Eriarvoisten panelien kytkentä?

HAAPANEN TIMO 13.05.2016 10:26

Myin kymmenen vuotta meitä palvelleen autoni ja riisuin ennen myyntiä siitä pois 90 W:n mono panelin jonka avoimen kierron jännite on 21,8 V ja jännite nimellisteholla 17,2 V.

Saksasta tilasin uuteen autoon kaksi 140W:n polypanelia joissaa vastaavat lukemat ovat 22,1 V ja 18,2 V.

Tuleeko hankaluuksia jos kytken kaikki kolme rinnan yhteen säätimeen, vai pitäisikö jättää tuo 90W:n paneli pois?

Tosin en ole edes varma mahtuvatko ne kaikki katolle, mutta komeeta olisi 370 W:a paneleita autossa.

@timppa

POIKULAINEN ESA 13.05.2016 11:41

En lähtisi laittaa teholtaan eriarvoisia paneeleita samaan säätimeen.

HAAPANEN TIMO 13.05.2016 11:42

Ei kai se tehoista kiinni ole, vaan ehkä erilaisista jännitteistä.

@timppa

POIKULAINEN ESA 13.05.2016 11:59

Sitä just tarkoitin elikä teho tai jännite miten sen nyt sanoo. Talon katolla mitä olen nähnyt paneeleita niin ne on kaikki saman tehosia / jännitteisiä ja viellä samanlaisia merkkiä myöten. Tuumin vaan että mitähän siitä tulee kun kaksipaneelia lykkää eri jännitettä kun yksipaneeli "seassa".

EEROLA TEEMU 13.05.2016 14:39

Nuo mainitsemasi asiat, Esa, ovat yleensä rinnankytkennöissä aiheellisia. Sekalaiset laitteet , esim. akut, eivät keskenään toimi kunnolla.

Kuukkelista löytyy paljonkin aurinkopaneeleita koskevia ohjeita, mm. rinnankytkennästä, mutta en viitsi niitä availla, koska aihe ei ole meillä tapeetilla. Pidetään vaan riittävää akkukapasiteettia matkassa, eikä niitä kytketä rinnakkain. Sori tämä OT.

POIKULAINEN ESA 13.05.2016 15:03

Teemulle. Eikös siellä aloituksessa lue että rinnankytkentä? Sarjassa se on viellä oma lukunsa mun mielestä jos välissä on pienempi paneeli 50W teho erolla. No lopetan tähän ja jätän viisaamille tilaa.

VEIJOLA ESA 13.05.2016 15:09

Hommaa kunnon mppt säädin, jossa paneeli inputin jännitekesto ylittää noiden paneeleiden yhteenlasketun jännitteen ja kytke paneelit sarjaan. Paneelivirta pysyy matalana, mutta jännite korkeana, josta säädin laskee maksimitehopisteen ja tekee paneelijännitteestä akustolle latausvirtaa ja hyötysuhdekin nousee paisteella n.30%

VEIJOLA ESA 13.05.2016 15:22

yksi etu sarjakytkennässä on vielä se, että paneelien kaapelin paksuusvaatimus pienempi kuin rinnankytkennässä johtuen pienemmästä paneelivirrasta.

VEIJOLA ESA 13.05.2016 15:23

sarjaan voi kytkeä turvallisesti erilaisia paneeleita.

EEROLA TEEMU 13.05.2016 15:57

Esa P,
Olin samaa mieltä kanssasi kommentissani, vai kirjoitinko epäselvästi? Ei tarvii lopettaa!

NYYSSÖNEN KAJ 14.05.2016 10:28

Rinnan voi kytkeä erilaisia paneleita riippumatta tuosta nimellisjännitteestä. Tämä väittämä koskee tavanomaisella säätimellä varustettuja kennoja. Tehohäviötä ei synny koska säädin käyttää vain 11,5 - 14,5 V välistä aluetta ulostulossa akulle.

Jos kysymyksessä on ns. Buster säädin niin silloin voi laittaa sarjaan niin paljon kuin säädin kestää. Buster säädin tekee kennolta tulevan tehon hyödyntäen nimellisjännitettä ensin vaihtovirtaa ja sitten tasasuuntaa sen akunlatausjännitteeksi. Kaksi samlaista paneelia voi olla rinnan ilman tehohäviötä. Toisaalta tuo n. 1 voltin ero nimellisjännitteessä on sen verran pieni että minä laittaisin paneelit rinnan myös buster säätimellä.

