Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Heikki Ikonen 18.5.2026 16:53

🤷‍♂️ SFC tä ei olisi jos ei olisi esim. sen seihtämää "Rutu" ry tä ja yhtään "Rutu?" ry tä ei olisi jos ei olisi lukematon määrä esim. "köppäukkoja ja akkoja". Se täytyy muistaa siellä terävässä päässä.
Kaiken a ja o on tyytyväiset jäsenet, jos sen unohtaa ei hyvä heilaha, iliman iloisesti maksavia jäseniä ei tarvita terävää päätä. Uskoo ken tahtoo.

Voi sitä viisastella, se vain mulle sopii, voin olla 🤫 tästä jäläkiin tai sitten 😲
Köppä Ukko

Yhtä koska, tänään koivu meni Levillä hiiren korvalle, vaikka talaven lumien auraus palteet on vielä kohta metrin korkuset.

Harri Halinen 19.5.2026 10:34

Muinoin tehdyllä rakenteella pidetään valta olemassa olevilla. Se päätettiin olevan oikeudenmukaisin.
Samantyyppinen rakenne on mm. Autoliitolla.
Molemmissa liitossa samat henkilöt istuivat päättävissä rakenteissa jäseninä.
Perusjäsenillä ei valtaa päätöksiin.
Vain aktiiviset jäsenet pääsivät ja pääsevät päättämään, eivätkä ne jotka ovat pelkästään eri (omaa) mieltään.
Samantyyppinen hallinto/päätäntä on muutamissa valtioissa.

Harri Halinen 19.5.2026 17:20

Tämä hyvä että näkyy kuka kirjoitti viimeksi, tietää jättää lukematta tai lukee.

Esa Varonen 19.5.2026 23:45
Harri Halinen

Tämä hyvä että näkyy kuka kirjoitti viimeksi, tietää jättää lukematta tai lukee.

Jännä juttu. Kun avaa kaikki keskustelut ja painaa viimeksi kommentoijan nimestä niin jotkut ketjut avautuvat loppuun. Osa ketjuista taas aukeaa ketjun alkuun. Näin minun kännykässä.

Harri Halinen 20.5.2026 12:25

Lottoa näytti olevan, ainakin aamulla tässä otsikossa kännykällä avautui vain 76 ensimmäistä sivua.
Nyt avautui 120.

Kari M Niemelä 21.5.2026 20:54

Mitäs päättäjät sai aikaan matkisten veronkorotuksilla, leirintäalueet tyhjäkäynillä, kerranainvaikutus aivan järkyttävä eli todella paljon tulee miinus merkkistä tulosta matkailualalle, mihin tulevaisuudessa matkaa jos leirintä/matkailuun liittyvät laittaa lapun luukulle,suljettu pysyvästi , puskaparkki no sillon tällöin mieluusti palvelujen lähellä .
Uki Santtioranta 3 kulkijaa keli hieno

Heikki Ikonen 22.5.2026 04:06

Piän itteäni "X - pitkän linjan matkailu yrittäjänä, kämppärin pitäjänä". Yli 20v sitten pistin lusikan nurkkaan.

Minäkin tästä varoitellut jo het tuoreeltaan ko rupesivat veron korotusta puuhaamaan, monet on tuota m-autojen veron korotusta vähätelleet tälläkin palstalla - "ei tunnu missään" 🤪 "eihän se oo kö muutama satanen" 🤑 joillein on joeillein se merkkasi uusia tuulia 🏖🏝✈️ ⛵️🛥 .

Kämppäri on ko lehmä tai vilja pelto. Ne ko tapetaan, kestää usiampi vuosi kasvattaa vasikasta lypsy lehmä, siivota koivun vesat ja rikkarohot pois kesanto pellolta ennenkö voi SUOMALAISTA viljaa viljellä meille ruoka pöytään, sitä ootellessä puna vihreeille taitaa tulla näläkä 🤷‍♂️ tai jostai vesakkoa kasvavasta homeisesta kämppäri rötisköstä tehään siisti viihtyisä paikka matka kulukimelle, maksaa ja kestää, kuka maksaa - käyttäjät eli met - jos maksaa nekkää ketä on jälellä.

