Apua käyntihäiriöön.

KEMPPINEN KIMMO 17.06.2016 21:18

Mulla on ongelmia tuon Fiat Ducato 2.2(moottorin tyyppi Ford 4HV) moottorin käynnin kanssa. Joskus aiemmin ajoittain esiintyi pientä nykimistä, mutta keväällä syttyi moottorintoiminnan merkkivalo, ja vikakoodien luvun jälkeen vaihdettiin tarvike EGR-venttiili. Ennen tätä vaihtoa ilmeni sellainen käyntihäiriö, että ei paikoillaan oltaessa ottanut aina kierroksia kuin 2000-2500. Vaihdon yhteydessä puhdistettiin myös ilmamäärämittari. No näillä ei tullut kuntoon. Itse putsailin tuon MAP-anturin, joka olikin tosi umpeen muurautunut. Tuntui jo, että nyt pelaa, mutta ei kuitenkaan. Ajossa ei juuri huomaa ongelmaa, mutta kun tämä kulkine pitäisi myös katsastaa, ja pakokaasumittauksessa pitäisi kierrosten nousta. Nyt ovatkin hyvät neuvot tarpeen. Ps. Tietääkö joku Oulun seudulla sellaista korjaamoa, jossa näitä oikeasti osataan korjata, eikä vain arpomalla vaihdella osia? KIITOS.

Käyttäjän lisäys viestiin 19.6.2016 klo 14:12:03 Auto com vikakoodit tulosteelta Ennen EGR vaihtoa. P0401 EGR-venttiili- katkonainen. P0402 EGR venttiili-prosenttia. P0103 Unknown fault code. Tuo viimeinen kuulemma liittyi ilmamassa mittariin.

KOSKINEN JANI 17.06.2016 21:47

Kunnollisella vikakoodien lukulaitteella näkisi paljon.

Mutta hyvin yleinen ongelma noissa on ollut polttoainejärjestelmän korkeapainepuolen säädin. Yleensä ei kyllä oireile noin, vaan aiheuttaa sammuilua, nykimistä, tehon puutetta jne.

Tuonkin siis näkisi testerillä kun ajossa vertailisi ecun oletusta ja todellista arvoa.

KEMPPINEN KIMMO 17.06.2016 22:11

Eli ilmeisesti ajon aikana pitäisi kunnon vikakoodi laitteella kerätä dataa? Näkeekö näillä paremmilla laitteilla siis muutakin kuin auton itsensä tallentamat vikakoodit? Nyt koodeja on luettu ainoastaan paikallaan oltaessa. Hyvin tämä käy tyhjäkäyntiä, eikä myöskään sammu itsestään. Se nykiminen ilmeni joskus pienellä vauhdilla ja pienillä kierroksilla.

KANTOLA TIMO 17.06.2016 23:08

Mulla Fordin vikoihin ja häiriöihin auttoi lopulta vaihto mersuun. Olisi kannattanut uskoa jo aiemmin.

TERVASMÄKI MARKKU 19.06.2016 01:28

Mulla sama vika ja sama moottori, tarkemmin Ford/Psa 2.2 tdci/hdi -moottori. Vaihdoin myös EGR-venttiiliin syystä, että vettä oli päässyt venttiilin pistokoliittimen sisään ja yksi (viidestä) pinneistä oli syöpynyt vihreäksip jauhoksi. Lexia-testerillä myös selvisi, että rail-putken paine oli liian suuri: tyhjäkäynnillä "pyynti" oli noin 250 baaria ja todellinen rail-putken paine oli noin 500 baaria.Alkoi lopulta antamaan vikakoodia "injektors not programmed" Siis Lexialla. Kojetauluun tuli "chech engine". Missä vika? Kuten aiemmin viestiketjussa: se on korkeapainepumpun persuuksissa oleva paineensäädin, joka antaa rail:iin liikaa painetta ja elektroniikan "korjauskertoimet" ei enään riitä. Tuo säädin.... maksaa kivijalkamyymälässä alta kaksi sataa). Helppo vaihtaa. Omallani ajettu n. 150000 km. Internetin etusivujen mukaan, erittäin yleinen vika ko. moottorissa Huom! jos vika ei ole tuossa osassa (jonka vaihto helppo) EN OLE VASTUUSSA antamistani ohjeista.

TURUNEN HEIMO 19.06.2016 09:20

Todella surkea ja nöyryyttävä neuvo kehottaa vaihtamaan autoa. Jos ei muuten kykene auttamaan olkoon hiljaa. Tarkoitushan oli oikeasti kertoa että sinulla on mersu.

