Nopeusrajoitusten muutokset

Henry Rutanen 16.02.2017 12:12

Todella hämmästyttää nämä kaavaillut rajoitusten muutokset. M-autoille tiekohtainen rajoitus, jarruttomien peräkärryjen vetäjille max 100km/h, jarrullisten vetäjille ennallaan.
Meinaan vaan että noita "muulien" vetäjiä on monenlaisia, pkku "tojon" perässä on ylilastattu "muuli" ja sillä sitten saa paahtaa satasta, ei hyvä sylvi sentään. Kyllä niitä on ennestäänkin "karannut käsistä", ei itseltä mutta monelta muulta.
Sitten jarrullisia edelleen se 80 maksimi. On varmaan turvallisempi tuo jarrullinen yhdistelmä. Niille olisi se 100 ollut sopivampi.
Tuo m-autojen maksimi 120 tuntuu myös todella hurjalta.

Martti Valtonen 16.02.2017 13:46

Niin kyllä me vaununvetäjät ollaan kohta ainoita 80-rajoitteisia. Siitä se stressi kasvaa kun kaikenkarvaista "pollen" kiskojaa kurkkii taustapeilissä että miten tuon s-tanan karvanaamarin ohi pääsisi.

Ei hyvä!


Tosin ite en enää noista stressaa, luon ohitustilaisuuksia raskaalle liikenteelle mutta muut menköön "lakien säätämässä järjestyksessä."
muokattu: 16.2.2017 13:49
Henry Rutanen 16.02.2017 17:33

"Lainlaatijalla" ei minkäänlaista käsitystä asioista. Eihän sitä kyllä koskaan muulloinkaan ole ollut.

Martti Valtonen 16.02.2017 17:51

Mitä muuten teemme "vähimmäinopeus-merkillä" semmoinenkin sisältyy uuteen lakikyhäelmään?

Markku Hämäläinen 16.02.2017 21:47
Martti Valtonen

Mitä muuten teemme "vähimmäinopeus-merkillä" semmoinenkin sisältyy uuteen lakikyhäelmään?

Olettaisin tuon miniminopuden liittyvän traktoreihin yms. jolloin liikennetraktorit jotka voivat liikkua tulevaisuudessa 80 km/h ja saavat näin ollen ajaa motarilla samoin kuin liikennemönkijät, mutta maatalousteaktorit ja mopoautot eivät.

Timo Haapanen 17.02.2017 09:41

Se on karavaanareita varten että ymmärtäisivät ajaa niin ettei olla rekkojen jaloissa.

@timppa

Markku Hämäläinen 17.02.2017 10:46
Timo Haapanen

Se on karavaanareita varten että ymmärtäisivät ajaa niin ettei olla rekkojen jaloissa.

@timppa

Tuskin tulee 80 km/h rajoitusalueelle 90 km/h miniminopeutta, että pysytään poissa rekkojen jaloista :D

Martti Valtonen 17.02.2017 17:52

Suotta Timppa provosoi, semmoista vähimmäisnopeutta ei voi määrätä. Omalta kohdaltani varmaan ei yhelläkkään raskaan kuskilla ole ollut valittamista.

Matti Janhonen 17.02.2017 21:41

Saksalaisiin liikennemerkeihin tuo miniminopeusrajoitusmerkki jo kuuluu.
Moooriteillä hyvä jossa usein min 60 km/h ja sekin aiheuttaa vaaratilanteita jos hätävilkut ei ole päällä.
Usein tuota samaa nopeutta käyttävän hätävikkujen kytkentänopeutena.
Meillähän tämä käytäntö on kielletty.

Yleistä liikennevirtaa merkittävästi alhaisemmat ja kovemmat nopeudet lisää onnettomuusriskiä ja aiheuttavat turhia ohituksia.

Oma käsitykseni on, että m-vaunuista on aiempaa vähemmän haittaa muulle liikenteelle.
Kyllä esim. veturien kasvaneet tehot ja vääntö mielestäni näkyy selvästi yhdistelmien virkeämpänä liikkumisena.

Kaj Nyyssönen 18.02.2017 09:39

Espanjassa on hätävilkut oltava päällä moottoritiellä jos kulkuneuvon nopeus on 50 km/h tai alempi.

