Eriarvoisten panelien kytkentä?

Timo Haapanen 04.02.2021 12:29

Mun mielestäni katkaisin on välttämätön jos akuilla on oma pääkytkin. Akkuja ei saa kytkä irti jos panelit on kytkettyinä.

Tässä tehtaalainen, mikäli oikein näen se on 22A mutta varmaankin tehty niin ettei häviötä synny.
https://www.valtekno.fi/kauppa/tuote/aurinkopaneelin-erotuskytkin/

Tälläinen mulla on. Uskoisin ettei tälläkään tule häviötä koska kestää 200 A
https://m.motonet.fi/fi/tuote/482033/Paavirtakytkin-200A-12V24V-jatkuva-hetkellinen-1000A

@timppa

Jukka Harjulampi 04.02.2021 15:01

Minulla myös tuommonen motonetin kytkin.
Muutamia vuosia sitten paneelit kuivatti akuista vedet pois, kun autolla ei ollut käyttöä kesäaikaan.
Kytkimellä helppo katkaista lataus.

Petteri Haverinen 21.02.2021 09:47

Paneeli menossa kohta katolle ja mietin, että miten olette suojanneet panelilta toiselle tulevan johdon? Joku suojakuori vai mikä katolla paraiten kestäisi?

Timo Haapanen 21.02.2021 11:48

Vihreästä kasteluletkusta halkaistu pätkä nippusiteillä kiinni. Se kestää aurinkoa vuositolkulla vaikka väri muutuu.

@timppa

Esa Ojala 21.02.2021 15:09

Jokin johtolista tarralla tai liimalla...

https://www.clasohlson.com/fi/Kaapelikanava/p/32-5813

Petteri Haverinen 21.02.2021 16:04

Nyt on paneeli paikoillaan. Tosin tarkoitus oli laittaa se kuskin yläpuolelle, mut eipä se siihen ihan sopinutkaan. Kattoluukku ei olisi mahtunut aukeamaan.
Metrin lisäjohto olisi riittänyt alunperin suunniteltuun paikkaan, mut nyt pitääkin ostaa kahden metrin johto ja sitten jostain letkusta suojaputki päälle...
Ollaan kohta niin valmiita Pääsiäisviikolla alkavaan 3 viikon kevät lomaan...

Hemmo Lehtonen 21.02.2021 16:24

Petteri, liimalista on hyvä ja toimiva.
T. Hemmo

Petteri Haverinen 21.02.2021 16:29
Hemmo Lehtonen

Petteri, liimalista on hyvä ja toimiva.
T. Hemmo

Onpas sinulla paneeleita... Millainen liimalista on pysynyt katolla?

Hemmo Lehtonen 21.02.2021 17:04

Kyllä se on ihan rautakauppatavaraa, pitää vaan puhdistaa pohja hyvin.

Petteri Haverinen 24.02.2021 09:07

Paneeli on paikollaan ja kävin paikallisessa Akkuliikkeessä, jossa myydään myös aurinkopaneelijärjestelmiä laitattamassa omiiin johtoinen MC4 -liittimet.
Kaveri, varsin asiantunteva, suositteli, että laita paneelit sarjaan ( siis kaksi 170 watin paneelia) ja sitten pitää laittaa MC4-diot kaapeleiden +johtoihin, niin ei haittaisi vaikka toinen paneeli olisikin varjossa.

Päätin kuitenkin pysyä alkuperäisesssä suunnnitelmassani ja laitoin paneelit rinnankytkentään, mutta ihmettelin näitä MC4-diodien toisten myyjien lauseita, että ne pitäisi nimenomaan laittaa kaapeleihin rinnankytkennässä?

Vai onko syy siinä, että minulla on Victorin MPPT säädin, jolloin siinä toimii rinnankytkenä ilman MC4-diodia?