HARJULAMPI JUKKA 19.06.2016 10:12

Mersu on vain mersu. Mersun miehet useasti eivät huutele "vakiovioista". Onhan tähti keulalla, joka opastaa vikatilanteissa. Kolmella Fiat-resulla olen joutunut kulkemaan ilman suuria yllätyksiä.

SALO JYRKI 19.06.2016 10:16

Onko katsottu mangneetti venttiili joka säätelee sitä egr venttiiliä?

TERVASMÄKI MARKKU 19.06.2016 10:54

Lainaus: "Onko katsottu mangneetti venttiili joka säätelee sitä egr venttiiliä?"

Jos on 2.2 psa/ford moottori, niin siinä on sähkömoottorilla/vaihteistolla toimiva egr-venttiili. Ai, että mistäkö tiiän? No, olen ko. venttiilin vaihtanut ja tutkaillut sitä rikkinäistä.

Fiatin koneissa taitaa päteä tuo : mangneettiventtiili joka säätelee sitä egr venttiiliä

TERVASMÄKI MARKKU 19.06.2016 11:18

Tässä ko. moottori, joka nyt ainakin on mun Jumperissa. Myös Transiteissa käytetty. EGR-venttiili on keltaisesta öljytikusta oikealle alaviistoon. Venttiilistä lähtee vasemmalle alaviistoon-yläviistoon-vasemmalle imusarjaan -menevä kirkas metalliputki. Keulasta pitää purkaa säleiköt pois, ilmanputsari pois ym. pientä, niin venttiilin vaihto onnistuu kyllä :)

Käyttäjän lisäys viestiin 19.6.2016 klo 11:23:05 Niin ja se paineensäätöventtiili (scv = suction control valve tai imv = inlet metering valve) on öljytikusa oikealle > nostokorvakon kohdalta oikealle.

KEMPPINEN KIMMO 19.06.2016 13:33

Kiitos vinkeistä. Samanlainen mylly on mun autossa. Egr-venttiilikin on tällainen sähköisesti ohjattu. Tämä egr-venttiili on jo mun autoon vaihettu. Vielä kun saisi vihiä siitä oikeasta autokorjaamosta, jossa pystyisivät vian paikantamaan ja jopa korjaamaan. Siis Oulun lähistöllä olevia päteviä korjaamoita.

TURUNEN HEIMO 19.06.2016 14:54

Merkkihuollot, Delta, Wetteri, Raskone ja Caravan Motos Martinniemi sekä Kiimingissä Metomäen Auto. Huvikseen kokeilin AutoJerryn huoltokilpailutusta ja Ducatolle tuli tarjous Rajakylästä, Vepsäläinen. Soittele ja kysele, Fordin moottorille voi löytyä muitakin huoltoja.

TERVASMÄKI MARKKU 19.06.2016 18:37

Oulussa vielä Hautakorventiellä samassa talossa

Vihelän Konepaja Oulun Dieselhuolto
TERVASMÄKI MARKKU 19.06.2016 19:33

Kemppinen Kimmo, mielenkiinnosta kysyn, että mikä Fiat tarkalleen on kyseessä? Taitaa olla harvinaisempaa, että tuolla 2.2 -ketjukoneella varustettu?

KEMPPINEN KIMMO 19.06.2016 21:42

Tämä mun auto on vuoden 2007 mallinFiat Ducato Dethleffs T5841. Tavallaan sattumaa, että sattui sopiva auto olemaan tällä koneella käytettynä tarjolla, kun autoa etsin. Hyvä puolihan tässä koneessa on ainakin tuo jakopää ketjulla, ja tosi taloudellinen tuntuu olevan, jos maltilla ajelee 80-90 matkavauhtia. Laatikossa saisi olla kuusi pykälää, tai sitten vitonen saisi olla eritavalla välitetty.

TERVASMÄKI MARKKU 19.06.2016 22:02

Selvä homma. Hmm. minun Jumperissa peltikuorisessa on kuusi vaihdetta. Hyvät välitykset mielestäni.

TERVASMÄKI MARKKU 22.06.2016 18:42

Kimmo, onko ehjäys edistynyt?

KEMPPINEN KIMMO 29.06.2016 11:06

Täytyy vielä yksi reissu tehdä tällä viallisella loppuun. Onneksi tämä toimii normi ajossa kohtuudella. Katselin korkeapainesäätimen hintoja, ja näyttivät alkavan 80e tienoilta. Ajattelin tutkia reissun jälkeen säädintä ja sen toimintaa. Palailen sitten asiaan, ja että tuliko kuntoon.

