Matkailuautot

Näytä keskustelu listana Näytä keskustelu puuna

Asuntoautojen panorajan nostaminen

9.11.2008 klo 17:30:19
PUUMALA RAIMO
Miten kävi sille keskustelulle että saatais aja tavalisella AB kortilla vähän painavampi asuntoauto.Viimeaikoina ei o enä ollut yhtään puhetta siitä.Ajako joku SFCstä enä tämän tärkeän asian.Olen sitä mieltä että joku pitäis jatkuvasti olla LOBBAMASSA Liikeministeeriössä .Eikä vaan puhua yhden henkilön kanssa vaan lobbata siellä moneen henkilöiden kanssa .niinkun politikot tekevät esimerkiksi Brysselissä jos meinaa saada jotain aikaiseksi.Terveisia Raimo.

Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

9.11.2008 klo 19:07:26
EEROLA TEEMU J
Ihan kannatettava asia, mistä on tälläkin palstalla ollut paljon parran pärinää. Ei olisi haittaa jos Suomestakin esitettäisiin uuudelleen ja uudelleen painorajan nostamista esim. jonnekin 4- 4,5 tonnin tasolle. Realiteetit eivät vaan ole EU:ssa otolliset muutokselle, sillä viimeksi Saksan liikenneministeri (herra Tiefensee) on torpannut sikäläisten m-autoilijoiden toiveita ohituskielloista yli 3,5 t autoille ja B- kortille sallitun painorajan nostosta yli 3,5 tonnin.

Saksan tilanne on sikäli erikoinen, että siellä B- kategorian ajokortit, jotka on myönnetty n. 1990 tai aikaisemmin oikeuttavat ajamaan kuorma- autoa ilman muita toimenpiteitä. Ts. valtaosa n. 37 vuotiaista tai vanhemmista saa ajaa raskasta m- autoa nuorena hankitulla B- kortilla. Muutoin asia olisi korjattu jo aikoja sitten. Pikkuhiljaa yhä useampi saksalainen joutuu oikeasti ajamaan C- kortin jotta pääsee yli 3,5 tonnisen m- auton puikkoihin.

Saksassa valmistetaan ja siellä ostetaan hyvin varustettuja m- autoja jotka ovat yleensä painavampia kuin eteläisessä Euroopassa käytettävät. Tämän vuoksi painoasia lähtee purkautumaan Saksan halusta, sitten kun lähtee. Myös valmistajien intressissä on saada rajaa ylöspäin.

Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

9.11.2008 klo 19:33:53
KOTILAINEN ISMO A
Mikäs siinä c-kortin ajamisessa sitten niin vaikeaa on? Jos haluaa ajaa painavaa matkailuautoa eikä ole korttia, niin sitten autokouluun. Niin minäkin tein ja vaimo kans. Ei kestänyt kun parisen kuukautta eikä ollut hinnan kiroissa. Nuo painorajat ei nimittäin taida ihan äkkiä muuttua, niin että sillä aikaa kun täällä palstoilla asiaa puidaan, niin moni ehtii ajaa jo sen c-kortin.

C-kortin hinta?

9.11.2008 klo 20:14:57
AHJOS TIMO
Kertoisitko, kuinka kalliiksi C-kortin suorittaminen tulee 60-vuotiaalle, jolla on ennestään ABe-kortti? Onko siinä samanlainen vaatimus kuin AB-kortissa, että ajotunteja vaaditaan iän perusteella enemmän? Eräs tuttuni suoritti elämänsä ensimmäisen AB-kortin 57-vuotiaana ja se tuli maksamaan hänelle suunnilleen 2 kertaa niin paljon kuin nuorille.

Re: C-kortin hinta?

9.11.2008 klo 21:36:03
KOTILAINEN ISMO A
Enpäs osaa sanoa tuohon hintajuttuun mitään, kun en ole autokoulussa töissä. Sieltä kysymällä se varmaan selviää.

Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

9.11.2008 klo 21:46:04
VALLIUS MARTTI
viitaten tuohon komentiin että saksassa saa ajella vanhemmat ihmiset B kortilla raskasta kalustoa, niin sama on ruotsissa B ajokortit jotka on myönetty ennen 1/7 1996 ja eivät ole sen jälkeen oleet niin sanotusti ""kuivamassa"" ratijuopumuksen tai ylinopeuksiet takia niin saat ajaa vaikka 12 tonia painavaa asunto-autoa kun ne ovat suurimaksi osaksi ruotsissa rekisteröidyt H-autoiksi ja erikois autoiksi(((myös poikeuksia on rekisteröinissä on))).Tämä on niin sanotusti ylimeno kauden sääntö ja kuinka kauvan on vastatiin VÄgverketillä että niin kauvan kun eu toisin päätää ja paino rajat nousee,tämä aivan tuoretta tietoa viime vikolta.

Re: Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

9.11.2008 klo 22:18:31
EEROLA TEEMU J
Luulen että joissain uusissa EU- maissa on samanlaisia käytäntöjä, mutta tarkemmin en asiaa ole selvittänyt. Saksalaisten päätökseen on aikanaaan vaikuttanut myös DDR- korttien erilaisuus. En oikein jaksa uskoa että näitä "saavutettuja etuja" taannehtivasti tultaisiin EU:ssa poistamaan vaikka säädökset muuttuisivatkin. Saksalaisia kehotetaan vaihtamaan vanhat korttinsa uusiin EU- kortteihin, ettei ulkomailla synny ratsioissa ongelmia.

Re: C-kortin hinta oli muutama vuosi....

9.11.2008 klo 22:51:06
KALLELA PENTTI
....sitten apaut 600 €..

Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

11.11.2008 klo 14:42:09
NIITTYARO TAPANI
Ei edes kokonaispainorajoja tarvitse nostaa. Nythän 3500 kg matkailuautolla saa vetää 750 kg peräkuormaa eri vaunussa. Muutetaan vaan sääntöä siten, että yhdistelmä voi sijaita myös yhdessä ajoneuvossa jos sen tekninen kantavuus on riittävä.

