Matkailuautot

Näytä keskustelu listana Näytä keskustelu puuna

Loputtomat vikaluettelot

25.7.2010 klo 14:36:45
KNAAPI JUHA
Hymyilyä herättää lukijassa täällä usein esitetty ajatelma, että Fiat -sukuisten matkailuautojen pitkät vikalistat eivät johtuisi huonosta suunnittelusta ja laadusta vaan siitä, että niin suuri osa kalustosta on tuota Fiat-pohjaista. Taitaa löytyä niitäkin, jotka epäilevät jotain johdettua salaliittoa Fiatteja vastaan. Yksittäisiä vikoja löytyy tietenkin kaikista automerkeistä, samoin moitteettomasti toimineita yksilöitä. Kuitenkin jostain nämä loputtomat luettelot toistuvista vioista pakostakin osoittavat. Ne viat kun tuntuvat olevan useiden yksilöiden ongelma ja esiintyvät jatkuvasti. Ei siis löydy viitettä siihen, että tyyppivioiksi luettavia olisi enemmän, jos jotain automerkiä esiintyisi enemmän.

En pysty kuvittelemaan, että esim. Mersun Sprittereihin ilmestyisi yhtäkkiä jostain kelvottomia iskunvaimennuksia, takuuaikana hajoavia pyöränlaakereita, kiinnityksissään kolkottavia moottoreita tai vedeltä suojaamattomia kalliita elektroniikkakomponentteja, joita kehotetaan itse suojaamaan erilaisin rakennelmin ja peittein. Löytyiskö jäätyviä huohottimia, joista ei tunnu myyjät ainakaan kaikki kykenevän vastaamaan. Takavuosien vaihdelaatikot olivat hyvä esimerkki, kun vuosikausia tyynesti ja tyytyväisesti valmistettiin ostajille vaihteistoja, jotka hyvin tiedettiin täysin epäonnistuneiksi. Pakkasviimaa on torjuttu talkoilla Fiattien ohjaamosta jo vuosikausia. Erilaiset tärinät, jyrinät ja lotkotukset ovat tulleet lukijoille hyvin tutuiksi.

Kaiken tämän rinnalla lienee pikkujuttu, jos jossain Fordissa on kojelaudan valot vilkkuneet tai kytkin ennen säätötoimia ravistanut.

No, olenpa kuullut sanottavan, että Mersu keinuu jousillaan, jos painoa on kertynyt paljon. Siinäkö tuo?

Re: Loputtomat vikaluettelot

25.7.2010 klo 15:46:18
TIENHAARA ERKKI
Varmasti nuo vikaluettelot ovat totta, se johtuu alustojen suu-
resta määrästä, jolloin vian sattuminen omalle kohdalle kyseisel-
lä merkillä on hyvinkin toden näköinen. Jos mennään muihin alus-
tavaihtoehtoihin, silloin ollaan toisenlaisessa tilanteessa, kos-
ka ajoneuvomäärät ovat pienenpiä, vikojen todennäköisyys on tie-
tyllä näkemyksellä myöskin pienenpi. Kirjoittajan kommentti mer-
sun alustan keinumisesta pitää paikkansa, samoin kansiongelmat,
seisontajarru on myös huoltoa vaativa, sprintereiden paloarkuus
on varmaan kohdannut jotakuta. Muutamat matka-autovalmistajat o-
vat luopuneet Renun tekeleistä, minkähän takia? Meillä on tällä
hetkellä VW LT 35 alustainen Italiassa koottu kapistus, siinä on
kaikki mersun omituisuudet moottoria lukuunottamatta, joka on
volkkarin, osittain omaa disainia.

Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

25.7.2010 klo 16:40:42
LAUKKANEN MAURI
Taitaapi olla Knaapi Juhalla mersulta saadut aurikolasit päässä,jotka saa asiat näyttämään erilaiseta;Mersu kauppiaan juttuja.
Satuipa tuossa korviin vasta väite;eräs todella iso yritys jolla on sekä mersuja fiatteja sekä iveco pakuja,niin ne mersut vasta ongelma onkin;uskomatonta makaroonien vehkeissä ei kuulema mitään erikoista vikaa!

Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

25.7.2010 klo 18:39:18
HALMEENMÄKI JUHANI
Sprinterin ykköspolvi ruostui käsiin. Kakkospolvi on pärjännyt huomattavasti paremmin myös koriltaan, tekniikaltaan kummatkin kohtuukestävää.
Mutta pienempi Vito on melkoinen murheenkryyni tekniikaltaan. Sikäli ironista että espanjalainen työ ei ole siinä ongelma vaan germaaninen tekniikka.

Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

25.7.2010 klo 18:49:58
TIENHAARA ERKKI
Kumpa olisikin Germaaninen tekniikka, mutta mese, samoin kuin mo-
ni muukin valmistaja on kustannussäästöjen takia menny tilaamaan
osia maista, joissa aakkoset ovat takaperoisesti ja puhetyyli hy-
vin ärrävoittoista.

Re: Loputtomat vikaluettelot

25.7.2010 klo 20:04:04
HYTÖNEN RAIMO
Kyllä se vikaluettelo pitää hyvin pitkälti paikkansa - sen todistaa jo sekin, että vikaluettelon kärkipäätä (siis eniten vikoja) pitää hallussaan kolme ranskalaimerkkiä ja Fiat. Myös omat kokemukseni ovat yhtenevät (ostin kerralla kaksi Fiatia - ensimmäisen ja viimeisen).

Tietysti vikoja löytyy kaikista merkeistä, mutta samanlaista vikojen kasaumaa kuin Fiatissa saa kyllä etsiä. Eikä se mersukaan ole viaton - vasta viime viikolla asioin huoltamolla, jossa oli uudehko ambulanssimersu jo toistamiseen takuuajan sisällä ilmastointilaitteen rikkoutumisen vuoksi korjattavana. Tietty, se ilmastointilaite on alihankkijan valmistama, jotka verisessä hintakilpailussa joutuvat jättämään laadun liian usein toisarvoiseen asemaan.

Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

25.7.2010 klo 20:20:22
PYLKKÖ RAIMO
Tietysti kaikissa merkeissä löytyy huonoja yksilöitä,mutta kyllä tuo Fiat taitaa olla ykköstilalla siinä listassa?.
Mulla nykyinen autoni Sprintterin 313 alustalla,eikä ole hirveesti ollut ongelmia.Ruiskutulppia meni alussa kaksi,mutta auto oli seisonut talvet kylmässä hallissa käyttämättömänä.Luulen että sieltä se vika oli peräisin?.

Yksi hyvä asia siinä Mersussa on se takaveto..

Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

25.7.2010 klo 20:31:41
WILHELMSSON LEIF
Malli 2009 Fiat tänään mittarissa vähän yli 37000 toistaiseksi vaihdettu pikkuisen epätiivis takavalo uutena, ei muuta vikaa vielä.

Re: Loputtomat vikaluettelot

25.7.2010 klo 22:52:08
HALTTUNEN TEUVO
Lieneekö kukaan onnistunut hankkimaan mitään sellaista, jossa jo alkumetreillä ei olisi jotakin häikkää: Auto, tietokone, puhelin navigaattoti, televisio, moottorisaha, moottorivene, asunto...??

Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

25.7.2010 klo 23:39:56
HYTÖNEN RAIMO
Kyllähän niitäkin löytyy. Kaikki tietokoneet ovat toimineet kuten pitääkin, samoin rautakanki, joka on osoittautunut myös hyvin kulutusta kestäväksi{;-)

Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

26.7.2010 klo 00:20:25
JOKINIEMI PETRI
Jaahas,taas on alotettu keskustelu.autojen parenmuudesta.itellänä on kokemusta mersusta 316,työ auto.fiiun matkailuautosta ja nyt renun masteri 150 cdi.matkailuauton alustana.Jos oli fiiussa vikoja,vähän kaiken laisia.Kyllä on mersu ollu ihan painajainen.kytkin,jarrut,iskarit,pakoputki,ajonestolaite,ruostuu silmissä.kaikki 5kpl hehkutulppia.aps jarrujen ohjain yksikkö.kyllä rupee oleen mitta täys mersua.ja huojuu.monesti olen miettiny et kuinkahan jännää on ajella,mersualustan matkailuautolla kun pakukin tuppaa huojuun aikas lailla.mahtaa siä tavarat hakee paikojaan kaapeissa.nytten on alustana renu150 cdi alko.ajettu noin 10 000km.ei ole ollu mitään moittimista.kulkee kun juna ei kolise ei tärise.voimaa on vaikka muille jakaa.

Re: Loputtomat vikaluettelot

26.7.2010 klo 08:38:46
NYYSSÖNEN KAJ
Ongelma on että alusta on rakennettu tilapäisesti kestämän täyskuorman eikä näinollen voida välttyä että äärimmilleen rasitettu alusta voisi jostain viottua.

Tämä koskee henkilö ja pakettiautoja ja niiden alustoja. Henkilöauto joka on kuormattu max. painoon on aivan erillainen ajettava kuin lähes tyhjänä.

Kuorma-auton ja linja-auton alustat sopivat paremmin matkailuajoneuvoon koska ne on suunniteltu toimimaan max. kuormalla jatkuvastikkin. Kirjatoauto jopa katsatetaan täydessä kuormassa (kirjoineen).

