Matkailuautot

Näytä keskustelu listana Näytä keskustelu puuna

JÄÄKAAPPIONGELMIA!

25.7.2012 klo 14:59:23
SUUMÄKI HEIKKI
Pohjoisen reissulla v.29 huomasin jääkaapin toiminnassa, että ajettaessa ( käytettäessä autosähköä) jääkaappi alkoi hitaasti lämmetä ja nousi n. 15 asteeseen. Toimi normaalisti kaasulla ja valovirralla. En löytänyt vikaa. Kertokaa viisaammat ja kokeneemmat.
Etukäteen kiittäen hekuli

Re: JÄÄKAAPPIONGELMIA!

25.7.2012 klo 15:06:01
RIIHELÄ ESA
Ei siinä ole vikaa.

12V käytöllä saa valmiiksi kylmän kaapin pysymään kylmänä, mutta jähdytysteho on muuten heikko.

-----
Käyttäjän lisäys viestiin 25.7.2012 klo 15:17:08
Tuosta nyt ei selvinnyt miten lämmintä jääkaapin ympärillä oli. Jos oli pohjoisen tyypilliset 15 astetta, pitäisi kaapissa toki olla selvästi kylmempää 12V käytölläkin. Voihan tietysti olla, ettei kaapille tule jännitettä lainkaan tai jännitehäviö pudottaa sen kovin alas, virtaahan kulkee 12V:llä melko reippaasti. Mutta muuten ei sitten jää jäljelle kuin se käyttötavan vaihtokytkin ja itse lämmitysvastus. Ne nyt eivät kovin vikaherkkiä ole, mutta kaikki tietysti voi särkyä.

Mutta 12V:llä jäähtyy huonommin, kuin 230V:llä ja kaasulla, se on normaalia.

Re: JÄÄKAAPPIONGELMIA!

25.7.2012 klo 15:18:26
HÄMÄLÄINEN MARKKU
Jos kaappi on toiminut aiemmin kunnolla, voi vika olla joko vastuksessa tai jossakin on hapettunut liitos.
Itsellä oli liitos hapettunut kaapin takana. eikä kaappi tahtonut pysyä kunnolla kylmänä.
Jos on mahdollista mitata jännite mahdollisimman läheltä vastusta, niin se valaisisi ongelmaa parhaiten.

Re: Re: JÄÄKAAPPIONGELMIA!

25.7.2012 klo 16:10:22
BERG LEIF
Joskus ollut sama ongelma. Pistoke oli löysällä EBL latausyksikön vieressä.

Re: Re: Re: JÄÄKAAPPIONGELMIA!

25.7.2012 klo 16:23:31
HAAPANEN TIMO
Kyllä siinä 12V:n vastuksessa on sama teho kuin verkkovirtavastuksessakin. Jos paikat ovat kunnossa jäähtyy kaappi aivan yhtä hyvin auton sähköllä kuin maasähkölläkin. Ei mitään eroa.

@timppa

Re: Re: Re: Re: JÄÄKAAPPIONGELMIA!

25.7.2012 klo 16:40:50
LAHTI ANTTI
Ei Timppa ole, 12V on kaikkein heikoin teho. Toki ero ei ole suuri mutta kuitenkin.

Re: Re: Re: Re: Re: JÄÄKAAPPIONGELMIA!

25.7.2012 klo 16:49:25
JANHONEN MATTI
Ainakin minun auton jääkaapin marssijärjestys tehon suhteen on se, että paras jäähdytystehon on kaasulla, sitten verkkovirralla ja selvästi heikoin akkuvirralla.

Re: JÄÄKAAPPIONGELMIA!

