Vaunun akun lataus 13-napaisen pistokkeen kautta

Hubertus Härke 19.01.2017 20:55

Haluan ladata vaunun akun autoa ajaessa. Veto-auto on Skoda Yeti ja siinä 13-napainen pistoke, mutta navat 10 (latausvirta vaunun akulle), 11 ( siihen maata) ja 12 (tunnistus) eivät ole kytkettyinä. Napa 9 (jatkuva virta) on kytketty ja toimii. Vaunu on Poksi Freedom ja siinäkin 13-napainen pistoke, mutta navat 11 ja 12 eivät kytkettynä. Kokeilin seuraava: syötin 12V Poksin napoihin 10 ( lataus) ja 13 (maata) väliin, mutta jännite ei tule mihinkään läpi, ei vaunun akkuun eikä laturiinkaan. Samalla syötin napoihin 9 (jatkuva virta) ja 13 väliin, eikä sekään tule vaunussa mihinkään paikkaan.
Mitä neuvoksi? Jos esim. vaihdan vaunun kaapelia ja vedän sen akkuun tai laturiin asti, pitääkö sitten vaihtaa myös laturia? Auton lisäkaapeloinnin (ainakin napoihin 10 ja 11) joutuu varmaan teettämään korjaamossa.
Olisin hyvin kiitollinen käytännön vinkeistä.

Tapani Salo 20.01.2017 09:34

Omassa VW:ssa on nasta 9 (jatkuva virta ) ja sen maadoitus nasta 13, tarkoitettu vaunun akun lataukseen. Nasta 10 ( virtalukon kautta ) ja sen maadoitus nasta11, tarkoitettu vaunun jääkaappia varten. Nasta 12 eli perävaunun tunnistus on vaunun pistokkeessa kytketty nastaan 3.
Vaunun akkua ladataan nastoilla 9 ja 13. Jos vaunussa ei ole jääkaappia, ei nastoissa 10 ja 11 tarvitakaan kytkentää.
Perävaunun tunnistus nasta 12 tarvitaan sumuvalon vaihtamiseksi auton perästä vaunun perään.


Nastat 10 ja 11 menevät siis suoraan jääkaapille, eivätkä ole yhteydessä vaunun akkuun.
muokattu: 20.1.2017 09:38
Jyrki Salo 20.01.2017 10:19

Käyppä huollossa,jospa siellä ymmätävät.Itselläni oli Volvossa v-70
ei toiminut 13napainen puuttui sulake välistä ja jonkun dionin laittoivat
purkamista estämään ,kaikille oli paikat valmiina.

Pasi Niemelä 20.01.2017 15:00


Tapani, eikös tuo ole enemmän riippuvainen vaunun kytkennöistä kuin auton. Jos tuohon lykkäät toisen vaunun perään niin asia voi olla toisin. Oletuksena on tietysti että VW on auto eikä vaunu.

Hubertus Härke 20.01.2017 20:43

Kiitos vastauksista. Tutkin viikonloppuna lisää vaunun kaapelointia ja menen maanantaina huoltamolle, josta auto peräkoukkuineen asennuksineen on ostettu.
Vaunussa on kaapeli 8 x 1,5 ja 3 x 2,5. Kaapelin 1. jakorasia aivan vaunun perällä on niin täynnä kun en ole ikinä nähnyt. Voin verrata sitä volkkari kuplaan, johon on ahdettu 20 opiskelijaa. Siis empin sen purkaamista ja tutkimista!
Otan tarvittaessa uudestaan yhteyttä. Hyvää viikonloppua!

Tapani Salo 21.01.2017 09:28

Vaunun kytkentä on tehty Soliferin tehtaalla vuonna 1996 ja auton kytkentä VW:n tehtaalla vuonna 2017. Mitään omia virityksiä ei ole. Soliferin kaapelissa 9, 10, 11 ja 13 ovat 2,5 neliöisiä ja jokaisessa on sulake vaunun puolella.


Tämä vastaus oli tarkoitettu Niemelän Pasille. Täysin samanlainen kytkentä on ollut entisissäkin autoissa, joilla on kyllä vedetty muitakin (tehtaan jäljiltä olevia) vaunuja, ja toiminta on ollut aivan samanlainen. Paperitiedon mukaan kysymyksessä on ylei
muokattu: 21.1.2017 09:55
Tapani Salo 21.01.2017 09:58

Onko lisäyksessä joku merkkiraja, kun ei millään anna kirjoittaa loppuun asti. Siis: Paperitiedon mukaan kysymyksessä on yleinen standardi.

