Matkailuvaunut ja vetoautot

Näytä keskustelu listana Näytä keskustelu puuna

Vaunun punnitus

15.4.2012 klo 09:52:53
KAARNA PAULI
Tuleeko sama paino vaunulle kun on kiinni autossa tai irti autosta,siis auto ei ole puntarissa mukana.Eli vaikuttaako aisapaino jotenkin asiaan.

Re: Vaunun punnitus

15.4.2012 klo 10:47:46
HAKALA JYRI


Akselipaino / t vaunu vaakalla, autossa kiinni

Vaunu+nokkapyörä vaakalla autosta irroitettuna==
Kokopaino akselipaino + "aisapaino" joka siirtyy autoon

Esim akselipaino 1500 kg( punnittus autossa kiinni)+
autoon siirtyvä "aisapaino" 50kg = kokopaino 1550 kg

jyrih



Re: Re: Vaunun punnitus

15.4.2012 klo 11:16:36
HAKALA JYRI
Lisäys:: kokopainon pitää olla suurempi kuin akelipaino-n / -jen
sallituissa rajoissa.

Re: Vaunun punnitus

15.4.2012 klo 11:52:25
STRÖMMER HEIKKI
Saitkin jo vastauksen. Eli jos aisapaino on vaikka 50kg, painaa vaunu ilman autoa nokkapyöränsä varassa sen 50kg enemmän.

Re: Re: Vaunun punnitus

15.4.2012 klo 12:37:50
NIEMELÄ PASI

Tämä on aika hurja väite. Eli minkä tulkinnan mukaan "jos aisapaino on vaikka 50kg, painaa vaunu ilman autoa nokkapyöränsä varassa sen 50kg enemmän".

Eikös kuitenkin ole aivan sama asia onko tuo 50 kg auton koukun varassa vai nokkapyörän varassa, ei se vaunun paino (paino renkaiden kautta maahan) mihinkään muutu.


Re: Re: Re: Vaunun punnitus

15.4.2012 klo 13:00:05
SUOKKO OIVA
Vaunun renkaitten alta punnittu massa = vaunun akselipaino, joka ei ole sama kuin vaunun kokonaispaino.
Kun koukku on autossa kiinni siirtyy aisapaino autoon eli auton taka-akselin painoksi kuten Jyri jo kertoi.

Re: Re: Re: Vaunun punnitus

15.4.2012 klo 13:45:56
STRÖMMER HEIKKI
Hurja väite on se että paino ei muka muutu. Kokeile vaikka henkilövaakalla kotona. Menet vaakalle ensin normaalisti, molemmat jalat vaakalla. sit nostat toisen jalan ilmaan, muuttuuko paino? No ei muutu ei. No sit kokeile niin että lasket toisen jalan lattialle, ja kas paino kevenee. Miksköhän? siks että vain osa painostasi on vaa-alla ja osa lattialla. Vaaka näyttää vain sitä painoa mikä kohdistuu vaakaan. No miten sovellat tätä tietoa asuntovaunusi punnitukseen? Punnitset vaunun ensin nokkapyöränsä varassa vaakalla, ja sit niin että nokkapyörä on ylhäällä ja aisa kiinni auton vetokoukussa, mutta osakaan autosta ei ole vaakalla, ja kas vaunu kevenee sen verran kuin kuinka suuri paino autosi vetokoukkuun kohdistuu.

Re: Vaunun punnitus

15.4.2012 klo 15:05:43
RIIHELÄ ESA
Puntari näyttää vaunulle aisapainon verran pienempää painoa, kuin mitä se vainu todella painaa. Puntari mittaa vaunun akselipainon.

Jos siis puhutaan vaunun painosta tai vaunun akselipainosta, siinä on aisapainon verran eroa.

Re: Re: Vaunun punnitus

16.4.2012 klo 08:39:36
NIEMELÄ PASI
Tarkennetaan nyt sitten että tarkoitin akselipainoa. Kokonaispaino on tietysti tuo akselipaino+aisapaino.

Heikki puhuu eri asiasta puhuessaan jalan laittamisesta maahan vaa'alla seistessä, sehän vastaa samaa kuin punnitsisi akselipainon vain vaunun toiselta pyörältä. Tottakai silloin saa eri painon.

Jos puhutaan akselipainosta, niin mihinkä fysiikan lakiin perustuu että tämä akselipainon lisääntyminen kun koukun ottaa irti autosta. Jos koukku on samalla korkeudella auton tai nokkapyörän varassa, niin mun käsityksen mukaan akselipaino on sama. Sama aisapaino kuormittaa koukkua tai nokkapyörää. Eri asia on sitten jos aisaa nostetaan/lasketaan erikorkeudelle, jolloin painopiste muuttuu ja muuttuu myös akselipaino.

