Matkailu kotimaassa

Näytä keskustelu listana Näytä keskustelu puuna

Lapin leirintäalueet

11.7.2012 klo 07:38:29
PALM PEKKA

Sitä olen ihmetellyt itsekseni että mikä ihmeen aneemisuus noita lapin leirintäalueita vaivaa, Niistä puuttuu sellainen palveluhalukkuus ja henki mikä pitäisi olla kun ja jos siitä hommasta haluaa tienata. Nyt kokemukseni mukaan hinnat ovat korkeita ja palvelu huonoa. Liekkö nuo isot hotelliketjut ym. puristavat alaa. Lappilainen reiluus ja kohtuus niistä on kadonnut jo vuoskymmen sitten. Kahdeksankymmentäluvun alkupuolella oli vaatimattomammat olosuhteet mutta ystävällisemmät ja mukavammat ihmiset.........vai muistanko väärin.
ITE

Re: Lapin leirintäalueet

11.7.2012 klo 14:55:51
RIIHELÄ ESA
"Kahdeksankymmentäluvun alkupuolella oli vaatimattomammat olosuhteet mutta ystävällisemmät ja mukavammat ihmiset.........vai muistanko väärin."

Kaikki muuttuu muutamassa vuosikymmenessä, myös omat näkemykset. Minustakin tuntuu, että ihmiset ovat nykyään paljon lyhyempiä ja hinnat paljon halvempia, kuin lapsuuteni aikoina. Silloin melkein kaikki olivat minua pitempiä ja rahat riittivät hädintuskin johonkin karkkipussiin. Nykyään löytyy jo minua lyhyempiäkin ja raha riittää jopa kokonaiseen matkailuautoon.

Viime kesänä kävin muutamalla Lapin leirintäalueella. Parinkympin vuorokausmaksulla nyt ei punaisia mattoja levitelty eikä kohdeltu kuin kuninkaallisia, mutta ystävällisesti kuitenkin. Viimeksi siellä käydessäni joskus 70-luvulla saattoi palvelu olla ystävällisempää(?), mutta muut palvelut olivat lähinnä puucee ja avoin pesupaikka rannassa. Siinä itikoita ruokkiessa ei mahdollinen ystävällinen hymykään pahemmin tunnelmaa nostanut.

Re: Re: Lapin leirintäalueet

11.7.2012 klo 19:32:19
KORHONEN PAULI
Esa. Voitko antaa vinkkejä lapin leirialueista. pkk

Re: Lapin leirintäalueet

11.7.2012 klo 22:32:42
RIIHELÄ ESA
No yhteensä muutaman yön kokemukset kolmesta leirintäalueesta (Rovaniemi, Kemijärvi, Ivalo) eivät oikein tarjoa pohjaa vinkkien antamiseen... varsinkin, kun ihmisten tarpeet alueidenkin suhteen ovat niin erilaisia. Mutta mistään noista ei jäänyt mieleen epäystävällinen palvelu, josta ketjun alussa oli puhetta. Pikemminkin päinvastoin. Halpa paikka on vaatimattomampi kuin kalliimpi, mutta kaikista sai hintaan nähden järkevät palvelut eikä mitään erityistä epäsiisteyttäkään jäänyt mieleen.

Ainoa paikka noista oli Rovaniemi, jossa muistan käyneeni runsaat 40 vuotta sitten, kun on kuvakin tallella. Siitä kulmasta otetut kuvat, jossa etualalla näkyy alueen nurmikkoa ja taustalla se vanha silta ja kirkontorni ovat sinänsä lähes identtisiä 40 vuoden ikäerosta huolimatta. Ainoa selvä ero on se, että 70-luvulla nurmikko oli täynnä telttoja ja joen rannassa oli pari matkailuvaunua. Nyt se on tasan päinvastoin, matkailuautojen/vaunujen joukossa on pari hassua telttaa.

Voisi kuvitella, että kun suurimmalla osalla nykyään on omat keittiöt, vessat ja jonkinlaiset suihkutkin mukana, olisi noita palveluita ollut enemmän tarjolla silloin telttailuaikaan. Mutta kyllä on niissäkin sekä määrä että laatu parantunut. En nyt puhuisi vanhoista hyvistä ajoista ainakaan tässä aiheessa.

