Matkailuvaunut ja vetoautot

Näytä keskustelu listana Näytä keskustelu puuna

Kuulakytkimen pultit?

12.8.2012 klo 17:00:20
SIMOLA VELI-MATTI
Onkohan nuo kuulakytkimen aisaan kiinnittävät pultit jotain erikoispultteja? vai kelpaako siihen samannäköinen pulttiliikkeestä haettuna? Googlella en ainakaan onnistunut löytämään erikoispultteja.

ps. kerrankin jokin asia meni rikki oikessa paikassa kun toinen pulteista kotipihaan peruuttaessa tielle tippui
Pultti (364 kB) 

Re: Kuulakytkimen pultit?

12.8.2012 klo 17:13:12
HALINEN HARRI
Joskus 80-luvulla kun tein mm. pulttikauppaa niin hyvälaatuinen pultti oli laatuluokkaa 8.8 ja se oli pultin kannassa näkyvillä. Se oli kovalaatua. Kun esim 6.4. vai oliko se 4.6. oli pehmeämpi. Muitakin oli olemassa.
Nykyään kun noita myydään kiloittain ja tuodaan mistä sattuu halvalla saamaan saattaa olla niin että laatuluokitusmerkinnän saa ostaja valita mieleisekseen.
Ainakin mm. jotkut puuruuvit ovat kuin tinaa.
Kannattaa varmaan hannkia strategiset pultit ammattiliikkeestä johon voinee paremmin luottaa.

Re: Re: Kuulakytkimen pultit?

12.8.2012 klo 17:18:25
LAHTI ANTTI

Re: Re: Re: Kuulakytkimen pultit?

12.8.2012 klo 17:24:40
JANHONEN MATTI
Pulttiliikkeestä löytyy.
Saman vahvuinen ja pituinen kun alkuperäinen mieluusti uusilla muttereilla ja aluslaatalla.
8.8. laatu riittää siihen tarpeeseen vaikka kuinka hyvin.


Re: Re: Re: Re: Kuulakytkimen pultit?

12.8.2012 klo 17:54:43
SIMOLA VELI-MATTI
Kun tarkemmin noita kantoja katselin niin toinen on Eska 8.8 (rikki mennyt) ja ehjänä varmuuden vuoksi vaihtoon menevä Peiner 10.9. Kumpikohan on ollut alkuperäinen? Tietysti jotain vinkkaa sekin että tuo 8.8 on se periksi antanut. Vai onko nämä niitä pultteja jotka pitää joka tapauksessa vaihtaa määrävälein?

Re: Re: Re: Re: Re: Kuulakytkimen pultit?

12.8.2012 klo 18:16:02
JANHONEN MATTI
Siihen periksiantamiseen voi olla montaakin syytä.
Kuten alun alkaen käytetty liian pieni pulttikoko tai pulttimäärä, reikiin nähden liian pieni pulttikoko, väärä kiristys (liian löysään/liian kireään, mutterin löystyminen jne.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kuulakytkimen pultit?

12.8.2012 klo 18:21:03
HALINEN HARRI
Edellisessä asiaa. Huomioi että mitä kovemmaksi pultti menee sen sitkeys vähenee. En tiedä mikä laatu tuohon tarkoitukseen sopivin, mutta 8.8. on ollut yleinen koska sitkeys ja kovuus "tasapainossa".

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kuulakytkimen pultit?

12.8.2012 klo 19:04:35
HAAPANEN TIMO
Juuri näin on.
Minä laittaisin epäröimättä 8.8 luokan pultin. Muita et löydäkkään kuin erikoisliikkeestä.

@timppa

-----
Käyttäjän lisäys viestiin 12.8.2012 klo 19:09:30
Voisihan nyt joku käydä katsomassa kumpi arvo siellä pultin päässä on, 8.8 vaiko 10.9

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kuulakytkimen pultit?

12.8.2012 klo 19:09:48
VALTONEN MARTTI
Erinäisten vetokytkimen muutostöiden johdosta olen joskus uusinut pultteja eri mittaisiin. Tällöin olen löytänyt ihan tavaratalon hyllystä vastaavia eli 8.8 kiristysmomentilla olevia. Tuo lienee täysin riittävä.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kuulakytkimen pultit?

12.8.2012 klo 19:24:36
HAAPANEN TIMO
Ei kysymys ole momentista, vaan pultin kovuudesta. Momentteja katselin Teohydraulin sivuilta ja lähes kaikki 12mm pultein kiinnitettävät vedettiin 86Nm:n kireyteen.
@timppa

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kuulakytkimen pultit?