25.7.2012 klo 17:45:10
RIIHELÄ ESA
"Kyllä siinä 12V:n vastuksessa on sama teho kuin verkkovirtavastuksessakin"

Varmaan vaihtelee kaapeittain. Minun Dometic-merkkisen käyttöohjeessa kyllä todetaan, että 12V on lähinnä tarkoitettu kylmänä pitämiseen ja lämpimien tavaroiden jäähdyttäminen pitäisi tehdä kaasulla tai verkkovirralla. En ole sitä sitten sen enempää tutkinut, kun en ole vielä kertaakaan käyttänyt 12V:llä.

Syynä on varmaankin tuo virta, vastuksia sinänsä löytyisi isoillekin tehoille. 12 voltilla tietty teho vaatii 20-kertaisen virran 230 volttiin verrattuna, ja nimenomaan virta niitä johtoja ja liittimiä kuumentaa ja laturillakin on joku maksimi.

Kaappikohtaisesti tuo varmaan ilmenee kaapin tarrasta, jossa sähkötehot tai virrat on mainittu.

Re: Re: JÄÄKAAPPIONGELMIA!

25.7.2012 klo 18:08:04
LAHTI ANTTI
Ei tarvitse kuin katsoa kaapin ohjekirjasta, sielä ne tehot on ilmoitettu.

Re: Re: Re: JÄÄKAAPPIONGELMIA!

25.7.2012 klo 18:38:12
HAAPANEN TIMO
Satalitrainen ottaa n. 130W, kyllä se sieltä autosta tulee helposti. Itse laitoin led- päivävalot niin saan kaapin kylmäksi ajovaloista vapautuvalla virralla.

Teho 12 V:lla on pikkuisen pienempi johtuen siitä että kaappia käytetään aina latausjännitteellä n. 14V ja silloin teho onkin aivan sama. Kaikki Dometicin kaapit ovat tarkoitettu kaytettäväksi millä tahansa kolmesta energiamuodosta vain haluaa. Varma tosi tämä:))

@timppa

Re: JÄÄKAAPPIONGELMIA!

25.7.2012 klo 21:56:24
TOIVONEN MARTTI
Mun Fiat-Bürstnerissä (v. 2001) on vielä erillinen sulake jääkaapin 12 voltin virtaa varten konehuoneessa, oikealla olevan akun yläpuolella. Palanut sulake tai pahasti hapettunut sulakepidin voi olla tuon latausvirralla toimimattomuuden syy.
Et kerro autosi vuosimallia mutta tsekkaa nyt tämäkin vaihtoehto pois.

Re: Re: JÄÄKAAPPIONGELMIA!

25.7.2012 klo 22:26:13
LAUKKANEN MAURI
Ovityyppi Single door
Tuossa on Dometic RM5330 tietoa;
Kapasiteetti (l) 70
Pakastimen tilavuus (l) 5
Mittojen (KxLxS) (in) 821 x 486 x 474
Korkeus (mm) 821
Leveys (mm) 486
Syvyys (mm) 474
Paino (kg) 22
Energiankulutus 230V 25°C ulkolämpötilassa (kWh/24h) 2,5
Energiankulutus nestekaasulla (g/24h) 270
Liitäntäteho, 12 V (W) 120
Liitäntäteho, 230 V (W) 125
Suurin kaasunkulutus (g/h) 18.3

Eli taas kerran se ohmin laki; P=UI
-jos se ottaa 12v jänniteellä 120w,niinse virta on=P/U=10A
-taas kun se 230ac ja 125W on=P/U=0.55A

Siis kyllä teho on suurinpiirtein sama ,muuta virta on mitä nyt on!.

Re: JÄÄKAAPPIONGELMIA!

26.7.2012 klo 18:30:16
SUUMÄKI HEIKKI
Kiitos lukuisista vastauksista. Jäi mainitsematta jääkaapin vuosimalli, joka on 2009 . Pitäisin ajaessakin sen kaasulla, mutta se saataa sammua. Näin se voi olla pitkään sammuksissa.
hekuli

-----
Käyttäjän lisäys viestiin 26.7.2012 klo 18:42:12
Unohdin kysyä pistokkeesta EBL-latausyksikön vieressä. Missä ja minkälainen?