Re: Re: Lapin leirintäalueet

12.7.2012 klo 07:42:01
HJELM ARTO-VEIKKO
Vanhat hyvät ajat ovat henkilökohtaisia kokemuksia ja erittäin paikansa pitäviä.
Onhan se selvää että jos ennen oli säpinää ja sutinaa,nykyään vapinaa ja
kutinaa,totta maar ennen oli paremmin.

t Jelmi

Re: Re: Re: Lapin leirintäalueet

12.7.2012 klo 09:35:37
MURISOJA SEIJA
Vuosi sitten kesällä kävimme yhden yön ajan Lemmenjoen kansallispuistossa ja majoituimme kahdesta vaihtiehdosta vasemmapuoleiseen...nimeä en nyt muista. Omistaja rouva oli niiiiiiin kyllästynyt näköjään hommaan,. että parin viikon ulkomaan lomanen olis tehnyt terää. Oltiin vielä ainoat majoittujat, joskin vaunussa ja palvelu ei pelannut. Pienen pakon edessä parkkeerattiin se 1 yö :(

Re: Lapin leirintäalueet

12.7.2012 klo 14:44:08
RIIHELÄ ESA
"Oltiin vielä ainoat majoittujat, joskin vaunussa ja palvelu ei pelannut."

Yleensä se, että asiakkaita on aivan liian vähän, ei palvelua paranna. Vaikka sitä ainoaa asiakasta passaisi miten hyvin, se liiketoiminta kyllä loppuu pian ja hyvä on jo ajoissa löytää itselleen joku muu harrastus. Yksi asiakas on kaikkein pahinta, koska ilman sitä voisi laittaa putiikin kiinni ja mennä tekemään jotain hauskempaa. Kannattavaksi homma ei yhdellä parinkympin laskutuksella kuitenkaan muutu.

Jos auton saa suunnilleen suoraan asialliselle maaperälle, pistorasiasta tulee sähköä, suihkusta lämmintä ja letkusta kylmää vettä ja vielä löytyy joku reikä, johon voi lorauttaa omat jätteet, on mielestäni alue tarjonnut ne palvelut, mitä tuolla hinnalla voi odottaa. Paikan sijainnin ja yleisen siisteyden sekä hinnan näkee jo ennen majoittumista, joten ne eivät tule yllätyksenä. Jos haluaa jotain enemmän, on sitten mentävä muualle. Ja jos ei oikein mistään löydä haluamaansa palvelutasoa, sitten odottaa liikaa. Leirintäalue kuitenkin on halvin ja vaatimattomin majoitusmuoto, mitä matkailijalle on tarjolla.

Kaikkein kotoisammat alueet oman lyhyen kokemuksen perusteella tuntuvat olevan nämä meidän omat alueet. Niiden sijainti tosin useinkaan ei ole kovin kummoinen, vähän keskellä ei-mitään. Niihin ei osu sattumalta matkan varrella, vaan pitää erityisesti mennä sinne. Mutta niissä ilmeisesti ei jouduta maksamaan jokaisesta tehdystä tunnista työehtosopimuksen mukaista palkkaa sosiaalikuluineen, vaan asukkaat tekevät jotain itsekin eivätkä vaadi kaikkea valmiina palveluna? Kausipaikkalaisia lienee myös suhteessa enemmän, kuin kaupallisilla alueilla.

Re: Re: Lapin leirintäalueet

12.7.2012 klo 17:42:03
VALTONEN MARTTI
Lähes jokaisella yrittäjällä on nykyään 'rikastumisvisio' yrityksensä avulla. Miksei myös leirintäyrittäjällä. Tämä motiivi kuitenkin puuttuu omilta alueilta ja se näkynee myös hinnoittelussa oma toimisuuden ohella.

Re: Re: Lapin leirintäalueet

12.7.2012 klo 18:46:34
HJELM ARTO-VEIKKO
Yrittäjälle ei ole oikeaa asiakas määrää.joko on liian hiljaista,liikaa töitä. Jos nyt kummiskin olisi sopiva työmärä tänään niin huominen mietityttää. Palvelun tasoon asialla ei saisi olla vaikutusta.Asionti ei ole koskaan yhden ihmisen show,se on vuorovaikutusta ihmisten välillä.tietenkin myydessä yrittää sempata mutta samanhan tekee normaali asiakas,jollei nyt terapiaan ole mennyt. t Jelmi

Re: Re: Re: Lapin leirintäalueet

13.7.2012 klo 21:58:41
PÄTSI EERO
Moi! Yövyttiin juhannuksena muutama yö pienellä leirintäalueella ja olimme tyytyväisiä. Palvelu oli hyvää ja yöt olivat rauhallisia. Ainoana pienenä miinuksena oli henkilökunnan vähyys mikä näkyi pieninä asioina. Ensi vuonna uudestaan!

Re: Re: Re: Re: Lapin leirintäalueet

13.7.2012 klo 22:02:09
LAHTI ANTTI
Ja mikä mahtoi olla se pieni alue?