12.8.2012 klo 19:34:55
KOISTINEN TOIVO
Kylähän kasikasi riittää, mutta nuinkin tärkeään paikkaan laittaisin kymppi piste ysin. Ja kannattaa mitata reijät jos ovat venyneet, niin porata seuraavaan kokoon.
Ymmärtääkseni siinä on kuitenkin rahhaa kiinni sen aisan jatkona, että jos se pyörii ojassa niin...! Normi pulttikoothan on 8. 10. 12. 14 16. Ja kunnon tukevat
aluslevyt. lukkomutterit, ja hammas aluslevy mutterin alle lisäksi. Luulee
Toivopoika

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kuulakytkimen pultit?

12.8.2012 klo 19:46:54
VALTONEN MARTTI
Epäilen että kyseinen pultti on joskus kiristetty liian tiukkaan. Momenttiavainta käyttämättömän on vaikea käsittää miten helppoa on tiukata esim. pyöränmutterit/pultit aivan liian tiukkaan.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kuulakytkimen pultit?

12.8.2012 klo 20:10:33
HAAPANEN TIMO
Niin. Vetomurtolujuus kasvaa, mutta iskusitkeys pienenee.
Ehkä nyt kuitenkin kannattaisi kysyä tuolta:
http://www.teohydrauli.fi/PublishedService
Ei muuten, mutta momentin vuoksi, se 10.9 ei välttämättä mene tarpeeksi piukkaan jos sen vetää 8.8 pultille tarkoitetuun momenttiin.

@timppa

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kuulakytkimen pultit?

12.8.2012 klo 20:17:55
LAHTI ANTTI
Tässä momentit eri pulteille. Olivat tiedot jo aiemmassa viestissäni. Eikö osattu lukea. :-))

http://sp1.uni.fi/images/KPT%20Tuoteluettelo%20Momentit.pdf

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kuulakytkimen pultit?

12.8.2012 klo 20:42:26
SIMOLA VELI-MATTI
kun katkoksen kohtaan tarkastelin niin huomasin, että sehän on ruosteessa viimeisiä millejä lukuunottamatta, joten pultti lienee ollut puolittain poikki jonkin aikaa. Molempia (8.8 ja 10.9) tarkastellessa ehjä 10.9 näyttää jollain tapaa uudemmalta joten se lienee se aiemmin vaihdettu ja 8.8 alkuperäinen. Lisäksi muutkin pultit aisassa ovat 8.8.
Kuva0064.jpg (545 kB) 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kuulakytkimen pultit?

12.8.2012 klo 21:22:53
HAAPANEN TIMO
Enpä huomannut tarkemmin kaivella linkkiäsi Antti.
Nyt siitä linkistä selvisi kuulakytkimissä yleisesti käytettävän 8.8 pultteja koska Teohydraulin sivulla kytkimiin tarjotaan 86Nm ja Antin linkissä 12mm:n 8.8 pultille 91Nm. Sen sijaan 10.9 pultille momentti on 128Nm.

Juuri siksi kehoitin kysymään asiaa, mutta eiköhän homma ole paketissa.

@timppa


-----
Käyttäjän lisäys viestiin 12.8.2012 klo 21:28:33
Selvennys eri momenttehin. Pultin pitää venyä pikkuisen jotta se olisi kunnolla kiinni. Se kovempi 10,9 vaatii enemmän siihen venymiseen.
Kriittinen raja on se jossa pultti ei enää palaudu alkuperäiseen mittaansa löysäämisen jälkeen.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kuulakytkimen pultit?

13.8.2012 klo 22:20:08
JANHONEN MATTI
Tässä vielä näitä pulttiliitostekniikan alkeita kehiin.

http://www.wurthelektronik.fi/site/media/pdf/we/kuvasto/suunnitteluopas06.pdf

-----
Käyttäjän lisäys viestiin 13.8.2012 klo 22:33:20
Pisti tuossa Wurth´n ohjeessa silmään pari lausetta.

"Asentamisessa huomioitava
Kiristysmomentti
Käytettäessä momentiavaimia tai momentin säädöllä varustettuja koneita on tuotanto-olosuhteissa mahdollisuus päästä jopa +-10 prosentin hajontaan
Käsityökaluilla ja paineilmakoneilla hajonta on useita kymmeniä prosentteja."

Tämä siis kiristysmomentin hajonnasta.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kuulakytkimen pultit?

