Renashavaintoja

TURUNEN HEIMO 22.09.2016 13:48

Kesän matkoilla huomioin että matka-automme takarenkaat olivat kuumat matkarupeaman jälkeen verrattuna eturenkaisiin jotka olivat lähinnä lämpimät. Auto etuvetoinen Maxi, 16 ", edessä Nokia, takana neljä vuotta vanhemmat Continentalit. Auto iskussa ja mitään jarru-tai laakeriongelmaan ei ole. Selvyyden renkaista johtuvaan eroon saisi saisi jos renkaat vaihtaisi akseleiden kesken mutta painavat kuin synti. Onko muilla vastaavaa huomiota?

KOISTINEN TOIVO 22.09.2016 14:05

Oliko sade keli, vai kuiva, oliko takatallissa kuormaa. Iliko ilmanpaineet kohillaan Jos jossitellan, ettei jarru, eikä laakeri ongelmaa, joka kuumentaa vanteita, Niin kuorman paino vaikutaa ehkä. Sitten kun ajaa sade kelillä, niin jos kuumenee, niin voisi ola spekulointia, että etupyörät "kuivaavat" jälkeä, ja takapyörät tulevat sitä kuivempaa. Mutta se on ajatus. Kuivalla kelillä oikeastaan kuorma on joka lämmittää, ei noissa renkaissa pitäisi olla lämpötila eroa merkkikohtaisesti. Toivopoika

ASIKAINEN MATTI 22.09.2016 14:14

Nokialaiset varmaan tavalliset renkaat ja Continentalit Camperit. Jos Campereissä paineet tavallisen taulukoista, niin kulkivat barin verran vajaapaineisina ja seurauksena on silloin lämpeneminen. Tällainen ajatus näin faktoja lähemmin tuntematta.

TURUNEN HEIMO 22.09.2016 16:47

Renkaat, kantavuudet ja paineet oikeat, kyseiselle automallille tarkoitetut. Kuormaus jopa tavallista kevyempi kun sähköpyörät eivät olleet kyydissä.

TOIVONEN MARTTI 22.09.2016 17:30

Eikös kuitenkin etuakselin ja taka-akselin kuormissa ole aika iso ero. Varsinkin jos on pitkä peräylitys on takarenkailla kuormaa ihan erilailla. Siitä johtuva lämpötilaero voi olla aika iso.

Ja kyllä renkaissakin on eroja. Kaikki tietää että renkaiden vierintävastus voi olla pieni tai iso, sitä pidetään yhtenä renkaanvalintakriteerinä. Iso vierintävastus merkitsee korkeampaa lämpötilaa koska se vastuksen voittamiseen tarvittava voima muuttuu lämmöksi.

Eli tilanne voi olla juuri sellainen kuin sen tuon auton ja noiden renkaiden kohdalla pitääkin olla.

mot

TURUNEN HEIMO 23.09.2016 09:09

Aivan, todennäköisesti se johtuu renkaiden erosta. Paitsi ulkonäöllisiä eroja niin eroja renkaissa on myös rakeneteessa, toisen runko voi olla joustavampi yms. Nokialaiset tuntuivat hiljaisilta mutta se tieto ei ollut mitenkään tieteellistä, korva ei ole noissa asioissa tarkka ja tienpinta sen melun määrää. Auto on pitkä ja niin myös peränylitys mutta tallissa ei nyt ollut kuin kalusteet ja normaalit tarvikkeet, vesitankkikin, joka on keskellä autoa sisälsi sen normaalin 30-40 litraa. Sallitut akselimassat 2400/2100.

SUUMÄKI HEIKKI 23.09.2016 15:22

Mihin pyöriin käsijarru vaikittaa? hekuli

TOIVONEN MARTTI 23.09.2016 15:57

Tuo sallitut massat ei kerro kuinka suuri osa painosta todella on kummallakin akselilla. Timppa tuolla kertoi että hänellä kuormatun auton akselien painoero on 500 kg ja muistaakseni mulla oli viimeksi punnitessa suht. sama ero. Auto hiukan yli 7-metrinen ja MAXIalusta.

Eli kyllä akselipainojen ero voi vaikuttaa aika paljon renkaiden lämpenemiseen.

mot

JANHONEN MATTI 23.09.2016 16:55

Renkaan lämpenemiseen vaikuttaa lähinnä renkaan muodon muutos ajon aikana. Ja se taas johtuu:

liian pienestä rengaspaineesta suhteessa renkaaseen kohdistuvaan massaan alimitoitetusta renkaasta ko. tehtävään tienpinnan ja ilman lämpötilasta renkaan rakenteesta ja erityisesti renkaan sivun jäykkyydestä. (sivujäykkyyksissä on suuria eroja) hieman myös renkaan kulutuspinnan kuluneisuudesta

Jarrutuksilla ja kiihdytyksillä ei tavallisessa ajossa ole käytännön merkitystä. Eikä sillä onko rengas typpi- vai ilmatäytetty.

Rengas pyrkii "korjaamaan" alipainetta kun rengas ajossa lämpenee jolloin paine nousee, mutta se ei riitä oikaisemaan alipaineen aiheuttamaa ongelmaa.