Seuraus: toimi alalta on poistunu monta toimivaa yritystä, työpaikkaa ja veron maksu yksikköä. Asia hoijetaan kuntoon niinkö tien pito nykysi, lätkästään tielle liikennemerkit "ajo omalla vastuulla".

LAITTAKAA KORVAN TAAKKE, puska parkkeilu tehään meilläki vaikeaksi niikö Espanja, Portukali tai Kreikka yrittää tehä. "Yöpyminen yritetään kieltää muualla ko kämppäreilä" huiolokoon 🙄😬 - seuraus tämä matkailu muoto muuttaa muotoaan ja valtion kassa se vain ei täyty - EI. Niisevainon, oottakaapavain.

On tullut kevät ja on kevät harrastusten aika 😲🤪😅 💪 Köppä Ukolle ja tulistelu puita riittää omasta takaa vastaki.

Kari Rautiainen 22.5.2026 08:49

En suostu tappiomielialaan. Katellaanpa nyt ihan rauhassa miten tää homma etenee. Vaikka kuinka jutuillanne ylläpitäisitte lamaa niin ei tää puuha tähän kaadu.

Petteri Haverinen 25.5.2026 11:23

Käsittämättömän synkkää vaikuttaa elämä kyllä olevan osalla tämän ryhmän jäsenistä….eikös eläkeajan pitänyt olla sitä parasta aikaa??
Ehkä pitäisi todellakin olla pakollinen onnellisuuspilleri osalle eläkkeen saajista, tosin terkkaristakin saa lääkkeet masennukseen…
Se ettei, jollakin alueella ole aurinkoisena päivänä paljoa asiakkaita lie monen asian summa, turha siitä on vetää johtopäätöstä, että kaikkialla on hiljaista… kyllä porukat reissaa edelleen, uuttakin kalustoa myydään ja joillekin SFC alueille on kuulema, jopa jonoa…

Harri Halinen 25.5.2026 14:01

Uskon ettei masennuslääkkeitä tarvitse kun elää omaa elämää ja nauttii siitä.
Huolestua kannattaa huonoista itseen kohdistuvista toisten päätöksistä joihin ei pysty vaikuttamaan. Niitä ammattilaiset tuottavat kylläkin jatkuvasti, koska heidän leipänsä on kiinni niistä.

Kari Rautiainen 25.5.2026 15:10
Petteri Haverinen

Käsittämättömän synkkää vaikuttaa elämä kyllä olevan osalla tämän ryhmän jäsenistä….eikös eläkeajan pitänyt olla sitä parasta aikaa??
Ehkä pitäisi todellakin olla pakollinen onnellisuuspilleri osalle eläkkeen saajista, tosin terkkaristakin saa lääkkeet masennukseen…
Se ettei, jollakin alueella ole aurinkoisena päivänä paljoa asiakkaita lie monen asian summa, turha siitä on vetää johtopäätöstä, että kaikkialla on hiljaista… kyllä porukat reissaa edelleen, uuttakin kalustoa myydään ja joillekin SFC alueille on kuulema, jopa jonoa…

Ehkä talvella voi päätellä miten alalla meni tämä vuosi. Tosin se kertoo vain miten meni tämä, ei seuraava. Uusi tilanne on pian uusi normaali tilanne. Ja normaalitilanteessa toimitaan normaalisti. Taas.

Harri Halinen 25.5.2026 16:43

Edelleen tarvitaan liukkaat kyljet ja sopeutuvuutta uusiin tilanteisiin.
Koetetaan muistaa että valtion ja kuntien ym:den palveluksessa on ihmisiä joiden tehtävänä on suunnitella ja toteuttaa seuraukseltaan uusia hyviä ja huonoja asioita muille.

