistuksen kulut tulevat säästetyiksi helposti jo ensimmäisen vuoden aikana.

Re: Siinähän säästyy satoja euroja...

21.4.2012 klo 11:20:06
SUOMALAINEN RITVA
Mitenkä kun on suomessa ostettu auto saako siihen myös päästö todituksen
auto on 06 mutta rekisteröity 07
t.Rauno

Re: Re: Siinähän säästyy satoja euroja...

21.4.2012 klo 14:48:05
LAAMANEN OLLI
Maurille säästö/maksu riipuu siitä co2 arvosta.Yleesä säästää jo ensimäisenä vuotena nuo todistuksen kustannukset.Moin kyselee saako todistuksen tuohon omaan autoon.Asia kannataa kysyä tuolta tuv nord finland (heka peltonen) kun kysyminen ei velä maksa mitään.Ja jos todistus ei sitten kelpaa sitä ei tarvitse maksaa sanoi heka peltonen eli reilu meininki

-----
Käyttäjän lisäys viestiin 21.4.2012 klo 14:49:26
Ps.Raunolle todennäköisesti saat kysy tuvilta

Verotuksen perusta

21.4.2012 klo 15:25:44
HÄMÄLÄINEN MARKKU
Kun Suomessa siirryttiin 1.3.2011 alkaen määrittelemään ajoneuvojen perusvero (ent. käyttömaksu) ajoneuvon hiilidioksidipäästöjen perusteella, tuli usealle autolle, ei vain matkailuautolle, verotus painon mukaan.
Lain laatijan (eduskunta) tarkoituksenahan oli ja on suunnata auton hankintaa pienempi päästöisiin ajoneuvoihin.
Kaksivaiheisesti rakennetuille autoille ei EU:n alueella ole vaadittu CO2 päästöjen mittausta joten Trafissa, joka toimittaa ajoneuvojen verotuskäytäntöjä, ei voitu käsittää, että autoilla joita ei ole pakollisesti tutkittu onkin olemassa päästötieto.
Ilmeisesti tästä syystä Trafi ilmoitti, ettei mitään hyväksyttäviä päästötietoja ole olemassakaan.
Kun kuitenkin TÜV Nord on tutkinut autoja ja heidän tietokannastaan tiedot löytyvät ja tämä tietoisuus on myös selvinnyt Trafille, ovat CO2 päästötodistukset alkaneet kelpaamaan.

Tätä myötä olemme menossa kohden lainlaatijan tavoitetta, tosin tie on pitkä ja vaatii monen työpanoksen.
Mikäli eduskunta olisi tarkoittanut matkailuautojen verotuksen tapahtuvan painon perusteella, olisi se kirjattu lakiin eikä CO2 päästö.

Monella paketti ja henkilöautollakin varmaan verotus tapahtuu painon, eikä CO2 päästöjen perusteella.
Kevyemmissä autoissa tosin ero painon ja CO2 päästön perusteella tapahtuvassa verotuksessa on pienempi kuin matkailuautoissa.

Tuolta kannattaa kysellä apuja

21.4.2012 klo 16:11:05
YLISUUTARI JOUNI
Tuolta löytyy yhteystiedot TÜV Nord Finlandille, jonka avulla monet ovat viimeinkin saaneet päästötiedot kirjattua rekisteriotteeseen: http://www.tuv.fi/34722.asp

Re: Tuolta kannattaa kysellä apuja

21.4.2012 klo 18:59:57
LAUKKANEN MAURI
Kiitoksia tiedoista;minulla ei ole aikaa taistella noita verottajia vastaan,on tilitoimisto jolla on vastuu ja minä maksan siitä,muuta as,auton verotus onkin jo toinen asia.

On hyvä asia että on ihmisiä joilla on aikaa ja älyä perehtyä näihin Co2 päästöihin,siinä on SFC,n miehillä/naisilla peiliin katsomisen paikka:

Kiitoksia ja terveyttä ja hyviä lenkki/kuntoilu ilmoja asiaan osalistuneille!.

Re: Re: Tuolta kannattaa kysellä apuja

21.4.2012 klo 19:32:24
JOKINIEMI PETRI
Olli mikä auto sulla on..Mulla renumaster 150cdi byrsner. 09. rekisteröity. Mitenkähän on ton laita co2 suhteen

Re: Re: Re: Tuolta kannattaa kysellä apuja

21.4.2012 klo 19:44:24
LAUKKANEN MAURI
No se paras mahdollinen ,siis Hymer 524SL 2,3lducaton koneella.
VM;08 ja ajettu vain 48000km.

Re: Re: Re: Tuolta kannattaa kysellä apuja

21.4.2012 klo 19:59:35
YLISUUTARI JOUNI
Jos CO2-päästömerkintäasia kiinnostaa ja miksipä ei kiinnostaisi, niin kannattaa tosiaan lähettää Heka Peltoselle sähköpostilla kuvat auton tyyppikilvestä ja kopiot auton dokumenteista. Ohjeet tarvittavista papereista löytyvät yllä mainitulta sivulta.

Kysyminen ei maksa mitään ja jos todistusta auton CO2-päästöistä ei ole saatavilla, ei sekään Hekan mukaan maksa mitään. Lasku tulee siis vain, jos he toimittavat Trafille kelpaavan todistuksen.

2008 lienee ainakin sellainen vuosimalli, jota uudemmille autoille noita arvoja saa "ongelmitta" rekisteritodistuksiin. Sitä vanhemmille voi olla hankalampaa? Ongelmitta tosin lainausmerkeissä, sillä tälle keväällekin on nähty välillä monenlaista käytäntöä. Toivottavasti Trafi nyt jatkossakin hyväksyy nuo TÜVin todistukset eikä enää poukkoile asiassa entiseen malliin.

Re: Re: Re: Tuolta kannattaa kysellä apuja

21.4.2012 klo 20:33:03
LAHTI JUKKA-PEKKA
Relluja muutama läpi 1/2-integroituina, minulla 150dci "robotilla" oleva Adria. Hyväksytty CO2 päästöillä 238.
-jpl-

Re: Re: Re: Re: Tuolta kannattaa kysellä apuja

21.4.2012 klo 21:40:43
VARIS VESA
Hei, kerrotko vielä mikä oli Rellun vuosimalli?

Re: Re: Re: Re: Re: Tuolta kannattaa kysellä apuja

21.4.2012 klo 21:57:30
PALM PEKKA
Minulla on Hymer/Solifer 2006 fiatin 2,8 konella. Mahtaako olla toivoa todistuksesta. Onkohan tuonikäisen Hymerin omistajista kukaan saanut todistusta.
Toinen asia mikä kiinnostaa on se millä koppimallilla todistukset on saatu. Onko siis eroa puoli,-tai täysintegroiduilla tai sitten alkovimalleilla.
ITE

Re: Re: Re: Re: Re: Tuolta kannattaa kysellä apuja

21.4.2012 klo 23:21:08
LAHTI JUKKA-PEKKA
Rellun vuosimalli on -08. Käyttöönotto Suomessa 05/2008. Rekisteriotteen kopio, alustavalmistajan ja koritehtaan korinumerot ylös ja postia TUV:lle, Odotusta minulla 1kk, niin tuli dokumentti. Jos keskusteluun haluaa lisätietoja niin hakusana Hymer CO2-tiedot (yllättävän asiallinen keskustelu näillä sivuilla - ehkä oikeuden halu ei "ryvettänyt" keskustelua.

-jpl-

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuolta kannattaa kysellä apuja

22.4.2012 klo 10:28:55
LAAMANEN OLLI
On se nyt vaikeaa .Otakaa kännykkä käteen ja soitakaa tuv nord heka peltonen p.0400152535 niin selviää saako siihen minun autoon sen co2 todistuksen.
Venyy nämä keskustelu ketjut aivan turhaan

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuolta kannattaa kysellä apuja

23.4.2012 klo 18:03:29
VALLIUS MARTTI
Nyt olisi päästö todistus, mutta katsastus asemilla on täysi tietämätömyys sen hyväksynästä Trafila.Onko kukaan käynyt Lahdessa taika lähi kunnissa tekemässä muutoksen kertokaa ihmeesä misä kontorissa olete käyneet. TV Kulkuri

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuolta kannattaa kysellä apuja

23.4.2012 klo 21:43:32
LAAMANEN OLLI
Kyllä se todistus pitää kelvata joka katsastus asemalla.Jos eivät usko niin soitto trafille tai tuviin heka peltoselle.Ihme toimintaa noilla katsastus asemilla ei näköjään raha kelpaa

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Onnistuuko haltijalta

24.4.2012 klo 11:43:02
ASIKAINEN MATTI
Kun todistus on saatu ja menee katsastusasemalle asiaa hoitamaan, niin siellä tarvittaneen paperit ja auto. Haltijalta puuttuu kuitenkin se osa, jolla muutokset saa rekisteriin. Pitäisi siis pyytää omistajaa (rahoitusyhtiötä) hoitamaan homma, mutta heillä taas ei ole autoa tarkistettavaksi. Hoituuko asia kuitenkin vai onko tehtävä ristiinlukittu?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Onnistuuko haltijalta

24.4.2012 klo 12:12:29
WILHELMSSON LEIF
Mulla ei kukaan tarkistanut autoa rekisteriote ja maksu riitti.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Onnistuuko haltijalta

24.4.2012 klo 13:07:30
VALLIUS MARTTI
Nyt kun menee katsastus asemalle niin ei tarvitse kuin rekisteri paperin tekninen osa ja päästö todistus ja haltija voi sen tehdä ilman ilmoitus osaa. TV Kulkuri

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Onnistuuko haltijalta

24.4.2012 klo 13:13:02
ASIKAINEN MATTI
Oliko käytettävissäsi rekisteriotteen kakkososa?