Volvo ja Scania on köyhän karavaanarin hyvä alusta.
kylähullu_espanja.jpg (18 kB) 
DSC00306.JPG (86 kB) 

Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

26.7.2010 klo 08:48:41
KOSKINEN OLLI
Minulla myös Rellu alustainen matkailuauto, ajettu vajaat 80tkm.
Lyhyesti sanottuna: Kyllä olisi matkailuauton käyttö helppoa ja pulmatonta jos matkailukori varusteineen toimisi yhtä viattomasti kuin toimii Rellun alusta. Pesuhuoneen vuotavaa hanaa juuri tässä korjaamaan ryhdyn.

Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

26.7.2010 klo 10:01:02
SAASTAMOINEN REIJO
Tähänkohtaan voisin kertoa kuinka rellu minulla toimii.ostin keväällä 24tkm ajetun rellu adrian yksityiseltä.Auto toimi hienosti muutaman reissun ,mutta kesäloma ei kerinnyt alkaa kun (sunnunntaina tietysti) anttolassa keskellä metsätaivalta nesteet pihalle.Hinurilla Mikkeliin jossa vaihdettiin lohkolämppärin vastus joka oli pulahtanut irti.Tiistaina matka jatkui ja auto toimi edelleen kuin unelma kunnes n.200km jälkeen sama juttu vedet ulos ja lämmöt ylös (muutenkin kuuma +30c).Ja taas hinurilla matkaten Lappeenrantaan jonne tuli matkaa 130km.Hienosti toimi hinuripalvelut samoin kuin autoliiton vakuutus vara-autoineen.Tietysti tuurilan,koska on kesäloma aika ja korjaajia ei ole niin auto on nyt seissyt viikon lappeenrannassa ja loma lähestyy loppua.Autolla on ajettu 26tkm ja on huollettu vm06.Tietäisikö kukaan vastata takuista kun hintaa korjaukselle näyttää tulevan tuhansia.eka korjaus 400e.vian syystä ei ole tietoa.Nyt lauantaina lupasivat avata kannen koska kehittää niin suuren paineen koneeseen että lämmittimen vastus ei pysy lohkossa.Luulisi näin maalaisena että tehdastakuu kattaisi jotain!??KIITOS

Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

26.7.2010 klo 10:05:16
TIENHAARA ERKKI
Minkä pakettiauton ohjekirjassa lukee, täydellä kokonaispainolla
ei saa ajaa kuin sen ja sen matkaa sellaisella kuin tällaisella
tiellä, vesisateessa, helteellä, lumessa, sohjossa....?

Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

26.7.2010 klo 10:10:26
JANHONEN MATTI
Kyllähän nämä <3,5 tonnin matkailuautojen alustan kestävyysongelmat tiivistyy juuri tuossa Kaj´n kirjoituksessa.
Keveää pakun alustaa ei yksinkertaisesti ole suunniteltu jatkuvasti kestämään sitä rasitusta jolle se matkailuauton alustana joutuu. Tämä tosiseikka pitäisi myös käyttäjien tiedostaa ja käyttää autoa tämän mukaisesti.
Suhdeluku jossa auton oma massa on jopa 90 % auton kokonaismassasta kertoo jo jotain siitä missä liikutaan.

Aiemminhan m-autoja "suojasi" heikko moottoriteho, mutta moottoritekniikan parantuessa tehot ovat nouseet, auton oma massa on kasvanut, jolloin alustan rasitus on kasvanut potenssissa nopeuksien kasvaessa.

Alustan vahvistaminen on toki mahdollista monin eri keinoin, mutta vahvistaminen lisää hintaa ja kasvattaa alustan painoa, ja lisäpaino taas on pois auton kantavuudesta jota ei muutenkaan liiemmälti ole.
Matkailuautotehtaat - tunnetutkin - on kustanupaineessaan rakentaneet autojaan alutoille jotka ei mielestäni m-auton alustaksi sovi. Hyvänä esimerkkinä mm. Hymerin ja Euran Transit kokeilut.

3,5 tonnin kokonaismassa on präntätty niin moneen EU-direktiiviin, että se ei muutu. Jos haluaa vahvemmaan alustan ja suuremmaan kantavuuden on hankittava painavampi auto ja se taas vaatii eri ajokortin.

Linja-autojen kestävyyshän on ihan oma lukunsa. Nehän rakennetaan jo alun alkaen kestämään vähintään miljoona kilometriä, eikä ole lainkaan tavatonta, että alustalle vielä siinä vaiheessa rakennetaan uusi kori.
Toisaalta linja-autothan kulkee rakenteisiin - vaikka huomiodaan korin paino - nähden aina lähes tyhjänä. 60 ihmistä autossa kun tekee matkataroineen vain n. 5 tonnia.







Re: Loputtomat vikaluettelot

26.7.2010 klo 10:23:38
UUSITALO MARKO
Valtaosa Ducaton ongelmista poistuu sillä, että hankkii MAXI-alustaisen version. Se on suunniteltu yli 4 tonnin kokonaispainolle.

Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

26.7.2010 klo 10:30:20
YLINIEMI SEPPO
Minulla on ollut semmoinen luulo että pakettiauto ja kuorma-linjaauto on tehty tavaran kuljetukseen.Kyllä niitä pakettiautojakin kulkee melkeen kokoajan raskaasti kuormattuna.
Esim.huolto ja korjaus miesten autot ovat raskaassa lastissa,ja raakassa käytössä?Eikä se kuormaautokaan taija mennä miljoonaa
kilometriä korjaamatta,ja mitä maksaa sen korjaus?

Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

26.7.2010 klo 10:43:18
TIENHAARA ERKKI
Mites on, eikös linja-autoyhtiöt takavuosina määritelly, että kal
jaa saa ottaa/ostaa mukaan n. verran/matkustaja? Saattaa se lin-
jurialusta kestää, vaikkapa kaksi miljoonaa kilometriä, mutta ei
sellaista tilaa vievää kolossia voi kaikki hankkia. Sitten vielä
sellainen kuvio, tohon linjuriin täytys tehdä vaikkapa kytkinre-
montti, niin siinä saa peräsuoli kolme tuumaa pidemmällä kuin mu-
nat punnertaa painavia palikoita, tai tietämätön voi tappaa itsen
sä esim jarrukellon vaihdossa. Eivätkä osatkaan taida ilmaisia ol
la.

Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

26.7.2010 klo 11:10:46
NYYSSÖNEN KAJ
Sepolle

Ei kulje mikään vehe 1 Mkm ilman korjausta ja ylläpitohuoltoa.
Kun ostin oman kulkurini 1999 vuonna oli sillä ajettu yli 1,6 miljoonaa kilometriä. Nyt 11 vuotta myöhemmin mittarissa on melkein 1,8 miljoonaa kilometriä.

Moottoria ei ole koskaan avattu (Volvo Bus Center lausunto) Vaihdelaatikko orginal, takaakseli on vaihdettu raskaammaksi olisin saanut 1000 kg lisää kantavuutta ja lisää dieselveroa.

Kori on varmaankin korjattu ikkunoiden alapuolelta kaksi kertaa uusimalla korirunkopalkit ja uudelleen pellitys. Viimeksi tehty 1999 vuonna.

KUSTANNUKSET
Korjaus + katsastus + korjaava parannusrakentelu 10 vuoden ajalta on maksanut 44 480€ eli 444,80€/vuosi
suurin vuosikustannus 13500€ ja pienin 1070€

Auto Volvo B10M kori Ajokki 7000 vm 1980. Tänä kesänä saavutti museoauton iän. Auto on Suomen vanhin Volvo B10M runkonumero 65.
Auto painaa tyhjänä. 12 000 kg
kokonaispaino on rek 15 500 kg

Tumpelot älkää hankkiko tällaista autoa.
http://picasaweb.google.fi/KajNyy1/2010KevatKesa#5497027766482847970
Tämä takarungon korjaus tuli maksamaan 1800€ työn tein itse Raskoe olisi laskuttanut tästä 7000€
http://picasaweb.google.fi/KajNyy1/VolvoB10MRungonEhostus#

Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

26.7.2010 klo 11:23:54
PALIN MATTI
Seppo on aivan oikeassa. Ei ole mitään järkeä suunnitella jokin tavara-auto vajaakäyttöä varten.
Olishan se hassua, jos 60 tonnin rekalla saisi viedä täyden kuorman vain kerran viikossa. Muuten ajettaisiin vain puolikuormia, että vehkeet kestää. Hahaa!

Miettikääpä asia uuestaan.

Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

26.7.2010 klo 11:41:51
NYYSSÖNEN KAJ
On se Matti vaarallista jo pallit raapii asvalttia ylikuorman takia. Saksan poliisi ratsaa jatkuvasti pakuja ettei vaarallisa ylikuormia olisi liikenteessä. Kuvan firman pakuja oli otettu kolme kpl tuohon. 1,5h aikana ottivat vain pakettiautoja ratsiaan ei siis yhtään matkailuautoa.
http://picasaweb.google.fi/KajNyy1/Portugal0910Kevat#5460712345181690258

Luulempa että nuo ylipainoiset huoltoautot eivät ole pitkäikäisiä siinä tehtävässä ja menevät pikaisesti vaihtoon.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

26.7.2010 klo 11:49:56
TIENHAARA ERKKI
Voihan toi Grafter olla myös kuorma-auto.Jos auto katsastetaan
huoltoautoksi se punnitaan kalustettuna, jolloin saadaan lopulli-
nen kantavuus.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

26.7.2010 klo 11:53:32
JANHONEN MATTI
Tuon kaiman vertaus pakun ja rekan välillä vähän ontuu.