Re: Re: JÄÄKAAPPIONGELMIA!

26.7.2012 klo 21:41:22
KOISTINEN TOIVO
Kaasula olen ajanut vuosia, kun eihän sitä muista vaihtaa joka pysähyksellä.
Ei ole koskaan samonu ajaessa. Rvelee Toivopoika

Re: Re: Re: Re: JÄÄKAAPPIONGELMIA!

27.7.2012 klo 16:02:30
PALIN MATTI
"Re: Re: Re: JÄÄKAAPPIONGELMIA!
25.7.2012 klo 16:23:31
HAAPANEN TIMO

Kyllä siinä 12V:n vastuksessa on sama teho kuin verkkovirtavastuksessakin. Jos paikat ovat kunnossa jäähtyy kaappi aivan yhtä hyvin auton sähköllä kuin maasähkölläkin. Ei mitään eroa.

@timppa"
___________________________________

Ei ole Timppa ihan näin asia. 12 voltin järjestelmässä on riittävän tehon (virran) tuonti jääkaapille yleensä aikas vaikeaa. Niinpä sen järjestelmän lämmitysvastuksen teho onkin optimoitu siten, että sillä on tarkoitus vain ajon aikana ylläpitää kaapin sisälämpötila, mutta ei kuitenkaan alentaa sitä.

Kaasulla ja verkkosähköllä jäähtyy kaappi siis tehokkaimmin. Matkan aikana vain pyritään säilyttämään kylmyys.

Re: Re: Re: Re: Re: JÄÄKAAPPIONGELMIA!

27.7.2012 klo 16:28:43
HAAPANEN TIMO
Nietu! Näin on jos ei ole autotehtailija tehnyt asiallisia sähkötöitä, ja yrittää tuollaisilla selityksillä selvitä asiasta. Jääkaappi ei tiedä tuleeko lämpö 12 vaiko 240 V:n vastuksesta.

@timppa

Re: Re: Re: Re: Re: Re: JÄÄKAAPPIONGELMIA!

27.7.2012 klo 16:42:03
PALIN MATTI
Tietää, koska vastukset ovat eritehoisia.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: JÄÄKAAPPIONGELMIA!

27.7.2012 klo 16:55:45
LAUKKANEN MAURI
Kuikas se menikään se jääkapien teho;Liitäntäteho, 12 V (W) 120
Liitäntäteho, 230 V (W) 125
-Eli on vain 5W eroa 12vdc tai 230vac käytöllä,siis ei juuri vaikuta tehoon,koska ei sitä kaapia käytetä täydellä teholla jos se on saatu kylmäksi.
-lisäksi kun auto käynissä niin se jännite on se 14.0 vdc ,eli sekin nostaa tasasähkön käytön tehoa hitusen.
-kun lisäksi virta on vain 10A tasasähköllä ei se ole ogelma vielä johdotuksenkaan kannalta ,siihen ei vielä akkujohtimien paksuisia kaapeleita
tarvita.


Tämä on faktaa ei fiktiota,totesi laukkanen

-----
Käyttäjän lisäys viestiin 27.7.2012 klo 17:37:53
Tuossa laskuri johtojen mitoittamiseksi: http://www.adita.fi/laskuri.asp

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: JÄÄKAAPPIONGELMIA!

28.7.2012 klo 20:23:36
VARIS VESA
Kylhä se 10 A on 12 voltilla aikasti paljon.


Järjestelmän nimellisjännite (V) 13.5
Kuorman nimellisteho (W) 120
Käytetty johdinpaksuus (mm2) 1,5
Etäisyys akusta (m) 4

Jännitehäviö 0.76 V
Kuorman todellinen teho 107 W
Johtimien lämpöhäviö 6.38 W
Tehohäviö (tavoite max 10%) 10.95 %

Verkkovirrallahan nuo häviöt ovat olemattomia.