Kaasun käyttö matkailuajoneuvoissa Euroopan matkoilla

Kaasun käyttö matkailuajoneuvoissa Euroopan matkoilla

Kun suunnitellaan matkaa matkailuajoneuvolla kotimaan ulkopuolelle, mietitään usein myös mukaan varattavan kaasun määrää. Kaasun riittävyyteen vaikuttavat sekä matkan pituus että kaasun käyttötarve. Jos reissu kestää kesäaikana alle 6 viikkoa, riittää kaksi täyttä 11 kg:n kaasupulloa vallan mainiosti jääkaapin, lieden ja lämmittimen käyttöön sekä grillaamiseen. Kesäaikanahan lämmitintä tarvitsee vain satunnaisesti öisin.

Kaasun kulutusta voi vähentää käyttämällä aina leirialueilla jääkaappia 230 V:n sähköllä ja ajon aikana 12 V:n jännitteellä. Matkailuautoissahan 12 V:n jännitteen käyttämisen mahdollisuus on  aina olemassa ajon aikana auton käydessä, mutta pysäköinnin jälkeen on vaihdettava joko kaasulle tai 230 V:n jännitteelle.

Matkailuvaunuissa jääkaapin käyttö 12 V:n jännitteellä edellyttää 13-napaisen pistokejärjestelmän käyttöä tai erillistä lisäliitintä tätä varten. Haittana on kuitenkin pitkien johdotusten aiheuttama jännitehäviö sekä liitinten ja johdotusten mahdollinen lämpeneminen, jolloin jääkaapin teho laskee.

Kaasun riittävyys pitemmällä matkalla

Jos matkan keston tai olosuhteiden vuoksi kaasua täytyy saada lisää, pitää ottaa huomioon maiden erilaiset pulloventtiililiitännät.

Vain Saksassa on käytössä sama kierreventtiililiitäntä kuin Suomessa. Kaasupullo ei kuitenkaan ole vaihtokelpoinen ainakaan Saksassa, joten asia ratkeaa ostamalla tai vuokraamalla paikallinen pullo, joka on vaihtokelpoinen koko Saksassa. Saksalaisia pulloja on ollut tarjolla myös joillakin suosituimmilla leirintäalueilla joissakin Etelä- ja Itä-Euroopan maissa.

Muita maita varten löytyy adaptereita ja adapterisarjoja, joilla paikallinen kaasupullo voidaan liittää Suomessa käytettävään sivuventtiiliin. Esimerkiksi espanjalaiseen pääliventtiilipulloon kiinnitettyyn adapteriin voidaan liittää suomalainen paineensäädin sekä letkurikkoventtiili. Sama koskee myös muita liitinsarjoja, kuten Euro-Set-sarjaa.

Kaasun käyttö ajon aikana

Suomessa ja Skandinavian maissa kaasun käyttöä ajon aikana ei ole kielletty eikä rajoitettu. Suurimmassa osassa Keski- ja Etelä-Eurooppaa on kaasun käyttö ajon aikana nykyään kielletty, jos ajoneuvon kaasujärjestelmää ei ole varustettu ajoneuvon rakenteisiin kiinteästi asennetulla paineensäätimellä ja letkurikkoventtiilillä. Kyseisen järjestelmän asentaminen matkailuvaunuihin, ja vanhempiin matkailuautoihin huoltoliikkeessä on hyvin yksinkertaista, eikä maksa maltaita. Uusimmissa matkailuautoissahan järjestelmä on jo oltava vakiona.

Huomaathan, että laivassa kaasupullot on aina pidettävä suljettuina!

Kaasupullojen täyttö

Itäisestä Euroopasta voi löytää vielä pieniä täyttölaitoksia, jotka täyttävät asiakkaan kaasupullon turvallisesti, jos asiakkaalla on sopiva adapteri mukana. Mutta pitää muistaa, että meillä käytettävän Propaanin (höyryyntymislämpötila -42º C asti) tilalla Euroopassa käytetään butaania (höyryyntymispiste 0° C) tai niiden seosta, jolloin kaasu ei toimi täällä pohjoisessa enää talvella. Muuten butaanin käyttö on kyllä sallittua.