Kari Rautiainen 25.5.2026 17:35

Juu. Sitä saa mitä odottaa saavansa. Tappiomieliala on sellanen millä saa tappioita.
Jos tehtäs niin ettei tässä kuussa vielä tapeta koko matkailusektoria. Sitä voi tarvita enskuussa.

Harri Halinen 25.5.2026 19:16

Joo, työtä tekevien loma-ajat lähestyvät ja he tarvitsevat lomaa.
Me eläkeläiset tarvitsemme toipumisaikaa säännöllisen elämämme vuoksi.
Varmaan pakko lähteä jonnekin lomailemaan jottei luudu kotiin kun ei ole lumitöitäkään.
Onneksi ruoho kasvaa, mutta kovin vähän on voikukkia. Pitää varmaan istuttaa.
Muuten ei näe sitä ihmettä että kun ne kukat kuulevat leikkurin äänen niin painavat kukkansa pitkin maata.

Heikki Ikonen 25.5.2026 21:19

Kuka tässä koko matkailu sektoria on tappamassa. Se vain on elämän realismia että se matkailu auton omistja/harrastaja joukko koki mielestäni "oikeus murhan" - siitä seurasi ja seuraa ikävä seuraus monille yksityi henkilöille, yrityksille ja loppupelissä valtion kassaan iso ammottava holetsu. Sano ken mitä sano, niinseon.

No onneksi on ⛵️🏍 🚍 voi vaihtaa lajia ko siltä tuntuu, vaihtelu virkistää.
Vierivä kivi ei sammaloidu 🤭.
Köppä Ukko
Huomenna veneen kimppuun 😅 vesille tekis mieli.

Kari M Niemelä 25.5.2026 22:32
Petteri Haverinen

Käsittämättömän synkkää vaikuttaa elämä kyllä olevan osalla tämän ryhmän jäsenistä….eikös eläkeajan pitänyt olla sitä parasta aikaa??
Ehkä pitäisi todellakin olla pakollinen onnellisuuspilleri osalle eläkkeen saajista, tosin terkkaristakin saa lääkkeet masennukseen…
Se ettei, jollakin alueella ole aurinkoisena päivänä paljoa asiakkaita lie monen asian summa, turha siitä on vetää johtopäätöstä, että kaikkialla on hiljaista… kyllä porukat reissaa edelleen, uuttakin kalustoa myydään ja joillekin SFC alueille on kuulema, jopa jonoa…

Haverinen, kaikki vaanarit ei ole eläkeläisiä ja jos on hyvä eläke niin nää korotukset ym. ei vaikuta mitään mutta mitäs sitte nuoremmat, velat painaa päälle siloin etsitään säästöjä esim. matkailusta ja tähän ei mikään onnellisuupilleri/masennuspilleri auta vaan raha millä kaikkea kivaa se vaan on monella aika vähissä mistä tämä väen vähyys johtuu , SFC alueilla jopa jonoa , kausipaikalle vaunun kanssa??

Harri Halinen 26.5.2026 10:19

Kyllä näillä eläkeläisillä oli aikanaan velkoja, saattaa olla nykyäänkin.
Pitäisikö nykyään nuorille antaa asiat vapaasti käteen, vai miten saataisiin yhteiskunta toimimaan kivuttomasti?

Petteri Haverinen 26.5.2026 15:17
Harri Halinen

Kyllä näillä eläkeläisillä oli aikanaan velkoja, saattaa olla nykyäänkin.
Pitäisikö nykyään nuorille antaa asiat vapaasti käteen, vai miten saataisiin yhteiskunta toimimaan kivuttomasti?

Nykyisten eläkeläisten velat söi inflaatio, jota kiihdytettiin välillä devalvoimalla markanarvoa…

Harri Halinen 26.5.2026 15:27

Konstit oli monet ennen, nykyään on toiset konstit.

