Hymer B544 hengenvaarallinen vika ilmeni

Pekka Viherä 25.12.2016 11:34



Voi olla kiitollinen hyvästä tuurista., kun vika sattui kämppärillä. Ohjaamon katossa olevan vuoteen 1700 N:n painejousen 10 mm:n pultti katkesi, ja vuode tuli romahtamalla alas makuuasentoon sitä laskettaessa. Ylhäällä pysymisen varmistamiseksi on lujalta näyttävä turvavyö. Kattokiinnitys on kuitenkin tehty heikkoon listaan parilla pienellä ruuvilla. Kun kokeilin lista ja ruuvit kestävät tuskin omaan painoani 72kg.
Oletankin, jos pultti olisi katkennut töyssyssä ajaessa, peti olisi tullut vauhdilla alas iskien päälakeen, kun turvavyö kiinnityskin olisi pettänyt. Olisi tullut vakava niska- tai kallovamma ja mitä olisi sattunut sen jälkeen liikenteessä. Petiä ei jaksa hevin yksin nostaa, kun toinen painoa vähentävä painejousi on poissa pelistä. Nyt auto on ajokelvoton, kunnes erittäin hankalasti korjattava vika on korjattu.
Mukana on myös Hymereille tyypillinen asennusvirhe. Painejousta asennaettaessa tukirauta oli niin lähellä, ettei pultin päähän voinut asentaa prikkaa, joka näkyy olevan toisella puolella. Tällöin jousen kiinnityspää liukui pultin päähän ja lisäksi jousen pää otti kiinni tukirautaan, jolloin kuormitukset lisääntyivät. Ajan kuluessa pultti väsähti ja katkesi.
Useimmiten meille sattunut pultin katkeaminen tapahtuisi liikenteessä ja seurauksena kolari ja vika jäisi huomaamatta. On siis syytä tarkistaa ja varmistaa pedin kiinnitykset, jos tämän tyyppisen auton omistaa.

Mauri Laukkanen 25.12.2016 12:09

Mielenkiintoinen tarina,mutta taas on pakko todeta että vikaa on myös käyttäjässä
eli jos se pultti on liukunut pois paikalta niin onhan se mekanismi siitä viasta jollain
tapaa ilmoittanut.

Eli ei ole yksinomaan Hymerin syy,minä olen purkanut ko,jouset ja ovat vaarallisia
jousia jos pääsee irti.

Samantapainen mekanismi on kaikissa intergoiduissa joissa on se alaslasketava vuode.

Siis taitaa olla hyvä tarkistaa ne kiinnikkeet silloin tällöin jo senkin vuoksi koska
vuoteella on taipumus äännellä ja kitistä jonka saa pois oikealla rasvalla oikeaan paikkaan ja samalla tulee ne kiinityksetkin tarkastettua.

Mutta hyvä asia että ei käynyt pahemmin ,siis as,auton sisäpuolikin vaatii huoltoa
ja ruuvin kiristymistä ettei vastaavaa tapahdu.

Matti Janhonen 25.12.2016 12:36

Kävin tarkastamassa asian eikä asia ihn niin tramaatinen ole kun annettaan ymmärtää.

Epäilin jo, että tokko tässä enää voi saksalaiseenkaan lujuuslaskentaankaan luotta. Kyllä voi

Ensinnäkin vuode on kiinteä rakenne ja jotta se voisi pudota niin molempien kaasujousien ja vuoteen takalukituksen joka tapahtuu tyrvavyöllä täytyy kaikkien pettää samanaikaisesti ja se ei tunnu uskottavalta.
Mitä siihen turvavyön kiinnikekohdan kantavuuteen tulee oman arvioni mukaan se kantaa ainakin 200 kg.
Testasin sen vuoteen + omalla painollani ja se ei taipunut millään tavalla.

Pekka Viherä 25.12.2016 13:08

Pultti ei liukunut vaan katkesi väsyttyään. Siis vika jota ei näe. Toinen jousi keventää vain puoliksi. Dynaaminen kuormitus voi irroittaa turvavyön kiinnityksen kun toinen jousi pettää. Nyt sänky on roikkunut 4 päivää toisen jousen ja turvavyön varassa ja kiinnityslista on jo irtoamassa. Sänkyä on nostettava jotta saa vyön lukon auki.
Hymerissä on huolimatonta
asennusta runsain määrin. Kaikki vesi ja viemäriliittymien kulmat ovat haljennet kun muovi on väsynyt liiasta jännityksestä. Trumatic ilmalämmitin toimi liian kuumana, haisi muoville lisäilman otosta huolimatta. Vaihdoinkin tilalle diesel lämmittimen ja uusin ilmaputket. Fiatin osissa ei ole juurikaan ollut vikoja. B544 mallina on hyvä ja ketterä. Pitää vain jaksaa kiivetä petille. Tunnen B544 kun olen asunut siinä yhteensä yli pari vuotta ja korjannut esiin tulleet viat mm. listojen ja luukkujen vuodot.