Luulisi näin maallikosta olevan turvallisempaakin jos massa on yhdessä kuin jos se on jaettu kahteen yksikköön. 4250 kg toisi jo huomattavan lisälastausvaran nykyautoihin mutta tulevaisuudessa se kuitenkin muuttuisi samanlaiseksi keplotteluksi muutaman kilon kanssa kun uudet autot suunniteltaisiin uuteen sääntöön. Sääntöön tulisikin kirjata suurempi vaatimus matkatavaroille, esim. 10 kg asemasta 50 kg/sierainpari, siihen mahtuisivat eväät ja pienet tuliaisetkin aivan laillisesti. Myös omamassa tulisi määritellä siitä ajoneuvosta joka asiakkaalle toimitetaan eikä jonkun riisutun testi/perusmallin perusteella.

Re: Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

11.11.2008 klo 17:06:10
EEROLA TEEMU J
Ilmeisesti perävaunun hyväksyminen 3,5 t painoisen auton perään on tullut mukaan yhdistelmäpuolelta eikä sillä ole tekemistä turvallisuuden kanssa. Onhan itsestään selvää että joku painava 12 m yhdistelmä on paljon vaativampi ajettava kuin 4-5 tonnin m- auto. Ajokortin ajamisella ja siten ajotaidon osoittamisella ei myöskään ole oikeasti merkitystä, koska maasta riippuen raskaille yhdistelmille on saanut luvan vain lunastamalla uuden kortin kassalla (esim. Suomi) tai vanhat B- kortit muuttuvat automaattisesti C- korteiksi (esim. Saksa).

Tämän vuoden Duesseldorfin Caravan- messujen pääteemana oli m-autojen painot. Monet alusta- ja korivalmistajat ovat alkaneet tosissaan miettiä painojen pudottamista "lähes kaikessa". Muutamilta valmistajilta on tullut tai piakkoin tulossa omapainoltaan kevyempiä, mutta tästä huolimatta hyvin varusteltuja 4 hengelle sopivia m- autoja, joissa löytyy riittävästi kantavuutta myös matkatavaroille -väitetään. Saksalaiset ilmaisevat asian niin, että painojen pudottamista "kaivataan pääasiassa ulkomailla". Syynä, että sikäläisiä ostajia ei 3,5 t raja häiritse, koska monet meillä tuon rajan autot on teknisesti 4-4,5 t kok. massalle mitoitettuja ja niitä saa ajaa siellä B- kortila kuorma- autoina( jos kortti on n. 18v sitten tai aik. ajettu).

Jos asiakas haluaa, niin kyllä hän voi punnituttaa autonsa omamassan ennen kauppaa konttorilla, mutta moniko haluaa?

Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

11.11.2008 klo 17:07:05
KUIKKA ARI
En tällä foorumilla törmännyt tuohon C1 kortin ajamiseen. Käsitykseni mukaan teoria ja ajotunnit on ihan samat kun C-kortissa mutta ajoautona riittä vaikka LT Volkkari paku joka on rekisteröity kuorma-autoksi. Jos tietää ettei tule isoa kuorma-autoa ajamaan niin ei tuota isoa C:tä välttämättä tarvitse. Kustannukset varmaan on ihan samat. C1 riittää 7500 kg kokonaismassalle joka jo varmaan kattaa jo 95% matkailuautoista. Sitten ajaa perään sen E eli C1E:n niin saa kokonaismassaltaan ajaa 12000kg yhdistelmää. Tuumipi @ri

Re: Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

11.11.2008 klo 17:16:52
KORHONEN KARI
Selvittelin (ammoin)C1E kortti asiaa ja vaikeaksi meni.
C ja pikku-e ovat valmiina mutta kun halusin sen 1:sen sinne myös.Kyllähän se sopi katsastuspäällikolle mutta pitäis olla täyskokoinen rekka käsittelykokeeseen!Yritin tingata että muualla käy pienempikin yhdistelmä,ei kelvannut!
Myöhemmin eräs vaunumyyjä kertoi että hän sai ajaa pakukokoa olevalla kuorma-autolla(Chevy) ja isolla vaunulla?

Re: Re: Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

12.11.2008 klo 16:51:49
PUUMALA RAIMO
Jossain luin että jos muutta päiväksi Ruotsiin.Ja käy poliisilaitoksella kertomaan että on tarkoitus hankkia isompi asuntoauto ja että tarvitais isompi kortti niin siellä annetaan heti sellainen ja Suomessa sitä kuulema ej voidan otta pois.T Raimo

Re: Re: Re: Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

12.11.2008 klo 16:58:20
KORHONEN KARI
Mella hei!Ku oot enämpi liki sitä ruohtia niin voisikkonää käyvä tarkistamassa kui tää etellinen urbaani legenda(?) pittää paikkansa?
Siitä eestä kaljat otetaan,joskus.
Raimolle kuitennii kiitos vastauksesta.

Re: Re: Re: Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

12.11.2008 klo 17:19:29
VALLIUS MARTTI
Kyllä nyt Raimolla mopo keulii,Ruotsissa on kaikki samat ajokortti säänöt kuin tääläkin suomessa,lukuun otamata tätä ylimenokauden sääntöä joka koskee yli 3.5 tonnin asunto autoja.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

12.11.2008 klo 17:24:51
VALLIUS MARTTI
Tuosta osoitesta voi käydä katsomassa miten asiat on. www.vv.se

Englannissa

12.11.2008 klo 19:49:33
TOIVONEN MARTTI
on sama tilanne eli vanhat mummot ja papat saa ajaa vanhalla kortilla muistaakseni 7 tonniin asti.
mot

Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

12.11.2008 klo 22:23:47
LAUKKANEN MAURI
Kyllä näille YLIPAINOISILLE autoille varmaan tulee jatkossa
jotain tapahtumaan.
Tänää oli uutinen jossa se kurkkujen käyryys/suoruus rajakin
poistui!.
Minulla on sellainen kuva että vähintään 50% asuntoautoista on
ylipainoisisa!
Kun katsoo valmistajien ilmoittamia painoja ja sitä lisävarustusten määrää,niin eipä sitä anoppia enää tarvitse
kytiin ottaa,kun sitä muutenkin ollaan sakko painoilla!
Minulla on täysi intergoitu as.auto, ei mitään erikois vehkeitä
ja tyhjänä sekin painaa 3300kg,elikkä tarkkana on oltava jos
meinaa normaali painoissa pysyä!

Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

12.11.2008 klo 22:27:09
KUNNAS TAPANI
Eikö panorajat ole samat autossa ja auton ulkopuolella?

Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

12.11.2008 klo 23:26:54
LAHTI ANTTI
Onkos se pakko ostaa niitä väärin painorajoin punnittuja autoja?

Eiköhän liene aiheellista katsoa peiliin ja hakea sieltä syyllistä?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

14.11.2008 klo 14:31:10
PUUMALA RAIMO
On vähän vaikea punnita auto puoli vuotta ennen kun sitä saa.Jos tilan uuden auton kestä ylenssä månta kuukautta ennen kun sitä saa.Eikä jokainen varmasti heti hoksa käydä vaalle autonsa kanssa.Mitä sitten kun sä parin vuoden pässä käy vaalle ja huoma että Ej tätä auto kukan saa aja kun se jo tyhjänä paina liika.Jos rekisteriottessa luke että kokonaispaino on 3500 kg ja tyhjä auto paina jo 3700 kg mitä sitten tehdä kun autossa ei saa olla edes kuski.Kun kävin pari vuotta sittan Tanskassa Niin aluenaapuri kertoi että hänen Kabe painoi tyhjänä jo yli 200 kg liika.T Raimo

Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

14.11.2008 klo 18:27:06
PYLKKÖ RAIMO O
Auton panorajat todellakin samat sisällä ja ulkopuolella,heh heh.
Harmittava takaisku,kun menetän keväällä iän perusteella tuon e-kortin,mutta ilmeisesti jää c-kortti voimaan kuitenkin..
Kyllä täällä olleiden juttujen perusteella,on huomattava,että suurin osa autojen painoista ylittää rekisteriotteen merkinnät.
Hankala juttu.Kalliimmaksi tulee matkustaa (lautoilla jne),jos nostaa painoja virallisesti.

Re: Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

14.11.2008 klo 18:54:07
PALIN MATTI
Tämäkin asia on täällä jauhettu selväksi jo moneen kertaan. Joillakin on asiasta omakohtaisia, eikä niin miellyttäviä kokemuksiakin. Autoja punnitaan ja sakkoja kirjoitetaan.
Pitää vaan sisäistää sellainen asia, että 3500 kg maksimipainossa oleva kuudelle hengelle rekisteröity matkailuauto on biologinen mahdottomuus. Ja tämä sisäistys olisi hyvä tehdä jo ennen matkailuauton ostopäätöstä.

Re: Re: Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

14.11.2008 klo 20:05:46
LAUKKANEN MAURI
Kyllä saitin aloitaja oli AIVAN OIKEASSA;KUKA PETTÄÄ KETÄ?:
Kyllä meidän on ne verot ja kaikki yhteiskunnan velvoiteet
maksettava ,mikä on päivän selvä asia,mutta ei sekään kaikille.
Sama asia tulee vastaan kun myydään matkailu autoja.
Kuten kirjoitin jo edellä varmaan puolet= 50% on niitä ylipainoisia.
Mitä tästä opimme?.
Kun tänä päivänä valitetaan kuluttaja asiamiehelle ,kaikenlaisista naurettavista asioista,niin minusta tässä ylipainoasiassa on asiaa ,jos missä.
EI VOI OLLA OIKEIN JOS OSTAN AS:AUTON JA KUN SIIHEN EI VOI OTTAA KUIN EUKON MUKAAN;MUU PAINO ON YLIPAINOA!:
Kyllähän se auton omistaj/kulettaja on se mikä vastaa/maksaa
viulut,mutta se ei muuta asian ydintä!.
Ahneudella on paskanen loppu,sanotaan, m laukkanen on samaa mieltä.

Re: Re: Re: Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

14.11.2008 klo 21:09:28
PALIN MATTI
Tuossa viimeisessä lauseessaan m laukkanen osuu todella naulan kantaan. Ahnehditaan sitä matkustajamäärää, mutta jätetään huomioimatta se kantavuus. Onhan se komiata ajella yksin autolla, jonka rekisteröintitodistukseen on merkitty henkilömääräksi 1+5.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

15.11.2008 klo 12:09:58
HALMEENMÄKI JUHANI
Ahneuttahan se on. Ostaja haluaa että auto on ajettavissa normaalilla kortilla, mutta samalla jösseksen paljon tiaa & varustetta & paikkalukuja. Ensimmäinen ahne siis, löytyy katsomalla peiliin.
Toinen ahne on tehdas, joka kikkailee moisen asiakkaan vaatimusten mukaisena ulos, esim niin että punnitus tehdään ilman niitä varusteita jotka kaikki kuitenkin haluavat.
Mutta mitä tehdä parannukseksi? Taitaa ainoa keino olla valistus. Ja se että seurauksena esim kaikki tämän lukijat lopettavat sellaisten paperilla lähellä 3.500kg painavien ostamisen, koska tietävät että käytännössä kuitenkin painavat enemmän.
Seuraavaksi kun niiden myynti ainakin meillä Suomessa romahtaa niin tarjontakin kapenee. Ja tietämätönkin jättää ostamatta kun ei saa.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

15.11.2008 klo 13:27:15
SILMUNEN HANNU
Voi jösses sentään teidän kanssanne, on se hyvä, että muutamat tietää kuinka ahneita muut on...
Hyi meitä ahneita, ollaan vaan Mauri hiljaa, kyllä nää toiset tietää paremmin...:)

t.Kaarina

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

15.11.2008 klo 14:13:58
LIIMATAINEN HANNU
Sehän on kuolemansynti, se ahneuden synti!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

15.11.2008 klo 18:22:44
KORHONEN ELISA
Voisihan joku viisas tehdä vaikka lakialoitteen, että auntoautoilu kielletään perheellisiltä, että vain pariskunta sais ajella. Tai erityisanomuksella yhden lapsen/nuoren kanssa. Ei paljon painaisi.
Ei tarvitse ottaa todesta.

Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

20.11.2008 klo 22:18:08
PUUMALA RAIMO
Hej taas .Nyt minä löysin sen.Ruotsin Caravan bladetissa no:5 2006 on mielenkintoinen kirjoitus.Korotettu vauhti ja paino kun Matkailuautosta tule Henkilöauto Luokka 2
Matkailuauto luokka 2 on Matkailuauto lukitus 1 toukokuun 2006.jälken
Ej ole minkälaisia rajoituksia muuta kun tien korkein sallittu paino.Auton ajamisen vaaditan B ajokortti Annettu ennen 1.6-1996
Terveisiä Raimo

Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

20.11.2008 klo 22:34:08
EEROLA TEEMU J
Mutta koskee vain ruotsalaisen ajokortin ennen ko. päivää ajaneita. Ruotsissa saa asiaa koskevia erikielisiä käännöksiä mukaan ulkomaanmatkalle, että B kortti oikeuttaa ajamaan raskasta m- autoa. Suomenkin poliisi on hyväksynyt "näitä selityksiä" jopa ilman sitä käännöstä.

Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

20.11.2008 klo 22:34:11
SARANPÄÄ MATTI L
Nyt ei ihan mulle selvinnyt, mitä tarkoitat. Selventäisitkö hiukan, även på svenska.

Re: Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

20.11.2008 klo 22:35:59
SARANPÄÄ MATTI L
No siinäpä se selvitys tuli, kiitos!

Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

20.11.2008 klo 22:48:06
VALLIUS MARTTI
Täydenän tuota raimon kirjoitusta sen verran että ajo kortti on oltava myönnetty ennen 1.6.96 ja ajokortti ei saa olla koskaan perutettu ratti juopumuksen tai yli nopeus sakojen vuoksi jos on sylistynyt näihin rikkomuksiin ei tuota ajo oikeutta enää ole.

Re: Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

20.11.2008 klo 22:59:14
VALLIUS MARTTI
Edelisestä vastauksesta jäi mainitsematta se pitää paikanssa että saa kännöksiä eri kielillä ulko maan matkoja varten,mutta tämänkin säänön on europan yhteisö hyväksynyt. Herää kysymys miksi ei tälä suomessa ole samoja sääntöjä kuin muissa Eu maissa miksi suomalaiset haluaa tehdä erin laisia lakeja joilla ei ole suurtakaan merkitystä turvalisuuden kanssa ""Mutta Suomi onkin takapajula""Nyt ajelee yli puolet asunto autoista yli painoisina ja B kortilla että näin Suomessa

Re: Re: Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

21.11.2008 klo 09:50:07
EEROLA TEEMU J
En puolustele suomalaisia byrokraatteja, mutta on meillä senverran eroa mm. Ruotsin, Saksan, Englannin ja varmaan joidenkin muiden maiden ajokorttisäännöksiin, ettei Suomessa ole tietääkseni saanut koskaan? ajaa B- kortilla (tai ns. kat.II- korttilla) kuin enintään 3,5 t painoista autoa. Kun sitten EU:ssa on ajokorttisäännöksiä yhdenmukaistettu, niin vanhat kansalliset poikkeukset ovat jääneet voimaan. Olisi ollut kohtuutonta ajattaa uusi ajokortti esim. henkilöllä, joka on ammatikseen saanut ajaa "vanhalla B-kortillaan" raskasta ajoneuvoa vuosikymmeniä.

Nykyisessä tilanteessa menettely hidastaa muutoksen saamista 3,5 t painorajaan. Eräillä ei ole tarvetta ja eräät eivät välitä koko ongelmasta. Olihan Suomessa hetken aikaa joustoa ns. pikku e- asiassa.

Re: Re: Re: Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

21.11.2008 klo 13:38:20
VALLIUS MARTTI
Täydentäisin Teemun kirjoitusta sen veran että siloin josain 83-84 ((en muista tarkaa vuotta))sai vaihtaa B-kortin C kortiin,mutta ehtona oli että olit käsitelyt kuorma autoa josain määrin elikkä piti olla työn antajalta todistus että olit ajanut K-autoa taikka sinun piti muuten todistaa (todidtuksella olla kokemusta asiasta).sen mukaan kun minä tunen käytäntöä EU maista niin suomi on ainoa poikeus jossa ei ole helpotuksia ajokortti luokissa((voin olla vääräsäkin???)Mutta otan siitä selvää.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

21.11.2008 klo 17:38:04
EEROLA TEEMU J
Ennen vuotta -72 jolloin tuli se punainen pahvikortti ja ajokorttiluokat yhdenmukaistui, oli voimassa jako yksityisiin ja ammattikortteihin. Jos oli ajanut vaikka 60- luvulla yksityisen ka- kortin, niin sen sai muutettua ilmaiseksi yleiseksi ka- kortiksi (C) ja siihen sai vielä lisäksi ison E:n eli yksityisestä ka- kortista tulikin noin vaan rekkakortti. Enpä muista pitikö esittää todistuksia ajokokemuksesta "yksityisellä kuorma- autolla" ja jos piti, niin ainahan sitä senverran oli suhailtu.

Vuoden -72 systeemin B- kortti oli tarkoitettu vain henkilö- ja pakettiautoille ja mukaan tuli siihen aikaan A, eli moottoripyöräkortti, jonka sitten myöhemmin on joutunut erikseen ajamaan. Mieleen ei ole jäänyt että näitä henkilö ja pakettiautokortteja (B) olisi saanut ilman autokoulua muutettuksi C- kortiksi, mutta jos on, niin olisi mielenkiintoista kuulla koska ja millä perusteella.