Re: Re: Re: Re: Re: Lapin leirintäalueet

13.7.2012 klo 23:28:57
HAIKONEN ESA
Viime viikolla tuli matkalla Lappiin oltua yksi yö lomakeskus Himmerkissä, Posiolla. Kohtuullinen hinta matka-autolle yöstä, aamusauna kuului hintaan. Ja mahtavan runsas aamiainen hintaan 6e/hlö viihtyisässä ravintolassa. Rauhallinen ja siisti paikka, kannattaa käydä.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lapin leirintäalueet

14.7.2012 klo 16:49:41
PÖNTINEN PEKKA
Kemijärvellä kämppäri on lähes kaupungin keskustassa järven rannalla. Asialliset huoltotilat ja respan täti kertoo mielellään nähtävyyksistä ja Taivaan tulista. Hyvät tasaiset nurmikkopaikoitukset. Suosittelen.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lapin leirintäalueet

14.7.2012 klo 17:30:14
KOISTINEN TOIVO
Käykääpä piruuttanne ryynäsen niemellä tervolassa ei ole sääskiä, antavat takuun
Komealla paikalla. Simojoella hopeaperällä. Niin ja tietysti ranua zoo gamping,
sielä on se jääkarhun pentu, ei kannatte mennä silittään, on kuulemma ranttu se emäntä sannoo pian käsipäivää. Toivopoika

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lapin leirintäalueet

15.7.2012 klo 11:49:49
LINDSTRÖM STEFAN
Näin me ollaan suunnitellut

Turku-Seinäjoki-Oulunjärvelle(Kohtauspaikka)-Kemijärvi-Inari(Urunniemi)-Uutsjoki-Nuorgam. olisi tuommoisia 300-400 km etappeja.
Kotimatkalla sitten länsirannikko pitkin alas.
Miten kuulosta:-)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lapin leirintäalueet

16.7.2012 klo 17:55:31
NIEMINEN PENTTI
Kylmäluoma Taivalkoskella yliveto, ei petä koskaan. Hyvä kohtelias palvelu,ilmaiset saunat. Mahdollisuus kalastaa, hyvät retkeilymahdollisuudet. Rauhallinen paikka, me mennään sinne ainakin joka kesä.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lapin leirintäalueet

17.7.2012 klo 14:34:56
LINDSTRÖM STEFAN
Kylmäluoma Taivalkoskella

Kiitos vinkistä:)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lapin leirintäalueet

17.7.2012 klo 16:13:19
LEHTONEN HELI
Lämpimästi samaa mieltä! Oltiin siellä viime kesänä.

-----
Käyttäjän lisäys viestiin 17.7.2012 klo 16:15:51
Kemijärven alue on todella viihtyisä.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lapin leirintäalueet

20.7.2012 klo 23:34:08
KORSIJÄRVI SEIJA
Enontekiössä Hetan lomakylässä on panostettu alueeseen ja rakennusten siisteyteen todella paljon, mutta ... ötököitten ja palvelujen tarjonnan kanssa oli hieman vaikeuksia... Kun oma-aloitteisesti lähdimme pyöräillen etsimään "tuolta suunnasta" kauppaa löysimme paljon muutakin näkemisen ja käymisen arvoista. Upeaakin upeampi kirkko joka oli kulkevaisia varten avoinna, luontokeskus jossa auliisti esitettiin saamelaisten perinteitä hienoina elokuvina kahdellekin katsojalle, lounaspaikkoja ym. Markkinamiestä/- naista ko. alue tarvitsisi.
Jotenkin tuolla pohjoisen alueella kulkiessa tuli joskus sellainen olo, että onko tuo "karavaanarit" ohjelma saanut vielä lisänegaatioita meistä aikaiseksi...

Re: Lapin leirintäaluella ininää ?

21.7.2012 klo 07:25:51
HJELM ARTO-VEIKKO
Lomaa on 3 viikkoa jäljellä.Jos lappiin suuntaamme odottaako meitä siellä
miljoonat kapitalistit.

t Jelmi

Re: Re: Lapin leirintäaluella ininää ?

21.7.2012 klo 07:52:49
PALM PEKKA
Meillä on Lapissa perhetuttuja ja kavereita ja ei lappilaisissa ole mitään valittamista. Ystävällisiä mukavia ihmisiä. Vähän varautuneita kun etelänvarikset on nin monta kertaa ne pettäneet ja kohdelleet huonosti.
Näistä lomakylistä, hotelleista ym. ym. ei Lappiin jää kuin verorahat jos nekään. Ovat ketjujen ja etelän liikemiesten omistuksissa ja verotkin valuu etelään. Töitä antavat lappilaisille kyllä pieneltä osin
Taitaa olla noissa leirintäalueissakin osa muiden kuin Lappilaisten omistuksessa. Kittilän leirintäalue on Venäläiste hoidossa, tai oli ainakin syksyllä -11.
Saamelaiset on reiluja ja mukavia, sattuu olemaan hyvänä kaverina yksi sellainen, heitä vaan on mennävuosina kohdeltu vielä huonommin kuin muita Lappilaisia.
Olen näiden kolmenkymmenen vuoden aikana kolunnut tuon lapinkin aika tarkkaan, mutta kun tuosta lapinhulluudesta ei millään pääse eroon ja siitä hulluudenhoidosta ei Kela maksa edes konjakkeja:)
ITE