"Lataussäätimessä on normaalisti sisäänkytketty diodi, jolloin sitä ei tarvitse erikseen järjestelmään asentaa. Varmista asia kuitenkin aina laitteen kytkentäohjeesta. Kun aurinkopaneelit kytketään rinnakkain ja eri ilmansuuntiin, niin jokaisen aurinkopaneelin plus johdon väliin on asennettava erillinen estodiodi. Muuten osa tehosta menee varjossa olevaan paneliin. Diodi on asennettava myös silloin, kun lataussäädintä ei käytetä."

Timo Haapanen 24.02.2021 10:16

Paneleissa on jo iät ajat ollut sisäänrakennettu estodiodi joka estää tehon valumisen varjossa olevaan paneliin. Itsellä diodi on katolla olevista vanhimmassakin ( n. 10 vuotta )

Uusissa paneleissa voi olla myös ohitusdiodit niin ettei panelin kaikki kennot pimene yhden kennon peittyessä. Ohitusdiodi voi olla myös niin että koko paneli ohitetaan ja tuotto säilyy muissa paneleissa.

Jotenkin estodiodin (blocking diodes) nimitys sotketaan ohitusdiodiin (bypass )

''Aurinkopaneelien ohitusdiodit on kytketty "rinnakkain" aurinkokennon tai -paneelin kanssa sen ympärillä olevan virran vaihtamiseksi, kun taas estodiodit on kytketty "sarjaan" PV-paneelien kanssa estääkseen virran takaisin niihin. Estodiodit ovat siis erilaisia ​​kuin ohitusdiodit, vaikka useimmissa tapauksissa diodi on fyysisesti sama, mutta ne on asennettu eri tavalla ja palvelee eri tarkoitusta. ''

Tuolla on alempana hyvä kuva asiasta.
https://www.electronics-tutorials.ws/diode/bypass-diodes.html

En tiedä miksi nyt on alettu kauppaamaan estodiodia vaikka paneleissa on se valmiina.

@timppa


Tässäkin puhutaan estodiodista ja heti perään on nimi englanniksi bypass = ohitus. Paha virhe. https://www.ralos.eco/blogi/aurinkokennot#/ Tässäkin hyvä kuva. Panelien välisiä bypass- diodeja ei tarvita ollenkaan rinnankykennässä. Panelit toimivat itsenäisesti. https://www.solar-facts.com/panels/panel-diodes.php
muokattu: 24.2.2021 10:27
Petteri Haverinen 24.02.2021 10:43

Paneelien teknisessä tiedossa;
absolute highlight: high-quality, 5 busbar solar cells from Trina Solar.
90 cm-long, 4 mm² solar cable and connected MC4 plug.
Two integrated bypass diodes: minimises power loss in the shade.
TÜV-certified.
Surface made of toughened solar glass with weather-proof coating.
Unique anodised aluminium frame.
Will last up to 10 years with a performance of 90% and up to 25 years with a performance of 80%

Siis kai 2 bupass diodia...

Timo Haapanen 24.02.2021 11:11

Juuri näin. Ja ihmeellistä on ellei ole myös estodiodia. Säätimessä oleva diodi ei estä muuta kuin akkujen tyhjenemisen paneleiden kautta ellei panelissa ole estodiodia. Ellei estodiodia ole, menee säätimen diodista huolimatta tuottavan panelin teho pimeänä olevaan, johdothan ovat yhdessä.

Myyjien kertomaan ei aina ole luottamista. Luultavasti nyt myydään nimellä estodiodi vaikka tavara on tarkoitettu ohitusdiodiksi.

Nyt sun kytkennällä varjossa häipyy vain 1/3 tai 2/3 toisen panelin tehosta ja toinen tuottaa täysillä jos on kokonaan auringossa. Toimii loistavasti.

@timppa

Hemmo Lehtonen 24.02.2021 20:07

No keskustelu jatkukoon aiheesta rinnan/sarjaan. Edelleen muistuttaisin siitä että sarjaankytkentä on aina järkevä MPPT-säätimellä ja rinnankytkentä PWM-säätimellä. Liitteenä omat tulokset kahdelta elokuun lopun päivältä kotipihassa. Toisessa on aurinkoinen ilma ja toisessa pilvinen. Pilviselläkin säällä tuo MPPT "taikoo" kummasti potkua tuon korkeamman jännitteen johdosta. Paneelit on tosiaan 3 x 80W sarjaankytkennällä. Tämä kaava pätee myös varjotapauksessa....