Urho Niskanen 22.01.2017 19:05

Niin noita kytkentöjä voidaan tietysti tehdä monella tavalla, yksi ja ilmeisesti ainoa oikea tapa on tehdä kytkentä standardin DIN 11446 tavalla jolloin napa 10 on latausvirta vaunun akulle ja napa on 11maa navalle 10.

Tapani Salo 23.01.2017 09:54

Vuoden 2017 VW:n sähkösarjassa oli vakiona jatkuva virta nastassa 9. Nastaan 10 sai virtalukon kautta katkeavan virran lisäkytkentäsarjalla. Soliferin alkuperäisessä kytkennässä 10 ja 11 menevät sulakkeiden kautta suoraan jääkaapille 12V käyttöä varten, eivät mihinkään muualle.
Nastan 10 virralla voi toki ladata akkua aivan yhtä hyvin, mutta ainakin VW:n alkuperäisessä sähkösarjassa siihen ei virtaa tule kuin lisäkytkentäsarjalla virtalukon kautta.
Skoda on senverran sukua VW:lle että veikkaan vahvasti siinä olevan samanlainen kytkentä, varsinkin jos auton 9 nastaan virtaa tulee ja 10 ei.

Hubertus Härke 23.01.2017 12:07

Nojoo, niin näyttää nyt olevan, että Skodan sähköasennus on niin kuin Volkarin. Menen tänään vielä Skoda-liikkeeseen ottamaan selvä, mitä tämä lisäkytkentäsarja maksaisi asennettuna.
Samalla selvisi vaunun puoleinen pulma: tehdas on vetänyt 11-napainen kaapeli pistokkeesta vaunun perään 1.een kytkentärasiaan, ja siihen loppuivatkin johtimet 10 ja 9 !! Olen yrittämässä ottaa yhteyttä maahantuojaan. Mutta siltä varalta, ettei siitä ole apua ( tämähän on kumminkin samanlainen huijaus kuin Volkarin päästöjuttu), tarvitsen apua kytkennän tekoon. Minkäläinen piiri pitää rakentaa, mikä mene suoraan jääkaappiin ja mitä akunlatajaan? Mihin tarvitaan sulakeita ja mahdollisesti releetä? Akunlataja/12V-lähde on Westacc. Group J005200/714950. Laturilla on sulake myös auton akusta tulevaan virtaan, mutta akusta ulos tulevasta johdinipusta vain 2 neljästä johtimesta on kytketty. Nuo kytketyt johdot hoitavat vaunun 12V toiminnot. Eli laturiin ei mene nyt mitään ulkopuolisesta jännitelähteesta paitsi oman vaunun akusta. Olisiko nuo 2 vapaata johtoa tarkoitettu auton akulle?

Urho Niskanen 23.01.2017 16:23

Passat ja monenlaiset perävaunun virtakytkennät.
Paskatin kätttöohjekirjassa sanotaan: "navassa 9 on jatkuvavirta jotta perävaunun sisävaloja voidaan käyttää, sähkövarusteille esim. jääkaapille tulee sähköjännite vain moottorin käydessä navan 10 kautta."
Olettaisi vahvasti että napaan 9 tulee ohut johto ja vastaaavasti napaan 10 järeämpi johto, koska tuo 10 napa on
tarkoitettu isoille tehoille ja on varustettu omalla maadotuksella.
Ihmettelen kovasti jos kykentöjä ei ole tehty niinkuin käyttöohjekirjassa lupaavat.

Tapani Salo 24.01.2017 09:50

Napoihin 9, 10, 11 ja 13 tulee Volkkarin sähkösarjassa 2,5mm2 johdin. Sama tilanne on ainakin Solikan vaunussa. Kaikki nämä johtimet ovat 2,5 mm2. Jokaisessa johtimessa on 15A sulake vaunun puolella. Napa 9 menee sulakkeelta suoraan akun + napaan ja 13 samoin sulakkeelta suoraan akun - napaan. Napa 10 sulakkeelta suoraan jääkaapille + napaan ja 11 samoin sulakkeelta suoraan jääkaapille - napaan.

Pasi Niemelä 24.01.2017 10:34


Tapani, onko Soliferissa tosiaan sulakkeet myös miinus-johdoissa.

Onko jollakin selitystä tällaiselle kytkennälle.

Alf Lindblom 24.01.2017 18:47

Todennäköisesti pistokkeen kaikki maajohtimet ovat vaunun päässä kytketty yhteen. Niitä on useita jotta varmistetaan riittävä virransietokyky. Ei olisi mitään järkeä rakentaa kahta erillistä maattojärjestelmää, kun ne käytössä kuitenkin pitää olla yhteenkytketty.
Kabessa maajohdot ovat kytketty yhteen vaunun jakorasiassa.