Kari Rautiainen 26.5.2026 15:42

Muuten, ihan mielenkiintosta kattoa eu alueen maitten bkt tilannetta nyt.
Eli tappiomieliala nyt pois ja eteenpäin.

Harri Halinen 26.5.2026 17:19

Kansallinen smk:n devalvointi oli yleisesti hyväksyttyä itsepetosta.
Sen seurauksena myöhemmin saatiin hinnat ja palkat summina kohoamaan ja kotimaan smk-velat helpommaksi hoitaa mutta ulkomaan valuuttavelat kasvuun. Sitä valuuttavelkaa oli mm. valtionvelka. Poliitikkoja, päättäjiä ja tietenkin kanssa älytettiin monin keinoin.

Petteri Haverinen 27.5.2026 18:42
Kari Rautiainen

Muuten, ihan mielenkiintosta kattoa eu alueen maitten bkt tilannetta nyt.
Eli tappiomieliala nyt pois ja eteenpäin.

Jep, dieselin hintakin on jo laskenut lähelle kahta euroa…

Kari Pykälä 27.5.2026 21:31

Kyllä tämä matkailuautojen verotus alkaa muistuttaa sellaista suomalaisen byrokratian extreme‑urheilua, että kohta pitää ottaa kypärä ja polvisuojat ennen kuin avaa uutiset.

Talous sakkaa, verot nousee, ja valtio miettii jo varmaan, voisiko hengittämisestäkin laskuttaa jos se tapahtuisi rekisteröidyssä ajoneuvossa.

Mutta ei hätää — me suomalaiset ollaan ennenkin selvitty:
devalvaatiot, lamavuodet, bensakriisit, EU‑direktiivit, ja se yksi kesä kun satoi joka päivä.

Jos tästä vielä verot kiristyy, niin matkailuautoilija keksii kyllä keinot:
puskaparkki muuttuu ‘luontokeskukseksi’, kaasupullo ‘kansalliseksi varmuusvarastoksi’ ja matkailuauto ‘liikkuvaksi hyvinvointikeskukseksi’.

Eikä tämä maailma tähän kaadu.
Jos lama syvenee, me syvennetään huumoria.
Jos valtio haluaa lisää, me annetaan sille hymy — se on ainoa, mitä ei vielä veroteta.

Pysytään liikkeessä, pysytään ihmisinä ja muistetaan, että elämä on vähän kuin matkailuauto:
joskus tärisee, joskus savuttaa, mutta aina sillä eteenpäin pääsee.

kp


Matkailuautoilija ja Datakeskusten Suuri Sähköpaasto” **“Ja kun luuli jo nähneensä kaiken, niin sitten meille kerrotaan, että Suomi on kohta täynnä datakeskuksia. Niitä tulee kuulemma niin paljon, että jos yhden vielä rakentaa, niin matkailuauton jääkaappi pitää rekisteröidä ‘sähkön suurkuluttajaksi’. Kohta varmaan pitää varata sähköaika, että saa kahvinkeittimen päälle. ‘Hei, olisiko teillä vapaa slotti klo 06.15? Tarvisin 800 wattia neljäksi minuutiksi.’ Ja Vestmanin mukaan suomalainen palelee kotonaan, kun sähkö menee Tiktok‑videoihin ja datakeskuksiin. Eli matkailuautoilijan kannattaa varmaan pysäköidä suoraan Fortumin muuntajan viereen ja toivoa, ettei joku hyperskaalaja imuroi koko verkkoa juuri silloin kun yrittää keittää aamupuuroa. Mutta ei tämä meitä kaada. Jos datakeskukset vie sähköt, me laitetaan kaasuliesi päälle. Jos verot nousee, me nostetaan huumoria. Jos valtio haluaa lisää, me annetaan sille hymy — se on ainoa, mitä ei vielä veroteta. Ja muistetaan: elämä on vähän kuin matkailuauto. Joskus se tärisee, joskus savuttaa, joskus joku datakeskus imee sähköt kesken suihkun — mutta aina sillä eteenpäin pääsee.
muokattu: 27.5.2026 21:48
Harri Halinen 28.5.2026 13:00

Tein 2 vuoden energiahinta-sopimuksen hinnankorotuksella 0,11 centtiä edelliseen 2 vuoden sopimukseen verrattuna.
Kun kulutan 28000 kWh per vuosi sekin merkitsee. Uusi sopimus alkaa elokuussa 2026.