Re: Re: Re: Lapin leirintäaluella rauhallista

31.7.2012 klo 11:24:20
HJELM ARTO-VEIKKO
Kilpisjärvellä Saanan kupeessa oltiin neljä yötä,Saanalle kiivettiin, rajapyykeiltä käveltiin ja Saana kierrettiin.
Alue normi siiisti ja henkilökunta ystävällistä.
26,5e yö sähköllä.
Nyt olemme Hetan lomakylässä.unelma paikka kadonneen kaakelin mettästäjille.
Ehkä siistein alue missä olemme Suomessa olleet, ja mukava ukko respassa.
21e yö sähköllä.
Yleisesti ottaen ihmiset ovat mukavia ja iloisia.
Hetassa on retkeily viikko ensimmäistä kertaa ja lauantaina on trialthon, pyöräily 18km vaellus 9km ja lopuksi melonta 1km.
Harmi ettei ole olympialaji sille pistesijoille olis hyvät mahdollisuudet,osanoton on
varmistanut 5 kilpailijaa.

t Jelmi

-----
Käyttäjän lisäys viestiin 31.7.2012 klo 11:37:39
Tunturilapin luontokeskuksessa näin kuvan jossa oli "soutuvene" mastolla.
Onko ollut purjeveneitä Lapissa ennenmuinoin..
Katsoimme 30, 60 luvulla kuvattuja lyhyt elokuvia Lapin elämästä.On rauhoittavaa
katsoa pitkää otosta poron juoksusta,nykyään tuollainen 7 min leikattaisiin 20s.

t Jelmi

Re: Re: Re: Re: Lapin leirintäaluella rauhallista

1.8.2012 klo 10:13:05
KORSIJÄRVI SEIJA
Samoja polkuja näyt "tallaavan" kuin mekin kolmisen viikoa sitten, me vaan noustiin Hetasta Kilpisjärvelle. Hetan alueesta ja isännästä kanssasi täysin samaa mieltä. Suosittelen käymään siinä keskustaan mennessä vasemmalla olevasssa paikallisessa leipomo-/posti-/matkamuisto myymälässä - saamelaisten aikoinaan maastoon mennessä mukaansa ottama hyvin säilyvä kahvileipä "Mettäkakko" ja rieskat olivat kyllä tutustumisen arvoisia ja se kirkko...upea arkkitehtuuri ja alttaritaulu johon oli saatu mahdutettua niin saamelaiset kuin porotkin :)

Re: Re: Re: Re: Re: Lapin leirintäaluella rauhallista

1.8.2012 klo 16:06:34
PALM PEKKA
Menkää Lemmenjoelle Njurgalahteen ja sieltä postiveneellä ylös 17 kilometriä niin näette edes osaa kunnon lappia.
ITE

Re: Re: Re: Re: Re: Lapin leirintäaluella rauhallista

1.8.2012 klo 19:08:56
HJELM ARTO-VEIKKO
Pullaa on syöty.Kirkko oli hyvä vinkki,alttaritaulu oli hienosti paikallinen,antaen tilaa
perinteille.
Luin sitä listaa sodan aikana Ruotsissa kuolleista,yllättävän paljon oli lapsia.

Kävimme syömässä Kafe Siljassa,tilasin poronlihaa revittynä, savustettuna ja
suolen sisässä. Se tarjoiltiin niinkuin pihvi perunamuusin päällä,oli tosi hyvää.
Nimi oli jotain gurppa tai vastaava,myyjäkään ei tiennyt mitä se tarkoitti,ruoka on Ruotsin lapista.

Mikä on tosi Lappia,matkailumainoksen mukaan se on Käsivarsi.
Ei sillä ole niin väliä,olemme joskus meloneet Ahkun tuvalta sinne putouksille,hieno
päiväretki sekin oli.

t Jelmi

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lapin leirintäaluella rauhallista

2.8.2012 klo 07:11:24
PALM PEKKA
Minulle se tosi lappi on rinkka selässä Pokan kylän länsipuolella Ivalojoen latvoilta Lemmenjokea kohti lähellä Norjan rajaa. Ei tule nappaskenkäturisteja vastaan:)
ITE

