Matkailuvaunut ja vetoautot

Näytä keskustelu listana Näytä keskustelu puuna

7- vai 13- napainen

10.1.2008 klo 12:30:22
KOSKINEN TERO
uudessa vaunusamme on 13 napainen pistoke. Kannattaako autoon asennuttaa 13-napainen pistoke vai edelleen vanha 7-napainen. Mitä hyötyä on 13 napaisuudesta ja mitästä jään paitsi, jos autossa on 7-napainen?

Re: 7- vai 13- napainen

10.1.2008 klo 13:58:35
HYTTILÄ ESKO O
13 napaisessa toimii peruutusvalot, vaunun takasumuvalot , menee jatkuvavirta sekä akulle että jääkaapille. Volvossa on esimerkiksi vakiona 13 napaiselle pistoke auton kontissa. Pari sulaketta lisäämällä toimii jopa jatkuvien sähköjen katkaisu auton sammuttua ,jottei veturin akku tyhjene. Näitä toiminteita on varmasti muillakin (JH). Halusin vain tuoda tuollaisen 13-napaisen hyödyt julki.

Lisäys

10.1.2008 klo 14:01:46
HYTTILÄ ESKO O
Tuo edellämainittu toimii tietenkin VAIN jos vaunussa on vastaavat kytketty, ainakin 2000 luvun solkuissa on omalal kohdallani ollut valmiina.

Re: 7- vai 13- napainen

10.1.2008 klo 14:41:21
VEHNILÄ JUHANI
et häviä mitään, en ainakaan ole huomannut viimeisen kuudenvuoden aikana ja uudessakin tulevassa on 13 napainen ja adapterilla 7 napaiseen kiinni. Meillä on vaunussa muuten pyörät ja se on saanut kyytiä Balttiassa ja Euroopassakin viime kesänä.

Tuossa kytkentävinkkiä jos tarvit . . .

10.1.2008 klo 17:19:52
TERVO JARI

Re: Tuossa kytkentävinkkiä jos tarvit . . .

10.1.2008 klo 17:44:07
LAHTI ANTTI
Terolle.

Tuskin häviät muuta kuin mahdollisen takasumuvalon ja peruutusvalon.
Autossani on 7-napainen pistoke ja 2-navasta tulee jatkuvavirta vaunuun. Autossa on muistaakseni 4 mm² johto pistokkeelle ja vaunussa 6 mm² johto akulle.
Ei tule jännitehäviöitä, kuten yleensä ohuemmista piuhoista.
Enkä muuta kytkentää, ellei ole pakko.

Re: 7- vai 13- napainen

10.1.2008 klo 19:10:27
JORVA OLLI
Käsittääkseni voitat 13-napaisen kanssa jääkaapin latautumisen ajon aikana sekä peruutusvalot.
Vaunun takasumuvalot toimivat myös 7-napaisella, kuten laki vaatii.
Muista tarkastaa, että autoon on vedetty tarpeeksi paksu piuha, ettei tule virtahävikkiä ja vaunun akku saa tarvitsemansa virran ja pystyy käyttämään jääkaappia.
Ohjeen johdon halkaisijasta saat vaunusi ohjekirjasta.

Re: 7- vai 13- napainen

10.1.2008 klo 19:58:30
RAUTIAINEN KARI
www.rauzi.jossain.com/pistorasia.doc

Tossa noi navat. Käytännössä se tarkoittaa että jos autossa ja vaunussa 13 niin hyvä, mutta laita tavaraperäkärryynkin sitte sama ettei tartte adapteria. Normaalikäytössä 7 navat riittää kyllä mutta toi 13 on hyvä. Mainitut jääkaappi jne. on yksi asia mutta toinen se takaisinvirtaus, esim se että jos käytät vaunun sumuvaloa niin diodiohjattuna sitten auton takasumu pois ettei se valkaise koko vaunun keulaa niin ettet näe taakse mitään, vain punavalaistun vaunun keulan. Samalla saat pari tyhjää napaa vaikka peruutuskameralle.