Fiat Ducato 160 Multijetin umpikorisen (akseliväli 4035 mm) oma massa on 2270 kg, kantavyys 1230 kg ja kokonaismassa 3500 kg.
Monessakohan pakussa on koko ajan 1230 kg kuorma päällä menen tullen ? Taitaapi olla aika harvassa.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

26.7.2010 klo 11:55:48
YLINIEMI SEPPO
Kyllä nykyajan moottorit kestää huollettuna paljon tunteja ,muut vermeethän tahtoo hajota ennemmin,"koneet ne on jotka pelaa" sano
mummo hohtimista.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

26.7.2010 klo 12:22:13
PALIN MATTI
Eikaj tässä kukkaan ylikuormista oo puhunukkaan. Mie puhhuin ainaski vain täysillä kourmilla ajamisesta. Se ei vielä tartte olla ylikuorma.

:)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

26.7.2010 klo 12:23:56
PALIN MATTI
"Mekanik", sano ryssä, ku saranan näki. :)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

26.7.2010 klo 16:07:04
JOKINIEMI PETRI
saastamoinen.kerro mikä mootori on sun rellussa.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

26.7.2010 klo 17:04:01
HAAPANEN TIMO
Joskus kuljettelen Transporterilla tonnin suursäkkiä, ei ole ylikuorma, mutta kovasti ihmettelee volsu asiaa.
En lähtisi euroopan turneelle säkin kanssa en.

Auto on -02 ja nyt ajettu 615 000. Takuuajan syliterinkannen ja vaihteiston avaamisen jälkeen on toiminut erittäin hyvin.

Korjauskulut eivät ole juurikaan muuttunet 200 000 km:n täyttymisen jälkeen, aina välillä jotain pientä laitetaan, alustan niveliä ym.

Takapyörän laakerit hajosivat välillä 400 000- 410 000km. Tasalaatuisia olivat.
Edessä alkuperäiset laakerit, samoin vetonivelet ja jopa suojakumit. Laturi toinen, startti kolmas. Jarrupalat kestävät 140 000 km. levyt vaihtoon joka toinen kerta.
Iskarit alkuperäiset, jo vetelät, oikea taka alkaa kolistaa.

Sama asentaja vaihtanut autoon nokkahihnan jo seitsemän kertaa.

Luultavasti lyhyempi luettelo kuin jos olisin Ducatolla yrittänyt samoja kilometrejä.
@timppa


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

26.7.2010 klo 20:37:17
OIKARINEN JUUSO
Luultavasti lyhyempi luettelo, kun jos olisit kokeillut ajaa samoja kilometrejä toisella transportterilla.

Ei ole paljon hyötyä esitellä yksittäisen auto-yksilön korjaushistoriaa referenssitietona. Toinen samanlainen on aivan erilainen.

Tilastotiedot kertovat auton laadusta paremmin, mutta tilastojakaan ei voi tulkita absoluuttisina lukuina, ne pitää normalisoida ensin vertailukelpoisiksi.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

27.7.2010 klo 08:36:51
KOSKINEN OLLI
Saastamoiselle:
Kertomuksesi perusteella näyttää siltä että Rellun tehtaalla ei ole mitään tekemistä kyseisessä pulmassa.
Pidän merkillisenä että syytät valmistajatehdasta asiaa tuntematta.

Tässä oma arvioni, joka ei perustu ammattitaitoon vaan autoilu ympäristöstä tekemiini havaintoihin:

...Haiskahtaa siltä että lohkolämmittimen asennuksessa on sattunut jotain outoa. Lämmitin on todella hankalassa paikassa, joten sen asentamisessa on kyllä mahdollisuus epäonnistua.
Missään tapauksessa lohkolämmittimen ei kuulu pullahtaa pois, ei edes ylipaineen johdosta.

Jos ylipainetta syntyy, ylipaineen kuuluu purkautua ylipaineventtiilistä, joka on jäädytysjarjestelmän täyttökorkissa.

Otahan jäähdytysjärjestelmän säiliön korkki käteesi, katso korkin sisäpuolta, paina keskikohdalla olevaa pyöreää "nappia" se joustaa painalluksesta ja joustaessaan avaa venttiilin joka päästää jäähdytysjärjestelmään syntyneen ylipaineen ulos.



Re: Vertailu: Re: Loputtomat vikaluettelot

27.7.2010 klo 08:47:50
NYYSSÖNEN KAJ
Pieni ajatusleikki: Otetaan kaksi uutta pakua merkillä ei ole väliä vain sillä että ovat samanlaisia.

ensimmäiseen lastataan 200 kg painoja
toiseen lastataan niin että se painaa 3200 kg

Sitten molemmat autot ajavat peräkkäin 70 000 km viidessä vuodessa.

Kummassa pakussa olisi enemmän vikoja?

Re: Re: Vertailu: Re: Loputtomat vikaluettelot

27.7.2010 klo 09:24:11
LIIMATAINEN HANNU
Mitä ittua työ ruikutatte kaikenlaisita vikalistoista ja ongelmista, siihen on helppo ja yksinkertainen ratkaisu jota itse olen noudattanut aina, koko karavaanausharrastuksen ajan. Siis kun ei pidä kahta vuotta vanhempaa kalustoa, vaihtaa säännölliseti uuteen, kun takuun loppuminen lähestyy niin eiku vaihtoon, kaupanhierontaan!

Jos joku nyt sitten kitisee että sehän tulee kalliiksi, so what, elämä on kallista! Eikä tarvitse liata pikku kätösiään rasvaan tai öljyyn, aina pelittää vehkeet ja jos ei niin myyjä hoitelee ongelmat pois. Silleen!

"Ei elämästä selviä hengissä, ei ainakaan karavaanajengissä ..."! ;-))

Re: Re: Re: Vertailu: Re: Loputtomat vikaluettelot

27.7.2010 klo 09:34:42
KOSKINEN OLLI
Jos kukaan ei liikkuisi kahta vuotta vanhemmalla kalustolla, niin joutuisi Hannukin kaivamaan kuvettaan vaihdon yhteydessä hieman syvemmälle. ...En sano että pohjalta asti, mutta hieman syvemmältä kuitenkin ;)

Re: Re: Re: Re: Vertailu: Re: Loputtomat vikaluettelot

27.7.2010 klo 09:59:58
LIIMATAINEN HANNU
Saatatpa olla Olli ihan oikeassa, ne talouden lait kun pätevät myös karavaanikalustoissa. ;-))

Enkä tuota kommenttia nyt kovin tosissani laittanut, pieneksi kevennykseksi vain.

Re: Re: Re: Re: Vertailu: Re: Loputtomat vikaluettelot

27.7.2010 klo 10:00:26
PALIN MATTI
Mulla oli kans vähälä kerran iskiä pääle tuo Liimiksen tauti. Mie pääsin siittä erroon, ku aloin aina kahen vuojen vällein mäiskimmään ittiäni poskile mun tyhyjälä lompakola. Lähti siinä autonvaihtokuume sillon heti.

Nyt on juuri kuues vuosi menosa tällä nykyselä Pefflettipiirongila. Tähän on tarvittu siis jo kaks lompakollamäiskimissessiota.

Kannatee sitte ajottaa se mäiskiminen semmosseen ajankohtaan, millon ei ole terveysasemila kovin vilikasta. Saapi siten nopiasti avun ulukossiin vaurioihin.

Ei siis muutaku leuka rintaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä!

Re: Re: Re: Vertailu: Re: Loputtomat vikaluettelot

27.7.2010 klo 10:04:30
NYYSSÖNEN KAJ
Näin Hannu on paras tehdä silloin kun lompsa on iso ja peukalo on kasvanut etusormen paikalle.

Eikä se vaihtokaan tule niin kalliikso kun ei siellä startikuopassa oleva Haimer tarvitse edes moottoria.

rasvanäppikaj

Re: Re: Re: Re: Vertailu: Re: Loputtomat vikaluettelot

27.7.2010 klo 11:06:19
KÄRKKÄINEN HANNU

Onko laskutoimitus oikein, vai pitäisikö pilkkua siirtää hieman?

"KUSTANNUKSET
Korjaus + katsastus + korjaava parannusrakentelu 10 vuoden ajalta on maksanut 44 480€ eli 444,80€/vuosi
suurin vuosikustannus 13500€ ja pienin 1070€

Re: Re: Re: Re: Re: Vertailu: Re: Loputtomat vikaluettelot

27.7.2010 klo 11:15:49
NYYSSÖNEN KAJ
Kas peijakasta pilkku on ominpäin hypännyt pykälän vasemmalle.

eli 4448.00€/vuosi

Re: Re: Re: Re: Re: Vertailu: Re: Loputtomat vikaluettelot

27.7.2010 klo 11:28:51
MIKKONEN MATTI
Hanneksen tavoista poiketen olen kaluston loppukäyttäjä ja suhtaudun tyynesti siihen, että kaikenlaista alustan ja asuntopuolen tavaraa tulee tiensä päähän ja niitä pitää vain uusia, jos ei voi enää korjata.