Re: Lapin leirintäalueet

3.8.2012 klo 08:57:11
AIKIONIEMI TUIJA
Toimiva paikka, ilman vakiopaikkalaisia ja juoruja.
Kemijärven leirintäalue, hyvin aidattu, siisti, keskustan tuntumassa, puiston poikki kävellen kauppaan.
Eikö palvelu ole ystävällistä kun paikka tarjotaan ja sähkötolppa. Saunaan pääsee maksusta.
Lapista puuttuvat kausipaikkalaiset. Ei ole juoruköörejä, ei kuppikuntia, saa olla rauhassa.
Ei urkita rahapussin paksuutta eikä puututa kulkijan asioihin.
Tämä juuri on ystävällisyyttä, tarjotaan maksua vastaan "tontti" sähkö, sauna, aidattu alue, uimaranta, pesupaikat, pesukoneet, vettä ja wc:n tyhjennyspaikka.
Näin olen kokenut ne paikat joissa lapissa olen käynyt ja olen todella tyytyväinen.
Jos Kemijärven tapaisia valoisia (ei isoja myrskyssä kaatuvia petäjiä ja aurinkoa peittävää puustoa) alueita uimarantoineen olisi etelässä, yöpyisin mielelläni niillä, mutta kun ei ole, niin yövyn milloin missäkin.

Re: Re: Lapin leirintäalueet

5.8.2012 klo 11:20:19
HJELM ARTO-VEIKKO
Kävimme Rovaniemellä Arktikumissa,käymisen arvoinen paikka,historiaa ja nykyaikaa.
Etelään valuessa pysähdyimme syömään Jerisjärven rannassa olevassa poroliha myymälässä.
Seinällä oli kuvia kylätoimikunnan järjestämistä juhlista,yhdessä kuvassa Jeesus tuli purjeveneellä.Vene oli kopio entisaikojen veneestä jota oli aikoinaan käytössä.
Sainpa sattumalta ratkaistua tuon tunturi lapin luontokeskuksessa olleen kuvan.

ps
Rovaniemellä jätimme auton uimarannan parkkipaikalle josta kävelimme keskustaan,heti lähdössä nuorehko mies voi pahoin ja kävelykadulla muutamilla penkeillä oli perinnejuomia nauttineita,korviini osui keskustelu jossa rouva selitti tutuilleen" kuinka Aapo oli jo aamulla vähän ryöminyt" Ajattelin että hän voisi tarkoittaa vaikka miestään joka hiljalleen toipuu Jussista.

t Jelmi

Re: Re: Re: Lapin leirintäalueet

14.8.2012 klo 08:09:26
TOIVONEN KAIJA
Mulla on yhdelle keskustelupalstalle kirjoitettuja muistiinpanoja muutamasta Lapin leirintäalueesta toukokuun lopulta 2011. Oli vielä aika kylmää keliä ja nyt huvittaa lukea, miten mä olen painottanut huoltotilojen LÄMPIMYYTTÄ joka paikassa ;)

Ounaskoski Camping, Rovaniemi

Upealla paikalla joen rannassa... ja joen toisella puolella Rovaniemen keskusta.
Huoltorakennukset ihan mukavan lämpimät ja toimivat. Vessoja ja suihkuja ainakin piisaa.
Respa auki 24h/vrk kesäaikana. Aurinko paistaa melkein saman
Kemssan tyhjennys keskitasoa. hassusti vaan ei pääse koppiin piiloon, vaan pitää itse olla pihalla, ja tyhjennys kopissa.

Alueella pikkuinen kahvila. Olutta, siideriä, paninia, hintojen perusteella roiskeläppäpizzaa, pillimehua, maitoa, limuja.

Re: Re: Re: Re: Lapin leirintäalueet

14.8.2012 klo 08:10:12
TOIVONEN KAIJA
Ivalo River Camping

Mainiot paikat joen rannassa, tosin "valtatie" myös vieressä. Huolto valtatien toisella puolella. Ei kemssan tyhjennyspaikkaa; se piti tyhjentää ahtaassa vessassa. 2 wc & suihkua miehille ja samat naisille. Keittokatos mallia yhdelle hoikalle! Sata hyttystä kaverina, kun tiskasin.
Mukava karaokebaari ja siellä todella hyvät tilat ulkoterasseineen.
Sähkötolpat mallia "ei kääpiöille"... Just yletyin laittaan johdon, kun kurkotin!

Re: Re: Re: Re: Re: Lapin leirintäalueet

14.8.2012 klo 08:10:55
TOIVONEN KAIJA
Camping Lapinkylä, Utsjoki

Lähellä keskustaa ja ruokaravintola Rastigaisaa; plussa siitä!

Uusitut suihkut ja vessat. No, osittain uusittu. Mukavan lämpimät tilat kuitenkin!
Keittokatos perusankea: muutama sähkölevy ja iso, vanha mikro.
Kemssan tyhjennys vessanpytty taivasalla, eli sateessa. Huuhteluvesi letkusta löytyy!
Mukava paikallinen isäntä.
Hinta sähköllä 25€/yö.

Kelit niin huonot, että se himmensi!
Grillikota vasta tekeillä... Oltaisiin kaivattu sateensuojaista grillipaikkaa.