Re: Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

23.11.2008 klo 18:35:00
PUUMALA RAIMO
Caravan bladetissa luke näin.Höjd fart och vikt när husbilar blir Personbil klass .=Korotettu vauhti ja paino kun matkailuautosta tule Henkilöauto luokka 2.
När det gäller körkortskravet är en sådan husbil en personbil och det finns inga andra begränsningar för hur tung bilen får vara än de regler som gäller för högsta last på väg.= Koskien ajokorttivaatimukset on tälanen matkailuauto verrattavissa tavaliseen henkilöauton eikä ole muita rajoituksia auton painon kun rajoitukset kun määrävät tien suurin salittu paino.Saa paina vaikka 10 tonni ja aja saa niin luja kun tien korkein sallittu nopeus on kyltillä määrätty.Nin kun tällä ajemmin kirjoitin saunassa kaveri kertoi että jos muutta Ruotsin ja mene polisilaitokselle kertomaan että haluais osta ison matkailuauton ja kortisi on hankittu ennen 1,6-1996 sat merkintä kortin että saat aja henkilöauto luokka 2 .Hän väitti viellä että Suomessa tämä oikeus ei voida pois otta.T Raimo

Re: Re: Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

23.11.2008 klo 18:55:32
VALLIUS MARTTI
Nyt siellä saunassa taas mopo keulii.Ruotsissa ei saa kortiin minkään laista merkintää jos menet polisi laitokselle valitamaa ostoistasi c-kortin saat vain kun ajat sen insin kautta. Muuten sinä saat ajaa B-kortilla niin suurta matkailu autoa kuin haluat ilman paino ja nopeus rajoitusta rajoitusta,kun melkein kaikki asunto autot ovat rekisteröityjä H-Autiksi,mmutamia poikeuksia lukuun ottamata.Tästäkin asiasta on jo tässä samassa keskustelussa jo kirjoitettu.Tästä asiasta on minulla henkilö kohtainen kokemus.Kuule Raimo seuravan kerran kun joku väitää saunassa tuolaisia väiteitä niin heitäkää vaan lisä löylyä niin tuolaiset väiteet siinä lämmösä katoaa.

Re: Re: Re: Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

23.11.2008 klo 19:01:47
ISAKSSON SUNE
suomessa ollaan teknikoita sveamassa ollan intsinööriäittä

Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

25.11.2008 klo 19:32:41
PUUMALA RAIMO
Ajatukseni tällä kirjoituksella oli saada aloitettu keskustelu Juuri ajokortin painorajan nostaminen.Ja herätä kysymys siitä Mitä SFC viime aikoina on tehnyt tämän asian edestämiseksi.Ei se varmasti mitenkään auta jos kerran kysyn Liikeneministeriöstä,Onkos mahdollista nosta painoraja .Koko aika
Täyty tehdä työtä jos meina saada jotain aikaiseksi,Se on just se LOBBAMINEN .On vaan viime aikoina ollut niin hilja.Onko koko asia unohdettu.Toivottavasti ej.T Raimo

Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

25.11.2008 klo 19:58:25
JANHONEN MATTI
Tuo 3,5 tonnin painoraja on isketty kiinni EU-tasolla niin moneen direktiiviin ja mm. tuohon ajokorttidirektiiviin, että eipä siinä taida lobbaukset enää auttaa. Toisalta voidaan kysyä miksi juuri asuntoauton kuljettajille pitäisi antaa poikkeus B-kortin 3,5 tonnin painorajasta kun sitä ei anneta ns. hyötyajoneuvojen kuljettajillekaan.
Nuo jutut muiden maiden painorajoista ovat jäänne ajasta jota ei enää ole. Ne on vanhoja ajo-oikeuksia jotka on annettu ennen direktiivejä tai ennen maan liittymistä EU:n. Vanhojen maakohtaisten lakien mukaan perustetut ajo-oikeudet sai pitää mutta uusia ei enää vastaavin ehdoin myönnetä.
Kyllä tuo ajokorttidirektiivi harmonisoi tämänkin asian EU:n aluella. Ja kun huomioidaan ihmisten vapaa liikkuminen mm. EU:n sisällä niin niinhän sen pitääkin olla.


Menkää autokouluun

25.11.2008 klo 20:23:19
TERVO JARI
äläkääkä valittako, ei se maksa maltaita ja saat oikeuden ajaa raskastakin kalustoa . . .


#Jari

Re: Menkää autokouluun

25.11.2008 klo 21:34:01
AHJOS TIMO
Noudatin käskyäsi! :) Aloitin eilen autokoulussa C-kurssin. Eilen ja tänään oli 3 oppituntia teoriaa kumpanakin iltana. Vaikuttaa ihan mukavalta ja hyödylliseltä. Tietoisuus inssiajosta motivoi opiskelemaan myös nykyisin voimassa olevat liikennesäännöt, sillä tietysti C-kortin ajokokeessa edellytetään myös niiden osaaminen, vaikkei niitä C-kurssilla käsitelläkään. Aika monta sääntöä oli unohtunut ja uusiakin on tullut, myös joitakin liikennemerkkejä. (Edellisen kerran kävin autokoulua vuonna 1972 ja siitä lähtien olen kyllä säännöllisesti henkilöautoa ajanut.)

Re: Menkää autokouluun

25.11.2008 klo 21:35:06
PUUMALA RAIMO
Ei se Ruotsin Laki Mikä vanha ole ,se astui voimaan vasta 1,5,2006 .Ja jos joku sano että ei maksaa maltaita Suomessa saada samat oikeudet haluaisi nähdä millä rahoilla saa oikeuden Suomessa aja kymmenen tonnin painava Matkailuauto moottoritiellä Suomessa 110 km tunnissa .Kyllä luulen että se vasta maksaa,ja varmasti muuta kun raha.T Raimo

Re: Re: Menkää autokouluun

25.11.2008 klo 21:38:25
VALLIUS MARTTI
Näin on Raimo !!!!!!!!

Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

26.11.2008 klo 07:31:56
PALIN MATTI
Ollaankohan tässä tuon ajatuksen kanssa nyt ihan oikeilla raiteilla? Siis että vanhalla koulutuksella siirryttäisiin entistä haastavampiin tehtäviin.
Ajatelkaa nyt järjellä tätäkin esitystä. Pitäisikö siis antaa jollekin kaksi kertaa vuodessa Ladallaan naapurikylässä kinkereillä käyvälle mökin muorille oikeus ajaa aikoinaan saamallaan ajokoulutuksella yli 3,5 t matkailuautoa. Minusta sellaista mummoa ei saisi päästää edes nykypainoisenkaan piirongin rattiin.

Ajatelkaapa asiaa vaikkapa työelämän näkökulmasta. Ei sielläkään laiteta kaveria uusiin ja vaativimpiin töihin ilman mitään koulutusta, vaan koulutetaan henkilö ensin ja varmistetaan, että hän pystyy hoitamaan uuden vaatimustason tehtävänsä turvallisesti ja tehokkaasti. Näin pitää asian olla myös tällä ajokorttirintamalla.