Re: Re: Re: Vaunun punnitus

16.4.2012 klo 11:44:40
ANTTILA MARKKU
Tämä on vaarallinen aihe.Aisapaino tulee siitä kun vaunun paino on hieman akselin etupuolella suurempi kuin akselin takapuolella.Jos näin ei olisi pysyisi vaunu suorassa tasapainossa ilman että nokkapyörä on maassa,teoriassa.Kokonaismassa voidaan ylittää siltä osin kun vetoauton vetokoukulle voidaan siirtää painoa mikä ei tule vaunun akselin kannettavaksi.

Re: Vaunun punnitus

16.4.2012 klo 13:41:37
RIIHELÄ ESA
"Jos puhutaan akselipainosta, niin mihinkä fysiikan lakiin perustuu että tämä akselipainon lisääntyminen kun koukun ottaa irti autosta."

Akselipaino muuttuu, kun aisaa tuetaan eri kohdasta. Nokkapyörä on taaempana kuin vetokoukku, joten nokkapyörän varassa akselipaino on vähän pienempi kuin auton varassa.

Tuo on helppo ymmärtää, koska nokkapyörän varassa oleva vaunu on tavallaan kaksiakselinen ajoneuvo, jonka paino on akselipainojen (varsinainen akseli ja nokkapyörän akseli) summa. Mitä lyhyempi akseliväli, sitä pienempi ero akselipainojen välillä.

Mutta entäpä jos vaunu on lastattu väärin ja on takapainoinen. Vapaana vaunun aisa nousisi ylös, mutta autoon kiinnitettynä se tietysti saadaan pysymään oikeassa asennossa. Tällöin aisa ei kanna kuormaa, sillä vain estetään vaunun nousu pystyyn. Jos siis aisa NOSTAA vetoauton perää 20 kg voimalla ja akselivaaka näyttää tuhatta kiloa, mikä on vaunun paino? Onko siis 980, 1000 vai 1020 vai jotain muuta?

Re: Re: Vaunun punnitus

16.4.2012 klo 17:20:00
HAKALA JYRI
Puuttumatta muiden textiin, lisään omaan muutaman rivin:::


-esim akselipaino +1500kg + "aisapaino" 50 kg positiivinen =
kokopaino ====+1550 kg

Jos puntari nokkapyörän alla ja tulos hyväksyttävä esim 50 kg
tulee vetokuulaan keskimäärin noin 10% pienenpi paino
esim tekee 50 - 5 kg= 45 kg vetokoukkuun
(käytin lainmukaista asiapainoa ++++ merkkinen jos nega
tiivine se olis miinus)

jyrih

ps toivottavasti aloitustextin kirjoittaja löytää myös vastauksen
kysymykseen.

Re: Re: Re: Vaunun punnitus

16.4.2012 klo 18:01:09
HAARAKANGAS ALLAN
Esa, se on jotakin muuta. Aisoja on niin monia....

Allu vaari

Re: Vaunun punnitus

16.4.2012 klo 18:21:24
RIIHELÄ ESA
"Aisoja on niin monia...."

Niinhän se menee. Jos momentti on sama, ovat voimat lyhyellä aisalla suurempia kuin pitkällä aisalla, vaikka pitkä aisa näyttääkin paremmalta.

Myös 980 kg voidaan hyväksyä.

Re: Re: Vaunun punnitus

16.4.2012 klo 20:20:53
ANTTILA MARKKU
Hakalan esimerkin perusteella.Kun vaunu kytketään vetoautoon muuttuu painojakauma niin että vetoauton ja vaunun ensimmäisen akselin välinen paino jaetaan.Silloin 50kg aisapainosta 5kg kuormittaa vaunun akselia,eli se paino ei häviä vaan se kuormittaa eri aluetta.Noin se lasketaan raskaan kaluston osaltakin.Josku kuormataan 20t kolmelle kärryn akselille ja vetopöydän päälle tulee 10t.30t kuormaa ja akselipainot ei ylity.