Re: Re: 7- vai 13- napainen

10.1.2008 klo 20:20:45
HALMEENMÄKI JUHANI
Jostain kumman syystä Suomessa on jämähdetty tuohon 7-napaiseen.
Sähköiset hyödyt on jo esitetty, mutta unohdettu mekaniikka. Eli adapteri tuo mukanaan yhden kontakteiltaan hapettuvan lisäpalikan, joka pitää olla mukana jossain, ja saattaa olla kytkennän tiellä tai jopa mahdoton käyttää.
13-napainen lukittuu bajonetilla, eli ei hölsky eikä irtoa, lisäksi niitten virtakontaktien rakenne on varmempi.

"Jatkuvaa virtaa" lukuunottamatta käytännössä kaikki valmiit sähkösarjat saa myös täydellisesti 13-napasysteemissä toimivina, vain se jääkaapin/latauksen virta on autokohtainen. Eli tarviiko se hieman enemmän kytkemistä vai tuleeko mukana ilman lisätöitä. Mutta kuten Esko jo totesi, on monessa autossa valmiiksi ihan täydellinen pistoke vetokoukun sähköjä varten jolloin sekin yleensä on toimiva.

Kysymys on siis vain valinnasta, ja miksi valita antiikkia? Jos pihassa on harvoin käytetty peräkärry 7-napaisella niin on niitä adaptereita siihenkin suuntaan. Jatkuvaan käyttöön en moista kuitenkaan suosittele. Jos adapteri olisi ehdottoman hyvä, niin miksi esim vaunukauppojen vetoautoissa on usein molemmat rasiat?

Ja on vielä yksi tapa eli 7+6-napainen rasia, jolloin toimii vanha kärri mutta myös uuden kaikki lisätoiminnat. Mutta se vaatii kaikkien pistokkeiden uusintaa, jollet osta uutta ranskalaista autoa, joissa on yleensä juuri se, vakiokoukun kanssa.

Re: Re: Re: 7- vai 13- napainen

10.1.2008 klo 22:47:26
LAHTI ANTTI
Mainitsit Juhani, että 7-napaiset olisivat jo antiikkia. En täysin yhdy mielipiteeseesi.
Esim. mulla vaunussa ei ole peruutusvaloja, paikka kyllä mutta muu puuttuu. Samoin sumuvaloa ei ole.
Mitä silloin tekisin 13-napaisella ?
Nyt vaunussa on riittävän paksut johdot, diodilla varustettuna, latausta varten ja myös siitä riittää tarvittaessa jääkaapille virtaa.
Toki se ei toimi, jos auto ei ole käynnissä. Kytketty siten.
Tuolla aiemmin jo kerroinkin johtojen paksuudesta.
Ilmeisesti näissä uusissa 13-napaisissa on johtojen paksuus 0.75 mm², tai korkeintaan 1,5 mm².
Tuleeko sitä kautta riittävästi jännitettä sekä akun lataukseen ja mahdollisesti jääkaapin käyttöön ajon aikana ?
Epäilen vähän, mutta oikaiskaa jos olen väärässä.

Re: Re: Re: Re: 7- vai 13- napainen

10.1.2008 klo 23:21:43
RAUTIAINEN KARI
Juu, olet väärässä.

Ja jos on antiikkinen 7 napanen niin se kyllä sopii hyvin antiikkiseen vaunuun jossa antiikkiset systeemit.

Tätä päivää on 13 napanen. Eikä mikään multicon tai WeSt 7+6 vaan oikea 13 eli Jaeger.

Re: Re: Re: Re: Re: 7- vai 13- napainen

11.1.2008 klo 12:42:31
LAHTI ANTTI
Kari.

Voisitko vähän tarkentaa, mitä uutta, mullistavaa sähköpuolella uudemmat vaunut tarjoavat näihin vanhempiin nähden.
En minä ainakaan ole löytänyt mitään sellaista.
Päin vastoin uusissa tuntuu olevan murheita ja puutteita paljon enemmän kuin vanhemmissa ja hyväksi koetuissa.
Monessako uudessa vaunussa esim. jääkaappia voi käyttää 12V:lla ? Ja onko johdotus riittävän suuri ja diodilla varustettu tähän tarkoitukseen ?
Kyllä 7-napainen on vielä tätä päivää.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: 7- vai 13- napainen