Heikki Ikonen 31.5.2026 13:55

Noniin, kevät "huolto" tehty on, eikä männy ko neljä lepposaa päivää.
Mm. valkoisesta tuli sininen. Veteen laskua vaille valamis. Arvelin kirrellä esimerkiksi "veroja" Perämeressä 🤣. Tuuli vie ⛵️ ja jos tuuli ei vie pää kone käyntiin, tunti kulutus n. 1.4 litraa, kone käy keskimäärin 30% kaikista ajasta/maileista, sehän tekee n. puol litran tunti kulutusta - näin se 23. kesä mänöö - kestän 😜.
Kyllä karavaanari keinot keksii, niinkö se ol. Köppä Ukko 🇫🇮 💪
Perämeren kansallispuisto + Luulajan saaristo ⛵️👍

Heikki Ikonen 31.5.2026 13:56

Noniin, kevät "huolto" tehty on, eikä männy ko neljä lepposaa päivää.
Mm. valkoisesta tuli sininen. Veteen laskua vaille valamis. Arvelin kirrellä esimerkiksi "veroja" Perämeressä 🤣. Tuuli vie ⛵️ ja jos tuuli ei vie pää kone käyntiin, tunti kulutus n. 1.4 litraa, kone käy keskimäärin 30% kaikista ajasta/maileista, sehän tekee n. puol litran tunti kulutusta - näin se 23. kesä mänöö - kestän 😜.
Kyllä karavaanari keinot keksii, niinkö se ol. Köppä Ukko 🇫🇮 💪
Perämeren kansallispuisto + Luulajan saaristo ⛵️👍

Heikki Ikonen 31.5.2026 13:59

Kuvat se plokkas - kehvetti

Harri Halinen 31.5.2026 14:39

Nätti on!

Seppo Lokasaari 31.5.2026 14:58

Hieno vene ja varmasti mukava veneillä pääosin tuultenviemänä👍

Kari Rautiainen 31.5.2026 18:07

Asiallinen kajakki tuo.

Heikki Ikonen 1.6.2026 12:58
Seppo Lokasaari

Hieno vene ja varmasti mukava veneillä pääosin tuultenviemänä👍

Nettivene ID1032086
Köppä Ukon ⛵️ 🤣

Toivo Koistinen 2.6.2026 06:18

Mukavan näkönen paatti sulla Heikki. Hyviä purjetuulia, ja mukavia reissuja perheesi kanssa.
Tp

Kari Rautiainen 3.6.2026 16:55

Oho. Nyt löyty komee kota puskista. Lasiovet, pyörii akselillaan että saa käänneltyä tuulen ja auringon mukaan. Ei yhtäkään nimikirjoitusta seinillä, kaikki ehjää. Puita liiterissä. Vessat ja pukukopit ja uimalaituri. Melko hyvä.

Harri Halinen 4.6.2026 18:11

Ponnettomien välikysymysten aika on alkanut. Vajaa vuosi vaaleihin.
Kyllä kansa äänestää tai laistaa sen ilman näitä suosion yritystavoit-teluita tai toisten mollaamista.
Nimeämättä yksityiskohtia ja henkilöitä, osa edustajistamme hukkaa aikaa ja energiaa jonnin joutavaan.
Paremmin voi työaikansa käyttää kansan hyväksi koska siihen ryhtynyt.

