Jääkaapin yhden kaasuongelman ratkaisu

RAUTIO ILKKA 12.07.2016 06:31

Minun matkakulkimen (Fiat/Hymer 2005)jääkaappi rupesi oikuttelemaan jo viime syksynä.Kaasulla käytettäessä toimi aina alkumatkan mutta sitten rupesi vikavalo vilkkumaan.Lukuisien perusteellisten puhdistus/korjaus toimenpiteieden jälkeen kun mm. polttimelle tuleva putki vaihdettiin ,aloin tukia kaasun tulo puolta ja irrotin sulkuhanalta lähtevän putken molempien päiden liittimet,sitten mopon kaasuvaijerin sisäosalla rassasin putkea ja lopuksi kun paineilmalla puhalsin niin putkesta tuli kuvissa näkyvä suodatin. Vastaava homma piti tehdä aikanaan -90 luvulla Burstnerin asuntovaunuun jossa juuri samanlainen tupakkifiltterin näköinen suodatin päästi aivan ohuita hiukkasia jotka sitten tukki suuttimen.Mahtaako tuo olla vain sakemannien tekosia kun omissa aiemmissa matkakulkimissa (Solikka ja Matkaaja)vastaavaa ei ole ilmennyt.Itseä ihmetyttää tuo kun huoltoliikkeissä ei kukaan ole maininnut mitään em.filtterin olemassa olosta vaan aina vaan myydään uusi suutin saatesanoilla "tuon kun vaihdat niin pelaa".

PÖLKKI HANNU 12.07.2016 19:49

Kiinnostaisi kuulla tuliko tuolla putsauksella kuntoon? Omassa kulkimessa samantapaista vikaa, vaikka Dometicin kaappi on vasta neljän vuoden ikäinen. Suutin vaihdettiin viime vuonna, mutta sama ongelma taas tänä kesänä. Olen alkanut epäillä, että ei pysy ajon aikana kunnolla kaasupoltin päällä.

RAUTIO ILKKA 12.07.2016 20:21

Tein tuon korjauksen tuohon nykyiseen kulkimeen vasta tänään mutta tuo aiempi korjaus Burstner vaunuun auttoi,ei tarvinnuut enää värkätä kaapin kanssa. Ilmoittelen kun ensi viikolla lähdemme reissuun.

KORKIAKOSKI SEPPO 12.07.2016 23:09

Mielenkiintoista. Minulla Dometic RF 60 kaappi, miltein käyttämätön ja otettu mökkikäyttöön. Se sammuilee vähän väliä, joskus jopa 10 minuutin välein.

Onkohan mahdollista, että se tarvitsisi sähköä ainakin sen 12 voltin kytkentään. Mökillä ei öle mitään sähkö järjestelmää vielä olemassa. Ajattelin että onko sen liekinvarmistin sellainen, jonka pitäisi saada jotain sähkön tuntuista ainetta, toimiakseen kunnolla. Vai onko joku ammattilainen kuulolla, kertoakseen Dometikin vaivasta.

TOIVONEN MARTTI 13.07.2016 09:08

Ei tarvi liekinvarmistin sähköä. Se tarvitsee kyllä lämpöä ja kysymys kuuluukin palaako liekki kunnolla oikeassa paikassa ja onko liekinvarmistimen kärki tarpeeksi lähellä liekkiä. Kärkeen kohdistuva lämpö synnyttää sähkövirran.

http://www.kaasuyhdistys.fi/kirjat/maakaasukasikirja/kaasulaitteet-ja-polttimot:

"Pienemmissä kaasulaitteissa asia hoidetaan lämpösähköisellä liekinvarmistimella. Sytytyksessä liekinvarmistimen sisältämä venttiili avataan käsin jonka jälkeen se pysyy auki, mikäli laitteessa oleva sähkömagneetti saa jännitteen kaasuliekin lämmittämästä tuntoelimestä. Jos tuntoelin jäähtyy, liekinvarmistimen venttiili sulkeutuu ja estää kaasun pääsyn liekittömään laitteeseen."

mot

HÄNNINEN JUKKA 14.07.2016 14:19

Harmi kun on jäänyt epäteräväksi tuo aloittajan kuva filtteristä. Ei tuosta vielä paljoa voi päätellä. Joku jo kysyikin oliko tuon filsun poisto ratkaiseva koko ongelmaan ?

Tässä linkki toiseen kaasukeskusteluun :

https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/tarvikkeet/?E26558M=40&x26558=129296139

MATTILA JARI 14.07.2016 16:05

Tere !

Joo minäkin olen poistanaut ko. filtterin kaasuputken sisältä kaikista dometicin kaapeista mitä olen omistanut, eikä mitään ongelmia ole ollut filtterin poiston jälkeen. Tänään otin nykyisetä kulkimesta vm. 2009 filtsun pois.

LAURILA KARI 15.07.2016 08:31

Tervehtys! Kysyisin onko tämä filtteri putken päässä vai keskellä putkea,tarkoitan saako sen irrotettua ilman rassia vai miten olette sen irrottaneet.

