Matkamökin kulutus / kulut 2016

Kaj Nyyssönen 28.02.2017 15:44

Tuli laskettua mitä kulutti bussi vuonna 2016 Vuoden aikana tankattiin 3129 litraa se maksoi 3287€ ja litrahinta oli kohtuullinen 1,051 €/litra
Tankkaukset on tietysti laskettu tankkausväliltä. kun taasen yläosassa on km/kuukausi, käyttöpäivät ja korjaus+huolto

Huoltopuolella on maaliskuulla 115Ah hupiakku uusi, kesäkuussa katsastus, elokuussa sivukotelon lattian ja rungon korjaus sekä kaasujääkaappi, syyskuussa vuosihuolto Raskone ja lokakuussa uusi Thrumatic kaasulämmitin + pölynimuri ja kemsan nestettä.

auto on Volvo B10M alustalla Ajokki 7000

Matti Janhonen 28.02.2017 18:03

Pitää ihan kommentoida noita Kaj´n lukuja, kun nämä auton kiinteät ja muuttuvat kulut esille pantuna on aika harvinaista herkkua täällä
Jostain minuile tuntemattomasta syystä niitä ei esille panna, ovat lähes tabu.

Kaj´n kilometrikustannus tuntuu aika kovalta, mutta jos laskelmaan liitetään myös vuotuiset poistot niin kilometrihinta tasoittuu kummasti verrattaessa kuluja vaikka 70 000 euroa maksaneeseen uuteen autoon ja sen poistoihin. Uusi kallis auto ja vähän vuotuisia kilometrejä nostaa todelliset kilometrikulut helposti euroon/km.

Oman auton kulut samalla tyylillä laskien oli n. 23 sent/km. Kilometrejä kertyi v. 2016 yhteensä kahdella reisulla 12 120 km ja niistä n. 95 % ulkomailla kolmen kuukauden aikana ajettuna.
Auto oli liikennekäytössä käytännössä n. 100 päivänä.
Rengaskulut ei ole tuossa 23 sentissä/km mukana, mutta nehän on Michelineillä ajaen 1 sent/km.


Timo Haapanen 28.02.2017 18:18

Mistäpä ne poistot tietää ennen kuin lopettaa harrastuksen ja myy vehkeet pois. Ainakaan reissujen kuluihin niitä ei kannata sotkea, vertailu toisten kanssa on mahdotonta jos eri hintaisten autojen kuluja laitetaan matkan kustannuksiksi. Naftat kuuluvat matkaan muut eivät.

Mulla on nyt auton mittarissa 21 000 km. ja misukoista jäljellä 5 mm eturenkaissa. Huhtikuun matkan jälkeen ne ovat valmiit.

Eilen tilasin toisen merkkiset renkaat valmiiksi.

@timppa


Ja edellinen omistaja on ajanut auton ekan talven nastarenkailla, ehkä muutaman tuhat kilsaa. Autossa oli 9000 mittarissa kun sen viime keväänä ostin.
muokattu: 28.2.2017 18:22
Kaj Nyyssönen 28.02.2017 18:51

Minun tapauksessa jäänösarvo on 0 - 2000€ välillä joten sitä ei kovinkaan paljon ole sotkemassa lopputulosta. Minä kuiteskin lasken edelleen nauttivani niista kirjanpidon marginaalin merkinnöistä jäännösatvosta joka on LIKI NOLLA.

Matti Janhonen 28.02.2017 19:23

Tokihan poistot - ja yleensäkin pääomakulut - voi laskea monellakin eri menetelmällä ja aika luotettavasti.
Se on sitten eri asiaa jos ostohetkellä lyö koko kauppasumman pöytään ja merkkaa ajatuksissaan koko kauppahinnan kerralla kuluksi tyyliin -lysti maksaa sanoi mustalaispoika.

Mitä matkakulujen/yksittösien matkan kulujen laskemisen tulee niin itseään voi pettää monella tavalla.
Autosta syntyvät vuotuiset kulut jaettuna vuoden ajokilometrimäärillä antaa tuloksen sent/km.
Kun kunkin matkan pituus kilometreinä tiedetään niin matkakohtaiset kulut on silloin helppo kohdentaa ko, matkan kuluksi kertomalla matkan pituus km x sent/km.
Ja todelliset matkakulu saadaan kun auton kuluihin lisätään ko. matkasta syntyvät muut kulut miinus matka-aikaiset säästöt kotona/kotimaassa, eli nettokulut.
Kun muita maksajia itsensä lisäksi kuluille ei ole, niin turha pettää itseään.

