Ruiskutusjärjestelmän häiriövalo- mikä vaivaa.

RUOTSALAINEN JUKKA 25.09.2016 11:12

Hei, löytyykö vinkkejä mikä on vaiva?

Eilen laitoin Webaston päälle. Jonkin aikaa sen käytyä sammutin Webaston ja lähdin liikkeelle autolla. Pian sen jälkeen syttyi ruiskutuspumpun keltainen merkkivalo ja tehot laskivat. Muuten auto pelasi normaalisti.

Otin akun toisen navan pois ja hetken odottelun jälkeen napa takaisin. Auto käyntiin ja kuinka ollakaan merkkivalo syttyi taas ja tehot olivat poissa + vakionopeussäädin ei pelannut.

Ajoimme alhasilla tehoilla noin 150 km ja pysähdyimme. Kävin kaikki sulakkeet lävitse: irroitin ne, tarkastin kunnon (kaikki ehjiä), ja sitten painoin ne huolella takaisin hivenen heilutellen kontaktin varmistamiseksi. Lisäksi käynnistin hetkeksi Wbaston. Auto käyntiin ja kuinka ollakaan tehot olivat ihan normaalit, vakionopeuden säädin toimii: vain merkkivalo jäi päälle. Nyt käsittäseni tilanne on se, että auto on ok, mutta merrkivalo ei poistu ilman, että käyttää autoa pajalla vika analyysissä??

Mikä vaivaa? Tekniikan pojat ja muut tietäjät: onko arvauksia mistä johtuu ja mitä kannattaa nyt. Kaikki vastaukset kelpaa.

Luin täältä karavaanereiden aikaisempia kokemuksia ja aika monessa oli tarinaa sulakkeen palamisesta esim huohottajan lämmittimen osalta, joka oli aiheuttanut samanlaiset oireet.

Auto fiat, multijet 130, 2008.

ASIKAINEN MATTI 25.09.2016 12:32

Vastaisen varalle:

Hanki OBD-lukija, kustannus 20 - 50 €, ja imaise netistä ilmainen Torque-ohjelma tablettiisi tai älypuhelimeesi, niin voit selvittää häiriön syyn itse heti matkalla ja kuitata häiriövalon tarvittaessa pois.

Vika saattaisi olla se tyypillinen: kaasuläppäkotelo. Kun moottorin ohjausyksikkö toteaa vian ja laskee tehoja, niin ilmeisesti se myös viisaasti estää vakionopeussäätimen tominnan.

Jos se on se, niin tilaa uusi esim. Axel Augustinilta Saksasta (hinta viime vuonna viikossa kotiin tuotuna n. 260 €) ja ja vaihda itse. Työ on helppo tehdä vaikka kotipihalla niillä ohjeilla valokuvineen, jotka löytyvät tältä palstalta aihehaulla. Säästö itse tehtynä luokkaa 500 €.

Käyttäjän lisäys viestiin 25.9.2016 klo 14:51:24 Tarvittavia työkaluja:

sopiva Torx-avain käyrä 12 mm:n lenkkiavain hylsysarja 1/4 tuuman vääntiöllä (isompi ei käy kaikille muttereille) Lisäksi maskin purkamisessa huomioitava painonastalla (kulmikkaat) ja ruuvilla (pyöreät) levitettävät kiinnitystapit. Huomaa, että maski nousee vain suoraan ylöspäin piilotapeistaan.
RUOTSALAINEN JUKKA 05.10.2016 18:46

Nyt on aika jakaa eriskummallinen tarina.

Syypää ruskutuspumpun merkkivalon syttymiseen oli hiiri.

Auto oli tänään pajalla ja tietokone näytti/viittasi ilman määrässä olevan jotain ongelmia. Minulle kerrotun mukaan kaikki ilmaletkun purettiin ja mistään ei löytynyt mitään. Lopulta (en tunne tekniikkaa), jostakin ilmamäärää mittaavan anturin luota löytyi hiiren raato, joka aiheutti ongelman.