Kari Pykälä 4.6.2026 22:56

Moro kaikille. Pitkä vuodatus tulossa, mutta uskon siihen, että kun asioista puhutaan avoimesti, ymmärrys lisääntyy – ja silloin myös vaikuttaminen on mahdollista. Olen yrittänyt vaikuttaa puolueiden kautta, mutta vastaanotto on ollut aika hiljaista. Siksi kirjoitan tämän tänne.
Puhun nyt vain Suomen energiapolitiikan näkökulmasta.

Energiapolitiikka on teknistä – ja liian moni poliitikko ei ymmärrä sitä
Sähkömarkkina ei ole enää “tuotantoa ja kulutusta”. Se on:
• siirtokapasiteettia
• verkon sisäisiä rajoitteita
• flow-based -mallia
• REMIT-ilmoituksia
• rajasiirtojen optimointia
• kantaverkon pullonkauloja
• datakeskusten kulutuspiikkejä
Kun näistä kysyy poliitikoilta, moni ei yksinkertaisesti tiedä, mistä puhutaan. Ja kun ei ymmärrä, on helpompi vaieta.
Sidonnaisuudet vaikuttavat enemmän kuin halutaan myöntää
Tämä on se osa, josta harva puhuu ääneen.
Monella poliitikolla – puolueesta riippumatta – on:
• hallituspaikkoja energiayhtiöissä
• luottamustehtäviä energiayhtiöiden säätiöissä
• konsultointisopimuksia
• palkkiollisia “asiantuntijarooleja”
• näkyvyyttä energiayhtiöiden tapahtumissa
Kun tällaiselta ihmiseltä kysyy kantaa siirtokapasiteettiin, markkinamalliin tai kantaverkon ongelmiin, ei ole ihme, että vastauksena on hymähdys.
Jos istuu energiayhtiön pöydässä, ei ole helppoa kritisoida energiayhtiöitä.
Kansalainen jää yksin, kun poliittinen järjestelmä ei reagoi
Samaan aikaan Suomeen houkutellaan:
• datakeskuksia
• akkutehtaita
• suuria teollisia kuluttajia
Mutta kukaan ei tunnu kysyvän:
• Miten tämä vaikuttaa sähkön hintaan tavalliselle ihmiselle?
• Onko kantaverkko valmis?
• Onko siirtokapasiteetti kunnossa?
• Miksi mallivirheet nostavat hintoja?
Kun näitä kysyy poliitikoilta, vastaus on usein:
“Asia on monimutkainen.”
Tai sitten ei vastata ollenkaan.
Siksi äänestäminen on vaikeaa – mutta ei mahdotonta
En sano kenellekään, ketä pitäisi äänestää. Mutta sanon tämän:
Älä katso puoluetta. Katso ihmistä.
Katso:
• onko sidonnaisuuksia
• onko uskaltanut puhua energiasta ennen kriisejä
• ymmärtääkö teknisiä kysymyksiä
• uskaltaako kysyä Fingridiltä ja EMV:ltä
• onko valmis myöntämään, jos ei tiedä
Jos ehdokas ei vastaa kysymyksiin vaalien alla, hän ei vastaa myöskään vaalien jälkeen.
Lopuksi
Suomen energiapolitiikka ei kaadu yhteen puolueeseen tai yhteen ministeriin. Se kaatuu siihen, että järjestelmä on rakennettu tavalla, jossa:
• tekninen osaaminen on ohutta
• sidonnaisuudet ovat vahvoja
• viranomaiset eivät aina selitä toimintaansa
• poliitikot eivät uskalla haastaa järjestelmää
• kansalainen jää yksin kysymystensä kanssa
Siksi meidän pitää vaatia avoimuutta – ei puolueilta, vaan ihmisiltä, jotka haluavat päättää meidän asioistamme.
Jos ehdokas ei uskalla puhua energiasta, hän ei ole valmis tekemään energiapolitiikkaa.
Terveisin, Kari
Kari Pykälä 4.6.2026 23:25