11.1.2008 klo 15:16:13
ANTTILA MARKKU
Pistoke keskusteluun,Dethleffs vaunuissa käytettiin multicon pistoketta joka olisi ollut minun mieleeni.Edellä on jo syyt selitetty.Pistoke ei vain kuulunut vaunun myyjien valikoimaan.On muuten kokemusta.Sitten auton 12v järjestelmän käyttö jääkaapin käyttämiseen ajon aikana,minä käyttäisin akkua sytyttämään kaasukäytön ja sillä tavalla säästäisin laturia ja polttoainetta,tosin kaasua kuluu.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 7- vai 13- napainen

11.1.2008 klo 15:52:19
LAHTI ANTTI
Kaasua minäkin yleensä aina käytän, niin ajon aikana kuin alueilla ollessamme.
Mutta on hyvä olla mahdollisuutena myös 12V, jos syystä tai toisesta sen tarve tulee.

Re: 7- vai 13- napainen

11.1.2008 klo 16:29:06
MONONEN VESA
Yleisesti kannattaa pitää se mikä on vakiona ollut, mutta itse tykkään vaunussa ja peräkärryssä pitää 13-napaista. Syy on se että aina on kärrynlainaajia ja nyt voi heti sanoo että eipä taida kipossasi olla 13-napasta pistoketta ja pääsääntöisesti kärry jää pihaan.

Re: Re: 7- vai 13- napainen

11.1.2008 klo 17:01:13
JORVA OLLI
Vesa M. Hyvä idea, täytyypä vaihtaa peräkärryynkin 13 - napainen!

Re: Re: Re: 7- vai 13- napainen antiikkia?

11.1.2008 klo 17:44:25
HALMEENMÄKI JUHANI
Merkkikohtaisten sähkösarjojen tarjonnassa uusiin autoihin 7-napainen on poistumassa koko ajan kiihtyvässä määrin. Etenkin väyläohjauksen yleistyessä keskitytään yhteen versioon, ja se on 13-napainen. Samoin uusissa vaunuissa 7-napainen on jo melkoisen harvinainen poikkeus.
On kokonaan toinen asia, että Suomessa on liikkeellä paljon vanhaa kalustoa. Mutta jos nyt pitää tehdä valinta kumpaa käyttää, niin kannattaa ottaa se jolla on tulevaisuutta. Eikä pelkkää menneisyyttä.

Eikai tuosta kantsi

11.1.2008 klo 19:41:24
TERVO JARI
suurta numeroo tehdä, ostaa adapterit kumpaankin suuntaan . . . . No broblem . . . . .

Itellä oli edellisessä "yhdistelmässä" veturissa 7 napanen ja vaunussa 13 napanen, nyt veturissa 13 napanen ja vaunussa vieläkin 13 napanen "jäägeri" tietty. Mut peräkärryssä on se 7 napanen . . .

Sen seurauksena on nyt adapterit kumpaankin suuntaan 7->13 ja13->7, elikkä nyt tuli mitä tuli, pitäs "onnata" . . . Nii jos ei tuu noita westejä tai muita "poikkeuksellisia" vastaan . . .


jari

Ei diodia latausjohtoon

11.1.2008 klo 23:04:55
HAAPAKOSKI OSSI

Re: Ei diodia latausjohtoon

11.1.2008 klo 23:07:22
HAAPAKOSKI OSSI
Niin piti kirjottaa viestikin.

Diodi pudottaa latausjännitettä 0.7V, mikä aiheuttaa yleensä jo sen, ettei jännite riitä akun lataukseen.

Ossi

Re: Re: Ei diodia latausjohtoon

11.1.2008 klo 23:57:39
LAHTI ANTTI
Ossi.

En ihan yhdy ajatukseesi, sillä aikoinaan mittasin uteliaisuuttani tätä asiaa.
Tässä tuloksia:

-auto lepojännite akussa 12,43V
-auto käynnissä, jännite 14,10V

-vaunu lepojännite akussa 12,56V
-auto käynnissä kytkettynä 13,22V

On totta, että diodi pudottaa jännitettä, mutta kuten em. näet yli 13V riittää akun lataantumiseen.
Mielestäni kun johtimien pinta-ala on riittävä, niin homma toimii. Ainakin minulla vaunussa akku pysyy latauksessa auton kautta ladattuna.