Mutta kyse onkin siitä, että ei edes Hanneksen lompsalla voi edes sitä kahta vuotta selvitä ongelmitta, vaan erilaisia lastentauteja ja perinnöllisiäkin (lue pysyviä) puuttellisuuksia joutuu ostamaan kalliilla rahalla eikä niistä selviä käymällä ruokatunnilla Motonetissa kuten tehdään vanhemman kaluston kanssa.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vertailu: Re: Loputtomat vikaluettelot

27.7.2010 klo 11:30:48
LIIMATAINEN HANNU
Joo mutta Kaj tuolla rahalla olisit jo vaihtanut kahden vuoden välein uuteen, 8896€!
Eikä olisi ollut kätöset jatkuvasti mustana rasvasta ja töhnästä!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vertailu: Re: Loputtomat vikaluettelot

27.7.2010 klo 12:31:27
LIIMATAINEN HANNU
Aivan, Matti! Mutta minä pohjattoman laiskana ja tumpelona inehmona en vain viitsi/osaa niitä vikoja/puutteita korjailla, mieluummin vaihdan uuteen ja 'viattomaan'! Lompsan koon mukaan ei olisi kyllä syytä vaihdella, mutta jospa perikunta hoitaa sitten net 'etukäteiselämiset'? ;-))

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vertailu: Re: Loputtomat vikaluettelot

27.7.2010 klo 15:28:31
KNAAPI JUHA
Etkös vain olekin Hannuseni ryhtynyt provosoimaan siivottomalla tavalla näitä helteestä raukeita karavaanarikansalaisia. Pieni keskustelun piristäminen on kyllä joskus paikallaan, mutta noin törkeällä tavalla? Karavaanariveljeskunta puhisee närkästystään. Sen sanon omasta ja satojen muiden puolesta.

Itse kotipaikkakunnallani raittiina ja vanhurskaana tunnettuna henkilönä en olisi tohtinut moiseen ryhtyä.

Aloittajana minun tarkoituksenani oli ainoastaa hienovaraisella tavalla pöyhiä yleisiä uskomuksia ja luuloja hiukan realistisempaan suuntaan. Kukas siitä sitten mahtoi kehittää kiistakirjoittelun autojen paremmuudesta? Voi tätä hellettä!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vertailu: Re: Loputtomat vikaluettelot

27.7.2010 klo 15:38:15
LIIMATAINEN HANNU
No voi ittu, taasko minä onnistuin rovosoimaan kunniallisia karavaanareita? Sinuakin, Juha, kunniallisista kunniallisin! Vielä raitiskin? Hmmm ..., no ole sitten.

Mutta minähän olen tunnetusti törkeä rovokaattori, pahantekijä, kaivojen myrkyttäjä, veronkiertäjä, ei kun tuon äsköisen minä perun, en ole veronkiertäjä en! Minähän rakastan veroja.

Mutta tosiasia on että ei minulla mitään vikalistoja ole ollut, eikä ole nytkään. Hyymeri, kaikien matkailuautojen Äiti, ja Hiivatti, hyvien matkailuautojen Alusta!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vertailu: Re: Loputtomat vikaluettelot

27.7.2010 klo 16:02:11
PALIN MATTI
Niijjustiisa! Voi tätä hellettä.

Eikä oikeen jaksa pittää sajettakkaan.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vertailu: Re: Loputtomat vikaluettelot

27.7.2010 klo 16:18:30
LAUKKANEN MAURI
No ruvetaanhan tällä puhumaan asiaakin;Hymer asuntoautojen äiti!,siistä sanonnasta minä tykkään!.
Hymeri.jpg (152 kB) 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vertailu: Re: Loputtomat vikaluettelot

27.7.2010 klo 16:31:31
LAUKKANEN MAURI
Kele,kun pääsi halapa malli kuvaan tuossa on se oikea;
Minub Hymeri.jpg (30 kB) 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vertailu: Re: Loputtomat vikaluettelot

27.7.2010 klo 16:58:08
JOKINIEMI PETRI
Renu 2.5 cdi 150.AL-KO on alustojen äiti.vai mitä mauri.olis sunkin hymmeri ihan kelpo peli kun olis tommonen alusta

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vertailu: Re: Loputtomat vikaluettelot

27.7.2010 klo 17:46:02
JANHONEN MATTI
Ookkos Mauri huomannu mitä noille integroitujen Hymerien sivuikkunoille on viime vuosina tapahtunut. Muutama vuosi tätä rataa ja häviää ne loputkin. Aattelevat vissiin ettei niiden takapenkkiläisten tarvitse mitään nähdäkään.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vertailu: Re: Loputtomat vikaluettelot

27.7.2010 klo 18:20:02
LAUKKANEN MAURI
Kyllä on AL-KO alusta ,ja kunnon kone;FIAT,se on asuntotojen
kehityksen täydellisyyns, huippu tuote;tämänpäivän teknologian huipentuma,mitä muut automaailan insinöörit yrittävät kopioida,mutta huonolla menestyksellä!.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vertailu: Re: Loputtomat vikaluettelot

27.7.2010 klo 18:44:05
JOKINIEMI PETRI
kylläpäs nyt pistit pahan Mauri.menin ihan sanattomaksi.

Eroja Fiatin/Citroenin/Peugeotin laaduissa?

27.7.2010 klo 22:08:32
KUNNAS TAPANI
Sotketaanpa tämä ketju nyt vähän asian vierestä olevalla aiheella:

Mites nämä identtiset kolmoset - Ducato ja sen ranskalaisveljet Citroen ja Peugeot - onko niissä havaittu laatueroja? Tulevatko ne muuten samasta tehtaasta vai valmistavatko kaikki kolme merkkiä omissa tehtaissaan samoista osista lähes samanlaisia autoja?

Re: Eroja Fiatin/Citroenin/Peugeotin laaduissa?

27.7.2010 klo 23:16:21
HALMEENMÄKI JUHANI
Tulevat samasta Sevelin tehtaasta, suurimmat erot hinnoittelussa (myös varaosat & huollot) ja sitten se Fiatin oma 2,3-JTD.
Samoin Nissan-Opel-Renault pakukaksikko on ihan samaa keulan embleemistä riippumatta, tehdään tosin useassakin maassa mutta kaikissa tehtaissa kaikkia.

Re: Eroja Fiatin/Citroenin/Peugeotin laaduissa?

28.7.2010 klo 10:49:33
AHJOS TIMO
Katso Wikipediasta yhteisyritys "Sevel". Sillä on Italiassa tehdas, jossa tehdään Fiat Ducato, Peugeot Boxer ja Citroën Jumper. Sevelin toinen tehdas on Ranskassa. Siellä tehdään Fiat Scudo ja sen kokoiset Peugeotit ja Citroënit.
Ducato-Jumper-Boxer-2006.jpg (573 kB) 

Re: Re: Eroja Fiatin/Citroenin/Peugeotin laaduissa?

28.7.2010 klo 11:59:07
JANHONEN MATTI
Samantyyppistä tuotantoyhteistyötä on myös MB Sprinterin ja VW Crafrerin tuotannossa.
Autothan tekee MB:n tehdas Berliinin eteläpuolella, mutta moottorin on kummallakin omat ja toki muitakin pieniä eria autoissa on mm. keulan muotoilussa löytyy.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

28.7.2010 klo 17:45:29
SAASTAMOINEN REIJO
Relluni on 3litrainen onkohan nissani.Nyt eilen sain tietää että kansi on avatu ja tiiviste rikki!Korjauslaskua ehkä 3t euroa saa nähdä tuleeko joku taho vastaan kun autolla on tosiaa ajettu 26tkm.Eihän siihen voi vikaa tulla vaikka yrittäisi noilla kilsoilla.Ellei siinä ole vikaa jo alunperin.Toivotaan,että tehdas tai joku tulee vastaan ilman sotaa.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

28.7.2010 klo 19:44:06
LAUKKANEN MAURI
Tuossa videossa on minun Fiatin nopeus;kyllä sillä lomareissu käy nopeasti;että kerkiää taas töihin!http://www.youtube.com/watch?v=SxD4q5FbMZI&feature=related

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

28.7.2010 klo 20:43:11
HAKALA VESA
Soommoro!

Mikäs yhteys on Renu Masterilla ja Ivecolla?
On meinaan monessa Masterin osassa Ivecon teksti.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

28.7.2010 klo 22:41:55
HALMEENMÄKI JUHANI
Saastamoinen: kolmikon moottorit ovat Renault-peräistä. Yleensä fransmannit ovat osanneet dieselteknologian hyvin, siellä kun nokivasaroitten markkinaosuus on erittäin korkea.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

28.7.2010 klo 23:16:38
KNAAPI JUHA
Tällaisena yksittäistapauksena täytynee kuitenkin kertoa näin illan ratoksi tositarina elävästä elämästä.

Itselläni on uutena ostettu vuoden 1997 mallinen Sprintteri. Ajettu on nyt reippaasti yli 300.000 kilometriä. Ei, ammattiajossa eikä raskailla kuormilla autoa ei ole kiusattu. Näppylänaamaiset teinipojat eivät ole repineet sitä kadunkulmissa. Normaalia ajoa ja säännöllisiä huoltoja vain. Ei jytkytä, ei lotkuta eikä huoju ajossa. Ei vieläkään.

Korjaustarve näiden yli 13 vuoden ajalla on ollut minimaalinen. Muutaman kerran katsastukseen mennessä on jarruja laitettu. Laturi vaihdettiin takuuna ensimmäisenä vupnna, kun heitteli virtapiikkejä ja lamppuja paloi. Maalaus on alkuperäinen, muutama paikkalaikku, kun tuo valkoinen väri on pettänyt esim takaoven saranoiden ympärillä ja sivuoven liukukiskon alla.
Pakoputki on alkuperäinen, samoin iskarit, kytkin, vesipumppu, vaihteisto ja kaikki ruiskutusjärjestelmän osat suuttimineen ja hehkuosineen. Pyöränlaakereita ei ole vielä vaihdettu eikä sähköisissä laitteissa ole ollut korjattavaa. Ohjaukseen liittyvissä komponenteissa ei ole ollut korjattavaa yhtä pyörien nelipistesuuntausta lukuunottamatta. Etulokasuojan juuressa on jouduttu paikkaamaan lokariasennuksen yhteydessä peltiruuvin kannan alta alkanut ruostepesä. Auto on kyllä heti uutena ruostesuojattu ikkunoiden alareunan tasalta alaspäin. Kotikylän korjaamolla asennetut takaosan sivuikkunatkin ovat vielä säilyneet reunoistaan ilman ruostevaurioita. Lämpöeristeiden alla on peltiin liimattu solumuovimatto, jotta kosteutta ei tiivistyisi peltien sisäpinnalle.