Sarjaankytkemisen heikkous on että jos yksikin kenno on varjossa mikään paneeli ei tuota sähköä.

HAAPANEN TIMO 14.05.2016 11:43

No juu. Kiitokset neuvoista! Ehdinkin pikkuisen tutustumaan asiaan ja sarjakytkentä olisi kyllä aika hyvä mutta tosiaan sitä varjoa tulee niin usein ettei taida kannattaa.

Mitä mahtaa vaikuttaa se ettei tuossa 90 W:n panelissa taida olla diodia? Uusissa on. Karkaako kaikki sähkö sieltä taivaalle?

@timppa

VEIJOLA ESA 14.05.2016 12:04

Diodi on tarkoitettu estämään akun purkautumisen paneelin kautta silloin kun valoa ei esiinny. Lataussäätimessä on normaalistii sisäänkytketty diodi jolloin sitä ei tarvitse. Mikäs Kaj tuo buster säädin oikein on vai tarkoititko säätimen booster toimintoa?

AHJOS TIMO 14.05.2016 14:52

Timo Haapaselle: Saako olla utelias ja kysyä, minkälaisen auton ostit?

NYYSSÖNEN KAJ 14.05.2016 15:50

Taisin käyttää väärää nimeä säätimestä. Tässä esimerkki säätimestä. "http://www.ffsolar.com/products/pdf/chargecontollerMPPT_Steca_Solarix-MPPT-2010_en.pdf" joku näkyy käyttävän nimeä „„ Maximum Power Point Tracker (MPP tracker)

Oleellista että kenno voi syöttää 15 - 75 V ja ladata 12V akkua toinen malli on aurinkokennolle jonka lepojännite on välillä 15 - 100V

Tuon 20A MPP säätimen hinta on 227€ verrattuna tavalliseen nestekidenäytöllä varustettuun Steca PR 2020 säätimen hinta on 113€

Juju tuossa MPP säätimessä on että se pyrkii toimimaan kennon suurimman tehon tuotto jännitteellä eli nimellisjännitteellä. ja hakkurilla muuttaa se akun haluamaksi jännitteeksi ilman jännite eron aiheuttamaa tehohukkaa.

Käyttäjän lisäys viestiin 14.5.2016 klo 15:53:42 Timo myikin melko uuden auton minuun autoon verrattuna. Kun ostin sen se oli käytetty ja 19 vuotta vanha. Nyt se on jo 36 vuotta vanha enkä aio sitä vaihtaa mihinkään.

HAAPANEN TIMO 14.05.2016 17:06

Kallita säätimiä. Taidan ostaa tuon, tarvitsen 30 A:n reglerin jos kolme kennoa katolle mahtuu. http://www.ebay.de/itm/30A-12V-24V-Solar-Laderegler-Solarregler-Solarpanel-Controller-Regulator-LD296-/272012035048

Timolle, ostin tämän http://www.nettikaravaani.com/lmc/cruiser-t-712-black-line/1449625

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 14.5.2016 klo 17:08:33 Suomesta en taida pystyä ostamaan kuin kattoläpiviennin.

VEIJOLA ESA 14.05.2016 18:10

No joo nut selkkis. mppt säädinhän tuo. Timpan suunnittelema näyttäs olevan pwm tyyppiä.

HAAPANEN TIMO 14.05.2016 20:01

Juu jos päädyn rinnankytkentään.

@timppa

VEIJOLA ESA 14.05.2016 21:16

silti saat mprt säätimellä paremman hyötysuhteen

Käyttäjän lisäys viestiin 14.5.2016 klo 21:17:10 siis mppt säätimellä

HAAPANEN TIMO 15.05.2016 07:22

Saisin teoriassa jos ei ajatella vaikkapa puun oksaa jonka varjo kulkee päivän aikana auton yli. Sarjaan kytketyt voivat olla pimeänä paljon pidempään kuin rinnan kytketyt.

@timppa

PÖNTINEN PEKKA 15.05.2016 14:54

Tämä ei nyt liity mitenkään aiheeseen:

Onnea Timo uudelle autolle. Paljon hyviä kilometrejä ja mukavia reissuja teille.

Olet tämän sivuston herrasmies, joka pistää tietonsa jakoon ja auttaa aina asiallisilla neuvoillaan meitä muita kulkijoita. Iso kiitos ja peukku sinulle.

T PP

VEIJOLA ESA 15.05.2016 18:18

"Juu jos päädyn rinnankytkentään." Timo, Millä perusteella pidät pvm säädintä parempana rinnankytkennässä?