NÄMÄKIN TIEDOT SIIS VUODELTA 2011

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lapin leirintäalueet

14.8.2012 klo 08:11:28
TOIVONEN KAIJA
Jokitörmä, Kaamanen, Inari

Mukava paikka valtatien ja joen välissä. Pesivä lapintiirayhdyskunta plussaa ja kesyt vesipääskyt.
20€/yö sähköllä.
Sauna 10€/tunti. Hiukan sellainen kissinpissin haju siinä tilassa :(
Wc- ja suihkutilat lämpimät.
Jätteiden lajittelu; hienoa!
Muoks! Ulkomaan elävät ei osaa lajitella, eli menee hiukan hukkaan. Sääli!

Kemssan tyhjennys pikkulapsille hengenvaarallinen puukansi, jonka alla iso, avoin jätekaivo. Huuhteluvesi löytyy, eli meidän kannalta ok... Vaiks mä kyllä tykkään enemmän niistä "oikeista" kemssan tyhjennyspaikoista!

Re: Lapin leirintäalueet

17.8.2012 klo 08:54:47
TIIKKAINEN MERVI
Muutama kesä ollaan reissattu Lapissa ja hyviä ja huonoja alueita on nähty ja koettu. Niihin heikompiin ei enää mennä uudellen, mutta parhaisiin uudelleen ja uudelleen. hyviä alueita ovat esim. Ounasjoen varrella leirintäalue Rovaniemellä, Inarn lomakylä ( miinuksena sähköpaikkojen vähyys, tänä kesänä liejua ja märkää) , Kemijärven leirintäalue, Kilpisjärven retkeilykeskus..mukavaa henkilökuntaa näissä ja viihtyisät, kauniilla paikoilla olevat alueet.
nämä tietysti vain meidän perheen valintoja;)

Re: Re: Lapin leirintäalueet

17.8.2012 klo 20:09:36
HJELM ARTO-VEIKKO
Hyvään alueseen tarvitaan lähellä olevia kiinnostuksen kohteita,meille alue on majoitus paikka mistä käsin tehdään retkiä. Saanan juurelta oli paljon mahdollisuuksia,Rovaniemellä olisi ollut pariksikin päiväksi katseltavaa. t Jelmi

Re: Re: Re: Lapin leirintäalueet

17.8.2012 klo 22:55:35
KORKIAKOSKI SEPPO
Kokemuksia tältäkin kesältä lapin leirintäalueista on tullut.
Eräissä paikoissa palveluhenkisyys on kyllä kateissa. Parhaat kokemukset ovat jo monelta kesältä saatu Inarinjärven rannalla olevalta " Uruniemen" caravan alueelta.
Hinta on pohjoisen halvimpia ja siisteys hyvä.
On ollut hienoa parkkeera auto noin parinmetrin etäisyydelle rannasta, josta voinut nauttia yöttömästä yöstä.
Kokeilkaapas Uruniemeä.

Re: Re: Re: Re: Lapin leirintäalueet

18.8.2012 klo 09:37:55
NIEMINEN PENTTI
Lapissa on paljon tasokkaita leirintäalueita, Kemijärvi on hyvä, samoin Ryynäsenniemi. Nillimella Sodankylässä on yksi meidän perheen suosikeista.Siellä olaan oltu monet kerrat ja takuuvarmasti mennään uudestaan. Myös leirintäalue aivan Inarin keskustassa on hyvä. Yliveto on jo tuo aimmin mainittu Kylmäluoma!Hyvää syksyä kaikille!

Re: Re: Re: Re: Re: Lapin leirintäalueet

18.8.2012 klo 19:04:32
KARJALAINEN ALPO
Yövyimme viime kesänä hillareissulla Kemijärven leirintäalueella. Todella ystävällistä palvelua ja opastusta. Paikan rouva opasti kaupungin paikkoja oma-aloitteisesti kysymättäkään kiinnostako ne meitä.
Positiivinen poikkeus. Kannattaa käydä.

Lapin leirintäalueet

21.8.2012 klo 11:05:00
SANTALAHTI BRIITTA
Huomenta-päivää. Mää sit meina lähte kans lappi tosa heti kuu alus poja kans kahresta vaunul. Toivottavaste siäl o jonki sorti ruska jo tullu. Semmone maaruska kans ko puhuva et o oikke punane. Hiuka jännittä ko siit o nii pitkä aik ko ole ollu missä leirintalueel siel pohjose perukoil mut kai niit sit löyttä ko paikan pääl pääse.Ens mää katteli et jos veeärrä olis tullu apuu ja kuskannu meitit sinne mut ko hinttoi kattosi ni pääti sit lähte pari päivä aikasemmi ni ehti sit hyvi ite ajama. Siidas ajateltti käyr ja petokeskukses ja tiätty sitä jääkarhuvauva moikkamas.
Tuumasi tos et pitäs vissii osta pari sellast komposiittipulloo et se kaasumäärä olis hyvis ajoin tieros ettei tu vilu tupaha yöaikka. Kalliita tuntuva vaa oleva. Sitä mun pitiki kysy et mitä noi alumiinipullo ova? Mää semmosist ol ikinä kuullu. Mää ole luullu et o vaa noit kauhia painaavii ja sit komposiittei? Valaska ny tiätämättömä aivotoimintta.
Terv. Briitta

