Tarvikkeet

Näytä keskustelu listana Näytä keskustelu puuna

Komposiittikaasupullo sivuventtiilillä?

29.6.2006 klo 00:14:57
PITKÄJÄRVI AKI
Osaako kukaan neuvoa, mistä olisi mahdollista saada hankituksi kevyt ja näpsäkkä komposiittipullo kaasulle Hobby-vaunuun, jossa kaasuasennukset on tehty sivuventtiilipullolle? Vai olenko todellakin jumissa painavan teräspullon kanssa? Nimenomaan asuntovaunussa tuo kevyt komposiittipullo vähentäisi juuri painoa aisan päältä, jonka keventämiseksi joutuu yleensäkin vaunun kuormausta säätämään.

Re: Komposiittikaasupullo sivuventtiilill�?

29.6.2006 klo 06:55:18
PÄÄKKÖNEN JUHANI
Voi asian hoitaa toisinkin päin, eli muuttua käyttämään painoventtiilipulloja. Minä tein näin, koska Espanjassa se on vakiona. Vaihto-osat saa alan liikkeestä, eikä maksa monta euroa.

Re: Komposiittikaasupullo sivuventtiilillä?

29.6.2006 klo 09:13:08
JOUKAINEN MIKA
Valitettavasti tuollaisia pulloja ei suomesta (muualtakaan?) löydy, vaan halutessasi käyttää komposiittipulloa, pitää sivuventtiili vaihtaa painoventtiiliksi (joita ei saa kuin 30 mbar) -en tiedä löytyykö adapteria jolla sivuventtiilin saa kiinni painoventtiiliin?

Primus lämmittimellä ongelmaksi saattaa muodostua Primuksen vaatima 50mbar..

Re: Komposiittikaasupullo sivuventtiilillä?

29.6.2006 klo 12:57:40
LAHTINEN TIMO I
Minulla on sellainen käsitys, ettei painoventtiilipulloja saa Suomessa käyttää matkailuautoissa tai -vaunuissa.

Re: Re: Komposiittikaasupullo sivuventtiilillä?

29.6.2006 klo 13:55:00
JOUKAINEN MIKA
Suomessa saa käyttää painoventtiiliä matkailuajoneuvossa.
(AGAn komposiittipullon voi vaihtaa Pohjoismaissa)

Re: Re: 50mB matkailukäytössä Suomessa kielletty!

30.6.2006 klo 13:57:46
NYYSSÖNEN KAJ
Miten olet onnistunut rekisteröimään 50mB kaasulaitteen Suomessa. 50mB sallittu ainoastaan "ammatinharjoitus" laitteissa ja nekin luvanvaraisia. Vai onko määräykset muuttuneet 2000 vuoden jälkeen?

Re: Re: Komposiittikaasupullo sivuventtiilillä?

8.7.2006 klo 11:11:53
SALONPÄÄ PEKKA
Minulla on samanlainen käsitys asiasta, eli painoventtiilipulloa (painoventtiilipullo lienee sama, jota myös kaasugrilleissä yleisesti käytetään?) ei saisi käyttää. Näin minulle on esim. karavaanikaupoissa kerrottu, enkä ole asiaa mistään virallisesta lähteestä tarkistanut. Onkohan kenelläkään ns. varmaa tietoa asiasta, esim. säädöksestä, johon painoventtiilipullon käytön sallittavuus tai kiellettävyys perustuu?

Re: Re: Re: Komposiittikaasupullo sivuventtiilillä?

9.7.2006 klo 15:27:38
HALMEENMÄKI JUHANI
Kakkosvaunussamme on sivuventtiiilipullo, ja on aina ollut.

Re: Re: Re: Komposiittikaasupullo sivuventtiilillä?

9.7.2006 klo 15:28:13
HALMEENMÄKI JUHANI
Siis painoventtiili, tämä helle sekoittaa...

Re: Re: Re: Komposiittikaasupullo sivuventtiilillä?

9.7.2006 klo 21:22:40
KALLELA PENTTI
Kyllä mun tuontiautoon asennusliike kelpuutti painoventtiilin ja antoi lausunnon katsastukseen......2005...

Re: sivuventtiili matkailuvälineessä

10.7.2006 klo 14:06:10
NYYSSÖNEN KAJ
Minulle asennettiin ensiasennus ventiiliksi 2000 päältäpainettava kaasuliikkeessä. Sillion kysyin miksi kaikissa matkailuvälineissä on sivuventtiili. Syy 0n että kaasukotelon korkeus on matalampi. Ei muuta syytä.