Antti

Re: Eikai tuosta kantsi

12.1.2008 klo 17:32:30
KERÄNEN OSMO
Itellä WESTit sekä autossa että vaunussa, kakkosautossa ja peräkärryssä 7-napainen eikä ole tarvetta adaptereille ja silti kaikki käy ristiin toistensa kanssa ilman ongelmia.

Re: 7- vai 13- napainen

13.4.2009 klo 09:46:05
TOIVAINEN VELI
Toimiiko AL-KO:n ajonvakausjärjestelmä ATC vain jos vetoauto on varustettu 13-napaisella pistokkeella?

Re: Re: 7- vai 13- napainen

13.4.2009 klo 18:34:52
HAAPANEN TIMO

Re: Re: Re: 7- vai 13- napainen

13.4.2009 klo 21:24:28
HALMEENMÄKI JUHANI
ATC vaatii sähköä (ns latausvirta), jota ei 7-napaisessa ole. Tietysti tekemällä itse adapterin saa ATC'in toimimaan, mutta ennemmin vaihtaa sitten 13-napaisen autoon. Nimimerkillä tuollaisen adapterin itse värkänneenä.

Re: Re: Re: 7- vai 13- napainen

13.4.2009 klo 21:37:53
ANTTILA MARKKU
Tällä ei ole mitään tekemistä liittimien kanssa:Mutta alkaa yhä enemmän vaikuttaa siltä että vaunuissa tuo rapala ilmiö on aika yleistä.Miksi muuten tuon kaltainen ajonhallinta järjestelmä olisi tarpeellinen?Ei kai kukaan nyt jenkkileffojen ajokohtauksissa näkyvää jatkuvaa ohjauksen veivaamista harrasta?Poikkeuksellisten väistöjen varalle tuollaista voisi kutsua yhtä tarpeelliseksi kuin paavin palleja.Tai sitten pitäisi vähän ennakoida paremmin.

Re: Re: Re: Re: 7- vai 13- napainen

14.4.2009 klo 13:55:44
HAAPANEN TIMO
Aika paljon se sitä virtaa vie, koska pyytävät 15 A:n sulakkeen.

Re: Rapala

14.4.2009 klo 14:54:19
HYTTILÄ ESKO
Kannattaa hankkia kalusto sen mukaan , vetääkö vai ei.Ja kumpi vie vaunu autoa vai auto vaunua. Eli aerodynaaminen vaunu olisi hyvä. Hyvä veturi missä alusta sen mukainen ettei svaijaa/niijaa joka hetki. Sitten kuormata se oikein. Mikä erityisen tärkeää. Sitten vaan luonnikkaita reissuja.

Re: Re: Rapala

14.4.2009 klo 21:07:49
HALMEENMÄKI JUHANI
Onhan sitä nykyautossakin ABSit ja ESPit vaikka jokainen kuski on sitä mieltä että osaa itsekin eikä moisia tarvitsisi jos ilmankin saisi. Mutta se vara ei kuulemma venettä kaada, ja jos tiukka paikka tulee niin tuo AlKo'n TRC tosiaan toimii!

Re: Re: Re: Rapala

17.4.2009 klo 18:45:46
ANTTILA MARKKU
Kyllähän se on tosiasia että mitä suurempi ja vielä yksiakselinen sitä todennäköisemmin se vauhdista tai muusta ajovirheestä alkaa veivaamaan perässä.Kevyet vaunut ja kaksiakseliset eivät ole luultavasti ihan niin herkkiä.Painava saattaa viedä mennessään jos vauhdin vähennys ei riitäkkään vaikka veturissakin olisi painoa.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 7- vai 13- napainen

19.4.2009 klo 16:00:31
STRÖMMER HEIKKI
Noh sitä kaasua sillai kyllä kuluu, ainakin pullollinen vuodessa, eli oikeastaan ei kulu.Mut omassa vaunussani ( Hobby 495 Ufe) on keittiö tien puolella, ja aina kun rekka tulee vastaan ilmavirta sammuttaa jääkaapin. Niinpä hankin sen 13-napaisen pistokkeen autoon, enkä ole katunut. Itse asiassa se toimii niin että suoravirta jota siis tulee aina kun töpseli on kiinni, menee jääkaapille, ja latausvirta akulle eri napaa pitkin akulle, silloin kun autossa on virta päällä, eli silloin kun auto ainakin toivon mukaan käy.