Tässä edellä kerrotussa ei siis ole kyseessä se (millä hinalla minä saa sähköä) Vaan millä hinnalla me kaikki saamme sähköä? Ymmärän senkin että joillakin on ”saavutettuja” etuja hinnoissa minullakin olisi siihen mahdollisuus. Puhunkin tässä kaikkien Suomen sähköenergiankäyttäjien puolesta. Uskon että monella energiavaltaisella yrittäjällä on tuskien taival menossa, miten tuon saa siirrettyä tuotteen hintaan? Nautitaan siis tulevista datakesuksista ja kärsitään niin kuin Irlannissa google maassa Euroopan alueella?
Kari

Kari Pykälä 4.6.2026 23:38

https://kilowatt.ie/wholesale-electricity-prices-ireland/ noin datakeskusten maassa

Harri Halinen 5.6.2026 08:55

Tuo energia-ala ei ole ainoa jota kansanedustajamme eivät hallitse.
Oma ja puolueen etu hallitaan hyvin.

Harri Halinen 5.6.2026 09:09

Kun on saatu näkymään tuo aiheen viimeisimmän kirjoituksen ajankohta niin saisiko sitä täppäämällä esille sen?

Kari Rautiainen 5.6.2026 14:10
Harri Halinen

Kun on saatu näkymään tuo aiheen viimeisimmän kirjoituksen ajankohta niin saisiko sitä täppäämällä esille sen?

Täppäät ensin sen kotimaan matkailun auki, sitte viimesen kirjoittajan nimeä.

Harri Halinen 5.6.2026 15:08

Tarkoitin että täppäämällä suoraan sitä kirjoituslukua.
Minulla ei toiminut kuten Kari neuvoi - toimii kenties toisin kirjoituksen aloittajalla.

Kari Pykälä 5.6.2026 20:28

Jatkan vielä samaa aihetta. Vaikka se ei ketään kiinnosta!Teen sen sen takia jotta kaikki ymmäertäisi, miksi sähkönhinta poukkoilee. Aikaisemissa kirjoituksissa kerroin miten tämä tehdään. Nyt tulee vähän historiaa, kuinka tähän on jouduttu? Historiassa Eussa oli henkilöitä jotka toimivat Suomen etujen vastaisesti. Muistakkaa kuka halusi Suomesta Harmosinoida hintoja? Muistakaa puolue? Tätä asiaa vastusti Esko Seppännen (Rauha hänelle) Ainoa ihminen joka tajusi mihin tämä johtaa Jokainen meistä – työssäkäyvä tai eläkeläinen – miettii tulevaisuutta ja sitä, mihin suuntaan tämä maa on menossa. Minä energialan eläkeläisenä mietin sitä ehkä vielä tavallista enemmän. En siksi, että kaipaisin menneisyyttä, vaan siksi että näen, miten nopeasti ja huomaamatta energiapolitiikan perusta on muuttunut.

Aikoinaan pohjoismainen sähköjärjestelmä oli yksi kokonaisuus.
Suomi, Ruotsi ja Norja pelasivat samaa peliä:

yhteinen vesivoimatasapaino

yhteinen markkina

yhteinen logiikka

yhteinen luottamus

Se oli järjestelmä, joka toimi – ja toimi hyvin.

Mutta nyt tilanne on toinen.

Norja irtaantui ensimmäisenä – Ruotsi seuraa perässä
Norja teki selkeän valinnan:
kansallinen etu ennen EU‑harmonisointia.