Mutta jos elämässään ei muutenkaan vaihtoehtoajattelua harrasta niin se on sitten siinä.
Omat kulut yhteensä oli 2016 seuraavat. kevään matka 3000 e, syksyn matka 4000 e + auton kulut n. 1000 euroa (po-aine huomioitu jo matkakuluissa) = n 8 000 euroa.
Sillä rahalla tekee jo paljon muutakin "pahaa", jos eri vaihtoehtojen kautta ajattelee.

Mitä rengaskuluihin tulee niin Michelinin rengassetti alle laitettuna maksaa 70 000 senttiä ja niillä ajaa 70 000 km, jolloin rengaskulu on sen 1 sent/km. Tekisi mieleni sanoa, että ostakaa kitkat niin pääsette pienemmillä rengaskuluilla.


Timo Haapanen 28.02.2017 19:51

En millään pääse misukoillani kuin max 30 000km eturenkaina, takana vähän enemmän. Ne ovat uudet ja pehmeät, eikä niillä ehdi siihen vaiheeseen että alkaisivat kestää.

Reissu maksaa sen mitä sen aikana pankkitilitä menee.

@timppa

Toivo Koistinen 28.02.2017 19:51

On hyvä, että on joku, joka laskee, ja pitää kuluista kirjaa, Näin saa haluava tietoa. Joskus kun on tehnyt mieli onnikkaa, niin siinä on tuo laskenta apuna, tosin 1,05 litran löpöä ei täällä saa.
Noista poistoista, miten sen ajattelee. Semmoinen, joka vaihta autoa, hänelle tuo asia merkitsee konkreettisesti.
Tosin eipä juuri kukaan ajattele poistoja autoa vaihtaissa. Väliraha, ratkaisee kaupan, ja se on siinä. Näin se menee.
Olen monta kertaa puhunut, jopa kotona, että missään nimessä omaa asuntoautoa ei kannata koskaan ostaa, vaan aina vuokrata.
Tai ostaa riski auto, ja vuokrata sen perään vaunu, tai ostaa se. Omaa vaunu hoidettuna kestää kymmeniä vuosia, ja vaikka vaihtaakin, niin sen neliöhinta verrattuna autoon on jotain aivan muuta
Mutta päällikön kanta. Minä en ala siivooamaan vuokralle ottaissa, ja reissusta tulessa vierasta vehettä. En ole uskaltanu sanoa, että niinhän sinä teet omankin kapineen kanssa.
Puurolautanen on tärkeämpi saaha kotona sisällä eteensä, kun lämmittää nuotiolla hernekeittoa purkkia varsinkin talvella.
Näin siis poistolla meilläkään ei ole merkitystä tuonkaan takia, vaikka vaihtaisimma autoa, pitää vain lohduttautua. Eläkeyhtiö maksaa
Samahan se on oman talonkin kanssa. Asu vuokralla, niin elät huoletonta aikaa, ja jos työ, tai muu vie toisaalle, niin muuta uuteen vuokra asuntoon
Toivopoika

Kaj Nyyssönen 28.02.2017 20:02

Minä poistin sitä 10 vuotta kirjanpitosääntöjen mukaisesti, mutta verottaja ei sitten uskonut lopulta tätä ansaintamallia joten poistot tehtiin vain omaa uteliaisuutta varten.

Viime kesänä kun 200 000 km tuli täyteen niin laskin silloin koko 16 vuoden aikaiset kustannukset niin keskiarvo on 200 000 km 1€ per km. Nyt se on paljon halvempi . Mutta kannattaa aina muistaa että harrastaminen maksaa jos sitä tekee omilla rahoilla. Omilla rahoilla tehtynä se on miltei riskitöntä eikä ole kovaa kiinnijäämis riskiä.

Timo Haapanen 03.03.2017 09:58

Näin kun ilman matkakuljinta ei ole ollut kymmeniin vuosiin en yksittäisen reissun kustannuksiin kalustoa laita.

Kuka laskee siviiliautolla mitä maksaa auton kuoletus kauppareissussa Ikeaan sadan kilometrin päähän?