-----
Käyttäjän lisäys viestiin 24.4.2012 klo 13:15:47
Vallius vastasi sillä välin, kun kirjoitin kysymystäni. Asia selvisi nyt. Kiitos!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Onnistuuko haltijalta

24.4.2012 klo 14:22:26
VALLIUS MARTTI
Ei kysytty kuin teknilinen osa.Etkä muuta tarvitse sieltä saat uuden teknilisen osan ja uusi ilmoitus osa menee suoraan postissa omistajalle.Tämän toimen piteen voi haltia tehdä ihan ittse mitään kyselemättä TV Kulkuri

Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

24.4.2012 klo 16:10:05
KERÄNEN LAURI
Eilen sain postissa TUV NORD:in todistuksen.Tänään nimeltä mainitsemattoman pohjoispohjanmaan katsastusasemalla asia ei onnistunut.Eikä pyynnöstäni huolimatta ruvennut soittamaan trafille.Asiakas palveluako?No sitten soitto toiselle paikkakunnalle jossa todennäköisesti asia hoituu halusivat auton näytille sen kyllä raskin näyttää.

Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

24.4.2012 klo 16:46:14
HÄMÄLÄINEN MARKKU
"Tänään nimeltä mainitsemattoman pohjoispohjanmaan katsastusasemalla asia ei onnistunut. Eikä pyynnöstäni huolimatta ruvennut soittamaan trafille. Asiakas palveluako?"

Pyydä kieltäytymisestä kirjallinen vastaus, voit myös sanoa jatkavasi aiheesta.
Nykyään ei ole pakko tyytyä päätökseen katsatuskonttorikin on yleisön palvelupiste.
Konttorin nimen ja paikan voit julkaista, niin ainakin karvaanarit osaavat jatkossa kiertää paikan.

Nuo voi tulostaa sivut mukaan konttorille.

http://www.trafi.fi/tieliikenne/luvat_ja_hyvaksynnat/hyvaksytyt_asiantuntijat

http://www.trafi.fi/filebank/a/1325587149/a5e2b1708da8f9b4f22809736b7c84ad/4839-Hyvaksytytasiantuntijatpatevyysalueineen17_03_2010TuVNordFinlandOyHA.pdf

Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

24.4.2012 klo 17:15:01
KERÄNEN LAURI
Haapajärven A1 katastus kyseinen paikka.Muutenkin kalliit katsastus maksut siel.Tuskin olisivat kirjallista kieltäytymistä antaneet epäilen.Mulla käyntiä Iisalmi nimisessä kaupungissa maalla kun ollaan ja välimatkoja paikasta toiseen toiseen on. Sinne toivotettiin tervetulleeksi oikein osoitteiden kera.Torstaina tiedän kertoa miten kävi.

Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

24.4.2012 klo 17:58:01
LUHANKO PEKKA
Mites jyväskylässä on asiaan suhtauduttu ,onko ollut ongelmia.Omalla kohdallani olisi kohta asia edessä ,olisi hyvä tietää!

Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

24.4.2012 klo 20:23:06
JOKINIEMI PETRI
Tänään soitin peltoselle tuv. Käski pistää auton tiedot s postiin. Kerto että mun autoon saa todennäkösesti co2 todistuksen. tiedot lähti juuri äsken. Nyt vaan odotetaan mitä tulee postista

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

24.4.2012 klo 21:15:36
SALONEN MARKKU
Näiden katsastuskonttoreiden suhteen kannattaa ottaa rahat takaisin, jos eivät hyväksu TUV todistusta.
Itse tein niin.
Sen jälkeen mennä kylmästi seuraavalle konttorille - ei tietenkään samaan ketjuun kuuluvaan omalla paikkakunnalla.
Ja jos ei omalta paikkakunnalta saa hyväksyntää, niin naapurikuntaan, kyllä tietä riittää.
Saman ketjun konttorit eri paikkakunnilla tuntuvat suhtautuvan matkailuautoihin eri tavalla.
Tästä voi päätellä että kyllä pakka on sekaisin.
Kun itse sain rekisteriotteeseen CO2 merkinnän, niin tuntui hyvältä VOITOLTA, olinhan tehnyt kirjallisen valituksenkin pari autoa sitten.
Nyt on jo kolmas auto menossa, kun tämä typerä vero astui voimaan.
SFCn olisin toivonut aktiivisemmaksi, toisaalta SFC on antanut jäsenilleen tämän ja suljetun keskustelupalstan jolla voimme opastaa toisiamme.
Varmaan näitä lukee myös verokarhun virkamiehet viiksekkäät, mutta me saimme tämän voiton.
Tsemppiä kaikille.

-----
Käyttäjän lisäys viestiin 24.4.2012 klo 22:34:56
http://www.youtube.com/watch?v=njcvQXlS-NY&feature=related

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

25.4.2012 klo 09:10:17
VALLIUS MARTTI
Niin tuossa edelisessä kommentissa sanotiin että tämä on meidän "voitto" saada co2 merkintä papereihin.Tämä on vasta erä voitto,kyllä veroherraat keksii rahastuksen mallin taas. Nyt on jo vireillä matkailuautojen autovero joka varmasti toteutuu josain muodossa ja määrin.Todelinen voittaja on se vikksekäs verotaja.Tietysti on hyvä kaikki myönytykkset jotka saame.Se on kyll totta että litto voisi vetää näissä asioissa näkyvämpää rolia eikä pileksiä pöydän alla ja odotaa mitä tuleman pitää. Kevättä kaikille TV Kulkuri

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

25.4.2012 klo 19:11:13
HALTTUNEN TEUVO
Asiaa Heka Peltoselta:
_________________________________________________

Varmaa vastausta en pysty etukäteen antamaan saatavuudesta, emme tee kyselyjä, koska ne vievät aikaa saman verran kuin tilaaminen sekä minulta että Saksan tarkastajilta.

Tarvitsen kuvat auton sekä matkailuosan tyyppikilvistä ja kopion rek.otteen teknisestä osasta. Hinta 150,-€ + alv eli 184,50€, toimitusaika n. 2 vkoa tällä hetkellä. Todistus saatavilla 2008 ja uudempiin vuosimalleihin, joihinkin 2007 –malleihin. Jollei todistusta saada ei kuluja.
_________________________________________________

Em.- sisältöisen vastauksen sain kyselyyni. Pitää siis tiedot antaessaan tilata. Kopio rekisteriotteen teknisestä osasta voi olla tarpeeksi selvä valokuva. Lähetä koko tilaus sähköpostilla.

Yhteystiedot:

Heka Peltonen
Hyväksytty Asiantuntija

Ajoneuvotekniikka
Tüv Nord Finland Oy

Tillinmäentie 3
02330 Espoo

tel :+358(0)9-2900175
gsm:+358(0)400-15 25 35
fax:+358(0)9-2900174

heka.peltonen@tuv.fi

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

25.4.2012 klo 19:30:39
JOKINIEMI PETRI
Kävin tänään kysymässä valkeakosken katsastuskonttorila miten he tulkittevat co2 todistusta. Jonka tuv toimittaa. Vastaus oli että kun saat paretit, tänne vaan hoidetaan muutoskatsastus kuntoon saat pienemmän veron. Eli hyvälle vaikkuttaa tähänsaakka

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

26.4.2012 klo 15:02:12
VIRTANEN HANNU
Tänään tuli todistus ja menin katsastusasemalle. Tuli "kylmä suihku niskaan", kyllä me voimme co-arvon merkitä rekisteriin mutta verotus jatkuu alkuperäisen todistuksen mukaisesti eli sen jolla auto on ensimmäisen kerran rekisteröity.
Sitä ei voi jälkikäteen mikään muuttaa.
Nyt kysymys, onko kukaan co-arvon rekisteriin kirjaamisen jälkeen saanut jo uutta verolappua? Ja onko siinä vero muutettu co-perustaiseksi?

Verotus CO2 päästön mukaan

26.4.2012 klo 15:44:59
HÄMÄLÄINEN MARKKU
"Tänään tuli todistus ja menin katsastusasemalle. Tuli "kylmä suihku niskaan", kyllä me voimme co-arvon merkitä rekisteriin mutta verotus jatkuu alkuperäisen todistuksen mukaisesti eli sen jolla auto on ensimmäisen kerran rekisteröity."

Kyllä minulle tuli uusi verolappu jossa oli verotus muutoskatsastukseta alkaen CO2 päästön mukaan.

Onko rekisteriotteessa jo aiemmin merkitty CO2 päästö?
Uutta merkintää ei varmaan saa.