Re: Re: Lapin leirintäalueet

21.8.2012 klo 21:39:18
KOISTINEN TOIVO
Net sannoo että se ruska ruukaa tulla laphin suunalle syyskuun yhestoista päivä kello kolome iltapäivällä nuin suurin piirthein. Tiijä sitte. Toivopoika

Re: Re: Re: Lapin leirintäalueet

21.8.2012 klo 22:21:29
VALTONEN MARTTI
Edesmennyt eräopas Yrjö Metsälä kertomansa mukaan kertoi ruskan alkamisaikaa penääville turisteille että se alkaa 9.9. klo.15.00.

On muuten hyvä 'peukalosääntö' kun muistaa että jonkin verran on tuossa vaihteluakin.

-----
Käyttäjän lisäys viestiin 21.8.2012 klo 22:23:05
Synkkaa kyllä tuon Toivopojan kertomaan aikatauluunkin...

Lapin leirintäalueet

22.8.2012 klo 13:01:35
PERTTILAHTI MARKKU
Onko keneläkään tietoa Mellajärven alueesta

Re: Lapin leirintäalueet

22.8.2012 klo 13:14:47
JANHONEN MATTI
Ihan hyvä paikka noin käypäläisen kannalta. Pidempiaikaiseen oleiluun tarvitaan varmaan muu kuin vesakko-suomalaisen sielu.
Alue on tyyppillistä Etelä-Lapin männikkökangasta.
Hyvä sauna ja järvi aivan rannassa. Tornion jaloterästehtaan läheisyys ja/tai jonkun suhteet tehtalle näkyy pesuhuoneessa.
Eikä ole valittamista ihmisistäkään joista siellä tapasin.

Re: Re: Lapin leirintäalueet

22.8.2012 klo 17:17:03
KORHONEN PAULI
Porttipahtan altaan reunalla on hyvä iso alue puskaparkkilaisille. pkk

Re: Re: Re: Lapin leirintäalueet

22.8.2012 klo 19:08:47
KOISTINEN TOIVO
Kyllä se nykyään tosipuheessa alkaa maaruska lähempänä viidettätoista päivää.
Epäilyttää minkälainen lie tänä syksynä täällä meilläpäin ruskistuu puut, ja lehdet näyttää putoavan. Mutta leviltä kannattaa soittamalla kysyä. Muuten sodankylästä pohjoiseen kurittukosken altaan rannalla on kanssa hyvä puskapaikka. Se on entinen murskeen lanssi luultavasti, on kuiva paikka. Angelista tenojokivarta nuorgamiinpäin kun ajelee siellä on joskus komea maaruska. Luulee Toivopoika

Re: Re: Re: Re: Lapin leirintäalueet

22.8.2012 klo 19:10:57
LAHTI ANTTI
Paras tapa liene katsella alueen kelikameroista ruskan alkamista. Saa reaaliaikaista tietoa.

Re: Re: Re: Re: Re: Lapin leirintäalueet

22.8.2012 klo 19:22:08
VALTONEN MARTTI
PKK, vahvistan arviosi Porttipahdasta.

Re: Re: Re: Lapin leirintäalueet

22.8.2012 klo 19:30:17
SILMUNEN HANNU
Myöskin Vuotson kanavan jälkeen heti oikealle kääntyvää tietä seuraten joitakin kilometrejä löytyy hieno puskaparkki Sompiojärven rannaltai, hyyskä ja pari nuotiokotaa laavun lisäksi. Samaisen tien varrelta vähän aikaisemmin lähtee polku Nattasille.



t.Kaarina

-----
Käyttäjän lisäys viestiin 22.8.2012 klo 19:32:23
siis etelästä päin tultaesaa oikealla!

-----
Käyttäjän lisäys viestiin 22.8.2012 klo 19:33:57
http://www.luontoon.fi/retkikohteet/muutsuojelualueet/sompio/kartatjakulkuyhteydet/Sivut/Default.aspx

Re: Re: Re: Re: Lapin leirintäalueet

28.8.2012 klo 17:32:44
ELO JARMO
Tämän kesän 2012 (elokuu) kokemuksia SF-paikoista ja lapista.

- Kuusamo, Oulangan kansallispuiston alue, ystävällinen henkilökunta ja paikka hyvin hoidettu. Kaikki palvelut kunnossa. Niin no, onko Kuusamo edes lapissa? ;-)

- Rovaniemi, Ounasjoen ranta, tasapaksua toimintaa, muttei mitään moitteitakaan. Kesää ei kuulema ole ollut ollenkaan. :-D

- KIlpisjärvi, ihan asiallinen paikka, sauna erittäin hyvä! Ainut tosi häiritsevä asia ovat nuo norjalaisten talvimökit, olisivat edes suunnilleen samanlaisia tai värisiä, mutta kun jokainen on omistajansa omaa käsityötä? Puistattavaa!