Meillä on 50€ päivä + laivat ja naftat ollut aika hyvä kaava laskea kulut. Päiväkuluunkiin voi sitten jakaa laivat päiväkohtaisesti päälle ja mitä pidempi reissu sen enemmän ollaan paikoillaan joten naftakulu lisättynä päiväkuluun pienenee.

Kertolaskulla 50X30=1500/kk. Itsellä jää kotimaan kuluja pois n. 1000€/kk Tämä vaihtelee eri henkilöillä asuintavan, autojen määrän, ruokalaskun yms. mukaan, mutta mulla se tekee sen.

Laivoissa voisi olla joku 600-700 ellei mene Tallinnan kautta. 10 000km - 11000 km Portugalin matkalla tulee väkisin. Nafta on silloin n. 1300€ Tuo pari tonnia jaetaan sitten matkapäiville, Vaikkapa 75 päivää niin se n. 28€/ vrk.

Tälläisellä laskelmalla maksaa kahdelle yhteensä 75 päivän matka jossa Portugal on lopullisena kohteena n. 3500€

Ja eläke tulee molemmille joka päivä.

@timppa




Tietysti sesonkina matkaavan lapsiperheen kulut ovat aivan eri planeetalta.
muokattu: 3.3.2017 11:41
Seppo Yliniemi 03.03.2017 10:29

Lainaus.
"Mitä rengaskuluihin tulee niin Michelinin rengassetti alle laitettuna maksaa 70 000 senttiä ja niillä ajaa 70 000 km, jolloin rengaskulu on sen 1 sent/km. Tekisi mieleni sanoa, että ostakaa kitkat niin pääsette pienemmillä rengaskuluilla"
Mikähän mallin misukka mahtaa olla kysymyksessä?
Oisko vanha ZX tai joku semmoinen.

Matti Janhonen 03.03.2017 10:36

Toki noinkin voi ajatella ja pitkälti ajattelen itsekin samoin, muuten en näin paljon rahaa harrastukseen käyttäisi.

Mutta se ei muuta sitä tosiasiaa. että tämä on ainakin tällä omalla tyylilläni tehtynä - vaikka ajankin vanhalla kalustolla - aika kallis harrastus, ihan kuten jollekin on kallis ja kaukana oleva kesämökkikin.
Ja kun näin on, niin tämä rajaa harrastajien määrää ja aina tämä harrastus tulee pysymään koko matkailun kentässä marginaalissa.

Minusta on vain hyvä, että harrastuksen todelliset kulut niin kiinteiden kun muuttuvienkin kulujen osalta tuodan avoimesti julki, olkoonkin, että lajia voi muuttuvien kulujen osalta harrastaa niin monella tavalla ja kustannustasolla.
Olen jopa ajatellut laskea uudenlaisen camping-matkan kulut vaikka Espanjaan tai Croatiaan tehtynä, jossa ei olla liikkellä matkaluautolla lainkaan vaan majoitutaan camping-alueden korkeatasoisissa bungaloweissa.
Tulos saattaisi olla aika yllättävä hinnan suhteen. Ehkä joku sadepäivä tämän laskelman vielä teen.

Itse teen jokaiselle matkalle suuntaa antavan matkaohjelman ja sen pohjalta budjetin, josta voi poiketa kun tarvis tai mieli tekee. En kuitenkaan laske matkabudjetiin auton kuluista kun polttoainekulut.
Näin matkabudjetin voi jakaa kahteen osaa josta ensimmäisen osan muodostaa matkan "kiinteät kulut" jotka syntyy reitin läpiajamisesta, teki sen kuinka hitaasti tai nopeasti tahansa, ja toisen osaan budetista muodostaa "muuttuvat" kuluista jotka on suoraan riippuvaisia matkapäivien määrästä-





Yliniemi Michelin Agilis Alpin jotka suomalainen rengasliike tuotti Saksasta. Hinta selittyy sillä, että olen ollut ko. liikkeen asiakas kaikkien autojen osalta jos vuosikymmeniä ja vakiotarjouspyyntöni on; anna nyt sellainen tarjous ettei minun tarvitse tämän asian takia pitkin kaupunkia ravata.
muokattu: 3.3.2017 10:42
Erkki Krekilä 17.05.2017 14:47