Sen sijaan Suomessa ei voi rekisteröidä matkailuvälinettä jossa on 50mB säädin. Joku näin väitti aikaisemmin tässä keskustelussa.

Re: Re: Re: Komposiittikaasupullo sivuventtiilillä?

10.7.2006 klo 22:31:45
KOSKELA KARI
Yritin viime kesänä vaihtaa kierrettävät sivuventtiilivermeet kaasuasennusliikkeessä päältäpainettaviin, mutta eivät suostuneet vaihtamaan. Ei kuulemma ole laillista eikä kuulemma toimi vaunun vehkeet (lähinnä kai lämmitin) kunnolla tuolla päältäpainettavalla säätimellä.

Paikallinen AGA ohjasi ko. liikkeeseen, kun heiltä tarvittavia vermeitä kyselin ja olisin ostanut.

Sen verran itse asiaa tutkailin, ettei päältäasennettavan venttiiliä voi sivulta-asennettavan putkeenkaan laittaa, kun ei tuo putki tarpeeksi veny paksumman liittimen ympärille.

Vaunu on Solikka 6101i ja paikkakunta Jyväskylä.

Vanhempaan ja pienempään Solikkaan vastaavan muutoksen tein ja tuossa vehkeet pelasivat meidän käytössä (ei talvivaunuilua) ongelmitta.

Ei siis mitään varmaa tietoa, mutta kokemusta asiaan liittyen.

Komposiittikaasupullo sivuventtiilillä?

11.7.2006 klo 02:18:02
AHONEN KAI

"Yritin viime kesänä vaihtaa kierrettävät sivuventtiilivermeet kaasuasennusliikkeessä päältäpainettaviin, mutta eivät suostuneet vaihtamaan. Ei kuulemma ole laillista eikä kuulemma toimi vaunun vehkeet (lähinnä kai lämmitin) kunnolla tuolla päältäpainettavalla säätimellä."

Vaikka et varsinaisesti tätä kysynytkään, niin:
Meillä oli viime talven retkellä toinen pullo (Saksalainen) sivuventtiilillä, ja toinen (Cepsa,Espanja) päältäpainettava, yhdistettynä t-haaralla, molemmat pelitti kuin junan mukavuuslaitos. Saksalainen täyttyy Portugalissa kaasuhuoltiksilla ja saksassa melkein missä vaan, espanjalainen vaihtuu BP:n ja Cepsan asemilla.
Lämppäri toimii molemmilla ratkaisuilla, niin butaanilla kuin propaanilla.

Re: Re: Re: 50mB matkailukäytössä Suomessa kielletty!

11.7.2006 klo 20:32:09
JOUKAINEN MIKA
Primuslämmittimet (2440, 2450, 2460, 2470 ja 2480) toimivat 50 mbar paneella, paitsi 2490 20-50mbar
Ovat laillisia käyttää kun eivät sijaitse matkailuajoneuvon asuintiloissa (lainaus tukesin oppaasta: "Nestekaasua saa johtaa ajoneuvon asuintiloihin 30 mbar nimellispaineella")

Eli osa olemassa olevasta matkailuvaunukannasta on varustettu kahdella paineenalentimella, ensimmäinen on primukselle tuo 50 mbar ja sen jälkeen linjassa toinen vaunun asuintiloissa oleville laitteille 30 mbar.

Säännökset eivät ole muuttuneet, mutta tuo "asuintiloissa" ratkaisee käytettävän paineen.

Re: Komposiittikaasupullo sivuventtiilillä?

11.7.2006 klo 20:33:16
JOUKAINEN MIKA
AGAlta kysyin ja pitäisi olla täysin laillista käyttää joko sivuventtiili tai painoventtiili pulloa (TUKESilta en saanut vielä vastausta).

Päältäpainettava paineenalennin

12.7.2006 klo 07:17:00
LAAKSONEN ARI J O
Ymmärtääkseni yksi syy siihen, ettei päältä painettavia paineenalentimia käytetä matkailuajoneuvoissa kovinkaan usein, on niiden herkkyys jäätymiselle. Jäätyvät kuulemma huomattavasti herkemmin kuin sivuventtiilipaineenalentimet.