Mauri Laukkanen 25.12.2016 14:01

Kuinkas se menikää;Mukana on myös Hymereille tyypillinen asennusvirhe. Painejousta asennaettaessa tukirauta oli niin lähellä, ettei pultin päähän voinut asentaa prikkaa, joka näkyy olevan toisella puolella. Tällöin jousen kiinnityspää liukui pultin päähän ja lisäksi jousen pää otti kiinni tukirautaan, jolloin kuormitukset lisääntyivät. Ajan kuluessa pultti väsähti ja katkesi.

Eli tuo M10 pultti ei karkea ilman syytä,eli asennusvirhe tai kiinitykset ,se lukitus prikka on irronnut ,eli laiteetvaatii huoltoa!.

Pekka Viherä 25.12.2016 15:23

Sanoin kyllä selvästi että prikka oli jäänyt asentamatta kun se ei ollut sopinut. Olisi tarvinnut tehdä hiomalla tilaa. Olisi pitänyt käyttää 12 millin tankoa tai parempaa terästä tai asentaa huolellisesti. Painejousen voi ehkä kiinnittää toisellakin tavalla eikä tarvitse hitsata joka sekin heikentää lujuutta.

Toivo Koistinen 25.12.2016 15:52

Olis kiva nähdä kuva mielenkiinnon vuoksi. Toivopoika

Matti Janhonen 25.12.2016 17:17

Nille tiedoksi, että kyse ei ole varsinaisista vuoteen kannattimista.
Niitä on neljä, kaksi puolellaan.
Vuoteen kantavuudeksi ilmoitetaan 200 kg, mutta todellisuudessa se on paljon enemmän.

Nyt on kysymys nosto- ja laskusysteemiin kuuluvista kaasujousista joita niitäkin on kaksi, yksi puolellaan.
Ja jos nyt oikein olen ymmärtänyt niin nyt oisen kaasujousen kiinnituspultti oli katkennut.
Se onko kyseessä asennusvirhe, materiaalivirhe vai mitoitusvirhe vaatisi vähintään rikkoituneet osan näkemisen jos selviäsi sittenkään.
Käyttäjän virhe tuo voi olla vain jos autolla on ajettu holtittomasti vaikka hidastetöyssyihin jolloin vaimentajat ja turvavyö joutuu tosi koville, kun vuoteen massa pääse iskemään alaspäin koko voimalla.

Kun vuoteen rakenne on teräsrakennelma jonka taivutusvastus on varsin suuri niin se pysyy kyllä ylhäällä toisellakin pumpulla ja teräksiseen kattokaareen kiinnitetyllä turvavyöllä.

Mitä noihin viemäriputkien liitoksiin tulee niin ne kannatta tarkistaa koska liitoskappaleilla on taipumus halkeilla. Ja varmimmin halkeamisen saa aikaan jos kaataa vaikka kiehuvan perunankeitinveden tulpattomaan tiskialtaasen jolloin viemäriputki laajenee välittömästi ja se päälle tuleva liitoskappale ei, jolloin liitoskappale halkeaa.



Jorma Vainio 25.12.2016 21:10

Näyttää Pekka Viherä, että näiden kahden ilmeisesti Hymerin omistajien kommenttien mukaan sinä olet itse syyllinen ko. vaurioon. Minun mielestä sinä kyllä olet kuvannut asian erittäin hyvin ja tarkasti sekä vilpittömästi ja olen kanssasi samaa mieltä, että tuollaisia laatuvikoja ei saa olla näissä kulkimissa. On vain sellainen huono asia, että meiltä kuluttajilta puuttuu kanava saada nämä asiat valmistajien tietoon ja näin ollen valmistajat eivät koskaan saa palautetta eivätkä näin ollen kehitä ratkaisujaan paremmiksi.