HAAPANEN TIMO 15.05.2016 19:33

Kiitokset Pekalle!

En millään perusteella, asia on mulle uusi ja luulin mppt- säätimiä käytettävän vain sarjakytkennässä mutta käyhän sellainen rinnankytkentäänkin.

Mutta ei asia aivan selkeä ole: http://www.suntekno.fi/latauss%C3%A4%C3%A4timet

@timppa

VEIJOLA ESA 15.05.2016 20:13

Tuossa lisää tietoa noista säätimistä. http://www.reps.fi/datasheetsandmanuals/REPS-MPPT-lataussaadin-ABC.pdf Vähän pelottelun makua sunteknolta. Eipä se mppt sen kummempi ole kytkeä kuin pvm säädinkään oli sitten kyseessä sarja vai rinnan kytkentä. Molemmilla saa virtaa taivaalta, joten mieltymyksen mukaan.

Käyttäjän lisäys viestiin 15.5.2016 klo 20:19:14 Tietenkin, jos epäröii itse niin, asennusasioissa kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen.

Petteri Haverinen 02.12.2020 14:43

Jatketaan tätä samaa aihe aluetta.
Itsellä on yksi 170 watin paneenli ja Victorin MPTT: säädin ja 2 hupiakkua ( Bosh agm 95 ah).
Invertteri siniaalto 1500/3000 wattia.

Lataa kyllä riittävästi ja virtakin riittää, mutta ehkä lisäisi hieman kapasitettia varsinkin käyttökauden reunoilla...

Mietin, että josko laittaisin toisen ihan samanlaisen paneelin katolle, kun tilaa on. Mietin , että oletteko käyttäneet tälläisiä välijohtoja? (Ajatuksena on tietysti se, että vain katolla on vain yksi läpivienti, enkä aio tehdä toista)

https://www.amazon.de/-/en/BougeRV-Splitter-Female-Connector-Photovoltaic/dp/B076H1VB1C/ref=pd_lutyp_rtpb_2_3/258-4977741-4030521?_encoding=UTF8&pd_rd_i=B076H1VB1C&pd_rd_r=32ba1ca9-e760-45ee-b633-199f555275a6&pd_rd_w=MZHAz&pd_rd_wg=aEHNs&pf_rd_p=eb3596ea-e870-48de-8cc0-578b87becf60&pf_rd_r=8DRKNQGD4VV7ZKWSNHEZ&psc=1&refRID=8DRKNQGD4VV7ZKWSNHEZ

Jarmo Leinonen 02.12.2020 16:03

Tuollaiset vastaavat ovat tälläkin hetkellä käytössä, lisäksi myös tuollaiset (3x100w katolla):

https://www.aurinkopaneelikauppa.fi/epages/aurinkopaneelikauppa.mobile/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20120903-11092-142553-1/Products/%2208031%200%22

Petteri Haverinen 02.12.2020 16:25

Haaraliittimet on kyllä tuttu asia, mut nyt tarvitaan hieman johtoa myös, sillä kattoikkuna jää paneleiden väliin...

Timo Haapanen 02.12.2020 16:34

Mulla on nuo Petterin linkin välijohdolliset haaroittimet. Takimmaiselle 90 W:n pienelle panelille tein oman läpiviennin ja oman 6 mm² johdon säätimelle asti.

@timppa

Petteri Haverinen 02.12.2020 19:21

Ihan mielenkiinnosta, Timppa, miten sait useamman paneelin 6 mm johdon sopimaan säätimeen? Hyvä, että edes yhden johdon saa kunnolla sopimaan Victronin säätimeen?

Timo Haapanen 02.12.2020 19:37

Epever Triror 3210- 30 A:n säätimeen menee 10 mm² johto. Jos säädin on 20 A max johto on 6mm²

Trirorin 40 apeeriseen menee peräti 16 mm² johto.