Miniminopeusmerkit on vuosikymmenen ainaskin ollut käytössä Portugalissa, Espanjassa ja Saksassa. Ne ovat kaistakohtaisia, käytössä kun on useampi rinnakkainen kaista niin oikenpuolisella kaistalla sitä merkkiä ei ole. Näitä merkkejä näkee eniten jyrkissä mäissä.

Ajoneuvokohtaiset nopeudet Ranska, Espanja ja Portugal ainakin näissä kolmssa maassa on nyt h-auto ja peräkärry yhd. kuorma-auto ja linja-auto tavallisella maantiellä 90 km/h joka on myös näissä maissa perusnopeus rajoitus.

Muitakin maita voi olla jossa on niin asiat kuin edellä kerroin mutta en minä vaan muita tunne.

Martti Valtonen 19.02.2017 12:54

Itseasiassahan meillä onkin jo ollut vähimmäisnopeus merkki käytössä. Sen nimi vaan on "nopeussuositus" Usein näkee sijoitettuna jyrkkiin mutkiin ettei niissä turhia hidasteltaisi:))

Matti Janhonen 19.02.2017 15:02

Ranskassa tuo 90 km/h koskee niitä joiden ajokortti on ollut voimassa alle 2 v.
Ranskassa ei ole ollenkaan tavatonta, että jos ajat moottoritiellä m-autolla sataa niin vaununvetäjä vetää ohi jotain 120 km/h nopeudella.
Espanjassa nopeus on porrastettu < ja > 750 kg. = 90 ja 80 km/h
Saksassa taas auton ja vaunun tekniikan mukaan nopeus on joko 80 tai 100 km/h
Portugalissa moottoritiellä 100 km/h
Lähdetieto: ADAC
Pitkissä laskuissa m-vaunuyhdistelmän nopeus on rajoitettu 60 km/h ja vaunuille voi olla myös alueellisia sivutuulesta johtuvia rajoituksia.

Mm. Saksassa ja Ranskassa voi nopeusrajoitusmerkin alla olla lisäkilpi jossa sanat bei nässe tai bluie, mikä tarkoitta, etä tien olellessa kokonaan märkä on nopeutta alennettava. Milloin tie sitten on märkä on ikuinen kiistelyn aihe ja viime kädessä sen ratkaisee oikeus. Mutta kannattaa lisäkilvet huomioida.

Kaj Nyyssönen 23.02.2017 18:20

"Ranskassa tuo 90 km/h koskee niitä joiden ajokortti on ollut voimassa alle 2 v.
Ranskassa ei ole ollenkaan tavatonta, että jos ajat moottoritiellä m-autolla sataa niin vaununvetäjä vetää ohi jotain 120 km/h nopeudella. "

Koska kysymys koski tavallista maantietä Ranskassa niin onko tuo mantien perusnopeus yli 2v ajokortilla vapaa vai jokin muu rajoitus. ja koskeeko se kaikkia ajoneuvotyyppejä Hekilöautot, pakettiautot, rekat, peräkärryn vetäjät linja-autot?
Matti kun tietää niin voinee kertoa.

Matti Janhonen 23.02.2017 21:16

Muu kuin moottoritie = maantie/valtatie suurin sallittu nopeus matkailuautoille Ranskassa on
< 3,5 t. 90 km/h

3,5 t. 80 km/h

Moottoritie
< 3,5 t. 130 km/h
3,5 t. 110 km/h
Jos kortti on ollut < 2 v. suurin sallittu nopeus on moottoritielläkin 90 km/h

Ranskan moottoriteillä tuo 130 km/h ei koske automaattisesti kaikkia moottoriteitä.
Ne moottoritiet jossa on vain kaksi kaistaa suuntaansa ja nillä moottoriteillä jossa on eri suuntiin menevät kaistojen välissä on vain keskikaiteet, nopeus on liikennemerkillä usein rajoitettu 110 km/h.
Lähdetieto: ADAC

Ranskassa on myös voimassa sadesääntö, joka vaatii pudottamaan nopeutta kun tie on märkä/sataa.

Olavi Kemppainen 27.02.2017 15:35

Kolmekymmentä vuotta vaunua ja mökkikärryä vetäneenä sanoisin, että mökkikärryn vetäminen nykyautoilla on turvallisempaa ja " tarpeellisempaa" kuin jarrullisen matkailuperävaunun vetäminen. On todella turhauttavaa ajaa 500 km:n tai 1000 km:n matkaa Lappiin alle rekkojen 80 km:n nopeutta. Käykääpä Keski-Euroopassa katsomassa ajetaanko siellä pikkukärryn kanssa kahdeksaakymppiä.