Toivo Koistinen 26.12.2016 07:10

On joskus tullut sanotua, että tuon hintaisisssa vehkeissä laatu ei aina vastaa hintaa.
Onko sitten maahantuojila halu olla kanavana valmistajalle kertomaan noista vioista, miten lie.
Toivopoika

Mauri Laukkanen 26.12.2016 09:32

Eipä tässäkään ole syyllistä haettu,mutta taas kerran tuli esiin kaluston huollon merkitys sitä ei voi kukaan kiistää.

Mutta ei Hymeri taida olla ainut as,auto jossa on alaslasketava etuvuode.
Siis mekaanisesti kaikki ovat suunilleen santapaisia kun olettaa voisi että ne
tulevat joltain alihankkijalta.

Tämäkin tapaus on erittän hyvä että vahinkoa ei tapahtunut ja toivottavasti karavaanarit oppivat sen kaluston huollon tärkeyden,toisaalta tuollaisen vian toteaminen vaatii jo amattimiehen joka tajuaa asian vakavuuden,siis vahingosta
opitaan se on tässäkin jutussa tärkein asia,ei toisten syytäminen,minusta vaikka
satunkin sen Hymerin omistamaan.

Toivo Koistinen 26.12.2016 10:49

Entivanhaan oli sääntö, että kun kone otettiin käyttön, jonkin ajan kuluttua piti tarkistella pulttien kireyttä, ja kiristellä löystyneitä.
Nykyisin vain hieman huonompaa, kun pultit, ja ruuvit koitetaan piilottaa, etttei mitään näkyisi aitien harmoniaa rikkomaan.
Koitappa avata auton kojelauta.
Niin minua kiinnosti se kertoma, ettei prikka mahtunut. Oliko sen tilan malli, että olisiko mahtunut, jos prikkaa olisi kaventanut laidasta.
Toivopoika

Matti Janhonen 26.12.2016 12:36

Tarkistin juuri rakenteen omasta autosta, enkä ole huolestunut rakenteen kestävyydestä.
Sitä paitsi olen rakenteen kestävyyden testannut omalla töppöilylläni liiankin usein ajamalla vaikka hidastetöyssyihin liian kovaa jolloin staattinen kuorma muuttuukin iskunmaiseksi kuormaksi.
Asiaa vielä pahentaa jos yläspidon valmistuksena oleva turvavyön kireys on väärin säädetty, jolloin se ei heti vastusta iskua ja kuorma rasittaa vaimentajan tappeja täysimäääräsesti.

Mitä tuossa todella on tapahtunut kun vaurio on tapahtunut vuodetta alaslaskettaessa jolloi vuoteeen rakenteisiin ei pitäisi kohdistua kun stattinen kuorma jäi vähän vaivaaman.
Vika mitä ilmeisemmin onkin rasituksesta johtuva, mutta mikä sen on aiheuttanut on taas eri juttu.

Vaimentaja on kiinni rakenteeseen hitsatuissa tapeissa johon vaimentajan pään nivelet painetaan kiinni ja vaimentaja lukitaan paikalleeen sellaisella osalla jonka nimi on korikiinnike/lukituslevy.
Hyvin yleinen tapa autoissa kiinnittää osia joihin ei kohdistu aksiaalista kuormaa.

Tapani Pokkinen 26.12.2016 13:06

Ilmiselvästi syyllinen on Pekka Viherä.

Samaa syyllisyyden taakkaa olen kantanut jo pari vuotta, ostin Hymerin.

Noh kyllä virheitä kaikille sattuu, mutta toista Hymeriä ei tähän taloon tule.

Ilmiselvästi kyse on käyttäjän virheestä. Kyllä Hymerikin kestää jos sitä käyttää ja säilyttää oikein. Käyttää vain katseluun ja säilyttää kuivassa, mieluiten lämmitetyssä hallissa.
Ulkona Hymeriä ei pidä käyttää ja ei ainakaan sateella. Tai kestää se rakenne kuulema sisään valuvan vedenkin sen takuuajan ajan. Niin hyvä rakenne tässä tiiliseinäautossa kuulema on.

Hymeriä en suosittelisi edes kummin kaimalle.

Nimimerkillä : omat oppirahani maksanut.

-tapani-

Matti Janhonen 26.12.2016 16:50

Sitä minä aina ihmetten, että mistä näitä tyäydellisen varmuuden omaavia on tänne kertynyt.
Jopa ne jotka eivät ole edes rakennetta nähneet kertoo ihan pokkana miten homma on mennyt.

Toki kaikissa autoissa on sekä alustan että korin osalta vikoja, mutta turha niitä on liioitella tai niistä kauhutarinaa kehitellä. Ja vallankin kun osa käyttäjistä ei ymmärrä matkailuautosta enempää kun sika hopealusikasta.
Joillekin ihan pikku vika autossa on suuria asian ja toiselle taas sama asia ei ole edes mainitsemisen arvoinen juttu.