TERVASMÄKI MARKKU 29.06.2016 18:59

En maalaile piruja seinille mutta jos, korostan sanaa jos ko. säädin on viallinen ja pumppu näinollen antaa rail-putkeen liikaa painetta voi rail-putken päässä oleva prv = pressure release valve, eli noin niinkun varoventtiili toimia. Korkeilla kierroksilla siis. Omassani testeri kertoi kiihdytyksessä n. 3000 kierroksen päälle rail-putken paineeksi n. 1600-1700 baaria. Jos tuo prv toimii, niin voi tippua paineet niin, etttä matkanteko loppuu. Tuon prv:n toiminta-arvoa en tosin tiedä :( Edelleen korostan sanaa JOS. Säätimen toimintahan on sellainen, että se rajoittaa korkeapainepumpulle menevän polttoaineen määrää > siitä johtuen rail-putken paine pysyy/muuttuu oikealla tavalla. Sitä ei voi tutkia kuin testerillä: eli miten rail-putken todellinen paine seuraa "pyyntiä" moottorin käydessä. SCV = suction contronl valve > imun säätö venttiili, kuvaa paremmin.

KEMPPINEN KIMMO 12.07.2016 23:17

No niin, kotiin päästiin. Irrotin tuon korkeapainepumpussa kiinni olevan säätöventtiilin.Tuntuisi olevan sähköisesti kunnossa, kun muuntajalla syötin 13.8v pinneihin, niin vaikutti pelaavan. No pitihän tämä venttiili myös purkaa, koska ei kovin monimutkaiselta vaikuta. Lukkorenkaan kun päästä irrotti, niin sai sisällä olevan männän ja jousen irti. Männän pinnassa näkyy pientä kulumaa, suorastaan naarmua. Vähän niin kuin olisi ollut joskus jotain lastua tai muuta välissä. Kenties jumii välillä. Pittää vähän kokkeilla kiillottaa. Jousta taidan myös vähän"kuntouttaa". Toki voi olla, että venttiili ei saa aina ohjausta. Sitten taas testailla ja yrittää katsastaa, jos vaikuttaa että pelaa. Jos ei pelaa, niin sitten täytyy kääntyä ammattilaisten puoleen. Siinä on vaan se ongelma, että nyt on heinäkuu, ja asentajat lomilla.

KOCH HANS 12.07.2016 23:58

Ehkä kannattaisi sallia YKSITYISVIESTI

tällä palstalla on niin paljon mutu juttuja ja aiheen vierestä, että en todellakaan halua kommentoida. Kaikenlaista TIETOA kuitenkin löytyy.

terv. HooKoo www.matkailuauto.info

TERVASMÄKI MARKKU 14.07.2016 21:24

Aijaa, Hansilla on Tietoa ja muilla mutua! :) heheheh Kerroppas Hans nyt vaan, mikä voi olla vikana.

KEMPPINEN KIMMO 17.07.2016 21:33

Väliaikatietona kaikille tasapuolisesti, Ei tullut kiillottamalla ja putsaamalla kuntoon tämä paineensäätöventtiili. Voi olla että ei toimi sähköisesti oikein, kun moottori lämpiää. Testeri näytti mm .injector control pressure too high, fuel pressure circuit... reculator control circuit. Nyt sitten odotellaan tätä korkeapainepumpussa kiinni olevaa paineen säädintä, ja katsotaan sitten, että pelaako.

TERVASMÄKI MARKKU 18.07.2016 19:33

Pitäisi auttaa sen vaihto. Sitten pitäisi tehdä pumpun sopeutus ja suuttimien sopeutus. Onnistuu ainakin Lexialla. Huom, tää on taas minun mutua ;)

KEMPPINEN KIMMO 20.07.2016 13:09

Vaikuttas siltä, että tuli kuntoon, kun paineensäädin vaihdettiin. Moottori tuntuu toimivan, ja katsastushenkilökin oli tyytyväinen. Nyt ei muuta kuin KIITOS asiallisista vinkeistä, ja ei muuta kuin kohti uusia seikkailuita.

Kimmo Kemppinen 09.12.2016 23:04

Terve taas.
Ei muuten tullut kuntoon vielä täysin. Egr-venttiili ja paineensäätöventtiili vaihdettu. Map-anturi putsattu ym.
Edelleenkin välillä tekee sitä, ettei ota kuin noin 2500 kierrosta, kun polkaiset paikoillaan kaasun pohjaan. Ja mikä omituisinta mielestäni, saan kierrokset nousemaan, jos painan kytkimen pohjaan! Onko muita ideoita, kuin merkkikorjaamolle meno?