T. Hemmo

Timo Haapanen 24.02.2021 20:18

Rinnan kytkettäessä on käytössä avoimen kierron n. 20 V jännite josta on hyvä taikoa sitä potkua. Eihän sullakaan tule tuossa varjokuvassa kuin 2,2 A.

@timppa

Hemmo Lehtonen 24.02.2021 20:32

Tää ei oo varjossa vaan pilvinen päivä.Sori virhe kuvan tekstissä. Varjossa tulis aivan toisia lukemia. Tuossa kuvassa olevassa tilanteessa tuskin tulis edes 1A jos paneelit olis rinnan. Jos yksi paneeli on osittain varjossa niin siellä olevasta paneelista tulee kuitenkin jonkin verran jännitettä joka summataan tuohon kokonaisjännitteeseen ja sitä kautta varjossa oleva paneelikin tuottaa jotain. Rinnan ollessa varjossa olevan paneelin voc tippuu niin alas että sen tuotto on puhdas nolla.
Tää vaan on fakta, itse kokenut ja mitannut monet kerrat.
T. Hemmo

Timo Haapanen 24.02.2021 23:11

Juu, mutta se paneli mikä ei ole varjossa antaa täydet. Siitä se varjo kulkee auton yli ja joku paneli on aina täydessä touhussa.

@timppa

Petteri Haverinen 25.02.2021 12:12

Mä kytkin tänä aamuna toisen paneelin johdot kiinni, kun oli plussan puolella keli.
Ennen kytkemistä tuotto oli 1-2 wattia ja kytkemisen jälkeen 8 wattia. Väliä tuotto mittauksessa oli n 20 sekuntia.
Toinen kuva on juuri äsken otettu.
Olin ensin vähän epäileväinen toisen paneelin tarpeesta, mut muutos on yllättävän iso. Siis kaksi ihan samalaista 170 wattista paneelia rinnankytkettynä sumuisessa Lahdessa, peräkkäin auton katolla.

Petteri Haverinen 25.02.2021 17:26

Sumuisen päivän tuotto. Täytyy kyllä sanoa, että yllätti...

Esa Ojala 25.02.2021 18:27

Tuossapa aika hyvä vertailu kytkennöistä, kannattaa lueskella ja katella kaaviot.
Kuukkeli kääntää ymmärettävästi..

https://www.explorist.life/solar-panels-series-vs-parallel/

Timo Haapanen 25.02.2021 21:08

Lopputulema rinnankytkennän osalta ''Performs better when part of the solar arrays shadow'' ''Suorituskyky on parempi, kun osa aurinkopaneleista on varjossa''

Jos auringossa tulee niin ettei edes saa tuhlattua niin kannattanee ajatella sitä tilannetta mikä on erittäin usein vallitseva eli varjo. Tai sitten 'move your camper'

@timppa

Timo Haapanen 26.02.2021 12:37

Täällä kotona oli vielä eilen katon paneleista n. 1/3 lumen alla. yöllä ne loputkin valahtivat alas ja aamulla klo 08.10 alkoi tämän vuoden tuotanto.

Varovasti alkoi mutta kyllä tuolla jo saa puolet ilmapumpun kulutuksesta kuitattua. Taivas on täydessä pilvessä.

Tänä talvena ei jäänyt kuin tammikuu tykkänään ilman tuottoa, pikkuriikkisen tuli joulukuussakin, muutaman euron verran.

@timppa

Esa Ojala 26.02.2021 13:00

Eikös lopputulos ollut niin, että alussa paneelit olivat olleet rinnankytkettynä ja sähkö ei ollut riittänyt.
Kun kytkentä oli muutettu sarjaankykennäksi, oli myös tuotto parantunut oleellisesti, varsinkin pilvisellä säällä.
Eli heidän tapauksessa sarjaankytkentä oli parempi ratkaisu..