Kouluttakaamme siis itsemme ensin ja siirtykäämme sen jälkeen raskaampien kuljetusten suorittajiksi. Se on meidän kaikkien tielläliikkujien kannalta turvallisin vaihtoehto.

T: mell@

Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

26.11.2008 klo 10:44:55
PUUMALA RAIMO
Eihän minä tarkoittanutkaan että pitäis saada samat oikeudet kun mitä ne on ruotsissa saannut.Se mitä minä ajattele on että saatais se raja nostettu edes niin paljo että pästäis nykytilanteessta .Olis jo jotain saavutettu jos tavaliaen Dukaton painoraja nostettu siihen mikä alusta salli ,luulen että se on 3850kg silloin sais ainakin omat evät mahtumaan rajojen sisään .En tiedä miten paljo maksi alusta kantaa,luulen että on erilaisia maksialustoja.Kaikki tiedämme että asuntoautojen painojen kanssa on isoja ongelmia.Minun mielestä niistä ongelmista pitäis päästä ja sitten katso että ei enä Suomen tuodaa ongelmaisia autoja.On hän se jo hulluutta jos täällä myydään sellaisia autoja,missä ei saa ajon aikana olla edes kuljettaja.T Raimo

Vaihtoehtoinen lobbaustavoite

26.11.2008 klo 11:27:31
AHJOS TIMO
Kun matkailuauton suurin tieliikenteessä sallittu kokonaismassa on 3500-7500 kg, sen ajamiseen tarvitaan vähintään C1-ajokortti. Jos siinä on yli 750 kg painava perävaunu, tarvitaan vähintään C1E-ajokortti.

Mielestäni ei ole mikään epäkohta ainakaan yleisen turvallisuuden kannalta, että edellä mainittuja autoja tai yhdistelmiä ei saa ajaa B-kortilla. Sensijaan selvä epäkohta on se, että Suomessa ei voi käytännössä juuri missään suorittaa C1-luokan ajokorttia, koska vain harvalla autokoululla on C1-luokan auto. Sen vuoksi B:stä seuraava taso on käytännössä yleensä C, minkä koulutus on annettava tavallisella kuorma-autolla. Siitä johtuen C-kortin teoriaopetuksenkin sisältö on matkailuauton kuljettajalle suurelta osin epärelevanttia.

Järkevä lobbaustavoite olisi, että jossakin järjestettäisiin ja markkinoitaisiin erityisesti karavaanareille suunniteltuja C1- ja C1E- ajokorttikursseja, joiden kouluautona käytettäisiin isokokoista matkailuautoa ja teoriaopetuksessa käsiteltäisiin erityisesti raskaan matkailuauton kuljettajaa koskevia asioita.

Re: Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

26.11.2008 klo 12:18:07
PALIN MATTI
Raimo hyvä, en tietääkseni missään kohdassa kirjoitustani maininnut mitään Ruåtsin ajo-oikeuksista tai ajokorttivaatimuksista.

Viimeisessä lauseessa mainitsemasi kuljettajan nimeeliselopaino on huomioitu auton kokonaismassa.

Joka tapauksessa olen edelleenkin sitä mieltä, että 3,5 tonnia raskaamman kaluston kuljettamisen tulee vaatia C-luokan oikeuden sisältävän ajokortin. Eikä sen suorittaminen ole normaali-ihmiselle mikään ylitsepääsemätön suoritus. Ja jos ei korttia pysty suorittamaan, niin silloin pitää pysyä alle 3,5 tonnin kalustossa. Ihan vaan meidän kaikkien tiellä liikkujien turvallisuudenkin nimissä.

Re: Vaihtoehtoinen lobbaustavoite

26.11.2008 klo 12:20:58
PALIN MATTI
Timon kommentti sisälsi järkkeä ja kauaskatseisuutta täydet 110%! Jesss!

Re: Vaihtoehtoinen lobbaustavoite

26.11.2008 klo 13:34:03
VALLIUS MARTTI
Tämä kortti jaaritelu on pojilla pääsyt pahaksi.Ei moneenkaan ajokorttin luokitus tee nistä kelvolisia kuljetajia,hyvin suuri osa kortti luokista raskaille kalustoille omistavista ei ole vuosi kymmeniin taikka lainkan käsitelyt raskasta kalustoa,kaikille ajokortti luokille olisi täydenys kurssi paikalaan,vaaralisempia ne kuskit joilla on esimerkiksi C-kortti ja eivät ikänä ole ajaneet kuin henkilä autoa ja siten ostavat ensimäisen markailu-auton paino luokaa 5 tonia,monikan ei ajatele muuta kuin kyllä minun korttini ritää ajamiseen"""MUTTA MISSÄ KOKEMUS JA TAITO?????""" HARJOITUS TEKEE MESTAREITA !!

Re: Re: Vaihtoehtoinen lobbaustavoite

26.11.2008 klo 14:16:39
EEROLA TEEMU J
Olen tuosta ihan samaa mieltä. En uskaltaisi antaa omaa piironkia edes rekkakortin omaavan henkilön käsiin, ellei tämä ole ajanut muuta kuin sen kortin vaikka intissä ja sitten vaan 30 vuotta henkilöautoa. Kortilla ei ajeta. Olen pari kertaa vuokrannut ulkomailta ( USA, NZ) raskaan m- auton ja ajanut sitä B- kortilla, mutta hyvällä ajokokemuksella erittäin vilkkaissa ja ruuhkaisissa kaupungeissa, jopa vasemmanpuoleisessa liikenteessä. Riittää kun on tottunut isohkoon ajoneuvoon; jokunen tonni sinne tai tänne ei merkitse.





Re: Re: Re: Vaihtoehtoinen lobbaustavoite

26.11.2008 klo 14:41:23
PALIN MATTI
Oot sie Teemu sitte hyvä.

Re: Re: Vaihtoehtoinen lobbaustavoite

26.11.2008 klo 18:48:18
AHJOS TIMO
Ilmeisesti on olemassa henkilöitä, joilla on raskaan ajoneuvon käsittelyyn tarvittava taito, mutta ei halukkuutta käydä näyttämässä sitä taitoaan viranomaisille, joilta saisi raskaan ajoneuvon ajamiseen oikeuttavan ajokortin.