17.8.2012 klo 23:53:54
TUOMINEN MARKKU
Jossain vaiheessa keskusteluketjua vilahti termi "iskusitkeys", mitähän se tarkoittaa?? Autoteollisuudessa joitakin vuosia mukana olleena on outo termi. Jos ruuvin/pultin kireyden todellisuudessa haluaa tarkistaa, pitää pystyä mittamaan pultin venymä(alkuperäiseen mittaan verrattuna) ja sen perusteella pystytään sitten määrittelemään kiristysmomentti. 10.9 pultit ovat nykyään harvinaisia ainakin autoissa(moottorin osia lukuunottamatta), voin olettaa että myös muissa ajoneuvoissa. Pulttien kiristykset määritellään nykyisin alkumomenttina + kiristyskulmana, mitattavissa oleva loppumomentti on jonkin verran "hämärän" peitossa. Tämä kiristystapa on jo pitkään ollut esim. moottorikannen pulteissa. 8.8. lujuusluokan pultit ovat yleisimpiä ja todennäköisesti myös vetokytkimen kiinnitykseen alkuperäisesti käytettyjä. Onkohan vetopää jostain syystä vaihdettu ja käytetty pultteja, joita sattumalla on löytynyt ja kiristyksessä käytetty "käsituntumaa"(tiukkaan + hieman varmuudeksi lisää)??

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kuulakytkimen pultit?

18.8.2012 klo 06:35:35
KOISTINEN TOIVO
Kuuskymmentä luvulla eräs autoasentaja sanoi, että humpuukia ne momentit.
Jos on vähän ruostetta tai muuta pulteissa niin niissä pitäisi olla isompi momenti.
Ja jos on öljysempi pultti se menee liukkaammasti. käsi tietää momentit, Pitää vaan olla järki käessä.. No kyllähän me naapurin kansssa kone remonteissa momentteja käytetään mutta se + on sitte käessä, mutta ei sitä muualla momentiavaimia, kädellä vaan sopivasti. Naapuri on pölliä keränny yli nelijäkymmentä ajast aikaa. Kolomattakymmentä vuotta on nuita romuja porukalla kassailtu. Mutta tämä ei ole suositus. Toivopoika. Niin ja on ne pultit mejän jäleltä löystyny ja katkeillu

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kuulakytkimen pultit?

18.8.2012 klo 09:36:50
JANHONEN MATTI
Tuomisen Markku puhuu asia.
Monet vannoo momenttiavaimen nimeen ja samalla sitä käyttäessän tekevät aivan alkeellisen virheen sen käytössä. Ensin vedetään pultti tai mutteri hyvin lähelle lopullista kiristysarvoa ja sitten muka kiristetään momenttiavaimella lopullisen kiristysarvoonsa.
Ja hyvin usein käy niin, että mutterin tai pultin vaatima liikkeellelähtövastus laukaisee momenttiavaimen heti kättelyssä ja sitten ollaan tyytyväisiä kun se olikin jo lopullisessa kireydessä. Heitto vaaditun ja todellisen kiristysmomentin välillä voi olla hyvin merkittättävä.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kuulakytkimen pultit?

18.8.2012 klo 17:33:42
VALTONEN MARTTI
Vaan kyllä ne vaunujen pyöränmutterit / pultit vetäistään käsituntumalla aivan liian tiukkaan. Kaikissa vaunuissani on ohjearvona ollut 8kp. Se on todella pieni tiukkuus. Ristikkoavaimella automaattisesti kirstää yli 10. Sitten ihmetellään miten se pyörä ajaessa lähti omille teilleen pulttien katketessa.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kuulakytkimen pultit?

18.8.2012 klo 18:12:19
LAHTI ANTTI
Mulla on vaunussa (aluvanteet) ohjeena 11kp ja autossa 14kp. Momenttiavaimella teen kiristyksen, en mututunteella. Eikä koskaan ole pultit katkeilleet.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kuulakytkimen pultit?

18.8.2012 klo 22:20:22
VALTONEN MARTTI
Eipä Antti tietenkään katkeile kun pultit on mitoitettu niille tiukkuuksille.
Mulla on autossakin vain 10.8 kp ohje ja momenttiavainta ikäni olen käyttänyt myös. Ja mutterit on aina siinä kunnossa että pyörii herkästi kuin teräskuula lasipöydällä.

-----
Käyttäjän lisäys viestiin 18.8.2012 klo 22:23:10
Ai niin, kaverilta meni toissakesänä tietyöllä ajaessa Spritestä toisen pyörän pultit katki, aikamoinen kokemus mutta vähin vaurioin onneksi. Syy ei selvinnyt.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kuulakytkimen pultit?

18.8.2012 klo 22:47:32
JANHONEN MATTI
Tässä kenvertointityökalu millä saatte muunnettua nuo vanhat kp ja kpm arvon Nm arvoiksi. Sattaa joitain hämätä, ikäänkuin olisi kyse sormilla pyöritettävistä kiristysarvoista kun puhutaan vaikka 10,8 kp.

http://www.convertworld.com/fi/vaantomomentti/Kilopondimetri.html