Mitä itse Hymeriin tulee niin se ei meidän puolustuspuheita kaipaa. Kyllä lähes 200 000 valmistettua m-autoa kertoo puolestaan.

Kun jo vuonna 2007 Hymerin B-klasse oli valittu 20 kerran peräkkäin saksalaisten käyttäjien toimesta vuoden matkailuautoksi, niin ei auton mainetta muutama juttu täällä hetkauta sinne eikä tänne.
Vallankin kun Hymer on pokannut voittajan palkintoja senkin jälkeen jokikinen vuosi.

Mauri Laukkanen 26.12.2016 17:38

Niipä niin,jos asia on niin kuin saitin aloittaja antaa ymmärtää siitä voi aina valittaa
Hymerin Saksan edustajille ja oletan että Saksassa on kuluttaja-asia miestä vastaava
instanssi.

Kun olen rakennus alalla niin tuossa vastuun jakautuminen rakennusvirheitä koskien sekä se yleinen takuu;

Kymmenen vuoden vastuu ei ole takuu
Rakennusalan yleisiin sopimusehtoihin kuuluu kahden vuoden takuuaika, joka päättyy, kun takuutarkastus on tehty. Tämän jälkeen rakennuttajalle siirtyy vastuu tekemästään piilovirheestä, jota ei ole voitu tarkastuksessa havaita tai rikollisesta toiminnasta. Tämä vastuuaika päättyy kymmenen vuoden kuluttua rakennuksen vastaanottamisesta.

Eli jos tuote on hengenvaarallinen ja havaitaan ns,piilovirhe rakennuttaja on
vastuussa siitä ja samaa kaavaa mennään myös as,autojen suhteen,oletan.


http://www.kiinteistoklubi.fi/asuminenä/499-kymmenen-vuoden-vastuu-ei-ole-takuu
muokattu: 26.12.2016 17:40
Jarmo Välimäki 26.12.2016 17:50

Notta se retslessi sittenki paras,ja iliman vinttisänkyä,eikä meillä muutenkaa tikkahia käytetä.Kyllä autos pitää päästä maata ilman kiipeilyä. .JV

Tapani Pokkinen 26.12.2016 18:25

" Joillekin ihan pikku vika autossa on suuria asian ja toiselle taas sama asia ei ole edes mainitsemisen arvoinen juttu. "

Niinpä Matti Janhonen, jolta yllä oleva lainaus on.

Mitäpä sitä kannattaa edes noista takuajan puitteissa olevista selvistä vioista ja valmistusvirheistä marmattamaan kun ne voi itse niin Kätevän Emännän tyyliin korjata.

En kehtaa edes suinkaan alkaa kertomaan kaikkea pikkukivaa mitä mainostamassasi B-klassin huumori-hyymeri vikapesässä on parin vuoden aikana ilmaantunut.

Mutta jo niin alkeellinen asia kuin veden ulkoa asuinosan sisäpuolelle on jo melko huonoa laatua. Itsellä selvisi ensimmäisen reissun jälkeen se kuinka vesi oli jo tehtaalta lähtiessä valunut jääkaapin taustan takaa rakenteisiin. Seuraava vuoto oli alustan ja korin levikkeen saumasta jälleen, suihkuamalla sateella rengaskotelosta. Tietty tuosta ongelmasta olisi päässyt sillä kun ei olisi koskaan ajanut sateella, tai liikkunut vasta teiden kuivuttua,,,,pikku homma helppo itse korjata parissa minuutissa.....

Edellinen matkailuautomme oli meillä yli kymmenen vuotta ja 120.000km, eikä ole tarvinut ikinä täällä kuin missään muuallakaan sitä moittia. Miksiköhän?

Toki pitihän sitä edellistäkin autoa lisäeristää äänien ja hieman lämmönkin takia, mutta näiden kahden auton laatuerot ovat kuin yö ja päivä.

Omista matkailuautoista on kokemusta yli 16v ajalta ja muutoin olen kaverin matkamökeillä liikkunut vuodesta 1986.

Hymeri on ollut ennen hyvinkin laatuautojen maineessa, sääli vain tuo, ollut ennen.
Ennen oli ennen ja nyt on nyt.

-tapani-

Matti Janhonen 26.12.2016 19:13

Ajatukset autoista on aina subjektiivisia, jolloin niitä on niin paljon kun auton käyttäjiäkin.