Rauno Rantala 06.03.2017 12:06

Kyllä jos "Muuli" on kuormattu oikein etupainoiseksi eikä ylitä korkeinta
painorajoitusta sillä voi normaali nykyautolla ajaa huoletta 100 km, toisin jos on pitkää
puutavaraa joka jopa ylittää tuon enimmäis takaylityksen, tulee helposti lähes takapainoiseksi
on jo 80 km liikaa, ja näitä kyllä näkee liikeenteessä.
Matkailuvaunu hyvällä kelillä ja tarpeeksi isolla vetoautolla , ja sopivalla nokkapainolla voisi olla
100 km /t Minusta tuntuu että kuski joka ajaa tuntee sen jo istuimessa mikä nopeus on turvallinen.
jos renkaissa on ilmat vain yläosassa tuntuu 80 jo kuin ajaisi laakerien päällä, kaikki vaatiii kokemusta
ja sitä tulee vain ajamalla ja herkillä"istumalihaksella"

Mauri Valli 07.03.2017 15:02

On tullut ajeltua paljon maissa, joissa ajoneuvokohtaisia rajoituksia ei ole lainkaan, sekä henkilö- että matkailuautoilla. Liikenne sujuu hyvin ja ohitustarpeita tulee hyvin harvoin. Mm. Nevadassa joillakin teillä rajoitus on 80 mailia = n. 130 km/t. Myös isot rekat painelevat tätä vauhtia. Nykyisten ajoneuvojen tekniikka ja ajo-ominaisuudet eivät tule ongelmaksi, jos kuormauksessa noudatetaan lakeja ja tervettä maalaisjärkeä. Kun meillä tiekohtaiset rajoitukset ovat 80-100 km/t ja moottoriteillä 100-120 km/t, voisi ajoneuvokohtaiset rajoitukset kokonaan poistaa. Tämä vähentäisi huomattavasti ohitustarpeita ja sen mukana ohituskolareita.

Markku Laakso 10.03.2017 19:43
Mauri Valli

On tullut ajeltua paljon maissa, joissa ajoneuvokohtaisia rajoituksia ei ole lainkaan, sekä henkilö- että matkailuautoilla. Liikenne sujuu hyvin ja ohitustarpeita tulee hyvin harvoin. Mm. Nevadassa joillakin teillä rajoitus on 80 mailia = n. 130 km/t. Myös isot rekat painelevat tätä vauhtia. Nykyisten ajoneuvojen tekniikka ja ajo-ominaisuudet eivät tule ongelmaksi, jos kuormauksessa noudatetaan lakeja ja tervettä maalaisjärkeä. Kun meillä tiekohtaiset rajoitukset ovat 80-100 km/t ja moottoriteillä 100-120 km/t, voisi ajoneuvokohtaiset rajoitukset kokonaan poistaa. Tämä vähentäisi huomattavasti ohitustarpeita ja sen mukana ohituskolareita.

"Kun meillä tiekohtaiset rajoitukset ovat 80-100 km/t ja moottoriteillä 100-120 km/t, voisi ajoneuvokohtaiset rajoitukset kokonaan poistaa. Tämä vähentäisi huomattavasti ohitustarpeita ja sen mukana ohituskolareita."

Samaa mieltä.

Markku


Ei tunnu toimivan tämän saitin lainaus ym.
muokattu: 10.3.2017 19:45
Harri Halinen 10.03.2017 19:54

Ikivanha kikka:
Osalainaus = kohteen maalaus-copy-paste kohteeseen.

Markku Laakso 11.03.2017 20:11

Niinhän se normaalisti menee. Lähdin kuitenkin lähestymään asiaa linkin "lainaa" kautta ja kopioin sieltä haluamani osan laatikkoon johon kirjoitetaan.
Yllätys, yllätys. Ohjelma tekikin lainauksen koko tekstistä mitään ilmoittamatta. Tuon lainus-linkin voisi siis poista tarpeettomana.
Teeppä testi miten käy.

Matti Janhonen 13.03.2017 12:58

Niinhän tuo toimii kuten Timo sanoi, ainakin Firefox:ssa.
Kopionnin tein explorerin puolella ja kaikki kopiotu kulki mukana.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.