Latausasiaa

Ilkka Ronkainen 06.02.2017 09:21

Huomasin pimeällä ajaessa että valot himmenee noin joka viiden minuutin jaksoissa noin sekunnin ajaksi.Tuntuu kuin laturi lopettaisi latauksen noin sekunnin ajaksi.Minulla on asennettuna digitaalivolttimittarit molemmille akuille ja ne näyttää normaalisti 14,1-14.2 volttia.Katkon aikana siinä välähtää jotain 13V,onko muut havainneet samaa?Auto on ducaton alustalle tehty Byrstner 2,3,vm2015.Edellinen autoni oli samanlainen vm2011 ja jotenkin muistelin että siinä olisi ollut samaa oiretta,sillä tosin ajoin harvoin pimeällä.Autossa on vielä takuu toukokuulle asti.

Matti Janhonen 06.02.2017 11:31

Vaikuttaa äkkiseltään arvoituna auton laturin jännitteensäätäjävialta.
Vaihtelun voi todeta myös mittaamalla latausvirran jännitettä kun moottori käy. Näkyy kyllä mittarista kun näkyy valoistakin.
Vika ilmenee useimmiten niin, että valot kirkastuu ja himmenee (seilaa) jatkuvasti.
Jos vika on tuo, niin sen hyvä puoli on siinä, että vika on halpa korjata vaihtamalla uusi säätäjä.
Näyttää olevan Motonetissäkin hintaa 45 euroa.

Nuo akkujen navoilta mittaamasi jännitteen on napajännite heti latauksen jälkeen, mutta sen ne kertoo, että laturi kyllä lataa mutta latausjännite (valoteho) vaihtelee.


Juhani Halmeenmäki 06.02.2017 17:33

Jos takuu voimassa, niin ehdottomasti tutkituttamaan sen piikkiin. Vaikka vika ei nyt selviäisikään, jää käynnistä todiste, että vika on ollut jo takuuaikana.

Aimo Kinnunen 06.02.2017 19:15

Ensiksi kysymys ? Onko sulla auton keula miten tiukasti peitetty ? Liian lautalla kelillä flekti lähtee pyörimään joka pudottaa jännitettä niin nopeasti, että valot vilahtaa juuri kertomallasi tavalla. Mulla alkoi sama vilkkuminen kun ostin alkuperäiset suojat eteen ja vielä pohjapanssari on paikoillaan. Ota kokeeksi keula peitteetä pois ja kokeile loppuuko vilkkuminen.

Tv.ami


Piti olla lauhalla eikä lautalla.
muokattu: 6.2.2017 19:43
Ilkka Ronkainen 06.02.2017 20:22

Kiitos vastauksista,ajoin viimeksi keula peitettynä kun kävin Torniossa,pakkasta parhaillaan -33 astetta,flektin käynnistys sopisi hyvin oireisiin, moottorin lämpömittari näyttää tosin samaa kuin kesällä ajaessa.Missä mahtaa olla anturi joka käynnistää puhaltimen?Kesällä ajaessa en ole himmentymistä huomannut,syy mahdollisesti on puhaltimen käynnistyminen.Lisäksi kovalla pakkasella syttyi keltainen moottorin varoitusvalo ja sammui kun sää lauhtui,soitin JP caravanille jossa sanoivat että normaalia.Varmaan diesel alkoi hyytymään.

Toivo Koistinen 07.02.2017 08:23

Meillä tuo vanhus tekee sitä sama millon hoksii, ja on tuon neljättätoistavuotta tehnyt. Siinä vikana ei ole jäähdytys puhallin, koska useimmin ajon alussa tekee, eikä moottorin lämpö ole noussut.
Mutta ei ole tullut senkummemmin, koska lämmetessä lopettaa.
Olen arvellut säätimen sitä tekevän.
Toivopoika

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.