Tapasin syksyllä uudehkon Carthagon omistajan ja omasta mielestäni auto oli ihan ok.
Olisi kelvannut minulle pikkuvikoineen oikein hyvin.
Garthagon omistaja oli ihan eri mieltä kanssani, hänen mielestään autossa ei ollut juuri muuta kunnollista kun kova ylihinta.

Olen joskus ajatellut, etä jos olisin niin rikas kun olen köyhä niin tilaisin uuden teipittömän ja merkittömän auton. Tuttavapiirini kuuluu graaffinen suunnittelija, jolta tilasin autoon useita eri teippaussuunnitelmia joilla auto muunneltaisiin. Yhdellä reissulla auto olisi Hymer, toisella Garthago, kolmannella Delthleffs ja neljännellä Sunlight. Olisi se mukava testata miten mielikuvat ohittaa tosiasiat.

Jarmo Välimäki 26.12.2016 19:28

Niin ,mähän aina sanonu jotta ne enemmän mainostaa jota myytyä ei saa,hymeri on huumori,detslessi on se oikea mitä ihminen käyttää,oho kehuunko mä. .JV

Toivo Koistinen 27.12.2016 07:11

Tahtoopa olla, että pikuset viat korjailaan tulitikuilla, sun muilla kun ei viitsitä lähteä myyjälle takuuta vaatimaan, varsinkaan jos matkaa sattuu olemaan.
Mutta mikä vaivaa on minusta, että kuitenkin on nykyään jo lähemmäs sadan tuhannen öörin kapineesta.
Jos laatuauton, ainakin hinnan puolesta garthakon omistaja sanoo sitä vialliseksi, niin niesmann on mennyt samaan sekunda / paljon tehdään malliin,
Minunkin tuttavan sangen kalliin karthagon omistaja joka joutui jopa väärän ikkunan asennuttamaan uusiksi, koska ikkuna oli lähes kymmenen senttiä liian pieni aukkoon nähden
Niin jos jopa ikkunoiden, tai luukkujen sun muiden asennuksessa on valmistajalla huolimattomuutta, ei se ole selitettävissä, että meillä tehdään niin paljon jotta ei kaikki onnistu.
Suomi on niin pieni markkina alue, ettei sillä niin suurta väliä ole, että kannatta panostaa sen olosuhteisiin, kuten tetlesin aldesusi.
Monelle meistä, jotka ostamme noita, on se ostos suurimpia hankintoja elämässsä, ei mettä mieli keitä jos pitää aikaa takuu sulkeisiin, koska jokainen tietää mitä taistelua se usein on.
Nämä eivät ole vähäteltäviä asioita
On vaan mennyt, että markkinatalous ei välitä, kunhan myytyä saa, ja aina muutamasta miljardista ihmisestä ostaja löytyy.
Ennen vanhaan asiakas oli kuningas, mikä se nykyään on.
Tasku jossa myyjä voi lämmittää kättään
Toivopoika

Pekka Viherä 27.12.2016 12:00

Pitää mainita, että minun Hymerini on vanha vm. 1999, joten vikoja on. Mutta ei pitäisi olla huonoista materiaaleista ja asennusvirheistä johtuvia vikoja ja vieläpä hengenvaaraa aiheuttavia vikoja. Jokaisen vesiliitoksen muoviosat ovat haljenneet tiivistysrenkaiden aiheuttamasta jännityksestä. Viemäriliitoksissa viemärivettä voi valua kaapistojen alle, jossa se kuivuu ja aiheuttaa oman hajunsa autoon. Putket ovat väärää kokoa, joten vesijohtoliittimet eivät suoraan sovi. Tiivistysmassan avulla näistä tulee tiiviitä ja niitä saa kaikkialta, ja kestävät. Ensi vikana jätevettä valui jätesäiliön päälle ja tuotti viemärin hajua autoon aina, kun lämmitin alkoi toimia. Vika oli helppo korjata, mutta hajuttomaksi siivoaminen ei ollut. Enää on yksi keittiön altaan viemäriliitin rakenteitten sisällä. Jos siinä ilmenee vuoto, on putki katkaistava ja laitettava uusi viemäriputki.
Muutenkin vesijärjestelmä oli kelvoton. Biltemasta sai uudet hanat, suihkut ja painekatkasijapumpun runsaalla satasella. Nyt autossa on kunnon vesijärjestelmä, joka toimii kuin kotona. Pari vuotta sitten uusin Hymerin pumpun 60€, josta vettä tuli pienenä lirinä.
Siirtyminen diesel-lämmitykseen helpotti, nyt yksi kaasupullo riittää pitkään. Trumatic lämmittimissä on ollut vikoja. Vikojen korjaus voi maksaa jopa 600€, kun elektroniikka kortti vaihdetaan. Samalla hintaa saa diesel lämmittimen. Minä vaihdoin Trumatic lämmittimen sen hajuhaittojen (muovin käry) ja epävarmuuden tähden. Kun jouduin vaihtamaan uuden painesäätimen, joissa on määräysten mukaisia muutoksia kaasuvuotojen johdosta, liekki ei aina syttynyt. Syy oli vanhan Trumaticin suojalaitteissa, tuli virheilmoitus kaasun loppumisesta.
Ilmeisesti matkailuautojen valmistajilla on kova kilpailu, eikä luotettavia rakennusmääräykset toteuttavia osia ole varaa käyttää, vaikka auto maksaa yli 100k€.
Lähetän myöhemmin kuvia viallisista osista.