- Aavasaksa, lievä pettymys, ei kovin tasokas paikka, mutta ehkä mäkärät vain vikana!

- Kalajoki, huippupaikka ja huippupalvelua. Rantaloma tosin ei ole enää elokuussa aina mahdollinen, kuten ei nytkään.

No jokaikisessä paikassa oli enemmän tai vähemmän märkää, mutta sehän ei ole itse leirintäalueen vika tai puute.

Re: Re: Re: Re: Re: Lapin leirintäalueet

4.9.2012 klo 17:07:11
HUOVINEN SIRPA
Enontekiön Hetta, tosi siisti mesta ja rauhallinen. Isäntä on ystävällinen ja sukkuloi fillarilla ympäri aluetta ja pitää paikat kunnossa. Sijaitsee aivan keskustan tuntumassa.
Tunturikeskus Galdotieva, ei mitään luksusta, mutta ravintolassa on hyvää safkaa. Molemmissa yövytty useita kertoja Norjaan mennessä, meille ihan passeleita paikkoja.
Esko

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lapin leirintäalueet

4.9.2012 klo 22:42:08
VÄLIAHDE JUSSI
Kyllä aloittajan olisi pitänyt nimitä ne Lapin alueet joilla, hän on
saanut huonoa kohtelua.Eikä ylestää kaikkia lapinalueita samaan nippuun.
Samainlaisen tutkimuksen julkaisi caravanlehti 1/2012 numerossaan.
Verratavissa Matkailuautojen koeajoon=ei päätä eikä häntää.
Todelliset tekniset tiedotpuuttuvat,esimm.Painojen-ja kulutuksenkohdalta.
Ruokavihjeet ja Caravan Carbon asijat luvettavat.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lapin leirintäalueet

20.11.2012 klo 13:59:09
LUOMANEN OSMO
Vain yksi on esille nostamisen arvoinen leirintäalue Lapissa, se on Kakslauttasessa Saariselän kupeessa LUXIA Camping. Olemme käyneet monella l-alueella Suomessa ja LUXIAssa tänä vuonna jo kolmesti ja viihtyneet joka kerta 4-5 yötä, ja aina oltu erittäin tyytyväisiä paikan tarjontaan ja palveluhenkiseen isäntäväkeen. Paikka on vielä kehittymisvaiheessa, mutta jo nyt erittäin miellyttävä ja rauhallinen. Ei ole humalaisia örveltäjiä eikä musiikki häiritse naapurista eikä juottolasta! -Liikunta-aktiviteetit löytyvät kaikki ihan vierestä, ja mm. kullanhuuhdonnasta saa omakohtaista opastusta varmasti alan parhailta asiantuntijoilta! Ja jos on ihastunut revontuliin, paikka on kuin luotu sitä varten, onhan vieressä jopa rakennettu iglukylä pelkästä lasista taivaalle pälyilyä varten, ei ole "valosaastetta" häiritsemässä! Tuvassa voi käydä myös pelaamassa vaikka korttia tai porisemassa, jos aika ei muuten meinaa kulua! LUXIA Camping on ehdottomasti ykkös paikka niille, jotka kaipaavat leirintäalueelta melutonta ja rauhallista oloa ja hyviä yöunia!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lapin leirintäalueet

20.11.2012 klo 16:48:01
VÄLIAHDE JUSSI
Kuulkaa Ystävät
Se on Kemikin joillekin lantalaisille lapia!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lapin leirintäalueet

21.11.2012 klo 17:25:40
KARJALAINEN ALPO
Minä laitoin juuri lapeja saunan pesään. Niinhän ne voi luulla nuo lantalaiset.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lapin leirintäalueet

21.11.2012 klo 18:13:12
JANHONEN MATTI
Mitäs ne Meri-Lappilaiset siellä Kemissä ja Torniossa on.
Tuskin on lantalaisten antama nimi alueelle.
Eli kuka tahtoo ja mitä?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lapin leirintäalueet

22.11.2012 klo 16:25:09
VÄLIAHDE JUSSI
Matti se Kemin Torniio seutu oli aikoinaan yhäältä tuleville ihmisille lähin työpaikka
Meri lappi nimitys tuli 80 luvun jälki mainingessa,vissiin mainos miesten keksintö?
Kieltämättä hyvä nimi ko.paikkakunnille.
Kyllä sitä täällä puhutaan ja puhuttiin Kemi-Tornio suunnasta vielä edelleekin
eikä, merilapista.
Väylänvarsi on perinteisempi käsite täälläkin.