Timo Haapanen 26.02.2021 15:02

Kyllä, heidän tapauksessaan. Nate Yarbrough on myös linkkiin tehnyt hauskan kaavion varjostusongelman poistamiseksi: 'move your camper'

Tarkoitushakuisuutta taitaa olla myös tarvikkeiden määrässä rinnankytkennässä, eihän normaalitapauksissa tarvitse kuin MC-4 haaroitukset.

Nate Yarbrough sanoo myös näin '' On tehty testejä, jotka osoittavat, kuinka yksi huono paneeli tai varjostus yhdellä paneelilla vähentää koko ryhmän tulosta. Kaikki tämä on totta; En väitä sitä''

Tämä on hauskasti esitetty. ''Pysäköintipaikka ja laitteiden ylläpito ovat kaksi asiaa, joista voit hallita. Ilman lämpötila, pilvet ja kuinka kauan aurinko on taivaalla ovat asioita, joita et voi hallita. Valitse taistelusi.''

Jatkan edelleen rinnankytkentämiehenä.

@timppa

Rauno Riitinki 26.02.2021 15:40

Noissa Hemmon liitekuvissa minusta kiteytyy MPPT -säätimen koko idea: Säätimeen tulee 'korkea' jännite ja vähän virtaa. Säädin tekee muunnoksen akkua varten tavallaan tehon kautta (P=UI), jolloin se punnertaa matalamman jännitteen kaveriksi korkeamman virran. Ei silti haasta ikiliikkujaa. Minusta keskustelu paneelien kytkennästä rinnan tai sarjaan on melko tarpeeton: sarjaan ja MPPT -säädin perään. Jos paneelit kovasti eri kokoisia, voisko pienemmän paneelin ohitusdiodin virrankesto tosin tulla vastaan?

Ellei aio hintavampaa säädintä hankkia, silloin alkuperäistä ketjua voi ehkä jatkaa vaikka maailman tappiin saakka?

Timo Haapanen 26.02.2021 16:10

Jos mua tarkoitat niin mulla kyllä on MPPT säädin.

Tämä
https://www.electrotori.net/files/Epever%20Triron.pdf

Muuten, mm. tuonkin linkin firma on rinnankytkennän kannalla matka-autoissa jotka joutuvat varjossakin olemaan.

@timppa

Rauno Riitinki 26.02.2021 22:17
Timo Haapanen

Jos mua tarkoitat niin mulla kyllä on MPPT säädin.

Tämä
https://www.electrotori.net/files/Epever%20Triron.pdf

Muuten, mm. tuonkin linkin firma on rinnankytkennän kannalla matka-autoissa jotka joutuvat varjossakin olemaan.

@timppa

En tarkoittanut ketään erityisesti.....Tuo rinnankytkennän ajatus mietityttää.....miksi se olisi parempi? Jos on kaksi paneelia rinnan ja molemmat pikkuisen varjossa, eikö molempien tuotto putoa helposti nollaan? Jos taas nuo samat paneelit samoissa olosuhteissa oliskin sarjassa, molempien jännite yhdessä voisi vielä ylittää säätimen vaatiman jännitteen ja se pystyisi punnertamaan siitä pikkuisen latausvirtaa akulle? Näin ajattelisin, olematta yhtään asiantuntija.

Elektrotorin linkki (ohjeen käännöksen on varmaankin tehnyt nigerialainen poliitikko) ainakin käsittelee vain sarjakytkentää. Rinnankytkennän suosituksen lienee antanut joku elävä ihminen? Kuten itse totesin, keskustelua riittää :)

Timo Haapanen 27.02.2021 10:26

Linkissä sivulla 12 käsitellään rinnankytkentää johtojen paksuuden osalta.

Rinnankytkennassä on käytettävissä paneleiden vapaan kierron jännite n. 20V Kyllä sieltä apuja tulee.