Toisaalta, jos raskaan ajoneuvon kuljettaminen sallitaan B-kortilla, silloin se ajolupa tulee myös sellaisille, joilla ei ole edes henkilöauton ajokokemusta. Kaikkein vaarallisimpina pitäisinkin sellaisia matkailuauton vuokraajia, joilla ei ole minkäänlaista omaa autoa eikä käytännön ajokokemusta, mutta on joskus suoritettu B-kortti. Kun matkailuauton vuokraaminen maksaa noin tuhat euroa viikolta, sillä lähdetään heti reissuun eikä jäädä kotinurkille harjoittelemaan auton käsittelyä.

Kuinka matkai-

26.11.2008 klo 19:55:13
TERVO JARI
lu auto eroaa autovuokraamosta vuokrattuun pienois kuorma-autoon ?

Vastaampas samantien: Ei mitenkään.

Peilien avulla peruutettava ja ulkoiset mitat samaa luokkaa kuin matkailuautossa.

Ei se matkailuauto vaadi yhtään sen kummempaa ajokokemusta kuin pienoiskuorma-auto . . .

Mutta pikkasen olis syytä harjoitella sekä etteenpäin kuin taatepäinkin menoa alkajaisiksi jollei ole pätkääkään ajokokemusta.


#Jari

Ajokortti- ja ajoneuvoluokista

27.11.2008 klo 00:13:32
AHOLA JARI
En minäkään ymmärrä tuota analogiaa, miksi yhtä henkilöautoluokan (M1) alaluokan ajoneuvoa (verovapaa matkailuauto), jonka kokonaismassa on enemmän kuin 3.500kg, pitäisi saada ajokorttiasetuksista poiketen henkilöautokortilla (*B*)?
Eihän muitakaan >3.5tn painoisia henkilöautoja M1 (sellaisiakin on, siis max. 1+8 hlö), saa kuljettaa henkilöautokortilla.. Toisaalta näillä ei ole mitän ajoneuvokohtaista nop.rajoitustakaan - 120km/h tauluun, jos kulkee ja budjetti kestää..

Tuli mieleen sellainen seikka C/C1:n ajamisesta vanhoilla päivillä; näöntarkkuus, jota mitataan visusarvolla. Kuorma-autokorttilaisella vaadttu raja-arvo on kait selkeästi korkeampi - onko autokoulussa puhuttu mitään?
Parilla tuttavalla (70v korttiuusinnassa) raksivat C:n (tai siis CE:n, olivat "saaneet" E:n) pois alentuneen näön takia. Onko C1:ssä sama näkövaatimus kuin C:ssä?

Lopuksi vielä C1E:stä; homma on yhtä yksin kertainen kuin BE:n suoritus - ei vaadi autokouluilua, jos kärryn kiskonta tuttua. Vaaditunlainen vetoauto+kärry alle, lääk.tod, kuva, tutkinto/ajokortti maksettu, kirjalliset ja käsittely/ajokoe suorittaen korttia odottelemaan...
Sitten löytyy kirjaimia; esim. A BE C1E C

Re: Ajokorttien terveysvaatimuksista

27.11.2008 klo 09:29:46
AHJOS TIMO
Toiselta foorumilta lukemani mukaan C1- ja C-kortin terveysvaatimukset ovat keskenään täsmälleen samat, mutta hiukan tiukemmat kuin A- ja B-luokissa. Eiköhän se riitä, että näkökyky täyttää vaatimukset silmälaseja käyttäen? Silloin vain ajokortin kääntöpuolelle kohtaan 12 tulee koodi "01", joka tarkoittaa, että ajaessa on käytettävä silmälaseja.

Lomakkeella "Lääkärinlausunto ajokyvystä" otetaan kantaa seuraaviin asioihin: 1) Näköongelma, 2) Sydänsairaus tai verenpainetauti, 3) Aivoverenkierron sairaus, 4) Diabetes, 5) Neurologinen sairaus tai muistihäiriö, 6) Unettomuus, uniapnea tai muu unihäiriö, 7) Psyykkinen sairaus, 8) Päihderiippuvuus, 9) Liikuntaelimistön ongelma, 10) Ajokyvyn kannalta merkittäviä lääkkeitä, 11) Muu sairaus. Lisäksi lääkäri voi kirjoittaa jotakin kohtaan "Muita havaintoja".

Tarkastuksen lähtökohtana on tutkittavan etukäteen täyttämä esitietolomake, jossa kysytään noista asioista. Näkökyky mitattiin ensin ilman silmälaseja ja sitten omia silmälaseja käyttäen.

Lomakkeelle lääkäri kirjoittaa näöntarkkuudesta tiedot kahteen eri kohtaan: "Ryhmä 1: näkö" ja "Ryhmä 2: näkö ja kuulo". Edellinen koskee kuulemma A- ja B-kortteja, jälkimmäinen C- ja varmaankin myös D-kortteja. Esim. minulla todettiin olevan sellainen näköongelma, että ryhmän 1 näkövaatimukset täyttyvät ilman ehtoa, mutta ryhmässä 2 on käytettävä silmälaseja tai piilolaseja ajaessa. Ryhmän 2 kohdalla ruksattiin, että kuulovaatimukset täyttyvät ilman ehtoa, mutta ryhmän 1 kohdalla lomakkeella ei ole edes paikkaa, mihin kuulosta voisi merkitä mitään.

Lopullisena johtopäätöksenä lääkäri ottaa kantaa ajokorttiluvan terveysvaatimusten täyttymiseen Ryhmässä 1 ja Ryhmässä 2, siis kumpaankin erikseen.

C1E:n suorittamisesta ilman autokoulua: Ongelmana on se, mistä saa harjoittelua ja inssiajoa varten käyttöönsä sellaisen yhdistelmän, johon ei itsellä ole vielä ajolupaa.

Re: Re: Ajokorttien terveysvaatimuksista

27.11.2008 klo 14:32:01
AHOLA JARI
>> C1E:n suorittamisesta ilman autokoulua: Ongelmana on se,
>> mistä saa harjoittelua ja inssiajoa varten käyttöönsä
>> sellaisen yhdistelmän, johon ei itsellä ole vielä ajolupaa.