Re: 7- vai 13- napainen

19.4.2009 klo 16:22:50
STRÖMMER HEIKKI
Omaan autooni asennettiin 13-napainen pistoke,enkä ole katunut.Ajon aikana akku lataantuu oman johtonsa kautta n. 10:n ampeerin virralla, ja samalla jääkaappi saa virtaa eri johdon kautta. Hyvä niin kas, kun jätät pääkytkimen päälle ja käytät jääkaappia akkuvirralla, ja samalla koitat ladata akkua, käy niin että jääkaappi pysyy päällä, mut akku ei lataudu.

Re: Re: 7- vai 13- napainen

19.4.2009 klo 20:00:08
HAAPANEN TIMO
Miksei lataudu?

Re: Re: Re: 7- vai 13- napainen

19.4.2009 klo 20:45:26
STRÖMMER HEIKKI
Haapaselle vastaus. Jääkaappi vie niin paljon virtaa, että kaikki mikä tulee ohuehkosta johdosta menee sen jääkaapin käymiseen. Sen takia onkin hyvä kun 13-napaisessa on 2 johtoa. Toinen akun lataukseen ja toinen jääkaapille. Pääkatkaisin kun on pois päältä, akusta ei pääse menemään virtaa jääkaapille, vaan kaikki akulle tuleva virta lataa vain akkua.Jääkaapille menevä johto antaa virtaa vain jääkaapille, mutta kuten sanottu pääkatkaisin pitää olla pois päältä. Autosta jääkaapille ja akulle tulevat johdot on siis kytketty ohi pääkatkaisijan. Akku latautuu ja jääkaappi pysyy toiminnassa, mut mikään muu ei toimi.

Re: Re: Re: Re: 7- vai 13- napainen

20.4.2009 klo 16:23:56
HAAPANEN TIMO
Jos vetäisi ne kaksi johtoa akulle, ei tarvitsisi pelata sen pääkatkaisijan kanssa, voisi riittää molempiin.
Tai sitten on kertakaikkiaan liian ohuet johdot jääkaapin toimintaa ajatellen.
Sullahan lämpenee kaappi kauppareissujen aikana, ellet käännä pääkatkaisijaa päälle.

Re: Re: Re: Re: Re: 7- vai 13- napainen

21.4.2009 klo 22:36:05
STRÖMMER HEIKKI
Mä nyt vcastaan vielä sullekin sen saman asian jonka olen jo kirjoittanut vaikka kenelle, mut ei oikein tunnu menevän jakeluun. Terästäydy siis! 13- napaisessa pistokkeessa on 2 vaunuun tulevaa virtajohtoa. Toisesta tulee releen kautta virtaa akun lataamiseen vain silloin kun auto käy. Toisesta tulee kokoajan virtaa vaunun jääkaapille auton akusta kävipä auto tai ei. Vaunun pääkatkaisija voi olla pois päältä koko ajan, eli sitä ei tarvi kytkeä päälle jos pysähdyt esim tankkaamaan ja sammutat auton. Mutta niin ei voi pysähtyä esim yöksi, koska jääkaappi kuluttaa auton akkua, ei vaunun. Jos jostainsyystä haluat käyttää yön jääkaappia 12v:lla etkä kaasulla, pitää vaunun pääkatkaisija laittaa päälle ja HUOM! ottaa pistoke irti auton perästä, jolloin yön aikana jääkaappi kuluttaa vain vaunun akkua. Jos käytät kaappia yön kaasulla, se ei luonnollisesti kuluta auton akkua, vaikka pistoke olisi paikallaan auton perässä

Re: Re: Re: Re: Re: Re: 7- vai 13- napainen

22.4.2009 klo 16:42:15
HALMEENMÄKI JUHANI
Ja juuri eilen oli puhetta uudempien autojen vetokoukun sähköjen kytkennöistä töissä. Esimerkiksi väyläohjatun auton kanssa tarvii muutenkin olla kytkentärasiassa ns jatkuva virta, ja silloin 13-napaisen lisävirtojen kytkeminen samalla kertaa on vain jokusen minuutin homma. Jälkikäteen ja erikseen ammattilaiselta(kin) vähintään tunnin homma. Lisäksi tulee varmasti oikeaan paikkaan, eilisessä esimerkissä (VAG) suoraan auton sulakerasian tyhjään paikkaan. Eli mitä uudempi auto, sitä järkevämpää on ottaa valmiiksi se 13-napainen.