Markku Tervasmäki 09.12.2016 23:18

Tuliko tehtyä paineensäätöventtiilin vaihdon jälkeen se tärkeä
pumpun, säätöventtiilin ja suuttimien sopeutus? Testerilaitteella siis.
Jos se jää tekemättä niin moottorinohjausyksikkö antaa edelleen suuttimille
väärää tietoa.

Kimmo Kemppinen 09.12.2016 23:49

Enpä tiedä korjaamon miehestä, että tekikö tuota sopeutusta. Tuo kytkimen painamisen vaikutus kierrosten nousuun tuntuu vaan niin oudolta. Eli jos painan kaasupolkimen paikallaan ollessa pohjaan, ja nuo kierrokset sattuvat hyytymään kahteen ja puoleen tonniin, niin kytkintä painamalla kierrokset nousevat rajoittimeen asti. Kun taas löysään kytkinpolkimen, niin kierrokset taas hyytyy. HMMM.

Markku Tervasmäki 10.12.2016 00:28

Kytkimen painaminen.. hmm... onko autossa vakionopeuden säädin?

Toivo Koistinen 10.12.2016 07:02

Kytkimen painaminen pohjaan pistää vakionopeuden säätimen pois päältä. Tosin vakionopeus säädin ei mene päälle paikallaan seisten
Nämä nykyiset tietämiskoneiden ohjaamat koneet alkavat olla kohta liian monimutkaisia, ja tuo pakokaasujen kierrättely ympäriinsä on kohta liiottelua.
Toivopoika

Kimmo Kemppinen 10.12.2016 08:39

Ei ole vakionopeuden säädintä, Kytkin polkimen vieressä on joku sähköhärpäke, ilmeisesti joku kytkinpolkimen asentoanturi? Liian paljon on näissä kulkineissa nykyään näitä "turhia" osia.

Ari Lahdenperä 21.12.2016 00:20

Nykyiset sähköllä toimivat osat täytyy hyväksyä moottoriohjaimelle . Esim suuttimen vaihdon jälkeen suuttimen koodi täytyy naputella koneeseen. Muuten voi jäädä esim nakuttamaan. Uusien osien täytyy " kätellä" keskenään. Iso testeri kiinni ja kone käymään. Sieltä selviää railin paine.

Kimmo Kemppinen 21.12.2016 09:17

Kyllä vain. Tämä ongelma esiintyy myös niin päin, että jos kierrokset sattuu nousemaan, niin kytkimen painaminen laskee kierrokset 2500rpm. Pitää kääntyä merkkiliikkeen puoleen, kunhan uusi vuosi koittaa. Jospa siellä tapahtuisi muutakin, kuin se, että tulee iso lasku...

Kimmo Kemppinen 16.01.2017 19:10

Jos jotain kiinnostaa, niin Wetterin testeri ei näyttänyt vikakoodeja, eikä muutakaan hämärää. Täytyy antaa seuraavassa katsastuksessa katsastushenkilölle ohjeita, jos ei saa kierroksia nousemaan... Ei muuta kuin kohti uusia seikkailuja.

Markku Salonen 19.01.2017 21:16

Kemppainen, laita siihen tehoboksi. Egr mennee tukkoon kun seokset ei ole kunnossa ja kone toimii nuhapumppuna. 2.2 koneeseen sopii noin 146hv.
Koska tuossa Fortin koneessa ei Fiatissa ole vikoja niin todennäköisesti viat johtuu ohjelmoinnista.

Tapio Pankka 20.01.2017 20:05

Asuntoautojen käyttö sattaa olla sellaista että moottorit nokeentuu helposti. Näin voisi päätellä näillä sivustoilla usein esiintyvistä erilaisista käyntiognelmakeskusteluista päätellen.
Onko kukaan kokeillut MR. Musclea? Kovasti kehuvat toisaalla sen tehoa melkein mihin ongelmaan vain. Katso: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=169070

//Tapio


Kuukkelista löytyy paljon infoa esim. haulla: Turbo cleaning MR Muscle
muokattu: 20.1.2017 20:09
Kimmo Kemppinen 21.01.2017 14:28

Kaikenlaiset ongelmat merkistä riippumattaa lisääntyivät, kun EGR-venttiiliä alettiin käyttää. Joku vertasi asiaa siihen, että jos p....seestä laitettaisiin letku suuhun niin saattaisi siinä aika monella alkaa esiintyä "käyntihäiriöitä".
;)

Tapio Pankka 21.01.2017 15:44

Ei muuta kuin huikka Mr. Musclea niin kyllä se siitä....

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.