Matkailuauton kuluista ja kulutuksista hieman.
Kun vaimon kanssa ostimme uuden matkailuauton, meiltä kyseltiin että kuinkas paljon tuollaisen käyttö tulee maksamaan ja mitä se muuten kuluttaa löpöä ajettaessa.
Vastasin.
Mitä väliä sillä enää on, noihan on pitänyt miettiä ennenkuin autoa hankkii, vieköön nyt käytössä sen mitä vie maksettavahan se on jos auton haluaa pitää ja ajaa sillä.
No sen verran voin valottaa että kun tulimme 8.5 Kilpisjärveltä, oli keskikulutus 670km:n matkalla 8.8l/100km, en pidä sitä pahana Alkovimallin autolle, auto siis Ford Rimor Katamarano-3 vm. 2008, mittarilukema nyt n. 160 000km.
Eräs ystäväni sanoi että ootte te paljon ajaneet sillä kun hänen vuoden vanhemmalla autolla on ajettu "vasta" n. 50 000km, vastasin siihen että olet sitten hankkinut helvetin kalliin pihakoristeen... ;)


jostain syystä en päässyt laittaan nimeäni kirjoitukseen, olen Erkki Krekilä Raahesta
muokattu: 17.5.2017 20:37
Veli-Pekka Merikallio 17.05.2017 15:28

Miksei mulla näy tuon edellisen kirjoittajan nimeä, muistelen liiton ohjeistaneen, jotta jokainen kirjoittaa tänne omalla nimellään?
Ei voi olla kahta erilaista tapaa käsitellä kirjoittajia eli pannaanko nimettömiksi kaikki kirjoitukset.

Kaj Nyyssönen 03.06.2017 15:41

Tässä vielä tuo vanha tilasto graafisena auton kaikki kirjatut kulut. (Kakki = 96% kaikki kulut)

Liitetiedostot

b10m_kayttokulut.jpg
Pentti Nieminen 03.06.2017 20:52

Mielenkiintoisia mielipiteitä . Mulla on vähän tuo Janhosen mainitsemaa mustalaispojan asenne ,lystimaksaa . Ostin leskeksi jäätymäni as auton ja sain sen mielestäni kohtuuhintaan . Sen jälkeen oon laskenut reissujen hinnaksi vakuutuksen , veron ja polttoaineen kulutuksen . Enempää en ole numeroitten kanssa alkanut värkkäämään . Joskus aikanaan kun tuon myyn ,saan siitä toivon mukaan sen hetkisen markkinahinnan ja siihen tyydyn . Tein silloin ostaessani itselleni selväksi että hinta laskee aika reilusti , mutta halusin nauttia vapaudesta jota eläkepäivät antaa , jos vaikka onkin kallista . En tuomitse toisten tekemiä laskelmia , halusin vain kertoa miten itse kustannukset lasken .

Toivo Koistinen 04.06.2017 06:41

Ainoa tosiasiahan on, että jos mitä hankkii kannattaa laskea ennen hankintaa se hinta, kulu, ynnä muu homma, ja mieluusti OIKEIN. Jälkeenpäin laskeminen on, kuten entisellä miehellä.
Lämmittää hetken housuisa, mutta sitten alkaa tuntumaan huonolta.
Kerron esimerkin.
Yli kolmenkymmenen vuuen jäläkeen hoksin, että pitää ratttorivanhukseen laittaa etukuormaaja.
No oli kannustimena nuo konemiehen niskat, jotka ei enää oikeen mielellään kääny touhuamaan takakuormaajan kanssa
Netissä kattelin käytetyn, ja laskin paperille kuluja, mitä siihen menisi, kun asentaisin, ja sovittelisin käyttöön. Huom reilusti yläkanttiin
Syssyllä sen aloitin, käyttelin talven, ja nyt sitten koitan muokata sen lopulliseen muotoon.
Kulkaa, niillä laskelmilla saisi pyyhkiä... Se kuormaaja tuon noitumisen jälkeen, kun saan sen valmiksi odottaman ensimmäistä remonttia, MAKSOI PALJON.
Olisin saanut uuden sillä hinnalla reilusti.
Muta tuosta matkakulkimesta, siinä pätee sama. Jos ostat, niin toiveena on saada MIELUINEN, ja hyvin pelaava, että ei tarvi murheita kantaa, että mitä puutosta siinä on.
Sitten kun olet ostanut, se raha on MENNYT siihen ja sillä selvä. Käyttö, ja ylläpitokulut siten juoksevat aina eteenpäin, kunnes hävität sen.
Siksi olisi paras puhua, kannattaako ostaa, vai olla ilman, ja harrastaa muuta.
Että näin.
Toivopoika

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.