MATTILA JARI 15.07.2016 09:02

Moro Filtteri sijaitsee putken päässä. Filtteri lähtee hyvin sopivan kokoisella nippusiteellä tms. taipusalla materiaalilla. uudesta käyttämättömästä kaapista filtsu lähti puhaltamalla putkeen suulla. Käytetyssä kaapissa on filtteri niin kova/tiukka ja tukossaa että neulakaan ei uppoa siihen vaan työntää filtteriä putken sisään eikä se puhaltamalla lähde.

MERILÄINEN TOMMI 18.07.2016 22:44

Kiitokset hyvästä vinkistä! Täytyypä itsekin yrittää kaivella, jos tuollainen natsa löytyy omastakin autosta. Jäähtyy kyllä, kun syttyy, mutta toisinaan sammuu ja naputtaa naputtaa naputtaa.

Viime yönä meni puoli tuntia, että sain taas palamaan.Tänään huomasin, että kun polttimon ympärillä olevasta suojakotelosta jättää yhden seinän asentamatta, niin syttyy paljon paremmin. Saappa nähdä pysyykö koko yön liekki päällä.

Suutin on vaihdettu ja poltin puhdistettu, mutta piippua ei ammattimies samalla nuohonnut, kun tuntu olevan kiire. Voip olla siinä vika. Tai sitten on väärä suutin tai kaasuntulo-ongelma? Tai jotain muuta.

Kun löytys jostain sellainen korjaamo, joka oikeasti tuntee ton AES kaapin toiminnan, niin saattas nykypäivän riistohinnat jopa maksaa, mutta 80-90€ tuntitaksalla arvailen mieluummin itse. Edellinen ammattimies ei ollut AES kaappia koskaan edes nähnytkään :)

Käyttäjän lisäys viestiin 18.7.2016 klo 22:54:30 Niin tosiaan AES vaihtoautonatiikan kanssa on myös ongelmaa, mutta sen kanssa tulee toimeen.

MERILÄINEN TOMMI 19.07.2016 03:55

Klo. 3.53 ja taas rassataan. Liekki oli sammunut eikä suostunut palamaan noin kymmenellä yrityksellä. Naputtaa naputtaaa ja humahtelee. Siirsin polttimon sivuun ja kas liekki syttyi heti ensimmäisestä kipinästä. Sammutin, kiinnitin polttimon takaisin paikalleen ja taas syttyi palamaan. Aika rasittavaa. Lienee hormi tukossa sitten.

KOISTINEN TOIVO 19.07.2016 06:05

Olen oman hormin nuohonnut siten, että otin polttimon irti, ja laitoin imurin letkun imemään hormin yläpäästä. Alapäähän puhalsin paineilmalla reilusti kovalla paineella. Toivopoika

KARJALAINEN ALPO 19.07.2016 06:14

Minä vaihdoin eilen polttimen ja suuttimen. Nuohosin siten, että työnsin pulloharjan putkeen ensin ylhäältä päin ja sitten alhaalta päin.

Kaasuputkesta en löytänyt suodatinta.

Nyt pitää lähteä katsomaan mikä on kaapin lämpötila yön jälkeen.

Käyttäjän lisäys viestiin 19.7.2016 klo 07:54:45 Nyt aamulla oli jääkaapissa +3. Tyhjä kaappi ja ulkona lämmintä +10, yöllä oli ollut + 8 ja autossa sisällä + 15.

Saas nähdä miten toimii, kun kaappi täynnä ja ulkona +20 ja autossa +20?

MATTILA JARI 19.07.2016 06:21

Moi ! Sun kaappia varmaan vaivaa riviliittimen löysyys/syöpyminen, kokeile jotain älylaatikon ja riviliittimen väliin pikkuinen puukiila tms. itselläni on ollut pari 1 centin eurokolikko välissä niin että se vääntää liitintä eri asentoon. Voi olla että liitin on niin pahasti syöpynyt että pitää tinailla tai vaihtaa uusi riviliitin.

MERILÄINEN TOMMI 19.07.2016 09:07

Jari, mitä liitintä liitteenä olevasta kuvasta tarkemmin ottaen tarkoitat? Täytys irrottaa kaappi pois paikoiltaa, että pääsisi käsiksi noihin.

Minäkin olen hormia yrittänyt nuohota paineilmalla ja pulloharjalla, mutta nähtävästi en osaa tehdä sitä riittävän hyvin tai vika ei ole siinä.

MATTILA JARI 19.07.2016 11:01

Moi Tässä on kuva liittimestä.

MATTILA JARI 19.07.2016 11:19

Moro Eikö ilmaritilän kautta pääse liittimeen käsiksi, minulla on ollut kahdessa kaapissa juuri samanlaiset oireet kun sinulla ja liittimen virityksellä olen kaapit saanut toimimaan, syttyy joka kerta, ei tikitä.