Käyttöohjeesta:
TRIRON1210N 10A 4mm²
TRIRON2210N 20A 6mm²
TRIRON3210N 30A 10mm²
TRIRON4215N 40A 16mm²

@timppa


Säätimestä vielä. MPPT säätimen tehokkuus verrattuna PWM-säätimeen on mun vertailun mukaan 0-20% Ja mitä se on käytännössä. Jos panelilta tulee 1,2 A ja säädin nostaa sen lukemaan 1,5 A niin mitä sillä erolla teen??? Jos panelilta tulee 12 A ja säädin nostaa sen lukemaan 15 A niin mitä silläkään teen. En juuri mitään, turhaa vaihdoin säätimen muuta tulipa kokeiltua.
muokattu: 2.12.2020 19:46
Petteri Haverinen 03.12.2020 08:59

Itse kun lueskelin näitä juttuja ennen hankintaa, niin jäi semmoinen kuva, että MPPT-säädin saattaisi olla parempi käytössä ja olen tullut siihen tulokseen, että jos ostaa kerralla itselleen sopivat asiat, niin ei tarvitse niitä heti olla uudistamassa. Tietysti rahakin ratkaisee.

Minulla on Victorin 100/20 säädin ja siinä on tiukka sovitus 6mm johdollekin. Jos johdon päässä on vielä laitettu se metallinen panta,niin sitä saa vähän muotoilla, jotta saa johdon sopimaan.
Muuten olen ollut säätimeen tyytyväinen.

Timo Haapanen 03.12.2020 09:00

Petterille:
https://www.tuontitukku.fi/tuote/jatkojohto-mc4-100cm-aurinkopaneeliin-1m-johto-mc4-liittimilla/6438471000450/

@timppa

Esa Ojala 03.12.2020 14:11

Kyllä yleensä kannattaa hankkia MPPT-säädin, hintaero ei ole suuri nykyään.
Jos vaikka vietät paikallaan muutaman päivän, satelee pari päivää, ei paista, akku tyhjenee.
Kun sitten aurinko sieltä pilven takaa putkahtaa esille ja paistaa vaikkapa viisi tuntia.
Onhan se jo 3A erolla 15Ah "ylimääräistä" verrattuna PWM-säätimeen. Sillä lataa jo puhelimet, läppärit yms.
Jos taasen ei viihdy parkissa paria päivää pitempää, silloin ei tarvitse välttämättä niitä kaikkia saatavilla olevia ampeereita, PWM-säätimellä tulee silloin toimeen.

Timo Haapanen 03.12.2020 15:08

No näinhän se on, tietysti. Ei uutta rakentaessa kannata vanhaa tekniikkaa käyttää. Menin kolme vuotta PWM- säätimellä eikä kertakaan ollut akut tyhjänä, nyt lataa vielä paremmin MPPT säätimellä. Uutta rakentaessa tärkeää on kuitenkin laittaa vanhan ohjeen mukaan tavaraa katolle. ''Niin paljon kuin mahtuu''

@timppa

Petteri Haverinen 03.12.2020 19:51

Tilasin tv-telineen ja samalla katselin myös toista paneelia, jonka varmaankin laitan vielä katolle.
Toisin meille ei kulutuskaan ole mittavaa, sillä emme käytä mikroa tai kahvinkeitintä as.autossa.
Varmaakin jo aiemmin kirjoitinkin, että kun olimme syyskuussa Moselinlaakson cämppärillä 7 yötä, niin alueenpitäjä tuumasi, kun menin loppulaskua maksamaan, että heillä on varmaankin sähkömittari rikki... kerroin, että en edes laittanut sähköjohtoa kiinni, sillä meillä on aurinkopaneeli... "ah soo, solarpaneel...

Esa Ojala 03.12.2020 20:38

Onhan se niinkin, että jos laittaa katolle paneeleita, kannattaa ottaa niistä kaikki mahdollinen hyöty irti. Turhaan watteja hukkaan heittämään huonolla säätimellä.
PWM-säätimellä 100W paneeli onkin vain 80W, 20W on vain turhana painona ja tilaa viemässä.

Esa Ojala 03.12.2020 20:45

Petterillä ja Timpalla vaikuttaa olevan hyvin rakennetut systeemit, kun pärjäätte ilman tolppasähköä pitkiäkin aikoja. Se on mukavaa ja huoletonta menoa.

Petteri Haverinen 03.12.2020 21:39
Esa Ojala

Petterillä ja Timpalla vaikuttaa olevan hyvin rakennetut systeemit, kun pärjäätte ilman tolppasähköä pitkiäkin aikoja. Se on mukavaa ja huoletonta menoa.

Olen itsekin, näin tuoreena harrastajana. hieman ihmetellyt, että esim myyntipalstoilla olevissa as.autoissa on harvoin aurinkopaneeli tai invetteriä..
Ei minulle se alueen sähkömaksu ole varustelun motiivi vaan harrastamisen vapaus...