Re: Lisäys

2.6.2009 klo 12:04:39
VILJALA OLLI
Asenna molemmat!
Minulla on autossani sekä 7 napanen että 13 napanen pistoke.
Ei tarvitse erillisiä adaptereita käytää.

Re: Re: Eikai tuosta kantsi

2.6.2009 klo 13:56:50
LINNAMA SEPPO
Nyt kun on sitten noita napaisuuksia joka lähtöön,niin kaipaisin tietoa,että kun on SMW ja sähköjarrullinen ja vaatii 2-napaan jatkuvan virran niin kun minulla on sitten autoissa 7 napaista ja toisessa 13 napaista,niin mikä neuvo,että voisi siitä vaan vedellä millä löystää.

Re: 7- vai 13- napainen

4.6.2009 klo 18:52:16
SIITONEN VOITTO
ompa miehillä mielenkiintoista keskustelua,ettekö muuta keksi kuin väitellä napaisuudella,kyllä sängyssäkin kaksi napaa olisi parempi kuin yksi,eli aina parempi mitä enemmän napoja,mutta mitä ,onko jukolaan menijöitä tai pohjoiseen juhannukseksi,missä on se paras juhanus.

Re: Re: 7- vai 13- napainen

4.6.2009 klo 18:55:36
LAHTI ANTTI
Siellä on paras Juhannus!!!!

Re: Re: 7- vai 13- napainen

4.6.2009 klo 18:56:13
SIITONEN VOITTO
äskeisellä viestillä tarkoitin että kaksin on paremmin kuin yksin jolloin on vain yksi napa sägyssä,13 voisi olla liikaa ainakin sägyssä.

Re: 7- vai 13- napainen

10.10.2011 klo 16:04:45
TANSKANEN MATTI
Jatkokysymys aiheeseen liittyen. Edellisessä autossani oli 7-napainen liitin ja vaunussa 13-napainen. Tämä hoidettiin sovituskappaleella. Nyt tuli vaihdettua auto ja siinä on 13-napainen vakiona. Viikonloppuna vaunu kiinni ja reissuun niin auton näyttöön tulla tupsahti teksti, että vaunun oikea vilkku ei toimi. Vilkun kun laittoi oikealle niin naputti nopeasti kojelaudassa kuten olisikin vilkku pimeänä. Kun astui ulos tarkistamaan asiaa niin vilkku vilkutti ihan normaalisti ja normi nopeudella. Vaimon tarkan silmän mukaan himmeämmällä kuin vasen vilkku..

Eli mikähän ihme nyt on vikana kun vilkkuu vaikka auton tietokoneen mukaan ei vilku?

Auto on VW Tiguan 2008 ja vaunu Hobby 440 Sfr 2010

Matti, pistäppäs jotain . . .

10.10.2011 klo 17:27:36
TERVO JARI
Matti, pistäppäs jotain kontaktisprayta sinne pistokkeeseen suattap rueta pelittään . . .

Ehkäpä kontaktivikaa . . .

Herkkiä vehkeitä . . .

Re: Matti, pistäppäs jotain . . .

11.10.2011 klo 18:30:56
MÄKELÄ MIKA
Vaihdettiin 1990 mallinen vaunu toukokuussa uuteen. Eli 7-napainen muuttui 13-napaiseen. Vetoauto on myös 13-napainen.
Edut:
- Jääkaappia ei tarvi enää käyttää ajon aikana kaasulla, jäähtyy ihan hyvin akkuvirrallakin. (Kaasuhan pitäisi sammuttaa tankatessa huoltoasemalla, kuinka moni tekee näin?)
- Kun ajelee reissulta kotiinpäin niin akku jää täyteen kun se latautuu ajon aikana (vaikka matkalle olisikin unohtunut joku esim. sisävalo päälle).
- Talvikäyttöä ajatellen peruutusvalo ja takasumuvalo.
- Ulkovalo sammuu automaattisesti virrat kytkettäessä.
- 7 -napaisen rasian vaatima adapteri tuli vaunun mukana.