Matti Janhonen 27.12.2016 13:28

Ensinnäkään et kerro onko auto ollut sinulla vuodesta 1999 saakka? Jos on niin tiedät mitä autolle on tehty näinä 17 vuotena jona se on ollut liikenteessä. Jos taas ei ole ollut niin mikä varmuus on siitä, että auton rakenteet on tehtaan jäljiltä, vai onko joku poropeukalo sepittänyt sitä ja asentanut siihen osia jotka siihen ei sovi "kun on saanut halvalla".

Kun oma autoni on myös samaa vuosimallia niin pitää hieman oikaista.
Ne putket, jos ovat ensiasennusputkia on ihan oikeaa kokoa. Niiden mitoitus ei ole kotiasennusputkia vastaava.
Vain "pielavetisiä" tekemällä niihin voi liittää muita kun m-autoissa käytettyjä putkia.
Niissä putkissa (ensiasennus) ei ole erillisiä tiivistysrenkaita vaan rakenne on sellainen, että putket tiivistyy kun ne painetaan kunnolla liitinkappaleeseen paikalleen ja pitävät ilman liimaa koska ovat paineettomia.
Rakenne on hyvin pitkälti sama kun maaviemäreissä.
Se on totta, liitoskappaleet halkeilevat ja sen voi auheuttaa esim. liian kuuman veden kaato viemäriputkeet.
Tämä sama nopea lämpölaajeneminen aiheuttaa vaurioita myös kodin laitteissa.
Saman tekee pakkanen jos putkiin tai hajulukkoihin jää vettä.
Ja kun on muovista kysymys niin myös iästä johtuvia halkeamia toki voi tulla.

Jos järjestelmään sotketaan asuntojen vesijohtolaitteita niin tulee myöhemmän korjaamisen kannalta sutta ja sekundaa koska mitoitus ei suinkaan ole sama. Biltemastahan ne laatukamat löytyy?

Mitä noihin Trumaticin, vesipumpun ja muiden tilpehöörien rikkoitumisen tulee niin voin lohduttaa, että tuskin olet ainoa karavaanari jolla em. laitteet on reistailleet, vallankin kun autosi on ikää jo 17 vuotta.
Se on hyvä, että olet vaihtanut Trumaticin Vebastoon tai vastaavaan, Ne ei reistaIe koskaan eikä tyhjennä akkua.
Sellaista määräystä ei muuten ole joka velvoittaa vaihtamaan toimivan 30 mb paineensäätimen uuteen.

Pekka Viherä 28.12.2016 12:06

Osaan kyllä tehdä havaintoja, mikä on aitoa ja korjattua. Joku mainitsi saksalaiten lujuuslaskuista. Niitä ei ole selvästikään tehty, muutoin olisi havaittu kuinka huonosti ylävuoteen vivusto on suunniteltu. Jousivoimien (2*1700N) ja vipujen pituuksien avulla laskin vuoteen painon 70kg. Tämä sopii myös testiin, kun vuodetta nostaa painopisteestä. Vuode heiluu töyssyissä, koska vipujen niveliä raittavat liian suuret voimat. Tapit ja pultit taipuvat riittävästi ja peti lepää 45 cm pitkien tukivarsien varassa.
Jos molemmat jouset ovat poissa, turvavyökiinnitystä rasittaa 240 kg staattinen voima, jos toinen jousi on poissa 120kg. Jos vuodetta nostaa painopisteestä voimaa tarvitaan vain 70 kg (700 N).
Nyt on tehty tilapäiskorjaus, koska painejousen uudelleen asentaminen vaatii hitsausta tai uuden asennuspaikan ja jousen puristamisen. Basaareista löytyi tarvikeet ja pylpyrat parilla kympillä. Panin kattoon koukun ja pultin läpi katon sekä tukilevyn katolle. 4 kertaisella taljalla nosto ylös käy suhteellisen pienellä voimalla. Nosto tulisi suunnitella aivan uudelleen, jolloin voimaa tarvittaisiin vähemmän eikä peti heiluisi töyssyissä. Auton tietenkin tulee kestää hidastimeenajo vahingossa 30 km/h.

