Pikku E

Seppo Yliniemi 28.01.2017 12:37

Onko pikku eellä suurin sallittu kokonaismassa 7000kg❓
Tuli väitös!

Tapani Salo 28.01.2017 13:04

Trafin sivun mukaan vetoauton kokonaismassa saa olla enintään 3500 kg ja perävaunun massa enintään 3500 kg. Eikö se silloin tee 7000 kg. Elikkä kokonaismassan saavuttaa tämän mukaan vain jos sekä vetoauto, että perävaunu ovat massaltaan 3500 kg. Tässä tekstissähän perävaunu massa on max se 3500 kg, eikä sitä voi ylittää vaikka vetoautosta jäisikin jostain syystä joku kilo käyttämättä.

Seppo Yliniemi 28.01.2017 13:08

Jees olin tällä kertaa oikeassa

Matti Janhonen 28.01.2017 14:45

Käytännössä asiaan vaikuttaa myös valmistajan veturille sallima suurin kytkentämassa ja vetokoukun kN-luku.

Kaj Nyyssönen 30.01.2017 13:52

näinhän nuo luvut ovat. Toisaalta löytyykö sellaista vetoautoa jossa vetokyky on yhtä suuri kuin kokonais massa?
jos löytyy niin epäilen että auto on "koonais massaltaa 4,5 tonnia" mutta katsastettu 3,5 tonniseksi.

Toivo Koistinen 30.01.2017 14:44

Lain laatijahan asetuksia tehdessään ei mieti millaisia autoja, ja vaunuja on, vaan laittaa raamit näille asioille.
Valmistajien puuhaa on tehdä niitä, ja tyyppikatsastaa ne mille painolle sitten katsastavatkaan. Kuten Matti sanoi auton valmistaja määrää vetopainon autolle.
Toivopoika.

Harri Halinen 01.02.2017 11:15

Niin hassuahan se on että jollain kortilla saa kuljettaa jotain massaa joka on 7 tonnia, mutta jos auton valmistaja sallii kokonaispainon vaikkapa 4,5 t, ei tuon ajaminen enää samanlaisella kortilla olekaan sallittua.
Tuollaista ajatustapaa ei pelkän rajoittamisen vuoksi voi ymmärtää.

Toivo Koistinen 01.02.2017 13:22

Nin tarkoitatko B e kortilla sallittavaa yhdistelmää, joka sallii 7 tonnin kokonaismassan, mutta vain auton massaa yksistään 3,5 tonnia.
Järkeenkäyvää, kuten ABC kortti joka sallii ajaa vaikka 100 tonnista autoa, mutta ei salli perävaunu yhdistelmää, vaan pitää olla se C lisänä, jos sen perävaunun masa on yli 750 kiloa.
Sama koskee ABCD korttia, jossa linja auton perään saa laittaa vain korkeintaan, sen 750 kiloisen kärryn
Tosin onnikan perään ei kai saa isompa kärryä pistää, vaikka olisi ABCED kortti,
Sehän lopetti Saksalaisten onnikkahotellit, jos muistatte, kun niiden linja autojen perässä oli se täysperä nukkuma koppi hotelli
Tosin kuten nykyään, jos omistat auton jonka perävaunumassa sallii vain sen vaikkapa 4,5 tonnia kokonaismassaa, niin se on taas auton valmistajan määräämä, eikä koske korttiluokkia
Siittähän tämä johtuu. Kun entivanha henkilöauto jarrullinen perävaunu yhdistelmä kasvoi sen 3500 kilon yli, keksittiin se pikku E
Senhän halutessaan aluksi sai AB pahvi kortilliset lunastaa suoraan, mutta B kortti kun tuli henkilöautokortiksi, niin se ei ollut ilman ajokoulua sallittua
Toivopoika

Jarmo Leinonen 01.02.2017 15:34

Aiheeseen liittyen... Britit Ivalossa heinäkuussa 2017.


Piti olla 2016.
muokattu: 1.2.2017 15:40

Liitetiedostot

wp_20160703_001.jpg
Kasikasi Kooviis 02.02.2017 10:18
Kaj Nyyssönen

näinhän nuo luvut ovat. Toisaalta löytyykö sellaista vetoautoa jossa vetokyky on yhtä suuri kuin kokonais massa?
jos löytyy niin epäilen että auto on "koonais massaltaa 4,5 tonnia" mutta katsastettu 3,5 tonniseksi.

Löytyy - tyypillisesti ajoneuvoluokasta M/N(1/2)G, maastoautot.
esim. https://www.nettiauto.com/land-rover/discovery/8579568

Mikään ei estä etteikö maastokuorma-auto N2G ottaisi vaikka matkailu korin alustaksi, jos itse rakentaisi.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.