Esa Ojala 04.12.2020 08:27

Aika moni on vielä tolppasähkön varassa tai viihtyvät puskaparkissa vain hetken. Silloin ei tarvitse paneeleita tai invetteriä.
Mukavaa värkkäystähän noiden aurinkosysteemien kanssa puuhastelu on.
Mökillä meillä on ollut jo lähemmäs parikymmentä vuotta aurinkosähkö. Autossa myös, erittäin harvoin nykyään tulee tolppasähkössä oltua saatikka leirintäalueilla.
Invertterikin on autossa, pyörien ja porakoneen akut sen kautta tulee ladattua, eipä muuhun käyttöön ole vielä tarvinnut.

Timo Haapanen 04.12.2020 11:07

Kyllä kannattaisi tolppien perässä ajelijoiden miettiä valinnanvapautta. Pienellä investoinnilla avautuu aivan toinen maailma. Esim. kaupunkien Stellplatzit mahdollistaa hienoja juttuja.

Ei mullekaan se sähkömaksu ole motiivi mutta nyt kun autolla ei sähköä tarvita eikä kaasua tarvitse säästää niin on alkanut ajattelemaan mistä sitä kämppäreilla maksaa kun vesi ja tyhjennykset riittävät.

@timppa

Esa Ojala 04.12.2020 12:51

Timppa, ei ehkä kannata liiaksi houkutella karavaanareita pois sieltä leirintäalueilta tolppien äärestä . Jää meiltä pian hyvät paikat käymättä, kun ei sitten tila riitä ;D

Hemmo Lehtonen 08.12.2020 19:16

Petteri, paa nuo paneelit sarjaan mutta tuntuu siltä että sulla loppuu säätimestä tuo "tehonkäyttö" kesken ( 290W).
Säädin ei rikkoonnu mutta et saa kuin tuon max 290W ulos. Harvoin kuitenkaan pääset lähellekään noita tehoja.
Sarjaankytkennässä saat parhaan hyödyn tuosta säätimestä eikä tarvita toista reikää kaapelille tai haaroituksia katolle.
Muista kuitenkin että paneelin tulee olla saman tehoinen sarjaankytkennässä.
https://www.victronenergy.fi/upload/documents/Datasheet-Blue-Solar-Charge-Controller-MPPT-75-10,-75-15,-100-15,-100-20_48V-EN-.pdf
T. Hemmo

Timo Haapanen 09.12.2020 10:54

Joskus olen saanut 370 W:n paneleihin 20 A lukeman mutta erittäin harvoin. Lisäksi se ei onnistu muuten kuin keittämällä kahvia samaan aikaan koska akut eivät ota joutilaina vastaan vaikka niitä onkin 200Ah.

Kertokaan nyt mulle miksi ei rinnankytkettyjen panelien vapaan kierron jännite ( n. 20 V ) riitä nostettavaksi MPPT-säätimellä. Hyvin se mulla on toiminut ja MPPT-säätimen hyöty tulee esille vaikka ei tulekkaan myyjien kehumiin lukemiin.

@timppa

Petteri Haverinen 09.12.2020 12:32
Hemmo Lehtonen

Petteri, paa nuo paneelit sarjaan mutta tuntuu siltä että sulla loppuu säätimestä tuo "tehonkäyttö" kesken ( 290W).
Säädin ei rikkoonnu mutta et saa kuin tuon max 290W ulos. Harvoin kuitenkaan pääset lähellekään noita tehoja.
Sarjaankytkennässä saat parhaan hyödyn tuosta säätimestä eikä tarvita toista reikää kaapelille tai haaroituksia katolle.
Muista kuitenkin että paneelin tulee olla saman tehoinen sarjaankytkennässä.
https://www.victronenergy.fi/upload/documents/Datasheet-Blue-Solar-Charge-Controller-MPPT-75-10,-75-15,-100-15,-100-20_48V-EN-.pdf
T. Hemmo

Kyllä tarvitsee tehdä haaroitus katolla, sillä onhan jotenkin kytkettävä paneelit toisiinsa. Paneeli ja ehkä tuleva toinenkin on/ovat katon etuosassa ja välissä on pieni kattoluukku. Siitä tämä välijohdon tarve. En todellakaan tee toista reikää kattoon, vaikka asiallinen läpivienti onkin jo aiemmin tehty.
Nyt katolla on yksi 170 watin paneeli ja toinen samanlainen toisi laskennallisen tehon 340 wattiin.