Re: Re: Re: Vaunun punnitus

16.4.2012 klo 22:49:52
HAKALA JYRI
Vielä yksi tarkennus omaan textiin

esim 1500kg akselipaino tai jos telivaunu telipaino yht 1500 kg,,
tuo 5 kg ero nokkapyörän ja vetokuulan välillä on olemassa,
oli niin pieni luku ettei käytännön vaikutusta kun puntarit
on toleransilla 10---20kg (=autovaakat), mutta tosi on
jos esim 1550 kg on kokopaino ja vetokoukulle 45 kg niin
akselipaino 1505 kg.....................
jyrih

Re: Re: Re: Re: Vaunun punnitus

17.4.2012 klo 00:29:02
KAARNA PAULI
Ompas monta erillaista käsitystä asiasta.Täytynee kysyä suoraan viranomaiselta jotta saan myös virallisen tiedon tässä asiassa.

Re: Vaunun punnitus

17.4.2012 klo 07:56:27
HYTTILÄ ESKO
Älä välitä , nämä hemmot saa jutuissaan vaikka korkkiruuvista suoran.

Tosiasiahan on että aisapaino vähennetään kokonaispainosta = hinattava massa. piste

Kaikki poliisit (viranomaiset) eivät ole sisäistäneet asiaa. Jos on tarkalla kannattanee pitää asiasta kertovaa dokumenttia mukana

Re: Re: Vaunun punnitus

17.4.2012 klo 08:46:11
KOSKINEN JANI
Eikös nämä massat mene näin:

Vaunun kokonaismassa: Akselipaino + koukkupaino

Vetoauton suurin sallittu perävaunupaino: Kärryn akselipaino (koukkupaino on auton massassa)

Jos vaikka olisi kokonaismassaltaan 1500kg vaunu ja mitattu akselipaino olisi tuon 1500 kg niin se on ylipainoinen mutta sitä saisi kuitenkin vetää autolla missä 1500 kg vetopaino.

Eli punnitulta kokonaispainoltaan 1500 kg painavaa vaunua saa vetää autolla missä maksimi vetopaino on 1450kg jos koukkupaino on 50 kg.

Sitten on vielä lisäksi nuo ajokorttien vaatimusluokat ja niiden painot :D
Säädökset ei tosiaan ole yksinkertaiset...

Re: Re: Re: Vaunun punnitus

17.4.2012 klo 11:08:46
JOKINEN OLAVI
Jos nyt oikein hiuksia halkaistaan tämän jutun myötä, niin vaunun kanssa puntarille mennessä tarkan punnitustuloksen saamiseksi pitää kitkavetopäästä vapauttaa kitka, sillä sehän voi aiheuttaa virhettä puoleen tai toiseen riippuen siitä kumpaan suuntaan auton joustoliike on viimeksi jäänyt pään kitkaan vaikuttamaan. Käytännössä tällainen virhe mittaustuloksessa on tietenkin täysin merkityksetön. Enemmän voi vaikuttaa vaikka renkaisiin tarttunut hiekoitusmurske.

Re: Re: Re: Re: Vaunun punnitus

17.4.2012 klo 13:51:17
ANTTILA MARKKU
Jos oikeen tarkkoja oltais pitäs se vaunu punnita ensin koko yhdistelmänä ja sen jälkeen vetokoukussa kiinni oleva vaunu erikseen.Viimeiset epäilykset voisi karistaa punnitsemalla yhdistelmä niin että vetoauton taka-akseli on pelkästään puntarilla. Koska sillä mitä se vaunu painaa tukijalat alhaalla tai aisapyörään tuettuna ei ole merkitystä.

Re: Vaunun punnitus

17.4.2012 klo 13:53:09
RIIHELÄ ESA
Palataksemme alkuperäiseen kysymykseen, joka oli kaksiosainen:

"Tuleeko sama paino vaunulle kun on kiinni autossa tai irti autosta,siis auto ei ole puntarissa mukana. EI

Eli vaikuttaako aisapaino jotenkin asiaan. KYLLÄ

Re: Re: Vaunun punnitus

17.4.2012 klo 14:13:25
ANTTILA MARKKU
oikein.Ja syy on oikein matemaattisesti osoitettu tuolla aiemmin.

Johan pompsahti paino

4.5.2012 klo 01:29:26
KAARNA PAULI
Otteessa lukee 1070 ja kokonais massa 1100,mutta karu totuus oli akselilta 1220,
kyydissä 1 vajaa kaasupullo,ei tippaakaan vettä meinaan tankissa.Muutenkin tavarat vielä viemättä vaunuun,mitähän vaaka näyttäisi reissu varustuksella.Katsastusmies totesi lakonisesti että näähän on alunperinkin punnittu hyvin riisuttuina ja iän myötähän sitä painoa tuppaa kertymään.Liekö tarkoittanut vaunua