Tuo varmasti pitää paikkansa, jos ei vielä edes kalustoa ole - hankinnassa...

Toisaalta, jos on paljon vaunua vetänyt ja ollut erilaisia yhdistelmiä, ei N2-luokan "paku" poikkea muutama sata kiloa kevyemmästä N1-luokan pakusta. Itse olin tutustunut lainayhdistelmään n. 10km matkalla inssiin, kun omaa vetoautoa en halunut käyttää, koska olisi korttiin tullut C1E:n ehdoksi automaattivaihteinen. Kärrynä tuolloin meni tyhjäkin väh. 1.8tn traileri..

Timo Ahjos puhuu järkeä!

27.11.2008 klo 17:42:20
KNAAPI JUHA

Timo Ahjos puhuu edelleenkin järkeä!

27.11.2008 klo 17:51:30
KNAAPI JUHA
Meillähän on tässä yhdistys, jonka kainkinpuoliseen toimialaan kuuluu koulutuksen edistäminen.

Sen sijaan, että alettaisiin vaatia painorajoja muutettavaksi, olisi varmaan turvallisuuden nimessä parempi, että yhdistys yrittäisi jotenkin mahdollistaa esim 3,85 tonnin ajokortin suorittamisen.

Matkailuautoje myyvät liikkeet näkyvät mielellään lainaavan autojaan esim. myynninedistämiseen = koeajot ja esittelyt. Samoin lienevät poliitikkojen vaalivankkurit lainana liikkeistä.

Tosiasiahan on, ettei harjoitus- ja inssiauton tarvitse olla matkailuauto. Esim ka-rekisteröity Ducato Maxi tms kelpaisi vallan mainiosti.

Käytetyn auton voisi hankkia vaikka valtakunnanyhdistykselle ja lainata paikallisyhdistyksille. Hullumpaankin rahaa käytetään!

Re: Timo Ahjos puhuu edelleenkin järkeä!

27.11.2008 klo 19:12:16
PUUMALA RAIMO
Liito on jo monta vuotta ajannut painorajan nostamista .Mutta viime aikoina ei ole kuullut asiasta yhtään mitään .Kuulin puhetta pari vuotta sitten että olis ollut mahdollista saada raja nostettu 3,85t mutta liitto olis halunut saada se nostettu 4,25.Kuulin että liiton puoleesta pelkäsivät että jos oltais hyväksynnyt 3,85 niin olis ollut hyvin vaikea aloitta uudet nevuttellut 4,25t.Tämä on vaan karavaanarien keskustelussa kuultu.T Raimo

Re: Re: Timo Ahjos puhuu edelleenkin järkeä!

27.11.2008 klo 20:03:07
EEROLA TEEMU J
EU- aikana jolloin ajokorttidirektiivi on voimassa ja koskee kaikkia jäsenmaita, tuollaiset saunapuheeet on saunapuheita ilman mitään perää.

Jeps, Eu "kelekkaa" ei hetkessä

27.11.2008 klo 20:28:58
TERVO JARI
caravaanarien toiveet käännä siitä voitte olla varma.

Joten jos haluaa ajaa painavammalla kuin 3500 kg ei muutakuin autokouluun ja pulinat pois . . .

Nii ja jos se koulunpenkki "maistu" laihutuskuurille niin käyttäjät niinkuin "käytettäväkin" ( asuntoauto )


#Jari

Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

28.11.2008 klo 07:36:03
LEIVO JUKKA
Eikös se Saksa sitä nostoa 4200kg:a ajanut ja kaikille ei vain karavaanareille. Suomi mitään saa aikaan. Niinkuin tämä uusi seisonta(auton) käytäntökin. Auto pitää jättää nurkan taakse jos pidempi matka,se kun alkaa heti eikä seuraavana päivänä, samoin keväällä toisin päin. Ihan niinkuin nuorempana korttia hyllyltä haettaessa. Kuultu saunassa, en tunnusta omakohtaista...

Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

28.11.2008 klo 10:58:09
AHOLA JARI
>> Auto pitää jättää nurkan taakse jos pidempi matka,se kun
>> alkaa heti eikä seuraavana päivänä, samoin keväällä toisin
>> päin. Ihan niinkuin nuorempana korttia hyllyltä haettaessa.
>> Kuultu saunassa, en tunnusta omakohtaista...

Jos oikein ymmärsin, että kats.konttorilla "väliaikainen liikennekäytöstä" alkaa ja loppuu vain ja ainoastaan ilmoituspäivänä. Ei tehdä ennakkoon..

Kun ilmoitat vakuutusyhtiöösi (tai jos rahoituksessa, niin rahoitusyhtiöön), niin he tekevät sen sovittuina päivinä. Ainakaan vakuutusyhtiöt eivät peri omia kuluja, vain AKE:n 10,20e, minkä maksasisit konttorillakin..

Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

28.11.2008 klo 11:28:19
EEROLA TEEMU J
Jos/kun painorajat joskus muuttuvat ylöspäin, niin ei ne voi muuttua pelkästään m- autoille. Siinä yksi ongelmakohta onkin, kun niin monet verot, maksut, järjestelmät, laitteet ym. säännöt on luotu siihen 3,5 tonnin kohdalle, varsinkin Keski- Euroopassa.

Kun menet ottamaan auton pois liikennekäytöstä, niin sitä ei tarvitse jättää nurkan taakse vaan sillä saa ajaa koko sen kuluvan päivän ajan klo 24.00 asti. Katsastukseenkin saa viedä keskeyttämättä seisontaa, mutta katsastusaika pitää varata ja ajaa suorinta reittiä konttorille. Vaikkei tulisi leimaa, niin kotiin tai korjaamolle saa ajaa saman päivän aikana -ellei vika ole niin paha että ajaminen kielletään kokonaan.

Re: Re: Re: Asuntoautojen panorajan nostaminen

28.11.2008 klo 12:41:53
LEIVO JUKKA
No sitten on annettu itäväylän konttorilla virheellistä tietoa. Sanoivat ettei saa enää paperiruljanssin jälkeen ajaa. Ja vakuutusyhtiön seisonnalla katkea vain vakuutus ei ajoneuvo.eikä käyttövoimavero.