Vaikeaa olisi vaatia yhdeltä pakettiautolta parempaa suoritusta toistaiseksi.

Vai olisikohan niin, kuin tuo Laukka-Mauri arveli, että on mersunväriset lasit silmillä. Tarina on kyllä tosi!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

29.7.2010 klo 04:38:51
KOSKINEN OLLI

Pitkän elämäni varrella olen 3-4 lohkolämppäriä omiin autoihini asentanut.
Jäähdytysvesiprikkaa irroittaessani olen aina miettinyt ...että mitenkähän se viimeinen lopputulos tässäkin tapauksessa menee:
Lisääntyykö moottorin elinikä kuten toivon, vai lyheneekö moottorin elinikä radikaalisti, sen johdosta että jäähdytysjärjestelmään tulee häiriötä joko puutteellisen ilmaukseni tai vuotavan lohkolämmitinasennukseni johdosta.
Volvooni säteilylämmittimen moottorinlämmittimeksi myös asensin. Enpä ole siihen ollut oikein tyytyväinen, koska se on aikamoisen hidas, eli tehoton, mutta tämä juttuketju sai minut ymmärtämään Volvon säteilylämmittimessä uudenlaisen näkemyksen.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

29.7.2010 klo 08:12:43
LAUKKANEN MAURI
Kyllä se sanonta että;Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat pitää paikkansa täällä karavaanareitenkin keskuudessa,niin kuin myös minunkin osalta!.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

29.7.2010 klo 16:17:56
SAASTAMOINEN REIJO
Relluni on edelleen korjaamolla,mutta haluaisin oikasta mahdolliset väärinmmärrykset.Lohkolämmitimen on asennuttanut edellinen omistaja ihan kunnon pajalla.Vastus on kiinni vahvalla raudalla jonka ei luulisi vääntyvän mitenkään jos on oikein asennettu,sitä ei voi tietää.Mutta kun toinenkin vastus teki saman on kyllä ilmeistä,että vika on muualla.Ensimmäinen kesti yli 20tkm toinen 200km.Korjaamolta väittivät,että kun kansipahvi menee rikki sopivasta paikasta niin paineisku on niin kova,että vastuskin nöyrtyy.Vaikka itse epäasiantuntiana arvelen,että olisi siellä moottorissa muitakin heikompia kohtia kuten letkut,syyläri ja paisuntasäiliön korkki mutta uskottava se on kun ammattimies sen sanoo.Kyllä kyrsii kun 3 viikonlomasta kerittiin yöpyä 2 yötä ja yksi korjaamon pihalla.Loppuloma odottaa autoa joka makaa korjaamolla monensadan km päässä.Hassua tässä on vielä se, että vaihdoin vanhan -90 fiiatin pois varmistaakseni edes jonkun ehjän reissun,kun tuppasi jättämään sekin joskin vain kerran hinattiin kun jäi pakki päälle lomalla sekin.Mutta se ja ne onkin sitten pitkä ja eri tarina.Hyviä reissuja kaikille!EN aijo vielä luopua autosta enkä lohkolämppäristäkään,mutta kuten aiemmin sanoin syy oli moottorissa seuraus vastuksen irtoaminen.Tähän on minun uskominen.t.Reijo

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

29.7.2010 klo 16:30:49
JANHONEN MATTI
Sano sille korjaamon miehelle, että höpö höpö.
Moottorissa on vaikka montaa muuta kohtaa jotka antaa enemmin periksi kun lohkolämmitin - jos se on kunnolla kiinnitetty.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

29.7.2010 klo 18:59:43
KOSKINEN OLLI
Väärinkäsityksiä voi kyllä oikoa, mutta oikomisen tuloksellisuuden näkökulmasta paras tulos syntyy, jos oikoo väärinkäsitykset siellä missä niitä esiintyy.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

29.7.2010 klo 19:11:37
SEILO JUHANI
Vierestä seuranneeni seuraavaa.Poika osti käytetyn fiatin (isolla kopalla)malli v2003.2.8lit ajettu 170t .Remonttia ainoastaan etu-iskarit /laakerit, kun ei ohjaus enään palauttanut.Vaihtaessa oli210t kn.Vaihtoi mersuun (isokoppa AJETTU140T KM VUOSIMALLI2008. nYT AJETTU 170 T MK VAIHDETTU KYTKIN ASETELMAT. kUN AJAA SITEN, ETTÄ YKSI PYÖRÄ ON ALEMPANA KUI
N MUUT, TAI YLEMPÄNÄ, NIIN KOMPI KUMPI SIVUOVI EI AUKEA.

KAIKKI ne kuluu aikanaan on se merkki mikä lieneekään.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vertailu: Re: Loputtomat vikaluettelot

30.7.2010 klo 11:54:06
NYYSSÖNEN KAJ
" HANNU
Joo mutta Kaj tuolla rahalla olisit jo vaihtanut kahden vuoden välein uuteen, 8896€!
Eikä olisi ollut kätöset jatkuvasti mustana rasvasta ja töhnästä!"

No ehkä johonkin pikku äiti Hymeriin mutta ei AUTOON!
- Eihän Hymeriin saa rantakirppua ajettua sisään
- saati kolmea hevosta.
- n. 25 neliömetriä tilaa, sisältäen kiinteän takateltan
- kuljetettua kun on tarve rakennusmateriaalia

Täytyyhän auton olla sellainen että sillä uskaltaa lähteä kauemmaksikin.
Vilkuttelen ystävällisesti marraskuussa Algarvesta sinne "starttikuoppaan";))
IM001580.JPG (386 kB) 

Re: Loputtomat vikaluettelot

30.7.2010 klo 12:01:10
KUJANPÄÄ MARKKU
Nih! Ja mikä ongelma nyt tällä kertaa hiertää, vaiko vain yleinen *itutus Fiatia kohtaan.

Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

30.7.2010 klo 12:41:22
NYYSSÖNEN KAJ
"Nih! Ja mikä ongelma nyt tällä kertaa hiertää, vaiko vain yleinen *itutus Fiatia kohtaan"

Minusta "itutus yleensä matkailukulkineen laatuongelmista" Ei siis minkään merkkisen alustan tai kopan tekijään kohdistuva.

Näitä TYYPPIVIKOJA on vaikka seuraava lista
- kalusteet hentoja --> painoa säästetään
- alusta (auto) saa maksaa vain muutamia tonneja koritehtaalle --> jostain säästetään
- käytettävät materiaalit 1. halpoja 2. kevyttä --> osan kestävyys
- karavaanarin haluamat lisävarusteet --> lisää painoa ja vikakohteita
- tätä voisi jatkaa vaikka kuin pitkään mutta riittäköön



Tämä johti minut (siis odotukset autosta) siihen että vuoden 1999 matkailuauto säädökset asettivat auton minimi pituudeksi 12m jotta saan takateltan joka on n.4m pitkä mahtumaan autoon. silloin piti olla yli 50% asunto-osa auton pituudesta, minulla 6,18m. Kantavuutta = kuormausvaraa tuli olla vähintään 2000kg esim. kolme hevosta kilpailuvarustein.

Valintani osui keskimoottorilla varustettuun linja-autoon. Volvo yritti myydä uutta pelkkää alustaa B10M hintaan 1 000 000 FIM + alv mutta minäpä osti silloin 19 votta vanhan projektin joka maksoi 75 000 FIM tietoisena että joudun varautumaan moneen 30 000 FIM korjauslaskuun.
näitä 30 tonnisia mahtuu aika monta 3-6 Miljoonaan mitä uusi auto olisi maksanut.
DSC00049.JPG (71 kB) 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

6.8.2010 klo 19:32:33
SAASTAMOINEN REIJO
Vastaan tähän omaan viestiin.Nyt tuli tieto ,että relluni on valmis.Olivat reklamaation pelossa (kenties)luvanneet rellulta tulla vastaan puolet!Mutta korjaamo oli tinkinyt,että ei kelpaa asiakkaalle niin olivat heltyneet maksamaan 80% korjauksen kuluista!Kiitos siitä heille,mutta maksua jää melkein tonni ja kun autoa korjattiin jo saman vian vuoksi 380e niin lusittavaa on aika paljon.Varsinkin kun olen syytön vikaan,joka kuulema johtui kannentiivisteen palamisesta.Syytä tähän ei tiedetä.Auto ei ole lämmennyt ennenkuin tämän vian takia.Kansi oli suora eikä muuta vikaa ollut löytynyt.Se että voiko lämppärin vastus irrota tästäsyystä jää varmasti epäselväksi,koska molempia mielipiteitä löytyy.Toivottavasti kestää jatkossa!!! On muuten hurja juttu se Uurainen. Olin niitä sähkövikoja korjaamassa Juva Savonlinna akselilla.Ei käy kateeksi asukkaita siellä koittakaa vain jaksaa kyllä se joskus helpottaa ja onpahan lapsenlapsille kerrottavaa.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

18.8.2012 klo 13:56:40
HALTTUNEN TEUVO
Kestääkö kärry vai ei kestä tai...
http://www.youtube.com/watch?v=JLsxtTYy8WA

On siinä pohtimista.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

18.8.2012 klo 15:30:27
YLINIEMI SEPPO
Hieno dokumentti ,näin meitä viiän kuin pässiä narussa.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

18.8.2012 klo 16:34:38
HAAPANEN TIMO
Neuvostotuotantoa ei tahallinen vanhentaminen koskenut lainkaan. He yrittivät reilusti aina kaikkensa.