Esa Ojala 09.12.2020 13:54

Petteri, eikö sinulla ylety paneelien johdot toisiinsa, jos sarjaan kytket?
Sarjaan kytkennässä on sekin hyöty, että virta pysyy nykyisenä ja jännite nousee.
Ja kun kaapelia et varmaankaan vaihda paneeleilta säätimelle, ei johtoon häviä ylimääräistä tehoa.
Haitta on sitten tuo mahdollinen toisen paneelin varjostuminen.

Hemmo Lehtonen 09.12.2020 14:58

Petteri, sarjaankytkennässä toisen paneelin + johto toisen -johtoon ja vanhoilla kaapeleilla alas säätimelle. Tuo varjostus ei ole ongelma kun tuo paneelijännite pysyy kuitenkin korkeana. PWM-säätimellä ei tämä sarjaankytkentä oikein onnistu tuon korkean siirtojännitteen takia. Itse lisäsin kolmannen paneelin (80W) sarjaan kesällä katolle ja nyt VOC liikkuu jossain 60V molemmin puolin normaalisti.
Saapi kysellä jos kaipaat lisätietoja...

T. Hemmo
hemmo56@gmail.com

Timo Haapanen 09.12.2020 16:09

Petterin taitaa kannattaa laittaa sarjaan koska johdotus on 6mm² Laskennallisesti se kyllä riittää 20 A:in asti ellei veto ole kovin pitkä.

Kyllä rinnankytkennässäkin panelijännite on n. 20 V ja siitä MPPT hakkaa hyvät lukemat. Varjoissa on tullut oltua ja jos yksikin paneli on auringossa niin se antaa täydet tehot.

Ei liity tähän keskusteluun mutta alla linkissä on mielenkiintoinen kuva panelin sisäisistä ohitusdiodeista. Kuvassahan häipyy vain 1/3 panelin tehosta. Mutta jos varjo tuleekin poikittain niin siihen pimenee.
https://www.ralos.eco/blogi/aurinkokennot#/

@timppa

Esa Ojala 10.12.2020 08:50


Jos jotakuta kiinnostaa enemmän paneelit ja akut, löytyy tuolta kaverilta tietoa ja testejä.
Vaikuttaa olevan vieläpä puolueeton testeissään.
Olen seuraillut kanavaa ja paljon saanut tietoa/vinkkejä...
Englantia raataa, selkeästi kylläkin ja hyvät videot.

https://www.youtube.com/c/WillProwse/featured

Timo Haapanen 10.12.2020 11:02

Kävin pitkän puhelinkeskustelun Epever säädinten maahantuojan Electotorin kanssa. Pitkän arpomisen jälkeen puhelimessa ollut mies ( nimi ei jäänyt mieleen ) kallistui matka-autossa toteutuvien vaihtuvien olosuhteiden (varjostuksien ) vuoksi rinnan kytkentään. Varsinkin silloin jos panelit eivät ole aivan rinnakkain toisissaan kiinni.

MPPT-säädin toimii aivan yhtä hyvin molemmissa kytkennöissä.

Esim. mulla on isot välit ( kuva ) joka panelilla. Varjoa tulee helposti ja yhtä helposti aurinkoa yhdella tai kahdella panelille.

@timppa

Liitetiedostot

p1060510_1.jpg
Esa Ojala 10.12.2020 20:40

Minä asensin kattokiskojen väliin alumiinikiskot ja niihin kiinni 285W paneelin.
Kaapelin vedin nurkkakotelossa alas ja sisälle sain sen reiästä, josta verkkokaapeli pujotetaan autosta tolppaan.
Kattoon ei tarvinnut reikää tehdä ja mitään liimauksia ei myöskään tullut. Helppo huoltaa/muuttaa jos tarvetta.

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/brightsolar-285w-monikide-aurinkopaneeli?searchTerm=aurinkopaneeli

https://www.thermosun.fi/epages/thermosun.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Kuvaus/Products/111795

Petteri Haverinen 04.02.2021 09:59

Aurinko taas paistaa vähän jo Lahdessakin ja tilasinkin juuri tuon yllä kirjoittamani toisen 170 watin paneelin toisen rinnalle. Asentamisessa pitää vähän vielä odotella lämmintä keliä tai sitten sisällä pitää tehdä, mutta millaisen katkaisimen olette laittaneet aurinkopaneelilta säätimelle tulevaan johtoon? On säätimellä tietysti sulake, mutta katkaisin voisi joskus olla hyvä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.