Norja ei ole EU:ssa

Norja ei hyväksynyt EU:n sähkömarkkinamallia sellaisenaan

Norja ei halunnut sitoa vesivoimaansa Keski‑Euroopan hintatasoon

Norja ei halunnut menettää päätösvaltaa siirtokapasiteetteihin

Ruotsi on nyt samassa risteyksessä:

SE3 ja SE4 ovat poliittisesti räjähdysherkkiä

Ruotsissa on kasvava vastustus EU:n sähkömallia kohtaan

Ruotsi on jo käytännössä eriyttänyt siirtokapasiteettinsa

Ruotsi priorisoi omaa teollisuuttaan ja omaa hintatasoaan

Suomi sen sijaan:

Suomi on jäänyt yksin kannattamaan EU:n sähköpolitiikkaa.
EU:n tavoite: hintojen harmonisointi
Tämä ei ole salaliitto eikä mielipide – se on kirjattu EU:n energia‑asetuksiin:

markkinat yhdistetään

hinnat harmonisoidaan

siirtokapasiteetit avataan

alueiden välinen hintavaihtelu pienennetään

Tätä linjaa Suomessa ajoi aikanaan Mauri Pekkarinen EU‑toimielimissä.
Hän puhui avoimesti siitä, että:

“EU:n sisämarkkinoilla sähkön hinnan pitäisi olla sama kaikkialla.”

Mutta kysymys, jota moni nyt esittää, on tämä:

Kenen etua tämä harmonisointi palvelee?

Suomen kuluttajan?

Suomen teollisuuden?

Vai Keski‑Euroopan energiavajeen paikkaamista?

Tätä keskustelua ei Suomessa ole käyty kunnolla.

Suomi maksaa nyt mallista, jota muut eivät noudata
Tämä näkyy konkreettisesti:

Norja rajoittaa siirtoja → hinta pysyy alhaalla

Ruotsi rajoittaa siirtoja → hinta pysyy alhaalla

Suomi avaa siirrot → hinta nousee

Kun SE3 on rajoittunut (kuten nyt 18.5.–22.6. REMIT‑rajoitteiden aikana), Suomi ei saa halpaa sähköä Ruotsista, mutta malli olettaa silti, että kapasiteetti on auki.

Seurauksena:

FI‑hinta nousee

SE1‑hinta pysyy alhaalla

SE3‑hinta elää omassa maailmassaan

Suomi maksaa harmonisoinnin kustannukset yksin

Miksi tästä ei puhuta politiikassa?
Tämä on se vaikein osa.

Energiapolitiikka on:

teknistä

monimutkaista

täynnä sidonnaisuuksia

täynnä EU‑tasoisia velvoitteita

täynnä viranomaiskieltä

Moni poliitikko ei yksinkertaisesti ymmärrä, miten sähkömarkkina toimii.
Ja ne, jotka ymmärtävät, eivät aina uskalla sanoa ääneen, että:

Suomi noudattaa sääntöjä, joita muut eivät noudata.

Lopuksi
En väitä, että ennen kaikki oli täydellistä.
Mutta väitän, että ennen Suomi ei ollut yksin.

Nyt Suomi on:

EU:n sähkömallin uskollisin toteuttaja

pohjoismaisen yhteistyön heikoin lenkki

markkinan, joka maksaa muiden virheet

maa, joka ei saa vastinetta avoimille siirroilleen

Tämä on keskustelu, joka pitäisi käydä avoimesti – ei puoluepoliittisesti, vaan kansallisesti.

Tämä mitä kerroin on kaikkien löydettävissä ? Rautiainen aloitti tämän ketjun sanoilla Polittiikka . Tämäkin on sitä

Kari
Heikki Ikonen 6.6.2026 07:11

K.P 👍

Kari Rautiainen 6.6.2026 08:44

On se sähkö vahvasti politiikkaa. Kaukolämmitteisessä kerrostalokolmiossa kun asun, ja paikalla sen 3-4 kuukautta vuodessa, ei sähkön hinnalla kovin suurta merkitystä. Ei tule kiinnitettyä huomiota asiaan.

Mutta onhan suomessa tehty typeriä päätöksiä eu hengessä, ja sitä ilman.
Ketuttaa kun perusmaksu ja siirto on enemmän kun sähkönkulutus.

Olen valinnut vesisähkön, ei kait se joen virtaama vaihtele vartin välein?

Kirjoita vastaus

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.