@timppa

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vertailu: Re: Loputtomat vikaluettelot

18.8.2012 klo 16:57:32
KAAKKOLAHTI TOIVO
On ollut 3 Hymeriä ja jokaisen kanssa on tapeltu kosteus vaurioden kanssa.
Et sillai..!!!!!!!!! (HUOM.2 uutta ja 1 vähän käytetty)..

Re: Loputtomat vikaluettelot

20.8.2012 klo 09:38:14
PIITSALO TEUVO
Muutama vuosi sitten kävin Helsigistä ostamassa Fiatin matkailuauto vm 91, pösön turbo moottorilla. Vaihdelaatikko oli rempattu 13000km aikaisemmin, mutta silti 5 vaihde hajosi jo kotimatkalla. Kun vaihdelaatikko aukaistiin, niin vitosen hampaat oli lohkeilleet ensimäiset ilmeisesti heti remontin jälkeen.

Panin merkille että Fiatin laaatikon hammasrattaitten hampaiden paksuus on ihmeteltävän ohut, n 3mm kun esim. wanhassa 1,7 L vapaasti hengittävävssä diesel henkilöauto nissanissa oli n.4 mm ja muutenkin paljon jykevämpi ja isompi vaihdelaatikko vaikka kyse on henkilöautosta.

Ps. Fiatilla laatikon 5 vaihteen korjaus-sarja maksoi 1200 € ja pösön liikkeessä 490€.

Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

20.8.2012 klo 11:08:07
HÄMÄLÄINEN MARKKU
Oliko Fiattiin vaihdettu Pösön kone?
Jos vaihdelaatikko oli rempattu 13000km aiemmin ja hajosi oitis, on remontti tehty huonosti, tai laatikossa on ollut liian vähän öljyä.
Taikka sitten laatikkoa on käsitelty huonosti, ei ole käytetty kytkintä kunnolla ja vedätetty pienellä nopeudella.
Itse ajoin 270 000km ennen kuin laatikosta petti SKF:n laakeri. Rattaat olivat hyvässä kunnossa.

Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

21.8.2012 klo 08:39:03
HEINONEN MARTTI
Juhan aloitus täyttä asiaa.

Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

21.8.2012 klo 19:42:55
VÄLIAHDE JUSSI
Heitämpä teille mietittävää vokelista katkesi halkaisijaltaan 14mm kovuus aste10/90 pultti soran nyt 12 ja kaksiaksi pellolainen siirtyi Muuli 500,soran ajossa mökki
tielle.Nyt pultit kestävät,mutta polttoainetankki siinä leikissä meni puhki samoin
Muulin peltipohja. Ei sinä mettätiellä olis nyysösen autolla mitään olis tehnyt
samoin kuin,jollain etuveto vehkeellä Takapotku vokeli tai joku 4 vetoveto vehe.
50mm/vrk monen päivän ajan.Sitä voimalaitos ihmisetkin sanoivat että,ei
miesmuistiin ole näin pajon ohijouksutettu Oulunjoessa minä en käynyt
katsomassa kuin Utasen,Pyhäkosken,Jyhämän ja Merikosken.
kyllä sitä ihminnen tuntee itsensä pieneksi, Volkarin ja Merikosken voimanalla.

Re: Loputtomat vikaluettelot

24.8.2012 klo 23:06:55
KUJANPÄÄ MARKKU
Avasin vasta tämän aloituksen aiheen enkä aloittanutkaan lukua pidemmälle. Mikä ihme Knaapia hiertää, mikä ahistaa. Pituushyppy rentouttaa.

Itsellä 07 Ducato ja seuraava mahdollinen tulee olemaan samaa alustaa.

Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

25.8.2012 klo 07:28:11
VIRTANEN VESA
Kiree köysi ja huono solmu, nehän Knaapia hiertää
VV

Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

25.8.2012 klo 19:04:35
TURUNEN HEIMO
Samaa mieltä, maxi-alusta on hyvä. Tuhdimmat osat.

Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

12.9.2012 klo 20:32:59
HARJANNE PANU
Nyt on perusteellisesti ruodittu Fiatit, Mersut ja ranskalaiset. Olen itse katsellut Transit-pohjaista Hobbya vm.2006. Kertokaa tietäjät kokemuksianne Transitista. Siitä oli vain muutama maininta edeltävissä keskusteluissa ja niistäkin ymmärsin että ei soveltuisi matkailuauton alustaksi. Miksiköhän ei? Onko ajossa vikaa, kestävyydessä, ruostumisessa, tms? Vähänhän Transiteja matkailuautoina näkyy, joten herää kysymys niiden soveltuvuudesta. Kertokaa te kokeneet.

Sic transit Gloria?

12.9.2012 klo 21:32:08
TOIVONEN MARTTI
Nää on näitä henkimaailman asioita. Jonkun mielestä Voortti ei ole auto eikä piika ole ihminen, toinen sanoo ettei koskaan Viatia jos vaan jonkun muun saa ja kolmas vannoo amerikkalaisten nimeen. Syynsä eli ennakkoluulonsa kullakin.

Jos katsot esim. MMM -lehden testaajien mielipiteitä niin moni matkailuauto olisi hieno ja hyvä mutta voi voi kun alustana on Fiat tai Rellu tai joku muu mutta ei Tranny. Tranny (eli siis Transit) kun on ainoa oikea alusta matkailuautoon. Vaihteiden välitykset sopii, tehoa on riittävästi, hinta on kohtuullinen jne.

Onhan noita Transit-alustaisia matkailuautoja nykyään meilläkin jonkin verran liikenteessä ja vaikea uskoa että siinä olisi joku sellainen vika joka tekisi sen täysin sopimattomaksi matkailukäyttöön. Todennäköistä on että meille tuodaan lähinnä Saksassa ja Italiassa ja Sloveniassa tehtyjä matkailuautoja ja näiden maiden valmistajille on helpompaa hommata alustat lähempää. Briteillä jotka käyttääTransitia alustana kun on rattikin väärällä puolella niin tuonti Suomeen ei oikein suju.

Koeta päästä koeajamaan ja muodosta sitten oma käsityksesi alustan soveltuvuudesta. Muiden mielipiteet kannattaa ottaa huomioon vain jos mielipiteen esittäjällä on esittää vankat perustelut näkemykselleen.

Niin ja itse ajan Fiatilla ja kokemus Transitista rajoittuu muutamaan kymmeneen kilometriin vanhanmallisella.

Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

12.9.2012 klo 21:34:16
AHONEN AULIS

Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

13.9.2012 klo 00:02:01
UUTTU JUHA
"FIAT,se on asuntotojen
kehityksen täydellisyyns, huippu tuote;tämänpäivän teknologian huipentuma"

Ihan koko ketjua en jaksanut lukea kun tuota halvatun hiivattia ylistettiin riittämiin.

2006 mallin Fiat multijet 160 uutena ostettu. Kone on Ivecon 3 litran laitos ja ensisilmäyksellä konehuoneeseen, niin näyttää ruoste pukkaavan jokapaikkaan.

2009 mallin Fiat multijet 160 uutena ostettu ja samat sävelet.

2006 mallissa rupesi moottorin vikavalo vilkuttamaan 10 000 kohdalla ja nyki välillä. Todennnäköisesti kaasuläppä ongelma. Ehdin vaihtamaan tuon pelin 15 000 km kohdalla, eikä vikaa voinnut täysin varmistaa, no se jäi seuraavan omistajan murheeksi

2009 mallissa sama vika tuli esiin 50 000 km kohdalla. Kaasuläppä ei toimi, tai ainakin näin paikallinen korjaamo on todennut. Molemmissa malleissa vika tulee samasta ongelmasta, eli läpän päälle lorottelee vettä semmoisseen peltiläpykän reunasta, jonka näkee ensimmäisenä keskellä konehuonetta moottorin päällä kun aukaisee konepellin. Tämä selvisi minulle vasta tänä vuonna. Ei sitten se halvatun hiivatti ole moista saanut korjattua kolmessa vuodessa, kle.

No eihän tuo vielä mitään. Osa vaihdettiin uuteen ja uusi osa todettiin vialliseksi, Paikallinen korjaamo käytti sen vielä toisessa liikkeessä ja totesivat saman, nyt painiskelevat, että saako sen osan takuuseen, ihan uskomatonta paitsi Fiatilta.

Ei ne ongelmat siihen lopu. Samassa autossa Ilmastoinnin letku murtui alle kuukausi takuun loputtua. Oli murtunut ilmeisesti aiemmin, mutta kun oli tavi, niin en pystyny toteamaan, vasta keväällä totesin moisen vian, eikä siinä auttanut kuin kaivaa kuvetta runsaan 500 euron edestä. Kaverilla ilmeni sama vika samanlaisessa autossa, mutta takuu aikana. Keväällä oli ilmastointi kaput ja kun vei korjaamolle niin asentaja vaihtoi ensin murtuneet letkut ja täytti järjestelmän, samalla totesi ettei koita edes täyttää sitä kun yleensä letkut ovat murtuneet.

Rehellistä toimintaa taas sen fiiatin puolelta.