Alipaineisen renkaan vierintävastus kasvaa jopa 20 % mikä johtaa polttoaineen kulutuksen kasvuun. Tämä taas johtaa siihen, että alipaineisten renkaiden lämmön "lähde" onkin ajajan rahapussi kahdella tavalla. Alipaineisen rengas kun kuluu merkittävästi nopeampaa kun normaalipaineinen rengas.

KOISTINEN TOIVO 23.09.2016 17:00

En tiedä kuinka paljon renkaan kuumeneminen lyhentää sen ikää. Toivopoika

KOISTINEN TOIVO 23.09.2016 17:01

Tärkeintä lie koitella taukojen aikana vanteiden, ja napojen lämpöä

YLINIEMI SEPPO 23.09.2016 17:03

Renkaan lämpenemiseen vaikuttaa myös onko tubeles tai sisärenkaallinen.

Taitaa olla nykyään melkein vain tubeleksiä.

JANHONEN MATTI 23.09.2016 17:27

20 % vajaan renkaan ajokilometrimäärän alenemaksi ilmoitetaan -20 % ajokilometrimäärästä.

Suomessa renkaiden lämpeneminen tuo talvella toisen ongelman. Risteysalueet kiillottuu raskaan kaluston renkaiden lämmöstä jopa peilipinnalle. Lämpimät vyörenkaat (toimii kun telaketju) hitaassa liikkeessä on kun silitysrautoja jolla tien pintaa kiillotetaan

LAIKKO TOMMI 24.09.2016 10:29

Janhosen vastaus on täydellistä faktaa.Ja alipaineinen rengas kuluttaa kukkaroa myös vierintävastuksen lisääntyessä.

LAIKKO TOMMI 24.09.2016 10:30

hehe senhän Matti jo sanoikin näköjäs,liian pikainen lukeminen;)

KOISTINEN TOIVO 24.09.2016 11:38

Huoltamon pihaan kun meni kuorma-autolla kaffille, niin polanteeseen ratas teki oman liukkaan paikan, ja joskus liikkeelle lähtö oli pikkusen. talvellakin ratas lämpiää Toivopoika

JANHONEN MATTI 24.09.2016 11:48

Esimerkki siitä mitä hyvälaatuinen rengas oikea paineisena kestää.

Asennutin takavetoiseen autooni (todelliset akselimassat 1300 kg + 2250 kg )taakse Saksasta tilatut Michelin Agilis Alpinit. Siis ihan oikeat kitkarenkaat. Kulutuspintaa renkaissa oli uutena 11 mm. Renkaan oli ensin vetävissä pyörissä n. 20 000 km ja nyt etupyörissä 29 000 km eli niillä on nyt ajettu 59 000 km. Mittasin äsken mauserilla ja kulutuspintaa oli järjellä vielä 5,5 mm eli tasaisella taulukolla noilla renkailla laillisuusraja tulee vastaa n. 90 000 km kohdalla. Osin hyvä kesto selittyy sillä, että valtaosa kilometreistä on kertynyt Manner-Euroopan siloisilla asfalteilla.

Kuulun siihen koulukuntaan jonka mukaan renkaan taloudellisuuden tietää vasta kun rengas on ajettu vaihtokuntoon.

Mutta ei niin paljon hyvää ettei vähän huonoakin. Agilis Alpinien sivut on liian norjat autoni akselimassat huomioiden.

Käyttäjän lisäys viestiin 24.9.2016 klo 11:51:26 Karkasi, no sitä sattuu

Siksi vaihdoin ne eteen ja ostin taakse Michelin Camperit jotka on sivuiltaan paljon jäykemmät, eikä auto lieruile täydessä lastissa.

LAUKKANEN MAURI 24.09.2016 11:57

Taas kerran onko järkee vai ei,se on selvää että renkaat lämpenee mutta kun käsi on huono mittari ja empä ole kuulut että se rengas lämpenisi punaiseksi kuten rauta lämmetessään.

Matti on järki mies,mutta hänen autonsa renkaat taitaa olla pinnoitettu metallilla kun eivät kulu?.

TURUNEN HEIMO 24.09.2016 13:35

Kovin on pieni vaiva pitää renkaat oikeissa paineissa. Kotona on kunnon paineilmaa ja tarkka mittari. Talvella rengas voi sulattaa lunta allaan ihan painollaan. Itse en aio ajaa renkaita laillisuusrajoille sillä todetusti ne ei enää ole turvalliset. Yleistekninen lehti, vagmaailma, vasta testasi kitka- ja muita renkaita sekä uutena että ajettuna ja eipä ollut kummoiset tulokset varsinkaan kitkoille.

LAIKKO TOMMI 25.09.2016 09:41

Rengaspaine riippuu kuormasta ja nopeudesta mitä kannattaa laittaa.Itellä ennen esim chevy van pidin siinä eri paineita edessä ku takana.Jos käteen tuntuu lämpeemmältä ku edessä nostaisin painetta!Rengas hommia junnuna touhusin 4 v.Raskaspuolella on hyvinkin baarin osien tarkkaa mitä laitetaan.Janhonen kuittaatko ?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.