Uskon tähän sen takia, että vaihtaessani ilman suodatinta, päätin mielenkiinnon vuoksi kokeilla kädellä minkälainen on ilmansuodattimen pohjan muoto. Sieltä tuli käteeni tuppo kuivunutta "villaa", joka itse asiassa oli kuolleen hiiren raato. On hyvin todennäköistä, että ottaessani vanhan suodattimen pois ja/tai käpälöidessäni suodattimen kotelon pohjaa, on raitis ilma kanavaan tippunut toinen raato. Kun sitten lähdin ajamaan, niin raato on liikkunut kanavassa ties minne ja aiheutti merkkivalon syttymisen. Merkkivalo syttyi noin 200 metrin ajon jälkeen, kun suodatin oli vaihdettu.

Se minkä tästä opin niin on:

aina suodatin, jossa on verkko sisäpinnassa laitan jonkinlaisen verkon syylärin yläreunassa oleviin raitisilmanotto aukkoihin.

Huoltopäällikkö kertoi, että ei ole ensimmäinen kerta, mutta harvinaisempi. Kertoi, että hiiren tekevät reiän suodattimen pahviin ja siitä sitten matka jatkuu.

Onko muilla yhtä ihmeellisiä sattumia?

JANHONEN MATTI 05.10.2016 22:39

Ennen piti Trabantin huippunopeus nostaa 80 km/h kun tikan lentonopeus oli parhaimmillaan 60 km/h.

Nyt hiiret syö jo Fiattia. Mihin tässä vielä joudutaan?

Mutta totta puhuen ilmamassamittari on hyvin herkkä laite, eikä hiiriä siedä. Vastuslanka vaurioituu hyvin herkästi. Sen yksi ominaisuus on se, että kun se rikkoutuu niin tehot putoaa koska se välittää väärää tietoa ECU:n.

YLINIEMI SEPPO 06.10.2016 07:39

http://keskustelu.suomi24.fi/t/526902/hiiri-norsu-ja-mersu-

JANHONEN MATTI 06.10.2016 11:03

Kävipä kerran niin, että jänis putosi heikkoihin jäihin ja parkui hirvesti apua. Lähistöllä liikkunut kettu kuuli avunhuudot ja riensi ohentamaan jänikselle pitkän häntänsä jota pitkin jänis kiipesi jäälle ja pelastui.

Jäniksen kysyessä ketulta palkkaa pelastamisesta kettu sanoi, että mitäpä tuosta, jos minä satun putoamaan jäihin, niin palasta sinä minut.

Ja niin kävi, että seuraavana talvena kettu putosi heikkoihin jäihin. Jänis osui paikalle ja osoitti häntänsä ketulle, mutta eihän kettu siitä lyhyestä töpöhännästä otetta saanut. Aikansa yritettyään jänis sanoi ketulle, että odota hetki niin haen kotoa auton ja vedän sillä sinut avannosta. Eikä aikaakaan kun jänis tuli autolla paikalle ja veti sillä ketun avannosta jäälle.

Mikä on tarinan opetus? Lyhyelläkin hännällä pärjää jos on Fiat Ducato.

RUOTSALAINEN JUKKA 06.10.2016 17:33

Hei, eihän tässä voi ko tapauksen johdosta muuta kuin todeta: pieni eläin, suuret voimat.

4s hiivatti menossa ja mitään isompia ongelmia ei ole ollut. Kai näissä kaikissa rakkineissa on jotain pientä. Omalla kohdalla on ilmeisti ollut muita kuin maanantaivuoron autoja, kun remontit ovat jääneet lähinnä normaaleihin huoltoihin ja lampun vaihtoihin.

YLINIEMI SEPPO 06.10.2016 17:48

Kyllä se on mukava kun ei fiattimiehet ottavat osaa meidän kärsimykseen, on olut vasta muutama fiu ja Ford molempia on korjattu.

Mersunko sai ei tulis korjauksia vain "ennakko huoltoja"?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.