Kolmas tapaus samaisessa Ducatossa on toi kytkin. Useimmiten luistaa, toisinaan taas ei. Takuusta toi on rajattu pois ja korjaus maksaa n 1500 e.

2006 mallin kytkin kesti ihan hyvin, mutta siinäkin oli uskomatonta tärinää kun peruutti, auton kok paino oli 3500 kg. 2009 mallissa on samat tärinät kun peruuttaa ja lisäksi viimeiset 20000 km useimmiten luistanut kytkin. Painoa pelillä on 4500 kg ja yhdistelmänä 6000 kg. Ei ole taidettu suunnitella kytkintä moiselle painolle.

Saas nähdä kuinka tuon kaasuläpän kanssa vielä käy kun ollaan odoteltu jo kolme viikkoa uutta. Millanenhan lasku siitä sitten mahtaa syntyä...

Se oli sitten toinen ja viimeinen fiiatti tässä taloudessa, niinkuin joku muukin taisi todeta.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

13.9.2012 klo 00:53:48
VÄLIAHDE JUSSI
En tiiä muutakuin 1600 km tuli mittaariin lisää viime viikon loppuna,
vokelin trippimittariin kun, kävin RahtiCaravaanareiden syys kokouksessa, valitsemassa yhtenä jäsenenenä, Petri Niemenmaan edeleen puheenjohtajaksi.
Siitä vikalista vm85 vokkeli olis jättänyt meekeläisen Oulaisiin TB kylmä
asemalle jos ei olis joku ystävällinen rekkamies mietä auttanut ja vetämällä
meitä auttanut joku, käsittämätön sähköhäiriö silloin, iski kun olin takkaamassa polttoainetta.Siis vuosimalli 1985 kilomettejä ajettu sanoisin,
Peruutettu ennenmän kuin, monella Fiatilla eteenpäin ajettu.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

13.9.2012 klo 09:14:12
HALTTUNEN TEUVO
Matkailuauto on sekalainen erä rakennuspalikoita, jotka ostaja tuhertaa toimimaan - tai ei tuherra. Laitoin polykarbonaattilevystä vesisuojan moottorin päälle saatuani viisaammalta vinkin.

Henkilöautonäyttelyssä kertoivat pyrkimyksenä olevan 10 vuoden käyttöikä autolle. Kilpailu on näköjään ankara siitä, kuka rakentaa lyhytikäisemmän auton. Suunnittelun johto istuu jälkimarkkinoinnissa.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

13.9.2012 klo 11:32:19
HÄKLI HANNU
Ja lopullinen nollatutkimus: heinäkuussa myydään jäätelöä enemmän kuin helmikuussa.

Juhalle kysymys

13.9.2012 klo 12:33:30
TOIVONEN MARTTI
Siis onko noita Ducatoja noinkin isolle kokonaispainolle vai onko nykyinen autosi Iveco?

Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

13.9.2012 klo 15:13:06
LEIVISKÄ JOUKO
Ensimmäinen katsatus keväällä.Kaikki kunnossa. Yksi huono puoli on etuvetoisessa keula käy keveäksi. polttoainetta kuluu 8,2-9,0 litraa /100.Talvella moottorin lämmöt kohdillaan ,hytti pysyy lämpimänä. Olemme tyytyväisiä.Malli on hobby van

Re: Juhalle kysymys

14.9.2012 klo 00:08:44
UUTTU JUHA
Nykyinen auto on Ducato 160 multijet moottorilla, AL-KO alustalla ja kolmella akselilla. Omapaino vaa-alla 3790 kg, kokonaispaino 4500 kg, yhdistelmä paino 6000 kg. Se on Hobby Toskana exclusive d 750 FLC. Taitaa olla suurin ducatolle tehty malli kun samainen alkovimalli on jo Ivecon ohjaamolla.

Re: Re: Juhalle kysymys

14.9.2012 klo 06:08:14
VALLIUS MARTTI
tuo Juhan auto ei ihan ole se suuri ja painavin ducatolle tehty. Voipi olla vaan Hoppyn suurin tekemä.TV Kulkuri

Re: Re: Re: Juhalle kysymys

17.9.2012 klo 10:32:40
UUTTU JUHA
Juuri näin. Hobbyn malleista suurimpia uudella Ducatolla

Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

17.9.2012 klo 11:26:06
VIRTA URPO
Isot Ducatot kootaan Barcelonassa ja pienet Englannissa, en muista paikkaa ?
Ilmastointikin saatiin lopulta pelittään 3 v yrityksien jälkeen. Tai on toiminut jo n.5 vkoa. EGR , EGR ohjain, ruiskupumppu, ilmastointi putkia, kompressori
Nimimerkki maanantai Fiat -07

Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

17.9.2012 klo 11:45:43
HALTTUNEN TEUVO
Lisätään nyt sitten: Ollut Alde yhteensä 8 vuotta ja ongelmia on ollut 8 vuotta.

Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

17.9.2012 klo 17:30:58
KAAKKOLAHTI TOIVO
Aikoinani myös alde temppuili meilläkin..

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

19.9.2012 klo 08:05:29
HEINONEN MARTTI
Eiköhän se Fiatien paljous matkailuautona johdu tehtaan sopimuksesta uretaanikopin valmistuksessa,saavat halvemmalla,eli siksi esim.Transita on suhteessa vähän,ja Fiatien runsaat viat johtuu siitä,että niitä on suhteessa eniten,mutta myös siitä,että se on fiat.Aika vähän löytyy fiiujen ja rellujen kehujia muilla foorumeilla,miksiköhän.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

19.9.2012 klo 08:21:37
SUOMINEN TAUNO
Ainakin vuonna 2008, kun edellisen kerran valitsin autoa, Fiat -alustaiset mallit olivat jonkun verran kalliimpia kuin Transitit. Sinä vuonna Transitia olikin aika paljon vaihtoehtoina. Hintasuhteet ovat tietenkin voineet taas muuttua. En tiedä tilanteesta tänään.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

19.9.2012 klo 08:35:22
HEINONEN MARTTI
Totta puhut,noihin aikoihin transiteja oli enemmän tarjolla,itselläkin pari kpl,nyt taitaa olla aika vähän,ja johtuu varmaan mainitsemistani syistä,ja transitiltahan on tulossa uusi malli,saa nähdä tuleeko matkailuautoihin.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

19.9.2012 klo 08:46:35
VALLIUS MARTTI
Tarkaa tietoa alustojen hinasta. Transit on halvin alusta mutta vähemän ja syy on että kopan valmistajan on etukäteen tilatava tehtaalta alusta, mutta Fiatin alustaa saa heti toimitukseen elikä duatoja on jo varastossa ja nopeasti saatavila tehtaan tarpeen mukaan.TV Kulkuri

Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

19.9.2012 klo 09:33:06
TURUNEN HEIMO
Minua huolettaa enemmän autojen rakenteen monimutkaistuminen kuin kaikissa autossa olevat satunnaiset viat. Sitä ei voi kiistää että nykyisin autot ovat parempia kuin ennen, joka vuosi kone saa lisää tehoa ja vääntöä vähemmällä polttoaineella ja pienemmillä päästöillä. Tuo saavutetaan hyvillä materiaaleilla, suunnitteluilla, öljyillä ja elektroniikalla. Huonoa on se että elektroniikka ei ole ikuista, ja osista tehdyt kokonaisuudet ovat hinnaltaan huimia. Tehtaalle ne ovat käteviä sillä sähköllä toimivat järjestelmät ovat halvempia kuin mekaaniset tai hydrauliset.
Korjaamoille ne on helppoja, yleensä vaihdetaan osia kunnes auto toimii ja jos ei saada toimimaan se nimetään ominaisuudeksi.
Hyvä esimerkki on Egr-venttili joka on kaikissa nykydieseleissä, sen vaihto on suosittua vaikkei ole edes syytä sillä osalla on hintaa ja vaihto helppoa. Omaan henkilöautooni vaihdettiin se vaikka tiesin vian olevan hehkutusreleessä, mutta sitä kun ei testeri näytä ja rele liian halpa osa. En suostunut maksamaan toimivan osan vaihtoa.
Toinen on abs jarrut, niiden anturit vaikuttavat moneen, jarrut, ajonvakaus, nopeusmittari, ajotietokone, henkilöautoissa myös ohjaustehostin. Testeri näyttää vika yhdessä, sen vaihdon jälkeen toisessa, sitten Ecu.ssa ja tulos on järkyttävä korjaamolasku. Tietenkin vika on hapettuneessa liitoksessa mutta sitä ei löydetä kun perinteinen vianetsintä- ja korjaustaito puuttuu.
Omin keinoin eletroniikkavikojen etsintä vaikeaa, pienet ja halvat testerit ei selviä useinkaan urakasta.
Omalla Fiat-alustaisella campperillä ajettu vasta joku kymmentuhatta ja vain öljyt, suodattimet ja pyyhkijät vaihettu vuosittan. Minulla tosin on maxi-versio jonka alusta hieman jysympi kuin aravamalleissa. Tutuilla on myös ongelmattomia Fiateja. Tiedän kylllä Spritterin jonka moottori hajosi kunnolla muutaman kympin jälkeen, Jakopäävika ja meni kone vaihtoon. Toki on se Sprintteri parempi kuin Viano joka on ongelmapesä, ei valmistajat aina onnistu. Sitä ei tosin taida pahemmin olla camperkäytössä.
Toki kyllä se egoa pönkittää kun mersulla ajaa, jos minulla näin hyvin jatkuu alusta on on sama mutta automaatilla.

Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

19.9.2012 klo 16:51:11
JOKINIEMI PETRI
Minä kun osti uuden kulkimeni 09v, vaihtoehtoja oli pari kolme malli joista valitsin 150 rellun alko alustalla. Kaksi muuta oli fuuja. 2.3. En tiedä menikö valintani ihan pieleen muuta mitään en ole joutunut tekeen. Normi huollot tietty. No se on ainakin hyvä että vesi ei sada konehuoneeseen. ja vaihteisto ei täristä pakilla. Ja moottorissa on mukavasti voimaa

Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

19.9.2012 klo 17:30:23
HALTTUNEN TEUVO
Kahden henkilöautotesterin ominaisuus oli, että näytti sytytyskipinän lähdön, mutta ei sitä mihin se kipinä meni. Toisessa tapauksdessa meni virranjakajan akseliin ja toisessa salaiseen paikkaan.

Vaihtoehto romuissa asumiselle.

13.7.2013 klo 13:33:17
HALTTUNEN TEUVO

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

13.7.2013 klo 15:15:54
KILLSTRÖM NIELS
Fiatien runsaat viat johtuu siitä,että niitä on suhteessa eniten,mutta myös siitä,että se on fiat.Aika vähän löytyy fiiujen ja rellujen kehujia muilla foorumeilla,miksiköhän.

No siksi koska me ollaan niin jumalattoman vaatimattomia, mun 08- 130 multijetissä on vasta 126t km eikä mitään vikaa, vikaa, vikaa vielä.
aurinkoisia loma-ja lomatonta kesää kakille.

nisse

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

13.7.2013 klo 20:18:57
EEROLA TEEMU
Pihasta on jo 13 v lähdetty reissuun Ducato Maxi 18 alustaisella Knaus 640 intikalla. Mittariin on kertynyt n. 110 tkm ja ajossa on oltu kesät talvet, mutta käytössä näiden nykyisten verojen aikana vain silloin kun lähdetään matkalle. Tässä on nokalla mekaaninen 2,8 idTD ja 100 tkm keskikulutus oli alle 11 l/100 km. Se on ensimmäinen Fiiu meillä ja luultavasti myös viimeinen. Vetääkö suuta virneeseen ??, mutta älkääs vielä lipasko. Mihinkäs sitä hyvää vaihtaisi, kun kerran sellaisen yhdistelmän on onnistunut hankkimaan. Se I- korinen Knaus on myös aivan mahtava peli, jota ei tekisi mieli vaihtaa johonkin kimaltelevaan rimpulaan.

Auto on nimittäin ollut tasan yhden (1) kerran korjaamolla, kun etujarrulevyt ja liinat vaihdettiin (määräaikaishuollot olleet vain huoltoja ja jakohihna on vaihdettu kerran). Toinenkin korjaus oli jokunen kuukausi sitten, kun takajarru hirtti ja Raskoneen liikkuva korjaamo tuli kotipihaan ja vaihtoi liinat ja jarrusylinterit. Mitään muuta ei ole korjattu ja nuo jarruremontitkin ovat iästä ja kilometreistä johtuneita. Päästömittauksen lukuarvo on n. 60, kun raja- arvo on jotain 350.

Ilmeisesti päättivät siellä tehtaalla, että tehdään nyt sitten kaikki viimetten päälle ja valitsivat hyvän starttiakunkin. Se on nimittäin edelleen alkuperäinen ja arvot on paikallaan. Sitä ei ole koskaan hyysätty (liikaa) ei tuotu lämpimään talvellakaan. On vaan ladattu 24 h ennen seisontaan jättämistä pihalle saanut olla omissa oloissaan seuraavaan käyttöönottoon.

En tiedä Ducatojen vikalistoista mitään; lienee siis kyse tilastollisesta poikkeamasta. Kop,kop kuitenkin.






Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

13.7.2013 klo 22:44:39
TIENHAARA ERKKI
Jokaisen automallin, joita on valmistettu, voidaan soveltaa Gausin kellokäyrää
l. on autoja joissa ei ole suurenmoisesti vikoja, ja vastaavasti varsinaiset vika
kimput, loput on tasaisesti siilä välillä. Se mikä on vika, mikä taasen ominai-
suus riippuu käyttäjän mielimaailmasta. Se, että fiiu on vikaisuus keskustelui-
den keskipiste johtunee niiden esiintymistiheydestä, taitaa olla yleisin alusta
matka-autoissa.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

14.7.2013 klo 00:25:22
EEROLA TEEMU
Jotkut väittää myös, että maanantaisin kootaan surkeimmat alustat tai melkein mitkä tahansa laitteet ja koneet. Viimeisimmässä Caravan- lehdessä oli tarinaa Fiat- Ducatojen valmistuksesta ( koskee myös Peugeotin ja Citikan vastaavia malleja samoilla linjoilla ) ja kerrottiin samojen robottien kokoavan myös Mersun pakuja. Tää on kotiinpäinvetoa, mutta tuskin Fiatin pakuista ( ottaen huomioon myös noi ranskalais merkit ) olisi tullut ylivoimaisesti Euroopan myydyimpiä, ellei niissä hinta/laatu- suhde olisi kohdallaan. M- autojen alustoinakin ne ovat aivan hallitsevia Ducaton nimissä. Fordkin heitti pyyhkeen kehään.

Olen kuitenkin Citroen- mies viimetten päälle. Minkään muun merkkinen auto ei ole koskaan ollut meikäläiselle rekisteröitynä, paitsi tuo Fiatin alustainen matkailuauto. Itseasiassa siinäkin on sama alusta kuin Jumperissa, mutta silloin moottorit oli erilaiset ( 2,8 / 2,5 litraiset). Vaihteisto oli sama vm 2001 asti kuin Citroen XM:ssä. Nykyisinhän niin alustat kuin muukin tekniikka on Pösön Boxerissa ja Citikan Jumperissa samoja kuin Ducaton pakuissa

Parasta m- auton alustaa ei ole valmistettu enää 35 vuoteen. Silloin lopetettiin Citroen Camionetten, HY:n, valmistus. Vastaavaa jousitusmukavuutta, tilankäyttöä ja etenemistä huonossa kelissä ei ole sen paremmin Mersun pakuissa kuin Ducatoissakaan. Tämä ei ole pelkkä heitto, vaan perustuu yli 300 000 km ajokokemuksiin Camionette- alustaisilla m- autoilla. Myönnän: mielipidekysymys, mutta silti en luovu mielipiteestä.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

14.7.2013 klo 07:17:15
TIENHAARA ERKKI
Kyllä minä ymmärrän rakastumisen, naiseen, mutta autoon, vieläpä citikkaan!!!!!!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

14.7.2013 klo 08:03:35
KOISTINEN TOIVO
Mielipide on jokaisen oma. Minulla on ollut nuorempana pelkkiä ladoja kaksi kappaletta. Toisella ajelin 380000km, ja pitää sanoa,ettei kertaakaan tielle jättänyt, mutta öljyt kaikki vaihtui 10000 välein, ja muutenkin huolsin esim, virranjakaja vaihtui monta kertaa. Pelasi kun kello. Ajomukavuudesta ei voi puhua, mutta halvinta kyytiä.
Tällä viimisellä ajelin parisataa tuhatta, mutta se oli kyllä mulla 120000 km, ja pitkään harraste autona. syksysin mettässä.
Automyyjä kertoili, että kun jossain merkissä nykyään pettää joku komponentti, niin se pettää kymmenessä muussa merkissä.
Samat tehtaat tekee eri merkkejä, ja samat alihankkijat toimittaa kaikille samoja komponentteja. Sama kun kodinkoneissa.
Jos ostaa rolls roycen, niin saa yksilöllisesti tehyn käsityön. Paitsi kori tehhään saksassa mersulla. Pitää myöntää meillä sitikan sara on ollut kymmenen vuotta, ja kylla soi, sähkövikoja on ollut, mutta muuten, ja hyvä ajaa, mutta niin ne kaikki. Toivopoika

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Loputtomat vikaluettelot

14.7.2013 klo 09:54:31
LEPOLA SAKARI
Sanotaan että autoissa ja naisissa on se yhteinen piirre että kaikki kehuu omaansa mutta haluavat kuitenkin kokeilla vierasta. Ja yleensä miehet puhuvat autoista enemmän tunteella kuin naisista.
Mutta mennäksemme autoihin niin minulla on nyt toinen Ducato-alustainen matkailuauto ja olen toistaiseksi tyytyväinen. AL-KO- alusta ja 3,0 kone ovat hieno yhdistelmä jolla kelpaa matkaa tehdä. On tässä yksi perustavaa laatua oleva heikkouskin, etujouset pitää vaihtaa jäykempiin. Näilläkin pärjää, mutta keula kulkee liian alhaalla. Nykyautoissa yleensäkään ei ole todllisuudessa suuria eroja vikojen suhteen. Ero syntyy siinä, miten eri merkkien myyjä/maahantuoja/huolto ne hoitaa. Niistä vioista jotka hoidetaan asiakasta tyydyttävällä tavalla ei puhuta, mutta pienestäkin viasta jota ei kunnolla hoideta paisuu valtava jupakka.
Ja sitten henkilöautoihin mennäksemme, minulla on nyt kolmas Citroen menossa ja niitä ennen oli kolme Peugeotia. Yhteenäs olen ajanut ranskalaisilla autoilla 1,5 milj. mukavaa ja vähähuolista kilometriä. Kun ostaa ranskalaisen auton ei koskaan kärsi peräpukamista.