Syy miksi autoa ostettaessa ne joilla ei ole 13 -napaista peräkärryä/vaunua valitsevat autoonsa 7-napaisen rasian:
- 13 -napainen rasia maksaa pari -komesataa enemmän kuin 7 -napainen.
- Monikaan myyjä ei tajua kysyä kun asiakas ostaa vetokoukun että kummat sähköt laitetaan.

Jos vaihdatte autoa jossa ei ole koukkua valmiina eli joudutte sen laittamaan itse ja olette ajatelleet jossain vaiheessa vaihtaa vaunun uuteen niin ottakaa ihmeessä 13 -napainen rasia valmiiksi.

Re: Re: Matti, pistäppäs jotain . . .

11.10.2011 klo 23:23:18
VALTONEN MARTTI
Et Mika unohtanut oikeastaan muuta kuin sen että sähköliitäntä 13-napaisessa on paljon tukevampi ja varmemman oloinen. Tämä plussa puoli mielestäni oli syytä vielä lisätä.

Re: Re: Re: Re: 7- vai 13- napainen

14.10.2011 klo 17:35:34
HALMEENMÄKI JUHANI
13-napaisissa johtojen paksuuksia on sovitettu virtamääriin. Ne vaunun puolen kuluttajatkin kun ovat kovin erilaisia, esim jarruvalot (3,5A luokkaa) vaatii murto-osan siitä mitä jääkaappi. Ei ole mitään syytä, eikä ole oikeinkaan, että kaikkien tulisi olla samaa 1,5 neliöistä.
13-napaisen kytkentäsarjan hinta ei ole juurikaan isompi kuin 7-napaisen. Ei siis siinäkään perusteita 7-napaiselle.
Valtaosa uudesta vaunukalustosta on 13-napaista, jolloin adapterilla jää toimintoja pois.
Eli jos on kyse uuden asennuksesta, niin seiska on antiikkia. Se on eri asia kuin päivittää ilman tarvetta (vanha paikallaan ja toimii) ja syytä (uutta kalustoa hankittu).

Re: Re: Re: Re: Re: 7- vai 13- napainen

30.10.2011 klo 18:52:44
KALLIO ANTTI
MORJESTA

Vuodesta 2000 lähtien on 13-napainen pistoke ollut eu-direktiivien mukainen pistoke 7-napainen on historiaa
Koska 7-napaisessa ei riitä johtojen lukumäärä
Koska perävaunu jonka rekisteröit siinä pitää olla sumuvalot ja peruutusvalot
Ja 7-napaisen pistokkeen ongelma on aina ollut että kaapelineliöt ei riitä
Sen huomaa jo siitä että pistokkeessa on 6 virta johtoa ja YKSI maajohto
Ja yksi 2 neliön maa johto ei riitä parkkien ,jarruje ja vilkun yhteis käyttöön
sen takia valot vilkkuvat ajaessa
13-napaisessa järjestelmässä on 4 maajohtoa

Re: Re: 7- vai 13- napainen

30.10.2011 klo 19:17:17
KALLIO ANTTI
MORO

jos autossasi ei toimi valot kunnolla perävunussa
muista aina että sakemanneissa on käytössä can väylä joka on susi
se ei tarvitse oikeastaan mitään vikaa kun se ei toimi kunnolla
ja can boxi maksoi ainaki portteriin 3500e

Re: Re: Re: 7- vai 13- napainen

30.10.2011 klo 20:42:31
HALMEENMÄKI JUHANI
Kyllä ne ovat melkein kaikki uudet autot väyläohjattuja...

Re: Re: Re: Re: 7- vai 13- napainen

30.10.2011 klo 22:00:20
LINDBLOM ALF
Väyläohjattujahan uudet ovat (tulee kaapelisäästöä). Ja miltei kaikki CAN-väylällä toteutettuja.
Tämän takija tee-se-itse-kytkennöissä voi tulla vaikeuksia, varsinkin jos johonkin on lisätty kuormistusvalvonta. Nykyisin kannattaa kysyä ennenkuin tekee vaikka se suomalaisen luonteen vastaista onkin.
T. Alf