@timppa

Timo Kajava 27.02.2021 11:12

Huomaa että on paljon mutua liikeellä.

Nyrkkisääntöfakta on yksinkertaisesti se, että PWM säätimen kanssa paneelit rinnan ja MPPT säätimen kanssa sarjaan.
Näin toimimalla saadaan maksimaalinen teho käyttöön paneeleista, kun tarkastellaan kokoaikaista käyttöä.

Se että tuolla todetaan 'Suorituskyky on parempi, kun osa aurinkopaneleista on varjossa'' pitää sinänsä paikkaansa, varsinkin kun katsotan sitä teoreettisesti (tai populistisesti). Harmi vain, että tuossa unohdetaan mainita (miksiköhän) että ko. tilanteessa rinnankytkentä on vain joitain prosentin osia heikompi, johtuen paneelin ohitusdioidin hukkaantuvasta tehosta.

Kolikon kääntöpuolena vielä, kun kaikki paneelit ovat täysin valossa, sarjakytkentä on tehokkaampi (hieman), koska siinä ei ole tehoa hukkaavia estodioideita (mm. tästä syystä paneeleissa ei ole sisäänrakennetuja estodioideita, poikkeustapauksia lukuunottamatta) ja virta on pienempi jolloin johtimien häviöt ovat pienemmät.

Summasummaarum, käytännössä (ja teoriassa) kun tarkastellaan kokonaistuottoa, on sarjakytkentä aina parempi kuin rinnankytkentä. Sarjakytkennässä tehoa saadaan vähemmällä valolla, ja optimointiin käytettävissä oleva jännitealue on suurempi sekä siirtotien häviöt ovat pienemmät.

Timo Haapanen 27.02.2021 14:14

Mikä fakta tämä on''Nyrkkisääntöfakta on yksinkertaisesti se, että PWM säätimen kanssa paneelit rinnan ja MPPT säätimen kanssa sarjaan.''

@timppa

Petteri Haverinen 27.02.2021 15:25

Mulla on helpoo tehdä testi siitä kumpi kytkentä on parempi, mut siihen saakka olen kyllä tyytyväinen torstaina tekemääni rinnankytkentään...
Liite kuvassa today on perjantai ja yesterday on torstai...

Timo Kajava 27.02.2021 15:50

Sarjaankytkettyjä paneeleita ei voi asentaa PWM säätimeen, ihan sen tekniikan takia. MPPT säädin taas toimii paremmin kun jännite-ero on iso akkuun verrattuna, tämäkin ihan säätimen tekniikasta johtuvaa.

Mutta, kukin voi käytellä haluamaallaan tavalla noita, pääasia että on itse tyytyväinen.

Timo Kajava 27.02.2021 15:57

Itse testasin viime kesänä noita varjoisalla paikaalla (2kpl 150W monikide paneelia ja Victronin MPPT säädin), käytännön eroa ei tuotossa ollut. Aurinkoisena päivänä rinnankytkennällä sai vuorokaudessa 10Wh enemmän sähköä kuin sarjakytkennällä. Pilvisellä säällä taas sarjakytkentä tuotti enemmän.

Timo Haapanen 27.02.2021 16:34
Timo Kajava

Sarjaankytkettyjä paneeleita ei voi asentaa PWM säätimeen, ihan sen tekniikan takia. MPPT säädin taas toimii paremmin kun jännite-ero on iso akkuun verrattuna, tämäkin ihan säätimen tekniikasta johtuvaa.

Mutta, kukin voi käytellä haluamaallaan tavalla noita, pääasia että on itse tyytyväinen.

Juu mutta rinnankytkettyihin voi oikein hyvin asentaa MPPT-säätimen koska siellä on panelijännite n. 20 V ja sieltä MPPT sitten pelittää.

Itsellä oli nykyisessä autossa käytössä pari vuotta PWM-säädin mutta palstalaisten painostuksesta ja uteliaisuudesta vaihdoin sen MPPT-säätimeen. Tuleehan sieltä paremmin toki. Siinä on vain se etten ollenkaan tarvinnut sitä parannusta, koskaan ei ole akut tyhjenneet. Katolla on yksi 90 wattinen ja kaksi 140 wattista.