Pekka Viherä 28.12.2016 12:17

Putkien halkeamien johtuu vain muovin väsymisestä jännityksessä, jonka riittävän tiukka asennus aiheuttaa, eikä veden kaatamisesta, kylmän tai kuuman. Kaksi metriä valuttuaan vesi ei enää ole liian kylmää tai kuumaa. Mutta ainahan on joko omia tai muiden mielipiteitä, joissa vian syyksi pannaan käyttäjä eikä ala-arvoinen tuote.

Matti Janhonen 28.12.2016 13:21

Olen seurannut näitä asoita varsin pitkään ja tapauksesi on ensimmäinen josta olen kuullut.
Myöskään alan lehdissä siitä en ole mainintaa nähnyt.

Kun noita Hymerin integroituja autoja on liikenteessä erinäinen määrä kymmeniä tuhansia niin olisi tuon rakenne, mitoitus ja suunnitteluvirheen aiemmin ilmenevän jos pelkästään siitä olisi kysymys.

Kyllä sinun pitää ostaa joku toinen 17 vuotias m-auton niin pääset viosta eroon kertaheitolla.

Miten muuten turvavyökiinnitystä voi rasittaa suurempi staattinen kuorma kun mikä on vuoteen paino?

Timo Haapanen 28.12.2016 17:06

Kun et ole Pekka täällä paljoa kirjoitellut niin et ehkä tiedä ettei täällä saa haukkua Hymeriä, mersua, eikä neuvostoliittoa.

@timppa

Matti Janhonen 28.12.2016 17:20

Haapanen on näköjään ominut Kujanpään roolin.
Onnea ja turnanajaiskestävyyttä valitsemallasi tiellä.

Ja yksi neuvo vielä. Eikä tänne ne pidä tulla millään sensaatiohakuisella "Esson baarin" asenteella.
Asiat asioina ja sillä selvä.

Mauri Laukkanen 30.12.2016 18:19

Minusta Pekan pitäisi antaa ne valokuvat varuioituuneesta osasta jollin suuri raati
saisi antaa lopullisen tuomion.

Eli kyllä tuontapainen aloitus on p-rseestä,kirjoittaja on hyvin epävarma mekaniisissa asioissa sen kuvan saa aloittajasta.

Tuossa linkki vastaavaan HENGENvaaraliseen vikaan,ei ole Volvo miesten tai naisten
mieleen.


https://www.uusisuomi.fi/autot/172509-lehti-volvo-xc70-mallissa-hengenvaarallinen-ongelma

Toivo Koistinen 30.12.2016 18:51

Autot monimutkaistuvat. Tietokone bokseja on jo kymmeniä erikseen keskustelevat keskenään päätietämiskoneen kanssa.
Sitikakin, vaikka vanha on. Jos akku tyhjenee, tai se irroitetaan, niin kun uudelleen kytketään takaisin, pitää odotella viitisen minuuttia, jotta tietämiskoneet saavat asiansa selvitettyä, ennekun saa virran kytkeä, ja käynnistää.
Nin kun moninaista toimintaa on lisätty, ja on älyvaloa, sopeutuvaa nopeus säädintä, keskuslukkoa lasinpyyhkijä automaattia, niin pieni vika saattaa tehdä temppunsa.
Mitenkähän ne toimivat vanhana yli kymmenvuotiaana.
Toivopoika

Pekka Viherä 01.01.2017 16:05

Tässä katkennut tappi . kiinnityshihna ruuveineen ja yksi 4stä samalla tavalla haljenneesta liitosputkesta. Kuva myös kehnosta suunnittelusta. Sänkyä ei saa riittävän ylös vaikka tilaa olisi.