Epäilen katsastusasemalla puhutun vastoin parempaa tietoa.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

26.4.2012 klo 15:51:15
VALLIUS MARTTI
Nyt ovat Hannulle antaneet värää infoa.Minä mutoskatsastin auton tistaina 24/4 ja jo tänään oli kirjoitettu uusi vero lippu co2 pästön perusteela,että kyllä ne sen muttaa oikeaksi.TV Kulkuri

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

26.4.2012 klo 16:11:26
NISSINEN KAUKO
Aivan selvästi puuttuu trafin tiedotus ja ohjeet katsastusasemille,kun on noin kirjavaa toi touhu.
Samanlaista oli joskus verovirastojen toiminta kysyessäni ulkomailla työskentelyn verotusta ,eri virastoista sai erilaisia vastauksia.
Autonhan voi muutoskatsastaa milloin vain käsittäkseni,ei muuta kuin koville katsastusinssit ja aseman päälliköt,että ottavat selvää.
Pyhä byrokratia täytyy murtaa.

Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

26.4.2012 klo 16:36:55
KERÄNEN LAURI
Tänään sitten sain Iisalmessa co2 merkinnän rek.otteeseen,mikä Hpj evättiin. Asiallinen katsastusmies oli ja tyytyväinen asiakas katsastaa molemmat autonsa vastaisuudessa siellä. Ja kotiin viemiseksi tuoretta Iisalmelaista ohrajuomaa ;)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

26.4.2012 klo 21:59:59
ENGLUND TOM
Uusi lappu Co2 arvon mukaan tuli noin 3 viikko katsatuksen jälkeen!
Katsatusmies ei tiedä mistä hän puhuu.Pyydä katsatusmies ottaa
selvää asioista .

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

30.4.2012 klo 12:49:08
HALTTUNEN TEUVO
Tänne piti ilmoitella ne katsastusasemat, jotka hyväksyvät TÜV:n todistuksen.
Mieluusti nekin, jotka eivät hyväksy.

Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

3.5.2012 klo 16:15:10
KERÄNEN LAURI
Homma pelaa. Nyt tulee Trafilta palautusta takautuvasti jo aiemmin ilman co2 arvoja maksetusta verosta.

Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

3.5.2012 klo 18:48:05
AHOLA JARI
Tänään meni "heittämällä" CO2-arvot otteeseen, paikka Klaukkalan ajoneuvokatsastus Oy. Edes m-autoa ei ollut mukana ;)

Eikä vaatinut edes muutoskatsastusta (vm. 2007) E-tyyppihyväksytty auto, vaan rekisteritietomuutoksena - hinta 30€

Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

3.5.2012 klo 20:57:06
TSUPARI HEIKKI
No tarvitseeko nyt niitä Tuvin todistuksia enää ollenkaan

Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

3.5.2012 klo 22:06:51
VIRTANEN HANNU
Jämsän A-katsastukselta täysi tyrmäys, ei mitenkään mahdollista.
Jyväskylän Meidän Katsastus suhtautui erittäin asiallisesti ja hyväksyi.
Homman juju on siinä että ko. matkailuautoa kokonaispainoltaan vastaavan samanalustaisen paketti- tai tila-auton co-lukema pitää olla oleellisesti alhaisempi kuin TUV-todistuksessa olevan matkailuauton lukema.
Itsellä oli Ford-Burstner Nexxo 660 co 224g/km kun vastaavan painoisen pakettiauton oli 208 g/km.

Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

9.5.2012 klo 12:20:41
SAARI RISTO
Tikkurilan A-Katsastus suhtautui hyvin asiallisesti saamaani TUV:n todistukseen. (M-auto Hobby/Transit Siesta 600 vm 07, mutta alusta on vuodelta 06). Ryhtyivät selvittämään, miten homma tehdään ja voiko palautuksia saada taannehtivasti. Homma jäi kesken, kun Trafin herroja ei saatu kiinni. Maksu 32€ otettiin kyllä heti. Saas nähdä miten tämä etenee.
Kesäterv. RÖö

Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

9.5.2012 klo 13:34:52
ASIKAINEN MATTI
Todistus TÜViltä tuli eilen (Ducato Dethleffs T5601B vm. 08), CO2-arvo 224g/km. Kävin tänään Mikkelissä Etelä-Savon Katsastuksessa ja asia hoitui siellä aivan rutiininomaisesti. Vuoden 2013 verotaulukoiden mukaan säästö tulee olemaan n.270 €/vuosi. Mikäli veronkannon voi oikaista 1.3.2010 lähtien, pitäisi palautusta tulla yli 600 €. Täytyy pyytää Trafilta ohjeet.

Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

9.5.2012 klo 14:16:53
HÄMÄLÄINEN MARKKU
Toden näköisesti verotusta ei saa voimaan taannehtivasti, vaan siitä päivästä eteenpäin kun muutoskatsatus on tehty = CO2 päästö on merkitty rekisteriotteeseen.
Näin ainakin minulla, en tosin yrittänytkään saada sitä taannehtivasti.
Olen onnellinen jo saamaani pienmpään veroon

Taannehtiva verotus vaatii oman vääntönsä.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

9.5.2012 klo 14:54:45
VIRTANEN HANNU
Kannattaakohan nyt kauheasti vaatia veroa palautettavaksi taannehtivasti, ollaan onnellisia kun on saatu nyt päästöihin perustuva maksu.

Trafin sivulla ajoneuvoverosta:
Ajoneuvoverosta voi saada hyvitystä tai palautusta, kun:
ajoneuvorekisteriin merkityt tiedot muuttuvat niin, että ajoneuvosta tulee verovapaa tai veron määrä alenee tai
verovelvollinen vapautetaan veron maksuvelvollisuudesta.
Maksettua veroa palautetaan palautusperusteen alkamispäivää seuraavasta päivästä alkaen.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

9.5.2012 klo 15:42:34
HÄMÄLÄINEN MARKKU
"Maksettua veroa palautetaan palautusperusteen alkamispäivää seuraavasta päivästä alkaen."

Trafi SAATTAA tulkita tuon palautusperusteen alkaneen muutoskatsatuksesta.

Jos joku alkaa/viitsii kinata Trafin kanssa ja saa myönteisen päätöksen, niin kyllä meitä oksan ottajia löytyy, sitten kun kuusi on kaadettu :)
Itse en ainakaan juuri nyt, ole innostunut kinaamaan Trafin kanssa.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

9.5.2012 klo 20:54:45
HALMEENMÄKI JUHANI
_ajoneuvorekisteriin merkityt tiedot muuttuvat_ niin, että ajoneuvosta tulee verovapaa tai veron määrä alenee tai verovelvollinen vapautetaan veron maksuvelvollisuudesta.

Tuossahan se jo sanotaan. Milloin ajoneuvorekisteriin merkityt tiedot muuttuvat = silloin kun tehdään muutoskatsastus.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

9.5.2012 klo 21:07:15
SALONEN MARKKU
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/katsastuslajit/muutoskatsastus

Tässä muutoskatsastus

-----
Käyttäjän lisäys viestiin 9.5.2012 klo 21:13:43
Siis CO2 arvon merkitseminen, on vain kirjaaminen rekisteriotteeseen!

Muutoskatsastus vai ei CO2 päästöille?

10.5.2012 klo 12:01:28
HÄMÄLÄINEN MARKKU
Kyllähän täällä voidaan olla mitä mieltä tahansa, mutta katsastuskonttori sen ratkaisee.

Kun kävin hakemassa CO2 päästötietoa rekisteriotteeseen konttori kysyi ensin Trafilta, voiko sen merkinnän tehdä.
Kun Trafilta tuli myöntävä vastaus, menin uudelleen konttorille.
Katsastusmies tutki mappiaan ja totesi sen merkinnän vaativan muutoskatsatuksen, joka sitten paperilla tehtiin (autoa, joka oli vähän aiemmin katsastettu, ei tutkittu).

Käsittääkseni myös muilla on tehty muutoskatsatus, vai onko joku saanut tietdot rekisteriotteeseen noin vain?

Re: Muutoskatsastus vai ei CO2 päästöille?

10.5.2012 klo 12:24:12
KERÄNEN LAURI
Minun kohdalla katsastumies vertasi molemmat tyyppikilvet tuv:in todistukseen. Ja kirjoitti paperit.50e

Re: Re: Muutoskatsastus vai ei CO2 päästöille?

10.5.2012 klo 14:10:03
VALLIUS MARTTI
minun tapauksessa ei autoa tarvinnut edes viedä näytille sanoivat he tekevä muutos katsastuksen vain silttä osin kuin tarvitsee ja co2 arvo tarvitsee vain merkitä rekisteri oteseen,siinä samassa saain uudet 1ja 2 osan johon oli merkitty co2 arvo ja katsastus veloitti 33e.kolme päivää myöhemmin tuli Trafilta uusi veron makksu lasku johon oli myös merkity co2 arvo ja makksu sen mukainen.Tuntuu siltä että kaikki katsastus paikat ei ole vielä oikein perillä tästä uudesta käytönöstä eikä Trafi ole informoinut katsastus asemia.TV Kulkuri

-----
Käyttäjän lisäys viestiin 10.5.2012 klo 14:19:19
co2 päästö dodistuksesta sen verran vielä että siinähän on auton kaikki tiedot valmistus numerosta lähtien vuosi malli ja käytöön otto päivä ja eu pyppi hyväksyntä sarja numero.joten mikksi autoa tarttis näytille paperia ei voi näin ollen käytää kuin paperin merkitty auto ja todistus menee suoraan Trafille ja katsastaja antaa asiakalle kopion todistukksesta

Re: Re: Re: Muutoskatsastus vai ei CO2 päästöille?