Mun mielestäni edullisimmin saa hyvän ja toimivan systeemin kun hankkii katolle paljon tavaraa ja sitten halvan säätimen ja tavalliset edulliset akut. Panelit ovat edullisia.

@timppa

Petteri Haverinen 27.02.2021 16:38

Tämäkin päivän , lauantai, aurinko painumassa horisonttiin ja akut on taas ladattu täyteen. 2 vuorokautta oltu reissussa ja ulkopuolista virtaa ei ole tarvittu.

Timo Kajava 27.02.2021 16:46
Timo Haapanen

Juu mutta rinnankytkettyihin voi oikein hyvin asentaa MPPT-säätimen koska siellä on panelijännite n. 20 V ja sieltä MPPT sitten pelittää.

Itsellä oli nykyisessä autossa käytössä pari vuotta PWM-säädin mutta palstalaisten painostuksesta ja uteliaisuudesta vaihdoin sen MPPT-säätimeen. Tuleehan sieltä paremmin toki. Siinä on vain se etten ollenkaan tarvinnut sitä parannusta, koskaan ei ole akut tyhjenneet. Katolla on yksi 90 wattinen ja kaksi 140 wattista.

Mun mielestäni edullisimmin saa hyvän ja toimivan systeemin kun hankkii katolle paljon tavaraa ja sitten halvan säätimen ja tavalliset edulliset akut. Panelit ovat edullisia.

@timppa

Eipä MPPT säädin hirveesti paranna PWM säätimeen verrattuna, jos paneelijännite on tuotaluokkaa.

Analogiana, vähän sama kun lisäisi autoon 1. ja 2. vaihteen lisäksi 3. ja 4. vaiheet, mutta ajaisi vain 1. ja 2. vaihteella.

Timo Kajava 27.02.2021 16:48

Tummoinen "historia" tieto nyt ei paljoa kerro hyvyydestä. Tiedon pitää olla huomattavasti tarkempaa jotta siitä voi tehdä edes jonkin näköisiä johtopäätöksiä.

Liitteenä pieni otos viimekesän testidatasta (paneelit oli rinnankytkettynä).

Timo Haapanen 27.02.2021 18:01

Mulla on sellainen historia etten vuosikausiin ole ostanut sähköä ollenkaan.

@timppa

Tapani Pokkinen 28.02.2021 10:43

Ainakin täällä Oulun seudulla on aika hankala elää ilman ostosähköä.
Ei meilläkään sitä sähköä niin hirveästi kulu, mutta noin 8-9000 kilowattia sitä vuositasolla menee. Vaimo pitää kuukausittaista kirjaa, vihkoa niin vesi kuin sähkömittarista ja ite huomaan pankista menneen siirto ja energiamaksun menneen suoraveloituksesta.
Halpaa toi sähkö meillä on, suhteessa siihen mukavuuteen mitä se tuottaa.
Autossa taasen nuo aurinkopanelit, säätimineen, johtoineen ja suurine lisäakkuineen on ollut melko kallis investointi jos vertaa sitä hintaa millä sen sähkön olisi voinut tuottaa vaikka akrigaatilla.
Mutta se mukavuus, hiljaisuus ja huolettomuus, kun ensin investoi aurinkosähköön. Silti sanon, että jollen tarvitsisi sitä 100L pakastinta kesäaikaan niin en mitään paneleita auton kattoon liimaisi, korkeintaan lisää akkukapasiteettiä, eikä sitäkään tarvitse kuin talvisaikaan.

Timo Haapanen 04.03.2021 15:55
Petteri Haverinen

Paneelien teknisessä tiedossa;
absolute highlight: high-quality, 5 busbar solar cells from Trina Solar.
90 cm-long, 4 mm² solar cable and connected MC4 plug.
Two integrated bypass diodes: minimises power loss in the shade.
TÜV-certified.
Surface made of toughened solar glass with weather-proof coating.
Unique anodised aluminium frame.
Will last up to 10 years with a performance of 90% and up to 25 years with a performance of 80%

Siis kai 2 bupass diodia...