Pekka Viherä 01.01.2017 16:20

Tässä katkennut tappi . kiinnityshihna ruuveineen ja yksi 4stä samalla tavalla haljenneesta liitosputkesta. Kuva myös kehnosta suunnittelusta. Sänkyä ei saa riittävän ylös vaikka tilaa olisi.

Pekka Viherä 01.01.2017 16:40

Hymer B544 on perusmalliltaan mukava lyhyt ja ketterä sekä tilava matkailuauto. Takakeittiä on ja keskiosan "olohuone" ovat mukavia, avaria ja valoisia.
Tekninen toteutus osin heikkolaatuisine osineen ei kehuja saa. Katon ja seinien välisen liitoksen vuodot tekevät pahat vahingot jos saavat jatkua pitkään. Kattoluukkujen kittaus on huonosti tehty vuotavat kaatosateella. Sähköjärjestelmä on heikko. Latausvirrat verkosta ja auton generaattorista ovat alle 10 A eivätkä riitä. Pitää käyttää lisälaturia. Kuormittamattoman auton taka-akselilla liki 100 kg ylipainoa.

Mauri Laukkanen 01.01.2017 19:18

Kiitokset kuvista,eli mitäminä ymärrän kuormitus on ollut pultin tai kinnikeen kärjessä ja se on selvää että pultti katkeaa ennen pitkää.

Kun katsoo noita viemäriputken kuvia niin ensimäisenä tulee mieleen liian tiukka vastakappale eli Hymerin alihankkijan vika.

Siis oletan että hymerkin ostaa kaikki komponentit halvalla ja laatupoikemia esintyy
mutta jos ne kestävät takuuajan se taitaa olla hymerinkin laatu filosofiaa.

Minulla on vm 08 mallia oleva 524SL malli jossa ei ole ollut mitään suurempaa ongelmaa kuin Fiatin alustan osalta.

Kun olen nuorempana työkseni autosähköasentajana leipääni tienannut niin en
ymärrä väitettä että Hymerissä olisi heikko sähköjärjestelmä,päin vastoin kun olen
omistanut kasi deflessiä ja yhden Bursrenin niin Hymerin sähköpääkeskus ja johdatukset ovat korkealaatuista jos niitä verrataa esim, Deflessiin tai Byrsteniin.

Mutta se onkin hyvä asia että as,autoja arvostellaan Jokinen saa onneksi valita oman kulkimen olkoon se vaikka Adria missä ei ole mitään valittamista tai vikoja ?.

Kaj Nyyssönen 02.01.2017 10:07

Pieni kysymys kirjoittelun aiheesta? Millä tavalla tuo Hymerin sänky riistää elämän? Millaiset rikosoikeudelliset seuraukset tästä on Hymerille?

Maamiehen tietolaarin kuntelija ajalta suo ja kuokka.

Veli-Pekka Merikallio 03.01.2017 09:21

Kajtsu, kuvittelepa tilanne, että 130km/t vauhdissa umpiruuhkaisella motarilla kajahtaa kaksoislaveri päähäsi, ei ainakaan tunnu mukavalta. Eri asiahan on, onko se edes teoriassa mahdollista, kuten tietäjät ovat epäröineet.
Sullahan näitä murheita ei ole.

Kaj Nyyssönen 04.01.2017 11:58

Kännykällä tänne jätetty viestit katoaa ja joka viestin lukemisen jälkeen pitää kirjautua uudelleen.

Jos pärekori olisi lentokone hengen vaarallisen vian ilmoittamisen jälkeen kaikki hymerit jossa sama sänky systeemi joutuisivat ajokieltoon kunnet vika olisi eliminoitu. Tämä koskisi siis mitä tahansa merkkiä oleviin matkailuautoihin.

Sakari Lepola 04.01.2017 18:28

Minulla ei ole ollut Hymeriä, mutta Solifer 6700 oli ja sehän oli Hymerin tekemä. Auto oli vuosimallia 1989 ja monessa mielessä ihan kelpo peli vaikka vanha olikin. Reissattiin sillä muutama vuosi, myös muutama reissu Baltian maihin. Meteli siinä oli hirveä, moottori elämöi, kori ja kalusteet natisi ja rytisi jos vähänkin huonompaa tietä ajoi. Etusänky heilui melkoisesti mutta emme osanneet pelätä että se olisi niskaan pudonnut. Hymeristä Solifer poikkesi lämmityksen suhteen, siinä oli Primuksen vesikeskuslämmitys ja vesikiertoinen lattialämmitys. Myös kalusteet olivat Soliferin näköiset. Uutena Solifer 6700 oli ollut hieno peli.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.