10.5.2012 klo 14:31:36
HÄMÄLÄINEN MARKKU
Korjaus edelliseen kirjoitukseeni, tarkistin kuitista.
Kyllä se oli kuitenkin rekisteritietojen muutos ja maksoi 32€, vaikka katsuri puhui muutoskatsastuksesta.

Re: Re: Re: Re: Muutoskatsastus vai ei CO2 päästöille?

10.5.2012 klo 20:37:35
LUKKARINEN RAIMO
Onkohan yhtään alkovi-mallia saanut CO2-arvon. Omani Renu Knaus -08, 2.5 TDCI

Re: Re: Re: Re: Re: Muutoskatsastus vai ei CO2 päästöille?

11.5.2012 klo 17:47:03
SUOMINEN TAUNO
Todistus on Heka Peltosen mukaan jo kirjoitettu ja saapuu ensi viikolla. Alkoviauto on Burstner Nexxo Family Transitin alustalla, vm 08.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Muutoskatsastus vai ei CO2 päästöille?

11.5.2012 klo 18:45:38
UUSIKYLÄ PENTTI
Kuinka paljon verotus laskee kun saa co2 todistuksen?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Muutoskatsastus vai ei CO2 päästöille?

11.5.2012 klo 19:33:37
LAAMANEN OLLI
Raimole
Yksi rellu knaus todistus on heka peltosella selvityksen alla.Kerron kun selviää saako siihen co2 todistusta.
Pentille
Veron määrä riipuu co2 päästöstä minulla tippui noin 240e vuodessa

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Muutoskatsastus vai ei CO2 päästöille?

11.5.2012 klo 21:21:49
PALM PEKKA
Onko kukaan saanut 06 malliseen autoon uutta päästötodistusta vai onko vaan uudempien autojen etu.
ITE

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Muutoskatsastus vai ei CO2 päästöille?

11.5.2012 klo 22:52:39
LAAMANEN OLLI
kysymällä tuv nodr heka peltoselta se selviää.Eikä se edes maksa kun sen puhelun.Omani on alusta 06 kori 07 ja rekisteröity 08 siihen sai

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Muutoskatsastus vai ei CO2 päästöille?

14.5.2012 klo 15:47:58
HALTTUNEN TEUVO
http://www.meidankatsastus.fi/ laittoi päästötiedon auton tietoihin. Kuitissa lukee: "tekn. tietojen korjaus." 25 €.

Burstner t615 vm. 2010, kone Fiat 2,3 MultiJet.
CO2- päästöt (yhdistetty) 224 g/km.

TÜV veloitti 184,50 €.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Muutoskatsastus vai ei CO2 päästöille?

14.5.2012 klo 17:51:21
JOKINIEMI PETRI
tänään tuli kanssa co2 todistus. byrsner renu 2,5 cdi.. 09vm Heittämällä läpi valkeakosken katsastus konttorilla. Co2 arvo on 245gkm.. ja lasku tuv on se 184e

-----
Käyttäjän lisäys viestiin 14.5.2012 klo 17:54:45
Rekisteritietojen muutos lukee kuitissa. 32e maksoi

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Muutoskatsastus vai ei CO2 päästöille?

14.5.2012 klo 18:22:33
JOKINIEMI PETRI
Autoliiton taulukon mukaan 245co2 arvo on euroissa 232e. Eli aikas kohtuulinen on nyt

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Muutoskatsastus vai ei CO2 päästöille?

14.5.2012 klo 19:46:54
HELLE RAUNO
Ford Byrstner Nexxo T660 vm.2009 Puoliinegroitu CO2arvo 224. Tuli tänään

Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

14.5.2012 klo 20:00:24
KATEISTO EERO
Citroen Pössl win CO2 päästöarvot 240, maksoi Raisiossa 20 euroa ja katsastusmies kirjoitti uuden teknisen osan kymmenessä minuutissa. Kohtelias nuori katsastusmies sanoi, että tiedot menevät saman tien Trafille.Menin asemalle Saksasta TÜV-asemalta saamani t-paita päällä, jossa rinnassa lukee "ohne erkennbare Mängel" ja iso TÜV-SÜd-logo. Varmuuden vuoksi.

Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

14.5.2012 klo 22:30:58
YLINEN MATTI
Onnittelut teille joilla on sen verran tuore auto että saatte co2 todistuksen vaan olisi ihan kiva tietää sprittereiden arvoja????tosin itselläni on 04 että siihen sitä ei saa mutta voisihan sitä säälissä kiereskellä vai mitä?terv.masa

Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

15.5.2012 klo 08:23:02
LAAMANEN OLLI
Oletko varmistanut tuv nord heka peltoselta että ei saa jos et tee se

Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

15.5.2012 klo 09:28:42
HIETAVUORI JUHA
Nyt on ilmeisesti saatu rek .otteeseen nämä uudet päästöarvot, mutta onko kukaan saanut tuota uusilla arvoilla maksettavaa ajoneuvoverolippua ?????

-----
Käyttäjän lisäys viestiin 15.5.2012 klo 09:43:41
Lisäksi paikallinen ( Kouvola ) Detsku kauppias väittää että Trafi on kieltänyt muutosten teon rek .otteeseen. Mikä lie totuus olisi mukava tietää . Soitin juuri Peltoselle ,mutta oli asiakas käynnillä. Täytyy palata myöhemmin asiaan.

-----
Käyttäjän lisäys viestiin 15.5.2012 klo 13:23:07
Nyt on kuvat ja kopiot otettu ja postitettu. Saa nähdä kuinka käy .........

Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

15.5.2012 klo 09:58:05
SAARELA HARRI
Ford Carado T337, vm. -07. TUV´n todistus CO2 arvolle 223 ja Iisalmen Marjahaan katsastusasema hoiti muutoskatsastuksen. Vielä pitää odotella mielenkiinnolla uutta verolappua.

Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

15.5.2012 klo 12:39:19
KERÄNEN LAURI
Tänään tuli tilille liikamaksu palautus Trafilta.Olin maksanut sen ison veron juuri ennen tätä muutos prosessia.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

15.5.2012 klo 16:18:28
SUONKANTA REIJO
Eero! minkähän vuotinen pössl sulla on ?Itsellä 2005 mallinen.pohdin että mahtaako tohon mun peliin saada todistusta.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

15.5.2012 klo 16:35:43
VALLIUS MARTTI
Minä tein muutos katsastuksen jo jokunen viiko sitten co2 merkitty oteseen nejä päivää mutoksesta sain uuden vero lipun Trafilta jossa maksu co2 mukanen ja huomatavasti halvempi kuin painon mukainen verous.TV kulkuri

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

15.5.2012 klo 16:45:23
JOKINIEMI PETRI
Hietavuori.. Kouvolan liike puhu silkkaa pas.... eilen viimeksi rekisterioteeseen merkatiin päästöarvot ja tiedot lähti suaraa trafille.. Heti pistän tänne tietoo ja euromäärät jotka tulee arvojen mukaan. Monet on jo saaneet uuden maksulapun ihmettelen vaan miksei kukaan kerro mikä on uusi summa euroina

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

15.5.2012 klo 17:09:02
VALLIUS MARTTI
tässä Petri on tietoa tämä ei salatieettä.Painon mukainen vero 3499kg 1,330e päivä ja nykyinen co2 mukainen 0,535e päivä joten alle puolet.TV Kulkuri

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

15.5.2012 klo 17:12:30
MUONA VEIKKO
Renault 120 Master (Adria Izola), vm -07. TUVin todistus CO2 arvolle 230. Juankosken katsastusasema hoiti asian mallikkaasti, luki päästötodistuksen ja teki uuden rekisteröinnin hintaan 32 €. Ja nyt ootellaan uutta verolappua...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

15.5.2012 klo 17:21:01
AHONEN AULIS
Tuossa on voimassaoleva verotaulukko painon- ja co2 mukaan.
Ovat ihan loppupäässä.rullatkaa! Terv:AA.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031281?search%5btype%5d=pika&search%5bpika%5d=ajoneuvoverolaki#a16.12.2011-1317

Niistä näkee mikä olisi vanha- tai uusi veronmäärä

Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

15.5.2012 klo 18:06:45
TURKU PEKKA
Mercedes Benz Sprinter 315CDI,automaatti,Dethleffs Globeline T7043, vm2009.Sain TUVin todistuksen 14.5. CO2 arvo 239. Kävin samana päivänä Lappeenrannan K1-asemalla tekemässä muutoksen.Tiedot lähti samantien trafille.

Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

16.5.2012 klo 00:43:02
SOHLBERG-KUKKO BERIT
Haluaisin kysyä tämän todistuksen hankinnasta sitä,pitäneekö olla jokinlainen hakemus,ja jos niin voisiko ystävällisesti saada vaikkapa mallin tänne palstalle.On kyllä tämä neuvo mitä pitänee kuvata ym. Ja lähettää sähköpostilla Heka Peltoselle.Kiittäen OKU.

Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

16.5.2012 klo 07:35:26
JOKINIEMI PETRI
Soita 0400152535 Heka peltoselle. Ei tarvita mitään kaavaketta. Kuva auton runkon-numerosta, kuva asunto-osan tyyppikilvestä, kopio rekisteriotteesta. Noi tiedot s postilla peltoselle ja sitten vaat odottelet

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

16.5.2012 klo 10:25:24
HÄMÄLÄINEN MARKKU
EI kuvaa runkonumerosta, sehän selviää rekisteriotteestakin.
Alustan tyyppikilvestä sen sijaan pitää olla kuva.
Tyyppikilvestä ilmenee moottorin ja alustan tiedot
Kts mallit
Fiat (48 kB) 
Hymer (34 kB) 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

16.5.2012 klo 13:46:32
KATEISTO EERO
En ole varma, mutta luulisin että tiedot siihen on saatavissa. Kysypä Hekalta.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

16.5.2012 klo 13:50:26
KATEISTO EERO
Niin, vastaukseni oli Reijolle. Kysypä Hekalta miten tuon 2005 mallisen kanssa. Uskon, että tiedot on saatavissa.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

16.5.2012 klo 16:20:44
JOKINIEMI PETRI
Markku, hyvä että houmasit korjata. Aivan oikein. Kirjotin väärin tunnustan

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

16.5.2012 klo 16:39:55
LEHTIMÄKI TAPIO
Fiat Knaus Van Ti 2008; CO2 = 224g/km. Lakeuden Katsastus, Kempele: tietojen päivittäminen Trafille € 30,00. Auto pysy kotona, vain paperit vaelsivat.
murkku.jpg (40 kB) 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

16.5.2012 klo 17:52:06
HAAPANEN TIMO
Eikös se Heka pyytänyt ettei kaikki hänelle soittaisi ja kysyisi samoja asioita, mun mielestäni täällä kyllä selviää mitä pitää tehdä.

Eikä soittaminen auta mitään, ei siellä suoralta kädeltä mitään osata sanoa. Paperit sinne vaan.

@timppa

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

16.5.2012 klo 22:25:14
EKSTRÖM PERTTI
Kertoisiko joku ystävällisesti missä on McLouisin asunto-osan tyyppikilpi, -08 auto.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

17.5.2012 klo 09:02:39
LAAMANEN OLLI
Aika monesta tyyppikilpi löytyy hanttimiehen oven pystypilarista.Ainakin (adriassa ja knausissa)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

17.5.2012 klo 11:14:46
PARTANEN JARI
oma auto dethleffs ja fiat kone 2.3 vm.2012 sai eilen päästötiedoiksi 195g/km (euro 5:n koneella) joensuun k1 katsastajat. KULUT:184,50e tuv nordille co2 todistuksesta ja katsastus maksu 54€. trafille maksu tippui 485,45 eurosta -> 149,65€

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

19.5.2012 klo 08:18:14
JÄMSÄ ESKO
Eilen tuli todistus Hekalta. Menin todistuksen ja rekisteriotteen kanssa K1-katsastusasemalle Kouvolassa. Nyt rekisteriotteeseen on liitetty päästömittaus. Auto alkovi Burstner Nexxo Family, vuosimallia -09, Fordin alustalla.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

19.5.2012 klo 10:17:36
UUSIKYLÄ PENTTI
Miksi nämä katsastus hinnat ovat eri hintaisia?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

19.5.2012 klo 13:28:42
SUOMI SEPPO
Se on se vapaa kilpailu.
@seppo

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

19.5.2012 klo 16:57:53
LAHTI JUKKA-PEKKA
Mitenkä on retkeilyautojen CO2 -päästöt?.

Eli haluan kysellä Pössl / Adria Twin etc. tekeleet Fiat yms PSA -ajoneuvot / Mersu / Renault alustoille. Onko niille saatu hyväksynnät vai menevätkö suoraan pakettiautojen pohjalta?.

Vastausta en tarvitse että lähetä kyselyt TUV:lle / Heka Peltonen, koska omasssa "kioskissa" jo asiat ovat kunnossa. Ainoastaan seuraavaa siirtoa ajatellen.

Terv Jukka-Pekka

Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

19.5.2012 klo 23:43:26
KÄÄRIÄINEN PERTTI
Kyllä se Pösslin kanssa onnistui jo yli vuosi sitten, paperista ei tainnut mennä edes maksua :

https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=77741609

-----------------------------------------------------------2.3.2011 klo 15:52:36
KÄÄRIÄINEN PERTTI
Tänään tuli Pössl Varioon coc-paperi co2-arvolla 218g/km. Alunperin sitä arvoa ei ollut ja sen sai kun erikseen pyysi.------------------------------------------

Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

21.5.2012 klo 11:33:48
WILHELMSSON LEIF
Mitenkä on retkeilyautojen CO2 -päästöt?.

Eli haluan kysellä Pössl / Adria Twin etc. tekeleet Fiat yms PSA -ajoneuvot / Mersu / Renault alustoille. Onko niille saatu hyväksynnät vai menevätkö suoraan pakettiautojen pohjalta?.

Terv Jukka-Pekka

........................................................................

Adria Twin 3.0 automaatti 237 gr/km

Tänään palautettu liikaa maksetut tilille.

Leif


Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

23.5.2012 klo 20:13:59
SUUMÄKI HEIKKI
Kuinka nopeasti saatte vastauksen TUV NORD Finland oy:lta, kun olette tiedot lähettäneet?
Terv. hekuli

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

23.5.2012 klo 20:58:24
HAKALA JYRI


-----
Käyttäjän lisäys viestiin 23.5.2012 klo 21:06:03
Partasen Jarille:
varmaankin nuo euromäärät oli viimevuoden 2011

2012 taitaa olla
kokopainon mukaan 3401 kg tai yli 535,46€
co2 tiedon mukaan 195 g mukaan 204,40€
erotus - 331,

jyrih

Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

23.5.2012 klo 21:03:45
SAARELAINEN MATTI
Minulla on kulunut 3 viikkoa, mitään ei ole kuulunut, Detleffs -07.

Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

23.5.2012 klo 21:41:47
JOKINIEMI PETRI
Muulla kesti noin 3 viikkoo kun paperit tuli. Kyllä ne sieltä tulee. Sielä saattaa olla pikkusen ruuhkaa

Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

24.5.2012 klo 13:43:39
PESONEN TERHO
Lähetin tiedot 26.4, ei ole vielä vastattu, Burstner Nexxo -11.

Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

24.5.2012 klo 14:15:03
HÄMÄLÄINEN MARKKU
Taitaa olla "hieman" ruuhkaa, kun muutama tuhat matkailuautoilijaa kyselee CO2 tietoja. :)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

24.5.2012 klo 18:30:42
LUHANKO PEKKA
Kun lähetätte paperit Peltoselle,kannattaa soitaa,onko paperit tullut perille! Minäkin lähetin paperit,enkä varmistanut ja odotin 3viik. sitten rupesin kyselemään,ei löytynyt vaikka ne kyllä minulta lähti normaalisti.Peltonen käski laittamaan heti uudestaan ja varmistamaan että tuli perille, näin tein ja nyt sitten odotellaan!

-----
Käyttäjän lisäys viestiin 24.5.2012 klo 18:35:28
ps.enkä ole olut ainoa jonka paperi ovat jääneet sähköpostina välille!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

24.5.2012 klo 19:09:11
KIVIOJA HANNU
Laitoin anomuksen vapun aattona sähköpostina ja tänään tuli vastaus. Eli, kyllä se voi kestää sen reilu kolme viikkoa.

Re: Tuv nord finland co2 todistukset ei kelpaa trafille

4.6.2012 klo 16:16:16
LILJEROOS JOUKO
Todistuksen saanti kesti vähän yli kuukauden. Lähetin tiedot 28.4 ja tänään (4.6) tuli todistus.
Kiireesti A-katsastuksen konttorille (Lahdessa). Siellä katsastusmies (vai pitäisikö sanoa katsastusnainen) tuli kertomaan, että Trafista Tuomas Peltokangas sanoi, ettei päästötietoa voi kirjata. Ei suostunut kertomaan, mikä oli muuttunet edellisestä viikosta, jolloin niitä vielä kirjattiin.
Menin sitten K1-katsastajien konttorille Holmaan. Siellä faxattiin todistus Raisioon(?), josta tuli vastaus. Ei voi kirjata, koska todistuksessa oleva hyväksyntämerkintä ei ole juuri tälle autolle???
Käsittääkseni tämä TUV-todistus kertoo juuri tämän vastaavuuden.
Eli tämä lienee kuitenkin juuri se millä aikaisemminkaan ei päästöarvoja ole hyväksytty.
Tuli mieleen, olenko mennyt halpaan ja maksanut 184,50€ tyhjästä.

Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset ei kelpaa trafille

4.6.2012 klo 17:44:56
PESONEN TERHO
Lähetin, Burstner vuosimalli-11 tiedot 26.4. Todistus tuli 1.6.
Tänään kävin Lappeenrannan K1 Katsastajilla. Kohtelias katsastusmies hoiti CO2 merkinnän rekisteriotteeseen.

Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset ei kelpaa trafille

4.6.2012 klo 18:12:23
JOKINIEMI PETRI
Joukolle. On se nyt kumma että sielä lahdessa vittuillaan, kun muualla menee läpi. Vaihda vaan kontorilta toiselle.

Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset ei kelpaa trafille

4.6.2012 klo 18:56:15
NAAPANKI ESA
Ei kelpaa Trafille, sanoi A-katsastuksen virkailija Oulussa Kaakkurin konttorilla.

Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset ei kelpaa trafille

4.6.2012 klo 19:06:00
HELLE RAUNO
Jokkelle. Minäkin sain ensin "väärän" todistuksen joka ei Raisiossa kelvanut. Otin Hekaan yhteyden ja kolmessa päivässä sain uuden, joka alaosaltaan on erilainen. Se kelpasi ja Trafiltakin on jo tullut uusi verolappu. Lupailivat lisäksi hyvittää liikaa maksetun veron. Ei ole vielä näkynyt tilillä.

Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset ei kelpaa trafille

4.6.2012 klo 19:17:55
JANHONEN MATTI
EU:ssa on direktiivi joka määrää, että ulkomaisten puolueettomien tutkimuslaitosten tutkimustulosten on kelvattava koko EU:n alueella..
Syntyy jumalaton sota jos TÛV:n todistus ei kelpaa.

Suomi kiisti kerran yhden hallinosturin osalta erään tutkimuslaitoksen antaman CE todistuksen. Vaikka Suomi oli ilmeisesti oikeassa siinä, että CE-todistusta ei olisi tullut laitteelle antaa joutui Suomi sopimaan jutun ja maksamaan korvauksia, jotka tosin julistettiin salaisiksi.
Tässä lista näistä hyväksytyistä tutkimuslaitoksista maittain.

http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/automotive/approval-authorities-technical-services/technical-services/

[Viesti poistettu]

4.6.2012 klo 19:33:19
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä on poistanut tämän viestin.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset ei kelpaa trafille

4.6.2012 klo 20:12:23
AHOLA JARI
Olisko Joukon auton epäselvyys siinä, että todistuksessa kerrotaan kulutuksen/Co2 lukeman tuolle typpihyväksynnälle L745 (onko Eu-hyväksyntä, koska eikös ne ala E*..) eli 1. vaiheen hyväksyntä numero?

Kohdassa 22 (huomautukset) mainitaan 2. vaiheen tyyppihyv., e1*jne.. Olisi kait pitänyt olla tuo L745N:n tilalla päästökohdassa..

Mulla (vm2007) ei ole kuin yksi EU-tyyppihyv. koodi E3*jne - ei mitään 2. vaiheen merkintää huomautuksissa.

-----
Käyttäjän lisäys viestiin 4.6.2012 klo 20:22:56
Ja minulle kyllä Heka mainitsi, että jos todistus ei kelpaa Trafille, ei heidän laskua (Tüv Nord) tarvitse maksaa mitättömästä todistuksesta..

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset ei kelpaa trafille

5.6.2012 klo 10:11:18
JALONEN KARI
Tüvin todistuksen (jossa lause muodossa: "vastaa tekniikaltaan"...) kanssa kävin konttorilla 18.5. ja sain muutosmerkinnän rekisteriotteeseen 224 g/km.

Trafista ei ole kuulunut mitään eikä rahaakaan ole näkynyt.

Tuleeko Trafilta mitään paperia vai riittääkö konttorin uusi ote ?
Voiko Trafi hylätä muutoksen ilmoittamatta siitä mitään ?
Jos joku ilmoitus rahan palauttamisesta/verokauden pidennyksestä tulee, millähän odotusajalla muut ovat sen saaneet ?

KariJii

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset ei kelpaa trafille

5.6.2012 klo 10:32:23
WILHELMSSON LEIF
11.4 muuttoskatsastus ja 16.5 ilmoitus palautuksesta tilille. Olin anonut palautusta lomakkella jonka löysin trafin sivuilta koska olin juuri ennen maksanut sen edellisen veromaksun.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset ei kelpaa trafille

5.6.2012 klo 12:14:42
LILJEROOS JOUKO
Kiitos Jarille ja Raunolle.
Siinähän se virhe oli. Pari riviä vaihtanut paikkaa. Peltonen lupasi toimittaa uuden todistuksen.

Ihmettelen kuitenkin suuresti katsastuskonttoreiden ja trafin toimintaa. Minulle ilmoitettiin ettei moisia todistuksia hyväksytä. Asiallisempaa olisi ollut kertoa, että todistuksessasi on pieni muotovirhe.
Tässähän on kysymys verotuksesta ja veroviranomaisilla on tietääkseni viran puolesta velvollisuus opastaa ja neuvoa verovelvollisia.

Jos olisin hyväksynyt saamani vastauksen, maksaisin tyhmyydestäni korkeampaa vero kuin on tarkoitettu. Tosin en vielä tiedä, käykö näin kuitenkin.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset ei kelpaa trafille

5.6.2012 klo 14:02:31
SUOMI SEPPO
TraFin ohje/tiedote:
Tutkimuslaitoksen ilmoittama yhdistettyä polttoaineenkulutusta vastaa-va CO2-tieto ajoneuvoille
Katsastusasemille on esitetty tutkimuslaitosten antamia todistuksia, joiden perusteella asiakkaat ovat halunneet lisättävän esim. matkailuauton rekisteri-tietoihin CO2-tiedon. Trafi muistuttaa katsastajia, että syötettäessä CO2-tietoa auton rekisteritietoihin tulee varmistua ilmoitetun tutkimuslaitoksen dokumentin / hyväksytyn asiantuntijan lausunnon osalta ainakin seuraavista asioista:
- todistus on ilmoitetun tutkimuslaitoksen tai hyväksytyn asiantuntijan antama
- ajoneuvon merkki, malli, tyyppihyväksyntänumero ja muut tiedot vas-taavat valmista ajoneuvoa, eivät keskeneräistä alustaa
- ilmoitettu CO2-tieto
o koskee valmista ajoneuvoa, ei keskeneräistä alustaa
o perustuu polttoaineenkulutuksen mittauksesta annetun direktii-vin (80/1268/ETY, viimeksi muutettuna 2004/3/EY) mukaisiin todellisiin testeihin, ei esimerkiksi laskelmaan
Epäselvien todistusten kohdalla tulee asiakkaalle ilmoittaa selkeästi, miltä osin kyseinen dokumentti ei kelpaa.

Suurin vaikeus on tainnut olla se että on ilmoitettu alustan CO2 päästöt eikä tyypitetyn 2. vaiheen rakentajan.
@seppo

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset ei kelpaa trafille

7.6.2012 klo 19:06:17
HAKONEN TOIVO
Fiat-Dethlefs Globebus 3,0 l moottorilla vm.2007.Päästöarvo 248g/km.
Sorsasalon katsastus ei ollut koskaan kuullutkaan moisesta.Autokatsastajat
Kuopion Kallantiellä osasivat asian hoitaa.Veloitus lienee ennätys 61,20 euroa.
Varokaa !

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset ei kelpaa trafille

7.6.2012 klo 20:32:20
PALTOLA MAURI
oletko kaikki saannu co2 todistuksen TUVilta,
tilasin toukokuun alussa rapidoon v.2010 mersualustalla
tänään tuli vastaus etteivät pysty toimittamaan kyseiseenautoon

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset ei kelpaa trafille

8.6.2012 klo 09:19:48
HÄNNINEN JUKKA
Leif, viittisitkö laittaa linkin sen trafin palautusanomuksen sivulle. Kiitos etukäteen.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset ei kelpaa trafille

8.6.2012 klo 11:43:53
LILJEROOS JOUKO

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset ei kelpaa trafille

11.6.2012 klo 16:39:43
KINNUNEN AIMO
Terve.

Laitoin Heka Peltoselle pari viikkoa sitten oman auton tiedot ja pyysin co2 tietoja. Tänään tuli tuollainen vastaus hekalta.

Hei,



Tällä hetkellä emme toimita matkailu-autojen CO-2 päästötodistuksia,syynä on Trafin menettelytavat,jolloin joka toinen hyväksytään ja joka toinen ei kelpaa heille,joten jäädytimme tilanteen toistaiseksi,kunnes pääsemme yhteisymmärrykseen tai Trafin antamat uudet ohjeet tulevat julki ,jotka ovat luvanneet tällä viikolla.

Että tällai tällä kertaa.

Tv:Ami

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset ei kelpaa trafille

11.6.2012 klo 17:57:14
KOSKINEN MARKKU
Tää on kyllä niin naurettavaa pelleilyä näitten grammojen kanssa,kuinka paljon hiilidioksiisi päästöjä aiheuttaa tää paperimäärän valmistaminen mikä näistä anomuksista ja muista papereista lähtee onkohan joku älypää laskenut.Luulis että jollain olis jotain kotona päänupissa näillä niinsanotuilla virkamiehillä.Että häät oli hölmölän höh.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset ei kelpaa trafille

12.6.2012 klo 09:34:47
ASIKAINEN AKU
Eilen tuli uusi todistus, joka hyväksyttiin aivan äsken. Nyt minulla on merkinnät Co2 218G/km.
Ohessa skannatut todistukset, joista ylempi on se hyväksytty.
Toivotaan ettei siihen enää puututa. Mikäli niin kävisi, luulen että monet muutkin hermostuisivat.
PDF-tiedosto Todistukset.pdf (280 kB) 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset ei kelpaa trafille

13.6.2012 klo 11:02:10
LAHTILUOMA PETRI
Kävin tänään katsastamassa Knausiani ja samalla tyrkytin päästötodistusta, eivät huolineet todistusta - vielä. Trafilta oli tullut viesti, jossa kiellettiin tekemästä mitään ennen kuin Trafi julkaisee toimintaohjeet viikolla 24 eli tällä viikolla.

Kehottivat seuraamaan trafin tiedotteita ja palaamaan asiaan sen jälkeen.

Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

13.6.2012 klo 13:09:31
KATEISTO EERO
Eilen tuli Trafilta palautusta 210 euroa tilille. Kesti kyllä vähän kysellä, missä rahat viipyvät?

Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

13.6.2012 klo 13:21:52
SAARELA HARRI
Eero, hoituiko palutus automaattisesti, vai teitkö jonkun palautushakemuksen, tms. ? Miten pitkään meni kun palautus tuli muutoskatsastuksen jälkeen ?

Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

13.6.2012 klo 14:28:44
SEILISTÖ RAMI
Kuinka vanhoihin noita nyt sitten on saatu??

Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

13.6.2012 klo 15:32:30
KATEISTO EERO
Harri. Soitin sinne kolme viikkoa sitten ja kyselin palautuksesta. Tyttö laski, että 210 euroa tulee takaisin. Pyysi tilitietoni. Kun kahteen viikkoon ei kuulunut rahoja, soitin viime perjantaina ja esitin asiani uudelleen. Puhelu siirtyi toiselle henkilölle ja sitten Jonna Pepsa-nimiselle henkilölle, joka sanoi siirtävänsä asian verokäsittelijälle. Rahat olivat tilillä 9.6. maanantaina. Harri, kysy aina nimeä, kenen kanssa asioit. Ainakin tällaisessa Trafin tapaisessa virastossa se tuntuu nopeuttavan käsittelyä. Autoni on vuosimallia 2008 Citroen Psp-moottorilla.

Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

13.6.2012 klo 17:39:53
RUOHO PENTTI
Sain viime viikolla CO2 päästöksi 224 katsastusasemalla Rovaniemellä Tuv nord finlandin todistuksella. Tänään soitti katsari ja ilmoitti, että auto palautetaan painoperusteiseen verokantaan, oli tullut Trafilta käsky perua kaikki tehdyt muutoskatasastukset. Mikä neuvoksi katsastusmaksua ei palauteta, eikä varmaan todistuksen hankkimismaksua. Trafi ei anna näköjään periksi, todistus koskee kuulemma vain alustaa.

Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

13.6.2012 klo 19:01:03
TSUPARI HEIKKI
Eipä kannata hötkyillä tämän asian kassa. minulla on tuo CO2 pohjainenvero omassa autossa ja kun kyselin tuvilta tuota asiaa niin ilmoittivat JOS mahdollinen peruutus tulee niin maksetaan rahat takaisin kuittia vastaan. Myös kats. konttorin on palautettava maksu.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

13.6.2012 klo 19:42:33
HALINEN HARRI
EU-linjaus on asiasta tehty.
Suomalainen Trafin virkamiehistö hakkaa päätään mäntyyn ja odottaa ettei kukaan valita kun ei ole saanut kirjallisia valituksia aiemminkaan ja saa pitää nykyisen verotuskäytännön.
Muotoseikat tulevassa valituksessa ovat tärkeitä jos sovinnolla ei eurooppalaista käytäntöä ja oikeudenmukaisuutta synny jotta Trafi ei pääse kiemurtelemaan irti kuten pääsi Tuulilasi lehden Viitasen valituksesta. Sen vuoksi meillä on liitto jonka tehtäviin kuuluisi ajaa jäsentensä etua.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

13.6.2012 klo 21:11:06
HÄNNINEN JUKKA
Trafin virkamiehistö on ottanut oppinsa autoverojäärä Heikki Kuituselta. Tämä jehu vedätteli suvereenisti tämän vuosituhannen kalleimmat kiemurat veronmaksajille änkyröidessään tuontiautojen veroasiassa.
Kuten Harri meininkiä osuvasti luonnehti, niin virkamiehet Trafissa saavat vielä toistensa otsilta tikkuja nyppiä, ja imelät pieraista.
Ihme olisi jos älyäisivät korjata kuvion ja tulkita päästöt suoraan alustan perusteella.
Kuitunen toilaili satamiljoonatolkulla, päästäisköhän nyt tällä kertaa hiukka halvemmalla ?

Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset ei kelpaa trafille

13.6.2012 klo 22:51:50
HELLE RAUNO
No nyt tuli hyvitys 730€.

Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset ei kelpaa trafille

14.6.2012 klo 19:38:53
HALTTUNEN TEUVO
Rauno, hoputitko Trafia jotenkin? Meillä auton päästöt hyvälsyttiin aikaisemmin, mutta mitään ei ole kuulunut.

Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset ei kelpaa trafille

14.6.2012 klo 21:01:09
VALLIUS MARTTI
Selaistakin olen kuulut että trafi ei voi ykksin muutaa saatua co2 lukemaa rekisteriin paino perustaisekksi,kulemma tulee juridisesti hankalaksi,joten älkää panikoida ja mihinkään ei suostuta,ja kulemma katsastus asema ei voi ilman asiakaan lupaa muutaa rekisteri otetta joten maltti on valttia.odotelaan ihan rauhassa TV kulkuri

Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset ei kelpaa trafille

14.6.2012 klo 22:58:34
HELLE RAUNO
En hoputtanut, odottelin kiltisti.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset ei kelpaa trafille

15.6.2012 klo 10:00:12
KANKKUNEN RIKU
Tuossapa vähän lakitekstiä Trafin oikeuksista niin ei tartte kuulopuheiden perusteella käydä taistelemaan... Eli turha kovin paljon käydä vastaan pullikoimaan, jos virheellisellä todistuksella on CO2 arvot merkattu.

Ajoneuvolaki
95 § (23.4.2010/276)
Liikenteen turvallisuusviraston muutosoikeus

Jos velvollisuus ilmoittaa ajoneuvo rekisteriin on laiminlyöty tai jos Liikenteen turvallisuusvirasto saa tiedon rekisteriin merkittävän tiedon muuttumisesta tai virheellisyydestä, Liikenteen turvallisuusvirastolla on oikeus merkitä puuttuvat tiedot rekisteriin tai korjata virheelliset tiedot. Liikenteen turvallisuusviraston on ennen muutoksen tekemistä annettava ajoneuvon omistajan ja haltijan lausua käsityksensä muutoksen aiheellisuudesta, jos muutos vaikuttaa omistajan tai haltijan oikeuksiin. Jos virhe johtuu ilmoitusvelvollisen toimenpiteestä, Liikenteen turvallisuusvirastolla on oikeus periä tältä virheen korjaamisesta aiheutuneet kustannukset. Muutoksen tehtyään Liikenteen turvallisuusviraston on ilmoitettava siitä ajoneuvon omistajalle ja haltijalle.

-----
Käyttäjän lisäys viestiin 15.6.2012 klo 10:14:47
Sen verran vielä lisäyksenä, että se on totta että katsastaja ei voi omaa virhettään korjata ilman asiakkaan lupaa. Se on sitten eri asia kannattaako olla antamatta lupaa, koska "säästyneet" verot joutuu kyllä maksamaan sitten takautuvasti Trafin tehdessä korjauksen. Ja nämä kommentit koskee vain noita virheellisesti merkattuja CO2 arvoja, joita esim. TüViltä on saanut. Osalla porukastahan voi olla ihan auton valmistajan CoC-todistukselta merkatut arvot ja ne on toki päteviä ja niitä ei Trafikaan ole kiistänyt.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset ei kelpaa trafille

15.6.2012 klo 18:57:38
SUOMI SEPPO
Katsastusmies Kankkunen.
Kerroppa tarkalleen millainen on Tyvin antama "virheellinen todistus". Eikö raamattukin kiella lausumasta väärää todistusta lähimmäisestä, saatika antaa sellaista kirjallisesti.
Trafi ei kerro miten väärän lausunnon erottaa oikeasta. Trafi on tarkastanut todistuksia ja todennut ne käyviksi jotka se nyt koittaa perua. Tuntuu käsittämättömältä että trafin "pojat" keskenään miettii mitkä todistukset ovat vääriä.
Trafin pitää haastaa oikeuteen Tyv Nord perättömän lausunnon antamisesta. Ei tällaista rikosta kuitata sillä että jos asiakas peruu muutoksen niin kaikki on hyvin. Riittäääkö "pojilla" rahkeet haastaa ?
@ seppo

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset ei kelpaa trafille

15.6.2012 klo 19:10:41
VALLIUS MARTTI
Tämä kankkusen lausunto ja laki teksti on jotakuinkkin noin mutta siltikään ei ole noin ykksin kertaista kun kankkunen antaa ymärtää on muitakin lakiin merkityjä kohtia jotka täytyy otaa huomioon, tietyti katsastus miehet yritää purkaa virheitään ja niinhän täytykin.Mutta anetaan ajan kulua ja otelaan mitä tuleman pitää.TV Kulkuri

Re: Tuv nord finland co2 todistukset ei kelpaa trafille

15.6.2012 klo 20:00:26
RIIHELÄ ESA
"Kerroppa tarkalleen millainen on Tyvin antama "virheellinen todistus"."

Tuolla toisessa ketjussa sekin kerrottiin. On sellainen, josta Tüv ei pystynyt esittämään testiraporttia muulle, kuin pelkälle alustalle. Koko ongelmahan on juuri siinä, ettei ainakaan tällä hetkellä pelkän alustan arvoja hyväksytä, antoi sen raportin kuka tahansa. Se, mistä Tüv on arvonsa saanut, ei ilmene itse siitä todistuksesta, koska varsinaista testiraporttia ei anneta sen mukana. Osa Tüv:n antamista arvoista voi olla ihan oikeitakin, mutta kun osassa on epäselvyyttä, ei sitten tiedetä mitä pitäisi hyväksyä.