Soittelin muutamalle panelikauppiaalle. Selvää vastausta ei tullut mutta tällä kerralla mulle kerrottiin ettei kaikissa paneleissa olekkaan estodiodia vaan ainoastaan ohitusdiodit, jos niitäkään.

Rinnan vai sarjaan kysymyksessä mentiin tasan 2-2.

@timppa

Petteri Haverinen 04.03.2021 16:50

Mun täytyy tehdä joskus testi, sillä mulla on helppo vaihtaa rinnankytkentä sarjakytkennäksi. Tallessa on myös uudemman paneelin kuljetussuoja, niin voi peittää toisen paneelin...
Tosin ei minulla ole edes saunassa lämpömittaria, sillä sauna on joko lämmin tai kylmä, sama tilanne laiturilla, ei veden lämpömittaria, vesi joko uitavan lämmintä tai jäässä...
Varsin tyytyväinen olen nykyiseen rinnankytkentään...

Timo Haapanen 23.03.2021 19:14

Kevätaurinko sai rakenteluinnon heräämään.
Mittailin auton kattoa ja sen jälkeen nettiä takomaan ja niin kävi että tilasin Saksasta 150 W:n perc-panelin (Passivated Emitter and Rear Contact ) joka mitoiltaan ja avoimen kierron jännitteeltään sopii mun yli kymmenvuotiaan 90 wattisen tilaan katolle. Tämä menee pitkittäin kun vanha oli poikittain.

Sitten on katolla 430 W paneleita, kaksi poikittain ja yksi pitkittäin. Poikittain olevissa kolme bypass-diodia ja tässä uudessa kaksi. Rinnankytketyt toisistaan riippumattomasti toimivat panelit, enempää ei sitten katolle mahdu.

Max tuotossa mennään lähelle 30 ampeeria, akut eivät tuota ota vastaan mutta nyt saadaan kovat lukemat varjoissa ja pilvisellä ilmalla.

@timppa

Tapani Pokkinen 24.03.2021 16:08

Porukka on innostunut liimaamaan paneleita matkamökkien katolle ihan urakalla, mutta miksi?
Itsellä tarve on 100l pakastimen käyttö/täyttö lihan kalan marjojen ja sienien säilömiseen ja siihen käytän aurinkosähköä. Mihin muut tarvitsevat suurta määrää paneleita kuin akkukapasiteettia?
Halvemmalla pääsisi kun laittaisi hyvän akrigaatin ja tekisi sähkön sillä, mutta hiljaisuudesta pitää maksaa.

Timo Haapanen 24.03.2021 17:59

Sun ja mun tarve voi olla erilainen.
Eikä mulla muutosta paljoa ollut kun uuden tekniikan 150 W:n PERC-paneli ei ole kuin 20-30 senttiä pidempi kuin yli kymmenvuotias 90 W:n ilman bypass diodeja oleva vanhus joka sai lähteä.

@timppa

Tapani Pokkinen 24.03.2021 18:05

Hyvää päivää kirvesvesvaetta?
Kysyin mihin muut tarvitsevat suurta määrää aurinkopaneleita?
Itse käytän aurinkoa antamaan pakastimelle käyttöenergiaa.

Timo Haapanen 24.03.2021 18:54

Akkuja lataillaan. Mistähän sen 20-30 senttiä keksin. Kävin mittaamassa, eroa on pituudessa 7 cm. Levys sama.