Autossahan ne maajohdot tulevat joka tapauksessa samasta pisteestä, akun miinusnavasta.
muokattu: 24.1.2017 18:47
Tapani Salo 25.01.2017 09:14

Pasi, Solikassa on tosiaan sulakkeet myös - johtimissa. 13 menee sulakkeensa kautta suoraan akun napaan ja on vasta sen jälkeen yhteydessä vaunun muuhun maattoon. 11 menee sulakkeensa kautta suoraan jääkaapille, eikä liity vaunun puolella maattoon lainkaan. Jääkaapin 12 V on ainoastaan autosta tulevien johtimien asia.


Ainoana selityksenä - sulakkeille tulee mieleen jonkinlainen varautuminen liitäntäkaapelin vaurioihin tai virhekytkentöihin.
muokattu: 25.1.2017 09:19
Martti Valtonen 25.01.2017 10:29

Kysyttiin mihin tarvitsee relettä? Mulla ainakin siihen että jääkaapin virta saa releen kautta akulta virran ja ohjausvirta tulee ajovaloilta. Jääkaapin virta ja siis katkea kun auto sammutetaan tai ajovalot sammutetaan. Näin muistaakseni. En nyt ihan varmaksi muista oliko myös lataus kytketty samoin.

Martti Valtonen 25.01.2017 13:34

Mainittiin myös diodi. Ennen oli vaunuissa diodi estämässä vaunun akun purkautumista autoon päin. Sen vastus aiheutti kuitenkin latausvirran pienenemisen joten vaunun akun latautuminen oli aika heikkoa.

Hubertus Härke 25.01.2017 15:34

hei! sain todella arvokasta tietoa kytkennän teosta. Tämän keskustelun lisäksi olen myös keskustelut puhelimitse Jyväscaravanin asiantuntijan kanssa. Mulla on nyt jo hyvä käsitys mitä kannata tehdä. Mutta kaipaisin vielä vähän tietoja tästä laitteestä: " Akunlataaja/12V-lähde on Westacc. Group J005200/714950. Laturilla on sulake myös auton akusta tulevaan virtaan, mutta akusta ulos tulevasta johdinipusta vain 2 neljästä johtimesta on kytketty." Olisiko nuo 2 vapaata olevaa auton akkuun tarkoitettua??

Markku Anttila 29.01.2017 20:02

Minulla on ollut 2 Santa fee ja 1Sorento maasturia ja kaikkiin laitettu 13 napaiset rasiat jotka "piti"asentaa uutena autoihin.Kaikissa ollut sanomista koska niihin tarvitaan erilliset johtosarja suoraan auton akulta rasialle.Välttämättä liikkeen sähkäri ei ymmärrä vaunun sielunelämää jolloin asennus jää vajaaksi.

Hubertus Härke 21.02.2017 09:18

Hei,
kiitän tästä keskustelusta! Sain siitä arvokasta tietoa. Päädyn nyt seuraavanlaiseen ratkaisuun:

uuden sähkösarjan veto-autoon asentaminen on liian kallista hyötyyn verrattuna;
vedin vaunulla osamatkalta puuttuvat johdot 9 ja 13 päärasiasta jääkaappiin asti. "9" menee relen kautta, jonka ohjaa 3 ja 5, eli oikeanpuoleiset takavalot ja äärivalot. Sillä varmistan, ettei auton akku tyhjenee pitkän pysähdyksen aikana. Jos haluan nimenomaan syöttö autosta pysähdyksen aikana, laitan parkkivalot päälle!
ennen jääkaappia on vielä vaihtokytkin, jolla voin valita joko tätä uutta syöttöä autosta tai sitten olemassa oleva syöttö vaunun omasta 12V-syötöstä.
Tehdään nyt seuraava reissu tällä ratkaisulla ja katsotaan, tyydynkö jatkossa siihen. :-)
Tapani Salo 23.02.2017 09:13

Olethan huomioinut sen, jos Yetissä on ne uudenmalliset automaattivalot, ei takavaloille tule virtaa kuin ajovalojen kytkettynä ollessa.

Hubertus Härke 23.02.2017 16:48

Hei Tapani,
olen vissi otanut siitä huomioon, koska homma toimii aivan niin kuin halusin. Ajoin Yetin eteen, liitin sen vaunuun ja kokeilen kaikki läpi. Ja hyvää tulikin!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.