Jos matkailuautojen valmistajat hankkisivat todistuksen valmiille autolle, kuten muidenkin autojen valmistajat tekevät, ei mitään ongelmaa olisi syntynyt.

Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset ei kelpaa trafille

17.6.2012 klo 09:12:39
UUSIKYLÄ PENTTI
Oisko jo syytä vaihtaa pääotsikkoa, Trafille ei kelpaa CO2 todistus, eikä tule koskaan kelpaamaankaan.

Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset ei kelpaa trafille

17.6.2012 klo 09:37:26
LAUKKANEN MAURI
Jos ja jos,siis kyllä ja ei;noin se menee,eli kelpaako vai ja se minun todistus kelpaa,mutta ei naapurin.

Siis kateus vie kalatkin järvestä sanotaan,tässä Co2 tarinassa on käynyt näin.

Mutta onneksi asia alkaa selvitä ja tasa-arvo piironkikansan keskuuteen heti!.
Ei mitään selityksiä tai ihmellisyyksiä vaan kuten kats,mies Kankkunen kirjoitti asia
on siinä.

Siis ei valiteta enää jos Co2 todistusta ei ole ko..merkille niin ei sitä Tuv nordkaan
tee vaan as,auton valmistaja kustantaa testit.

Jos minulla ei ole rahaa maksaa tuota maksua,niin lähden reissuun pyörällä,siinä ei ole Co2 maksua eikä polttoainekaan ole kallista ja kunto nousee!.

Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset ei kelpaa trafille

18.6.2012 klo 15:15:54
SUOMI SEPPO
Mauri, mitens pitkälle meinäät tänä kesänä polkea ?

Re: Re: Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset ei kelpaa trafille

19.6.2012 klo 20:08:03
KANKKUNEN RIKU
Eipä sitä virheellistä todistusta erota tavan pulliainen mitenkään "oikeanlaisesta". Olisi vaan pitänyt älytä tarkistaa laki, Trafin sivuilta hyväksytyt tutkimuslaitokset ja pyytää todistuksen mukaan selvitys miten arvo on määritetty.... Monikohan ymmärtää tai jaksaa moista tehdä, jos kuvittelee saavansa pätevän todistuksen.

Eikä Tyviä kannata haastaa oikeuteen, kun ei ne oo tehny mitään laitonta. Ne on kirjoittanut todistuksia joissa on alustan CO2 arvo Tai joku laskennallinen arvo. Ja Tyvin insinöörin mielestä se arvo on riittävän tarkka. Tuskin ne on kellekään ilmoittaneet mitanneensa noita arvoja. Sitten olisi asia erikseen jos Tyvi olis ilmoittanut testanneensa autoja eikä näin olis tehnytkään. Se olisi petos. Mutta kun Trafissa ollaan päätetty, että vain mitatut arvot kelpaavat niin turha meidän on tuosta vastaan jupista.

Voihan se tosiaan olla niinkin, että ei kannata kenenkään antaa katsureiden noita virheitään korjata vaan odotellaan Trafin toimia asiassa. Jos siellä vaikka järki voittaa ja nuo arvot hyväksyttäs, mutta moni varmaan muistaa jonkun vuoden takaa sen pakettiautokikkailun, jossa farkkujen penkkejä revittiin ja tehtiin niistä takapenkillisiä pakuja, jos vaan kantavuus riitti. Ei mennyt ku puoli vuotta ja Trafi maksatti kaikilla verot takautuvasti ja tukki porsaanreijän. Tässä asiassa pelkään myös tapahtuvan myös noin. Itse makselen täyttä veroa vähäpäästöisestä Sprintterin alustasta, joten en todellakaan ole "Trafinmiehiä"...:D Mutta fillarilla ajelen minäkin tuhansia vuodessa ja sitä ei vielä verota kukaan...:D

Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

2.7.2012 klo 18:38:35
LÄÄNINPÄÄ PASI
Vai niin kävi Jämsässä :/ hauska nähdä, kuinka ne minulle....

Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

16.7.2012 klo 13:12:57
LILJEROOS JOUKO
Kyllä ne oikeanmuotoiset todistukset kelpaa. Trafissa hoidettiin jatkokäsittely asiallisesti.

Tänään tuli ajoneuvoveron maksutodistus. 14.4.2012 alkaen uusi maksuperuste (auto otettu silloin taas käyttöön). Muutoskatsastus tehty 6.6.2012 CO2 arvo 224g/km.
Muutos tänä vuonna 1,330€/pvä -> 0,535€/pvä.

Ensi vuonna muutos on 1,467€/pvä -> 0,719€/pvä. 2013 maksu on 275,21€ pienempi kuin tänä vuonna.

14.4.2012 - 13.4.2013 ajalta erotus on 285,33€.
CO2 todistus maksoi 184,50€ ja katsastus 54€. Lisäksi kome käyntiä katsastuskonttorilla. Ensimmäisessä kerrottiin, ettei todistuksella tee mitään. Toisessa kerrottiin, mikä siinä oli vikana (kaksi riviä oli vaihtanut paikkaa). Kun uudessa todistuksessa oli rivit kohdallaan, asia alkoi rullaamaan.

Maksukauden aikana kulut jo hyvittyvät ja sen jälkeen puhdasta tuloa noin 285€/vuosi. Riippuen tietenkin taas seisonta-ajoista.

Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

18.7.2012 klo 20:00:26
LINDSTRÖM STEFAN
Hei,

Ennen vuotta 2007 ei ole mitattu CO2-arvoja pakettiautoihin,joten valitettavasti tuohon ei löydy.

Heka Peltonen Hyväksytty Asiantuntija Ajoneuvotekniikka

Ystävällisin Terveisin,Best Regards

Näin minulle vastattiin Fiat Burstner vuosimalli 2004 se siitä sitten:(




Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

23.7.2012 klo 11:11:10
KÄNSÄLÄ JUHA
" Ennen vuotta 2007 ei ole mitattu CO2-arvoja pakettiautoihin,joten valitettavasti tuohon ei löydy. "

Sama juttu minullakin , Fiat Ducato , Autoroller 2002 JTD .

Toisaalta järkeilen ajatellen ; ainakaan tuon takia autoa ei kannata vaihtaa - 3-4 kk ajoa vuodessa , noin 20.000 väliä pitäisi maksaa väliä säästäkseen 2-300 € vuodessa

Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

23.7.2012 klo 12:54:49
KORHONEN PAULI
ei matkailuautoilijat ole ainoita joita rangaistaan. http://www.iltalehti.fi/autot/2012072215861299_au.shtml
pkk

Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

23.7.2012 klo 16:33:15
RIIHELÄ ESA
Oikeinhan tuo meni. Jutun ekoautoilija tunnusti oikein lehdessä, että hän vaihtoi ekoautoon pienentääkseen autoveroa.

Ajoneuvoverolain 60§ - eli nk. veronkiertopykälä - kuitenkin määrää, että

"Jos jollekin olosuhteelle tai toimenpiteelle on annettu sellainen oikeudellinen muoto, joka ei vastaa asian varsinaista luonnetta tai tarkoitusta, on verotusta toimitettaessa meneteltävä niin kuin asiassa olisi käytetty oikeaa muotoa."

Lain mukaisesti vero pitääkin tuossa tapauksessa kantaa kuten tavallisesta autosta. Jos hän olisi hankkinut ekoauton pelastaakseen maapallon, olisi asia ollut toisin.

Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

23.7.2012 klo 16:42:33
SUOMINEN TAUNO
Jos ymmärsin oikein, miesparka köyhtyy nyt peräti 17 € vuodessa. Melkoista ryöstöähän se on.

Re: Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

23.7.2012 klo 17:55:47
KOSKINEN MARKKU
Mikä mahtaa olla tämän hetkinen tilanne verotuksessa hyväksyä vai ei hyväksyä siinäpä pulma.Osaako se rahi käsitellä niitä verotuksia merkki kohtaisesti vai onko niille mennyt sormi suuhun.Siinä sitä on ihmettelemistä

Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

23.7.2012 klo 18:24:56
RIIHELÄ ESA
"Jos ymmärsin oikein, miesparka köyhtyy nyt peräti 17 € vuodessa."

Ei kai tuossa paljon vaihtoehtoja ollut käytännössä. On täysin ymmärrettävää, ettei kukaan aja millään 15-tuumaisilla rinkuloilla kesällä. Kyllä 16 tuumaa on ekoautolla minimi, jolla kehtaa mennä ihmisten ilmoille. Tässähän ei puhuta mistään mitättömästä asiasta, vaan auton vanteista! Niiden pitää olla mahdollisimman näyttävät, vaikka ajo sitten vähän olisikin täristävämpää. Jos jostain pitää tinkiä, niin sitten vaikka moottorista. Sehän ei näy ulospäin, pääasia, että pakoputkia tulee auton perästä ulos vähintään kaksi. Jos joku huomaa, ettei siitä toisesta putkesta tule pakokaasuja, voi asian selittää lähes uskottavasti ekoauton pienillä päästöillä.

Re: Re: Tuv nord finland co2 todistukset kelpaa trafille

23.7.2012 klo 18:28:46
LAUKKANEN MAURI
Samaa mieltä,odotan milloin as,autoihin tulee ns,tuplaputket,ois varmaan kova
myyntivaltti ja paljon kateelisia naapureita!