MERILÄINEN TOMMI 19.07.2016 11:51

Kiitos, hieno viritys! Omassa tuo boksi on sen verran ylhäällä ettei siihen oikein riittävän hyvin ylety ilmaritilän kautta.

Tuli myös sellainen mieleen, että voisikohan syy volla myös irronneessa hormin lämmönjakajassa, mutta pitänee ottaa kaappi irti ja kattoa samalla kaikki paikat kuntoon.

AES kaapissahan on hieno diagnostiikkakin, mutta en kyllä service manualin perusteella täysin älyä sen toimintaa. Hommaa hankaloittaa punaviher-värisokeus :)

Pikkusen hankalaa tuo rassaus, kun asun tossa atuossa ja töissäkin pitäisi välillä käydä.

NYYSSÖNEN KAJ 21.07.2016 10:36

Minulla tuntuu olevan jääkaapin polttimen vika. Otin kaapin ulos autosta ja puhalsin sen puhtaaksi paineilmalla mutta ei auttanut. Seuraavaksi purin polttimen puhalsin sen ilman helmeä ja moskaa tuli ulos. Vaihdoin uuden helmen.

Testi kaasulla 1 ja 2 aseto silämpötila 21 kun ulkolämpötila on 22 3:lla lämpötila 12 - 15 astetta.

Testi sähköllä 1 asteto 8,8 astetta. 3 asento 8,4. 4 asento 7,2 astetta

Loppupäätelmä Jotain vikaa on poltimen virtauksessa johtuen liekinvarmistimesta tai sytytyspiiristä joten liekki ei osu oikeaan kohtaan lämmönvaihtimessa. Jätän tämän korjauksen ammattimiehelle joka voi tehdä kokeet pöydällä kaasulla jota minä en voi tehdä. Tai sitten vaihtaa polttimen uuteen onhan kaappi ollut päällä noin 2500 päivää. Jääkaappi alle 60 litranen Dometic vuosimallia 2000.

HAAPANEN TIMO 21.07.2016 10:46

Mitä tarkoitat 'helmellä' Oliko sulla suutin kädessä?

@timppa

TOIVONEN MARTTI 21.07.2016 12:22

"Testi sähköllä 1 asteto 8,8 astetta. 3 asento 8,4. 4 asento 7,2 astetta"

Turhan lämmin on sähkölläkin ainakin herkästi pilaantuvan lihan tai kalan säilytykseen. Pitäis päästä alle +4.

mot

JANHONEN MATTI 21.07.2016 12:28

Kaj

Nyt sinulla on hyvä sauma harkita kompressorikaappiin siirtymistä kun sinulla on sekä paneelitehoa että suuri akkukapasiteetti ja auto auringossa.

NYYSSÖNEN KAJ 23.07.2016 12:38

Matti ei vielä siirrytä kompressorijääkaappiin. Aurinkokennoja ei ole riittävästi katolla - koska olen jakanut ne kolmelle erilliselle akkujärjestelmälle. Starttiakulla on suurin aurinkopaneeli 185W mutta se on 24V systeemi jolta katkaisijaa kääntämällä voin siirtää sähköä hupiakuille 2 x 110Ah) tarvittaessa. Hupiakuilla on 85W ja 110W kennot. ovat alimitoitetut kompressorikaapin kanssa.

Autolle tehdään pientä perushuoltoa. Jääkaappi laitettiin kaasuliikkeeseen huoltoon kun se ei tullut hyväksi omilla toimenpiteillä. Poltin antaa väärän muotoisen liekin eikä aikaansaa kylmenemistä. Sivulokero jossa on vesisäiliö ja harmaavesisäiliö vaatii muutaman palkin uusimista pohasta. sitä olen parhaillaan purkamassa.

https://picasaweb.google.com/108494370080971186320/6279991658883944801#6310444697051461154

Veden kanssa plotraaminen syö 16 vuodessa terästä ja puuta.

RAUTIO ILKKA 24.07.2016 21:50

Tervehdys taas kaikille.

Kyllä tuo filtterin poisto ainakin minun kulkimessa oli ratkaiseva. Viikon reissulla testattiin kaappia oikein kunnolla ja ei minkäänlaista häiriötä ilmennyt.Sammuttelin kaappia muutaman kerran ja aina toimi ilman mitään häiriöitä. Voin myös lainata tuota rassausvaijeria josko joku tarvii.

Tommi Meriläinen 10.01.2017 15:45

Palaan hieman myöhässä omaan ongelmaani ettei tarina jää kesken. Sain mitä todennäköisemmin kaasun syttymisongelman kuntoon. Irrotin kaapin, nuohosin putken, vaihdoin uuden sytytinpään+kaapelin, kiristin kaapeliliitokset ja kiilasin sytyttimen riviliittimen Mattilan Jarin ohjeiden mukaan. Nyt syttyy heti ekalla napsulla. Pidempää kestotestiä en vielä ole päässyt tekemään, mutta erittäin lupaavalta näyttää.

Kiitokset Jarille!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.