@timppa

Markus Hyry 24.03.2021 20:42

Juu mielenkiinnosta lueskellut ja vähän kirjuutellutkin tähän saitille omista kokemuksista aurinkopaneeleista ja vähän muustakin. Näin sähköalan "ammattilaisena" kumminkin tuumaan, että akku kapasiteetti ja kunnon säätimen kera on numero Ono, jos haluaa varastoida sähköä. Kaikki paneelit kyllä tuottaa päiväaikaan varausta akut täyteen ja illalla/hämärällä käytetään varttua kapasiteettia, näinhän se menee. Tietysti aamu- ja iltahämärät, sekä varjoisuus tekee jonkin verran varaustehoon muutoksia, mutta kyllä se päivänvalo on se "ydinvaraaja", ainakin minulla. Käytän varattua sähköä lähinnä jääkaappiin, lämmön siirtoon, tv/audio ja valaistukseen. Lisäksi öisin käytän cpap-laitetta inventterillä. Tähän mennessä aggregaatti on ollut tyhjän painona mukana.

Timo Haapanen 24.03.2021 21:17

Meillä kahvinkeitin ja mikro ovat sähkösyöppöjä. Etelässä on mukava niitä päivällä käyttää kun katolta tulee avuksi runsaasti. Näin akut ovat illalla valmiina töihin. Kolmesta panelista tulee myös pilvisellä kelillä ja illalla sekä aamulla heti kun valoa tulee.

@timppa

Timo Kajava 24.03.2021 23:16
Timo Haapanen

Sun ja mun tarve voi olla erilainen.
Eikä mulla muutosta paljoa ollut kun uuden tekniikan 150 W:n PERC-paneli ei ole kuin 20-30 senttiä pidempi kuin yli kymmenvuotias 90 W:n ilman bypass diodeja oleva vanhus joka sai lähteä.

@timppa

Mistä olet löytänyt 150 wattin PERC paneelin? Olisi itselläkin tarvetta moiseen, mutta kaikki mitä olen löytänyt on noita noin 300 wattisia.

Timo Haapanen 25.03.2021 07:44

Tuolta, mutta nyt myyjä onkin päättänyt ettei myy Suomeen. Ei tainnut 30 rahti riittää tänne, on kyllä jo lähettänyt.
''Möglicherweise kein Versand nach Finnland ''

Tiedot:
Solarmodule 150W Monokristallin mit Schindeltechnik ist eine Platzsparende Alternative zu den Herkömmlichen Solarmodule mit Busbars.
Diese Solarpanele ist Kabel MC4 ausgestattet, somit einfaches Plug and Play.

Technische Daten:
Spitzenleistung (Pmax): 150 Watt
Leistungstoleranz: 0-3%
Leerlaufspannung (Voc): 22,68 Volt
Max. Arbeitsspannung (Vmpp): 18,2 Volt
Kurzschlussstrom (Isc): 8,71 Ampere
Max. Arbeitsstrom: 8,24 Ampere
Max. Systemspannung: DC 1000 Volt
Arbeitstemperaturen: -40°C - +80°C
Abmessungen: 1120 x 670 x 35 mm
Gewicht: ca. 9,0 Kg
Vom TÜV Süd geprüft nach den Normen: IEC/EN 61215:2005; IEC/EN 61730-1 A2; IEC/EN 61730-2 A1


Monokristalline Solarzellen PERC mit Schindeltechnik
2 Bypass Dioden in der Anschlussdose um Spannungsabfall zu minimieren
Rahmen aus eloxiertem Aluminium
Speziell gehärtetes ESG-Solarglas
Höchst widerstandsfähig gegen Umwelteinflüsse
Perfekt für 12 V Systeme geeignet (Wohnmobil, Caravan, Boot, etc.)

@timppa


Näkyy samalla kauppiaalla olevan kapea 80 W paneli ( 117X 35 ) jota lupaa lähettää tänne. https://www.ebay.co.uk/itm/SOLARMODUL-80W-mono-Solarpanel-12V-Wohnmobil-80Watt-PERC-Schindel/313205291721 Jäi varsinaisesta panelista linkki pois https://www.ebay.de/itm/Solarmodul-150W-Solarpanel-12V-Monokristallin-Schindel-PV-Modul/313465495431?epid=22038258412&hash=item48fbffdf87:g:9gIAAOSwNNxfLmSS
muokattu: 25.3.2021 21:15

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.