Varoitus! Autojen kaasutankkausasemilla ei saa lähteä täyttämään kaasupulloja, koska kaasupulloissa ei ole ylitäytönestintä. Kun ylitäytönestintä ei ole, kaasupullo saattaa tulla liian täyteen, jolloin lämpötilan noustessa on vaarana kaasupullon repeäminen. (Jos kaasupullossa ei ole yhtään höyryyntymistilaa, 1 celsius-asteen lämpötilan nousu nostaa pullon painetta 7 baaria.). Kaasupullon täyttö tulee jättää ammattilaisille!

Vaihtoehtokin on nyt olemassa, ei tosin vielä saatavissa
Suomesta

Englannissa ja osin Länsi-Euroopassa on jo saatavilla kuvan mukaisia 11 kg:n kaasupullon kokoisia kiinteästi asennettavia ylitäytönestimellä varustettuja kaasusäiliöitä, joita voidaan Euroopassa tankata nestekaasuautojen tankkausasemilla turvallisesti. Tällaisia asemia ei Suomessa ole, koska täällä ei ole verotusteknillisistä syistä nestekaasulla toimivia autojakaan. Tämä säiliömalli tekee lähivuosina Euroopassa vahvaa tuloaan uusiin matkailuautoihin ja vaunuihin standardin Nestekaasulaitteistojen asentaminen matkailu- ja muihin ajoneuvoihin (SFS-EN 1949+A1) uudistamisen myötä.

Tietoa säätimistä, letkurikkoventtiileistä ja adaptereista

Kiinteästi asennettavia paineensäätimiä mm.

Trumatic MonoControl CS52410-1 (pystymalli) ja MonoControl CS 52420-1 (vaakamalli)

Letkurikkoventtiili suurpaineletkulla 50410-1

Maahantuoja: ATS tuonti Oy

Myynti: Caravanliikkeet ja -huollot.

Espanjalaiseen pääliventtiilipulloon tuote n:o 0104-1200

Adapterit:

Euro-Set-liitinsarja tuote n:o 0123-1590

Liittimet soveltuvat käyttöön mm. seuraavissa maissa: Ruotsi, Norja, Tanska, Belgia, Englanti, Espanja, Italia, Itävalta, Luxemburg, Portugali, Skotlanti, Sveitsi, Ranska

Käyvät mm. seuraavien kaasuyhtiöiden pulloventtiileihin: Agrip, Butan, Butano, Butto, Calor, Drachem, Esso, Kosan, Liguid, Mi, Norrdisk, Flaske, Oba, Thermo ja Vettegas.

Maahantuoja: Wilhtom Oy, puh. 09 420 8075

Myynti: Wilhtom Oy ja  Caravanliikkeet ja -huollot
Liitinsarja: Tuote n:o 1590/1

Täyttöadapterit joilla suomalainen kierreventtiilipullo voidaan täyttää eurooppalaisilla kaasuntäyttölaitoksilla:

Liitin D1
Kaasuyhtiö: Vetta-Gas 
Maat: Italia ja Sveitsi

Liitin D2
Kaasuyhtiöt: Ligui, Butan, Agip, Mi, Pidi-gas
Maat: Italia

Liitin D3
Kaasuyhtiöt: Primus, Pibi, Kosan-Gas
Maat: Belgia, Tanska, Luxemburg, Norja, Itävalta, Portugali, Skotlanti, Sveitsi, Italia

Liitin D4    
Kaasuyhtiöt: Nordisk-Flaskegas, Calor, Botto, Esso, Thermo, Drachen, Primus, Butano, Oba-Gas
Maat: Englanti, Ranska, Hollanti, Itävalta, Sveitsi, Espanja, Tanska

Maahantuoja ja myynti: Wilhtom Oy, Espoo

Paavo Rousku
Leirintä- ja turvatoimikunta
SF-Caravan ry