Re: Re: Re: Re: Re: Re: 7- vai 13- napainen

30.10.2011 klo 22:10:33
LAHTI ANTTI
KALLIO ANTTI
MORJESTA

"Ja 7-napaisen pistokkeen ongelma on aina ollut että kaapelineliöt ei riitä
Sen huomaa jo siitä että pistokkeessa on 6 virta johtoa ja YKSI maajohto
Ja yksi 2 neliön maa johto ei riitä parkkien ,jarruje ja vilkun yhteis käyttöön
sen takia valot vilkkuvat ajaessa
13-napaisessa järjestelmässä on 4 maajohtoa"

Älä kaima höpötä tuollaisia, että olisi vain 2 mm² johto maihin. Mulla vaunussa on sekä virta- että maajohto 6mm². Hyvin riittää johtimien paksuus virran kulkea siellä. Myös vaunun runkoon menee eri kohdissa neljä maajohtoa.

Re: 7- vai 13- napainen

31.10.2011 klo 08:16:42
HYTTILÄ ESKO
"MAAJOHTO" Tuskimpa kenelläkään tulee 6 neliön kaapeli tuota auton pistorasia > vaunun kaapeli reittiä :)
7- napaisessa tulee yksi paukkulanka maatavarten
13- napaisessa 4 paukkulankaa
Eli toisessa kai 1,5 neliötä
ja toisessa 4 x enemmän

-----
Käyttäjän lisäys viestiin 31.10.2011 klo 08:18:21
Esim vaunun jääkaapille tulee jännite autosta , samoin maa. Tällöin vaunun sisäisillä maadoituksilla ei ole merkitystä tuohon.

Re: Re: 7- vai 13- napainen

3.11.2011 klo 00:41:13
LAHTI ANTTI
Jospa Esko ensin tutustut vaunujen johdotuksiin ennen kuin esität noin vakuuttavia mielipiteitä. No sen verran myönnän erehtyneeni, se olikin ainoastaan 4mm piuhaa joka vaunun pistokkeesta menee eteenpäin. Sorry tämä virheeni.

Re: 7- vai 13- napainen

3.11.2011 klo 08:11:34
HYTTILÄ ESKO
Antti hoi, ne nyt on tuttuja ikänsä sähkönkanssa töitä tehneelle ja teen edelleen :)

-----
Käyttäjän lisäys viestiin 3.11.2011 klo 08:15:01
Minä puhun siis nykyaikaisesta 13 napaisesta johdotuksesta auton ja vaunun välissä. Olen noita vetokoukkujakin asentanut ehkä parikymmentä kappaletta. Samoin lisännyt vaunuun johtimet missä alunperin 7 napainen , johdot 13 napaiselle.

-----
Käyttäjän lisäys viestiin 3.11.2011 klo 08:17:32
"" olikin ainoastaan 4mm piuhaa joka vaunun pistokkeesta menee eteenpäin""

Vaunussa nyt voi mennä vaikka 6 neliötä. Pullonkaula on tuo auton / vaunun väli. Siinä johtimet eivät ole paksuja ja "vesi virtaa kuten ohuin kohta sallii" :)
Tuo 13-napaisen usea johdin antaa mahdollisuuden isompiin virtamääriin.

Re: Re: 7- vai 13- napainen

12.11.2011 klo 23:45:46
LAAKSO MARKKU
Täällä on aiemmin puhuttu diodin jännitehäviöstä 0,7 V. Se pätee jos käytetään piidiodia. Käyttäkää nyt ihmeessä germaniumdiodia. Sen jännitehäviö on vain 0,2V. Varsinkin jos teette aurinkokennokytkentöjä. Hintaero on kai luokkaa 50c / kpl.

Re: Re: Re: 7- vai 13- napainen

13.11.2011 klo 22:08:43
STRÖMMER HEIKKI
Onkohan minun 13-napaisessani jotain vikaa, kun siinä ei ole kuin 2 maa-napaa?

Re: Vain 2 -napaa

14.11.2011 klo 15:19:33
HYTTILÄ ESKO
Katsoppas Jari Tervon aiemmasta linkistä joka tässä uudelleen

http://caravanuutiset.com/2006/12/vaunujen-sahkopistokkeet/
Kyllä sielläkin ihan selkeästi on lueteltu, eriasia onko sun sähkömies kytkenyt ne kaikki